Home News Sony: PS5 z grafiką 8K, Ray Tracing i dyskiem SSD
Sony: PS5 z grafiką 8K, Ray Tracing i dyskiem SSD

Sony: PS5 z grafiką 8K, Ray Tracing i dyskiem SSD

10.01K
38

Sony oficjalnie potwierdziło PS5! Magazyn WIRED przeprowadził z Markiem Cernym rozmowę. Architekt nowej konsoli wyjawił najważniejsze szczegóły. Między innymi wsparcie 8K, Ray Tracingu i dysku SSD.

PS5 jest rezultatem 4 lat prac inżynierów Sony. Konsola nie ukaże się w tym roku (wyjdzie prawdopodobnie w 2020), jest kompatybilna wstecz z PS4, posiada napęd optyczny. Będzie także obsługiwać VR (w tym istniejące zestawy PSVR).

Najważniejsze usprawnienia dotyczą między innymi CPU. Procesor bazuje na trzeciej generacji AMD Ryzen wraz z ośmioma rdzeniami. Jednostka jest wykonana w najnowszym procesie technologicznym 7nm i oparta na architekturze Zen 2.

PS5

Kolejną ważną zmianą jest układ graficzny – tutaj Sony sięgnęło po najnowszy chip Navi. AMD ma go dopiero zapowiedzieć w tym roku, prawdopodobnie na tegorocznych targach E3. Najistotniejsze jest to, że wspiera on Ray Tracing, bardzo zaawansowany efekt graficzny przetwarzania oświetlenia, który przekład się na realistyczne odbicia. Do tej pory technologię tę obsługiwały jedynie najpotężniejsze karty graficzne na PC.

Mark Cerny zapowiedział także wykorzystanie dodatkowego układu 3D audio (także AMD). Ma on znacząco zmienić sposób doznawania dźwięku w grach. Cerny przyznał, że w tym temacie nie było dużego skoku pomiędzy PS3 a PS4, ale nadchodząca konsola Sony ma to zmienić.

PS5 ma dysponować w standardzie dyskiem SSD. Pracownik Sony nie podał dokładnych technikaliów, ale wyjawił, że będzie to model szybszy niż dotychczasowo dostępne jednostki dla PC. Zademonstrował przy okazji Peterowi Rubinowi z WIRED jaką różnicę wnosi użycie tego typu dysku. Na przykładzie szybkiej podróży w grze Spider-Man, przy HDD proces ten zajmował 15 sekund, natomiast przy SSD – zaledwie 0,8 sekundy. Jest to 20-krotna różnica, a dzięki temu gry na PS5 będą mogły także o wiele szybciej doczytywać dane w locie, co przełoży się także na znacznie responsywniejszą pracę kamery. Nie będzie ona już ograniczona niską prędkością odczytu.

Marvel’s Spider-Man | RECENZJA | PS4 Pro 4K HDR

Ostatnią istotną wiadomością są plany wydawnicze Sony. Część tytułów, które są obecnie w produkcji – jak Death Stranding – ukaże się najpierw na PS4, a następnie będzie dostępna na PS5.

Sony w dalszej części tego roku urządzi konferencję dotyczącą PlayStation 5. To były pierwsze oficjalne informacje na temat nadchodzącego sprzętu.

Źródło: WIRED

(10007)

Jakub Krawczyński Gram od 1991, kocham moje hobby więc mam wszystkie konsole. Niemniej fascynuje mnie świat filmu, technologii i popkultury ogólnie, a poza dobrym kinem samym w sobie, doceniam także świetną jakość obrazu - tak w grach, jak i filmach.

Comment(38)

  1. 24 minuty temu, LV426 napisał:

    Będzie szał jeśli te nowe konsole będą miały GPU o mocy 2x większej jak Xbox One X. Na pewno nie będzie to więcej jak 15TF. Przecieki mówią o czymś pomiędzy 12TF a 15TF właśnie.

    zawsze mogli by zrobić 2 wersji GPU - normalne 12tflop w dobrej cenie ze sponsoringiem

    oraz wersję np EXTREME/VR z GPU podkręconym do np. 20tflopów w cenie "dla VIPów"  czyli np. 3000-4000

  2. Oczywiście tylko problem w tym że nie ma takiej technologii aby przy takiej mocy było to małe i względnie tanie pudełko. 

    Nawet przy 12TF (może troszkę więcej) ciekawe jak rozwiążą chłodzenie. Na tym Sony oszczędzało w PS4. Moje PS4 PRO działa tak jak powinno dopiero po takich zabawach. 

    20190222_212947.thumb.jpg.4a144a6312afdfd5356b7db63765a05b.jpg

    Wcześniej to był hałas na poziomie odkurzacza.

  3. Dnia 17.04.2019 o 12:05, klaus71 napisał:

    to jak teraz gierka ma 100gb to jak będą to wydawać? na kilku płytach? na te next geny to gry będą miały po 200gb.

    Chodziło mi dokładnie o to jak napisał - @raf7705, że będzie blokada na filmy BD 4K.

    XBOX może sobie na takie coś pozwolić, bo oni nie mają dedykowanych odtwarzaczy 4K- UHD. Sony ma kilka, i nie zamierzają raczej zaprzestać. Tym bardziej że SONY prawdopodobnie wejdzie w program HDR10+ (...)

     

    Czas pokaże. :)

  4. Dnia 19.04.2019 o 12:48, Robert_1988_KrK napisał:

    XBOX może sobie na takie coś pozwolić, bo oni nie mają dedykowanych odtwarzaczy 4K- UHD. Sony ma kilka, i nie zamierzają raczej zaprzestać. Tym bardziej że SONY prawdopodobnie wejdzie w program HDR10+ (...)

    W PS4pro wycieli UHD dla mniejszych kosztów i bo po prostu mogli mając tak dużą przewagę nad xb1.

    Tylko następna generacja to będzie nowe rozdanie - brak wsparcia filmów UHD to spora wada zwłaszcza jak nie daje oszczędności w kosztach. 

  5. Nie dadzą to będzie lipa ale w sumie to bym się bardzo nie zdziwił bo oszczędzają na czym mogą. PS4 nie obsługuje CD-Audio bo przyoszczędzają na opłacie za patent dla Phillipsa. Masakra. Kiedyś promowali standardy a teraz taki cyrk robią. Nawet PS3 jest sporo lepszym odtwarzaczem multimedialnym od PS4 (BD dużo fajniej działa i się obsługuje).

  6. 15 godzin temu, LV426 napisał:

    PS4 nie obsługuje CD-Audio bo przyoszczędzają na opłacie za patent dla Phillipsa. Masakra. Kiedyś promowali standardy a teraz taki cyrk robią. 

    dla mnie parodią jest to że mogliby te różne standardy przecież wspierać odpłatnie - kto potrzebuje płaci 

  7. Zamierzam kupic konsole PS 5 jak tylko się pojawi mam nadzieje ze bedzie to fajna konsola i ze bedzie miała za[beeep]iste gry takie jak gta 6 , uncharted 4 , tomb raider itd tego typu gry bym chciał bardzo bardzo ;)) bo lubie strzelanki , wyscigi i wogóle ;) ciekawe jaki bedzie Pad fajnie jak by zrobili ledowego z jakimś oświetleniem wiadomo przyciski podświetlane to bedzie rewelacja :D

  8. Panowie. Zejdzie na ziemię. Psychologiczna granicą na cenę konsol, to 499$. Zdziwiłbym się, gdyby było więcej. 8k to tylko chwyt marketingowy. Będzie w wersji skalowalnej z 4k. Zresztą... Widzę, jak narasta hype na 8k, który de facto jest nie zauważalny z normalnej odległości lub na tv mniejszych niż 85''. Znacznie ważniejsze będą gry 4k/60, niż kombinowane 8k. Ale oczywiście rzeczywistość za rok wszystko zweryfikuje. Przy okazji konsole nie będą miały więcej, niż 10-14 TF, ale dzięki optymalizacji architektury wewnętrznej układu graficznego będą generować więcej klatek na sek. Spójrzcie sobie na nową kartę Navi od AMD. Ma 9.75 TF, a w grach wypada lepiej niż 14 TFowa Vega. Dlatego producenci konsol nie chwalą się Teratlopsami...

  9. 37 minut temu, Toma-San napisał:

    Panowie. Zejdzie na ziemię. Psychologiczna granicą na cenę konsol, to 499$. Zdziwiłbym się, gdyby było więcej. 8k to tylko chwyt marketingowy. Będzie w wersji skalowalnej z 4k. Zresztą... Widzę, jak narasta hype na 8k, który de facto jest nie zauważalny z normalnej odległości lub na tv mniejszych niż 85''. Znacznie ważniejsze będą gry 4k/60, niż kombinowane 8k. Ale oczywiście rzeczywistość za rok wszystko zweryfikuje. Przy okazji konsole nie będą miały więcej, niż 10-14 TF, ale dzięki optymalizacji architektury wewnętrznej układu graficznego będą generować więcej klatek na sek. Spójrzcie sobie na nową kartę Navi od AMD. Ma 9.75 TF, a w grach wypada lepiej niż 14 TFowa Vega. Dlatego producenci konsol nie chwalą się Teratlopsami...

    True, true. Co nie zmienia faktu, że i tak ją łyknę jak żaba muł! 😁

  10. 1 godzinę temu, Groszek napisał:

    True, true. Co nie zmienia faktu, że i tak ją łyknę jak żaba muł! 😁

    To już jest nas dwóch.. :P