Home Testy Konsole Recenzja WipEout Omega Collection
Recenzja WipEout Omega Collection

Recenzja WipEout Omega Collection

772
0

Ultra HD O MEGA!

Gmeru: Nie spodziewałem się, że odświeżona kolekcja aż tak dobrze nada się do pokazania możliwości Ultra HD na najnowszych wyświetlaczach. I to w 100%. Co mam na myśli? Oczywiście natywną rozdzielczość 4K, HDR oraz szeroką paletę barw ITU-R BT.2020. Tutaj PS4 Pro pokazuje pazur. Do testu wykorzystałem najnowszego Samsunga QLED Q9, który ma obecnie najszersze pokrycie palety barw BT.2020 na rynku (stan na lipiec 2017) oraz wysoki średni współczynnik HDR (735cd/m2) jak również bardzo niski input laga 21ms, który przy tak szybkiej grze jest niezbędny.

Na początek sprawdziłem jaki sygnał wychodzi z konsoli PS4 Pro na telewizor i czy na pewno jest to Ultra HD. Do badania użyłem naszego specjalistycznego sprzętu. Jak się okazuje, wszystko się zgadza:

WIPEOUT™ OMEGA COLLECTION

Osobiście najbardziej urzekło mnie pokrycie palety barw. Do tej pory w odsłonach gry, które znajdują się na płycie, mogliśmy zobaczyć kolory z palety Rec.709 czyli 36% ogólnych barw jakie widzi ludzkie oko. Pewnie mało kto się z Was nad tym zastanawiał ale ograniczenia odbiorników były ogromne w tej kwestii. BT.2020 to aż 76% barw jakie może zobaczyć ludzie oko. W tej chwili najlepsze telewizory pokrywają około 79% palety BT.2020 czyli maksymalnej w jakiej tworzone są gry (np. Samsung QLED Q9). Proste wyliczenie daje nam odpowiedź, że grając w odświeżone części WipEout Omega Collection zobaczyłem 60% widzialnych barw (0,76*0,79 = 60%). Nadal więc nie będą to wszystkie kolory jakie zakodowali twórcy w grze ale i tak jest to przepaść względem tego co mogliśmy zobaczyć na standardowym telewizorze Full HD lub z obsługą tylko rozdzielczości 4K z/bez HDR. Mnie najbardziej do gustu pod względem UHD przypadła najmłodsza część serii znana z Vity czyli WipeOut 2048. Kolory wylewają się z ekranu a efekt HDR potęguje doznania nowej jakości.

WIPEOUT™ OMEGA COLLECTION
Powyższy screen idealnie oddaje istotę implementacji technologii Ultra HD a w szczególności HDR (słońce!) oraz szerokiej palety barw BT.2020

Skoro jesteśmy już przy HDR to na najlepszych telewizorach takich jak chociażby Q9 spokojnie uzyskałem pomiar 800-1000 nitów np. na słońcu. Razem z tak szeroką paletą barw i natywną rozdzielczością szczękę można zbierać z podłogi. Szczególnie na wielkich przekątnych lub… projektorze Ultra HD do którego ten tytuł jest wręcz stworzony. Szczególnie, że niestety nie mamy wsparcia dla VR :(. Ponieważ gra jako jedna z niewielu korzysta z natywnej rozdzielczości 4K przypominam, że aby zobaczyć jej walory “rozdzielczościowe” należy naprawdę blisko zasiąść przed wyświetlaczem. W innym wypadku nie odczujecie różnicy pod względem widzianych szczegółów obrazu. Przykładowo mając odbiornik 55 calowy należy go oglądać maksymalnie z odległości 2.3m. A co jeśli usiądziemy dalej? W przypadku zajęcia miejsca 20-25% dalszego niż pokazuje symulator (tutaj), wybór matrycy o rozdzielczości 4K traci całkowicie sens, bowiem gracz nie będzie miał fizycznie możliwości odróżnić ekranu 4K od Full HD. Organizujcie więc wielki ekran i przesuwajcie kanapę jak najbliższej się da. W takich właśnie warunkach polecam ograć odświeżoną kolekcję.

WIPEOUT™ OMEGA COLLECTION

Wyniki pomiarów jasności HDR można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):

  • 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
  • 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
  • 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
  • 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
  • 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
  • > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.

(772)

Jakub Fascynuje mnie świat filmu, technologii i popkultury ogólnie, a poza dobrym kinem samym w sobie, doceniam także świetną jakość obrazu - tak w grach, jak i filmach.