Przegląd odtwarzaczy Ultra HD Blu-ray od Panasonic
Udoskonalenia w odtwarzaczach (w UB300 i UB400 już są!)
O usprawnieniach opisanych poniżej wiedzieliśmy już nieco po naszej wizycie w fabryce Panasonic’a. Inżynierowie opowiedzieli nam co zamierzają udoskonalić w nadchodzących modelach. Prawdopodobne jest, że zmiany te zostaną wdrożone (wraz z nowszym firmware) także w modelach UB700 i UB900, jednak nie jest to jeszcze oficjalnie potwierdzone.
10 bitowa głębia koloru podczas odtwarzania HDR
Pewnym problemem odtwarzaczy UB900/UB700 było wymuszenie konwersji sygnału, który kodowany jest natywnie w 10 bitach na płycie uhd blu-ray, do postaci 12 bitowej. W prawdzie był to proces bezstratny dla sygnału wideo, jednak na niektórych wyświetlaczach powodował spadek jakości. Winne temu były telewizory, które nie potrafiły poprawnie obrobić 12 bitowego sygnału. Problem dokładniej opisał Vincent w teście Panasonic UB700. Z jego artykułu zapożyczam także poniższe zdjęcia dokumentujące problem. Zwróćmy uwagę na pasy występujące po prawej stronie nieba. Kolory są w tym przypadku nieistotne, a ich różnica wynika z błędów aparatu fotograficznego.
Philips PUS7601 – 10 bitowy sygnał | Philips PUS7601 – 12 bitowy sygnał |
Japoński producent wyszedł na przeciw posiadaczom problematycznych telewizorów i zaimplementował opcję 10 bitowego wyjścia sygnału podczas odtwarzania każdej treści (HDR i SDR).
Prosta regulacja jasności treści HDR
Pewnym mankamentem, o który mówiłem już podczas wizytacji inżynierów z firmy Panasonic, był problem regulowania ogólnej jasności obrazu HDR. Materiał taki wydawałoby się, że jest bardzo jasny już z natury, skoro ma efekty świetlne idące w setki czy tysiące nitów. Nic bardziej mylnego. Obraz w pewnych miejscach ma faktycznie bardzo wysokie, punktowe światła, jednak jego ogół ma jasność zbliżoną do zwykłej, SDR’owej treści. Zwykłą treść bardzo łatwo rozjaśnić, lub przyciemnić używając np. suwaka “podświetlenie” w telewizorze. Przy treści HDR suwak ten jest zawsze na wartości maksymalnej, bowiem ekran musi wykorzystywać cały swój potencjał by oddać chwilowe efekty świetlne. Wideo o szerokim zakresie dynamiki jest tworzone jednak w zaciemnionych pomieszczeniach studyjnych i w podobnych warunkach powinno być odtwarzane, by dobrze widzieć chociażby detale w czerniach. Panasonic jako pierwszy producent wyszedł naprzeciw użytkownikom pragnącym oglądać treść HDR w np. warunkach dziennych. Choć obecnie może wydawać się to dziwnym pomysłem, to z pewnością z biegiem czasu zyskiwać będzie na popularności (wraz z upowszechnianiem się materiałów ultra hd). Dodano przycisk na pilocie o nazwie “HDR Setting”. Przyjrzyjmy się bliżej kontrolerom.
Wciśnięcie klawisza powoduje wyświetlenie podręcznego menu z kilkoma ustawieniami. Domyślne (neutralne) ustawienie HDR to pozycja “for dim environment”. Sprawdźmy skrajne ustawienia:
Jak widać funkcja fenomenalnie podnosi walor, który interpretujemy potocznie jako jasność obrazu. Zmiana jest równomierna w całym zakresie od czerni do bieli. Dzięki temu nie następuje znacząca utrata detali w najjaskrawszych efektach świetlnych. Powyższa funkcja najprawdopodobniej nie będzie dostępna dokładnie w takiej samej formie w modelu UB700 i UB900, ponieważ ich piloty nie posiadają dedykowanego przycisku “HDR Setting”. Jest jednak inny wariant w menu obrazu mający to samo działanie:
Wsparcie dla HDR: HLG
Modele UB400 i UB300 jako pierwsze dostały aktualizację, która pozwala skonwertować HDR w formacie HLG (telewizyjnym) do formatu HDR10. Jest to niewątpliwie potrzebne posiadaczom starszych wyświetlaczy, które nie będą wspierać HLG natywnie.