Słowem wstępu
W przypadku Philipsa, rok 2018 rozpoczęliśmy testami dwóch nowych ekranów OLED – modeli OLED 973 i OLED 873. Przyszedł więc czas na zainteresowanie się segmentem LCD, ponieważ producent przygotował także i tutaj całą rodzinę ekranów o ciekawych parametrach. Testy rozpoczniemy reprezentantem ósmej serii, a konkretnie PUS8303. Telewizor ten występuje w czterech rozmiarach – 49″, 55″, 65″ i 75″ i posiada matrycę Ultra HD typu IPS. Do redakcji trafiła najskromniejsza, 49″ wersja, która będzie dostępna w bardzo przystępnej cenie. Stanie się tak, ponieważ model PUS8303 jest w rzeczywistości duchowym następcą ubiegłorocznego PUS7502. Nie należy go traktować jako następcy kultowego, ubiegłorocznego, PUS8102. Tamten model być może otrzyma godnego sobie rywala później w tym roku.
Jak na reprezentanta serii z cyfrą “8” na początku przystało, telewizor posiada procesor obrazu P5, trójstronny Ambilight, niebanalne wykonanie, oraz pilot z klawiaturą QWERTY na odwrocie, ale może po kolei…
Wygląd
Philips PUS8303 prezentuje się od dobrej strony od razu po wyjęciu z kartonu. Widać, że nie szczędzono na wykonaniu. Ekran posiada metalizowaną ramkę z efektem szczotkowania, która nie jest szczególnie smukła, ale z racji jej bardzo dobrego wyglądu może być traktowana jako ozdoba telewizora i takie jak mniemam było założenie głównych projektantów. W końcu fajnie gdy telewizor wyróżnia się na tle innych konstrukcji, które są do siebie od frontu bliźniaczo podobne.
Podstawa ma ciekawe wykonanie, ponieważ wygląda jakby była wykonana ze szkła. Całość jest dosyć subtelna, natomiast w naturze wygląda bardzo dobrze i ładnie spasowuje się z ekranem. Dodatkowym jej atutem jest możliwość postawienia telewizora na mniejszych meblach.
Bryła ekranu jest klasyczna. Z tyłu znajdziemy także duży głośnik niskotonowy. To niewątpliwy atut tego producenta – dba on o jakość dźwięku w modelach premium.
Akcesoria
Główny pilot, który otrzymujemy do telewizora minimalnie różni się od zeszłorocznego układem przycisków. Posiada także klawiaturę QWERTY na odwrocie i, ku mojemu zdziwieniu, komunikuje się radiowo (RF) z telewizorem! Dzięki temu nie musimy celować w ekran podczas korzystania z klawiatury, tak jak musieliśmy w najwyższych telewizorach OLED (np. 973). Nie kryję swojego zdziwienia, że w teoretycznie niższej serii, mamy lepszy pilot.
Pilot posiada także wbudowany mikrofon, który ma bardzo ważne zadanie – wykonywać złożone polecenia głosowe. Jest to oczywiście rozwiązanie przyszłościowe, które najlepiej będzie spisywać się gdy, wraz z aktualizacją oprogramowania, zaimplementowany zostanie Asystent Google w języku polskim. W obecnej chwili możemy używać jedynie klasycznego wyszukiwania w systemie, więc nie mam jeszcze pełnego przekonania do tego rozwiązania, ale jak mówię, pilot został on zaprojektowany na przyszłość.
Badana cecha: | wynik: |
WYMIARY EKRANU (bez podstawy) | 109,8 × 63,6 × 3,8cm |
WYMIARY KARTONU | 120 × 78 × 15cm |
ODCISK STOPY (minimalne wymiary mebla) | 52 × 27cm |
WAGA (bez podstawy) | 17,3kg |
OTWORY MONTAŻOWE | VESA 200×200 |
Złącza
Ambilight
Historia systemu Ambilight sięga 2002 roku kiedy to firma Philips postanowiła opatentować ten arcy-ciekawy pomysł związany z podświetleniem ekranu barwnym światłem a następnie wprowadzić pierwszy telewizor z tym systemem w 2004 roku. Był to prosty, dwustronny system, który reagował na to co dzieje się na ekranie telewizora. Aktualnie wraz z rozwojem przede wszystkim diod led możemy oglądać spektakularne efekty świetlne na tle ściany przed którą stoi lub na której jest zawieszony telewizor. Model PUS8303 wyposażony został w 3-stronny system Ambilight. To oznacza, że z lewej, prawej i na górze telewizora znajdziemy rząd diod LED, który możemy zauważyć na zdjęciach.
W najnowszych modelach są one wręcz odsłonięte dzięki czemu ich kolor i intensywność jest dużo większa niż kiedyś za plastikową osłoną.
W menu mamy do wyboru wiele różnych ustawień związanych z tym systemem. Na pewno warto ustawić tryb w jakim będzie działał Ambilight. Do wyboru jest kilka ciekawych propozycji jak różne wartości jasności i dynamiki świecenia czy możliwość ustawienia stałego koloru. Warto zwrócić uwagę na tryb dla graczy, który jest ekstremalnie dynamiczny i dodaje graniu niesamowitych walorów czy też taki, które reaguje na muzykę.
Warto też ustawić kolor ściany na tle jakiej znajduje się telewizor. Ma to istotne znaczenie w przypadku intensywności i rodzajów kolorów jakie dobiera system. W przypadku białej ściany, jak powyżej, system sprawdza się najlepiej i rewelacyjnie poszerza film. To jednak nie koniec możliwości pracy systemu. Jak napisałem wcześniej trybów działania jest bardzo dużo. Dla wyjątkowych fanów wiernego oddania obrazu można też użyć trybu statycznej bieli, który zapewni komfort oglądania, zasymuluje warunki studyjne i nie będzie odciągał uwagi od filmu.
Testy syntetyczne
Badana cecha: | wynik: |
ROZDZIELCZOŚĆ I PRZEKĄTNA EKRANU | 3840×2160, 49″ |
TYP MATRYCY | LCD z matrycą typu IPS i podświetleniem PFS LED |
ODŚWIEŻANIE MATRYCY (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) | 120Hz |
KONTRAST ANSI, BEZ WYGASZANIA (więcej – lepiej) | 1 130:1 |
KONTRAST W FILMACH (więcej – lepiej) |
|
MAKSYMALNA JASNOŚĆ PO KALIBRACJI |
|
POWŁOKA MATRYCY | ekran zmatowiony |
BŁĘDY ODDANIA BARW, PO KALIBRACJI (mniej – lepiej) |
|
ŚREDNIA JASNOŚĆ EFEKTU HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) | 431 cd/m2 |
INPUT LAG (ważne dla graczy, mniej – lepiej) |
|
PEŁNA ROZDZIELCZOŚC KOLORU – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) | Tak |
OBSŁUGA 10 BITOWEGO KOLORU | Tak (w UHD) |
Matryca, zalecane ustawienia
Matryca
Philipsa wyposażono w 120Hz matrycę IPS, wyprodukowaną przez firmę LG Displays. Posiada ona rozdzielczość 4K i podświetlenie krawędziowe zaawansowanymi diodami PFS LED. Pozwalają one uzyskać szerszą paletę barw, która jest bardzo ważna do lepszego oddania kolorów w filmach Ultra HD np. z nośnika Ultra HD Blu-ray.
Zalecane ustawienia
Model PUS8303 posiada wszystkie tryby obrazu, które znaliśmy do tej pory z wyświetlaczy holenderskiego producenta. W tym roku doszedł także dedykowany tryb “Monitor” do współpracy z komputerem, który omówimy w odpowiednim akapicie. Najlepszym trybem fabrycznym, w myśl odwzorowania autentycznych intencji reżysera obrazu jest Film. Do regulacji jasności wyświetlacza powinniśmy zaś używać funkcji Kontrast w głównym menu. Oczywiste? Niby tak, jednak jest jeszcze drugi suwak o tej samej nazwie w ustawieniach zaawansowanych, jak jest i regulator “Jasność”, który jasności wcale nie zmienia (tylko poziom czerni). Ekran przeszedł dodatkowo certyfikację przez ISF i co za tym idzie:
Mocno sugeruję także wyszukanie najnowszych aktualizacji przez stronę Philipsa. Na czas testu wgrana była wersja 105.000.159.034. Ważne by aktualizacje wyszukiwać bezpośrednio na stronie producenta, a nie przez funkcję w telewizorze. PUS8303 w domyślnych ustawieniach fabrycznych posiada także włączoną funkcję overscan, która obcina brzegi obrazu. By się jej pozbyć należy w menu wybrać odpowiednie proporcje, zgodnie z miniaturą po prawej stronie (Format obrazu -> Oryginalny).
Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)
Fabrycznie
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 1,9 | maksymalna | 3,2 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 2,5 | maksymalna | 5,1 |
Średnia deltaE palety szarości | 3,6 | maksymalna | 5,2 |
Profesjonalna kalibracja Philips PUS8303
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 1,0 | maksymalna | 3,4 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,0 | maksymalna | 1,8 |
Średnia deltaE palety szarości | 1,2 | maksymalna | 2,1 |
Philips PUS8303, w swojej najlepszej fabrycznie konfiguracji, nie posiada dużych błędów związanych z odwzorowaniem barw, jednak pole do poprawy jest nadal wyraźne. W porównaniu do wyidealizowanego ekranu studyjnego obraz ma nadmiernie błękity odcień. Ta cecha może podobać się niektórym widzom ze względu na ochłodzoną, bardziej jaskrawą, biel. Na odcieniach skóry widać jednak lekką bladość i różowy odcień. Charakterystyka jasności odbiega od wzorcowej w taki sposób, że rozjaśnia detale w cieniach. Test kolejnego wyświetlacza marki Philips potwierdza, że producent ten faworyzuje gammę o wartości 2.2 nawet w trybie do oglądania nocnego. W konsekwencji obraz jest mniej nasycone i ma mniejszą głębie niż powinien, co doskonale widać w poniżej zamieszczonej galerii przekłamań.
Galeria przekłamań obrazu
- Tryb Fabryczny
- Najlepszy tryb fabryczny
- Profesjonalna kalibracja
- Referencja (studio)
Na ten rok funkcje kalibracyjne zostały nieznacznie rozbudowane, poprzez dodanie trzeciej osi regulacji gamutu (luminancja – jak na miniaturze po prawo). Wielu ekspertów (w tym ja) forsowało wprowadzenie m.in. tej funkcjonalności i widać, że w 2018 roku nasze głosy zostały wreszcie wysłuchane 🙂 Nie wprowadza to akurat jakiegoś milowego postępu, ale jest kolejnym, małym krokiem, do lepszego odwzorowania barw. I jak widzimy, w powyższej galerii, skalibrowanemu obrazowi naprawdę niewiele brakuje względem referencji! Odcienie skóry, zielenie, czy lekkie błękity są bardzo naturalnie oddane. Błędy, których nawet kalibracja nie rozwiąże, pozostają jedynie w mniej istotnych rejonach barw, takich jak mocne czerwienie. Tam paleta kolorów rozciąga się lekko w stronę DCI P3, znanej z filmów Ultra HD. Takie wzmocnienie nie będzie jednak nam doskwierać na co dzień.
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
oraz w temacie: Wielki test kalibracji
Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
Aby uzyskać najlepszą ostrość obrazu, bez sztucznego uwypuklania krawędzi, należy ustawić ostrość na wartość 0. Przy takim ustawieniu obraz wyświetlany jest ze swoją źródłową ostrością (tak jak został nagrany). Można jednak pokusić się o podwyższenie tej wartości, szczególnie, gdy oglądamy głownie telewizje o przeciętnej jakości. Algorytm upscalujący działa skutecznie, w tej materii nie dopatrzyłem się jakichkolwiek niuansów.
Równomierność ekranu
Nie zaobserwowałem żadnych niepokojących zjawisk na ekranie, poza tradycyjnym spadkiem jasności na jego brzegach, który był niewielki jak na telewizor LCD. Być może pomógł w tym niewielki rozmiar testowanego telewizora. Ten mankament jest jak zawsze widoczny na białym tle (jak na zdjęciu poniżej), jednak podczas oglądania programów telewizyjnych nie manifestuje się zbyt mocno. Bardzo dobre słowo w kontekście równomierności telewizora, można powiedzieć zaś o braku pasów na ekranie (vertical banding), który występują bardzo często na matrycach IPS.
A tak to wygląda okiem kolorymetru:
-13% | -11% | -15% | -11% | -7% |
+2% | +4% | -3% | +5% | +4% |
-2% | +2% | ref. | +2% | +4% |
-3% | -1% | -7% | -2% | 0% |
-11% | -14% | -19% | -14% | -4% |
Kontrast i Czerń
Jak już każdy powinien wiedzieć z artykułu o matrycach, kontrast i czerń nie są akurat najmocniejszą stroną matryc IPS. Uzyskują one natywny kontrast w okolicach 1000:1, co generalnie nie zapewnia zbyt atrakcyjnej czerni w nocy. Wartość natywnego kontrastu PUS8303 akurat przekroczyła nieznacznie tą wartość i wyniosła 1 130:1. Niestety nadal nie zapewnia to piorunujących efektów przy seansach kinowych. Warto mieć jednak na uwadze, że choć obraz nie jest kontrastowy, to nie wytraca swojej charakterystyki pod kątem i gdy usiądziemy na brzegu kanapy, to wcale nie jest już oczywiste, czy telewizor z matrycą VA daje wciąż lepszy obraz! Nawet niewielkie kąty patrzenia, takie na brzeg ekranu siedząc na środku, powodują już uwypuklanie detali w czerniach na konkurencyjnych telewizorach, a Philips jest tego pozbawiony.
Ambilight a czerń
Powodem dla którego czerń telewizora ma prawo wyglądać akceptowalnie, nawet podczas oglądania nocnego, jest system Ambilight. Światło padające za telewizor znakomicie poprawia wrażenie głębi czerni. Umieszczanie diod lub lampki za telewizorem jest typowym zabiegiem podnoszącym jakość i komfort oglądania, każdemu je polecam.
Obsługa Ultra HD / 4K
By uzyskać pełną kompatybilność z sygnałem Ultra HD przez HDMI, należy podłączyć sygnał do portu HDMI i zmienić konfigurację na “Optymalna” (menu Zaawansowane – jak po prawo na miniaturze). Taka konfiguracja może powodować niekompatybilność z niektórymi urządzeniami, z tego powodu domyślnie włączony jest tryb “Kompatybilny”. Podczas testów nie natknąłem się jednak na jakiekolwiek problemy. Najlepiej więc ustawić ten tryb i zapomnieć. PUS8303 wspiera bazowe elementy normy Ultra HD, takie jak HDR10, HLG, oraz paleta barw Rec 2020. Wsparcie dla formatu premium, takiego jak HDR10+ jest planowane, jednak nie jest to niezbędny element w telewizorze. Sprawdźmy jak wyświetlacz radzi sobie z oddawaniem efektów.
Cecha: | Wynik: |
CERTYFIKAT UHD PREMIUM | Nie |
POKRYCIE SZEROKIEJ PALETY BARW (DCI / Rec 2020) | 95% / 74% |
OBSŁUGA ROZDZIELCZOŚCI 2160p60 RGB PRZEZ HDMI | Tak, tylko HDMI 1 i 2 |
FORMATY PREMIUM HDR (Dolby Vision / HDR10+) | Nie |
MOŻLIWOŚĆ WYKONANIA OSOBNEJ KALIBRACJI DO UHD | Częściowa |
Jakość efektu HDR
W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!
- 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
- 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
- 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
- 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
- 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
- > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.
Efekty HDR w PUS8303 są widoczne. Telewizor osiągnął rozsądne minimum, wynoszące ponad 400 cd/m2, by oglądanie treści HDR wywierało jakieś wrażenie, a nie było jedynie kwestią większej ilości detali w bielach. Czuć zatem, tą nową jakość dostarczaną dzięki technologii Ultra HD. Nie ma jednak aż takiego uczucia jak na ekranach o wyższej jasności, rzędu 600 – 700 nitów.
Nadmienić także trzeba, że oglądanie w HDR wiązało się będzie z ewidentnie gorszą czernią, ponieważ telewizor musi pracować na pełnej mocy podświetlenia. Niestety system lokalnego wygaszania (“tryb kontrastu”) nie radzi sobie za dobrze ze swoim zadaniem przy treści HDR. O ile w SDR nie podnosił on szczególnie wyników, to chociaż przygaszał podświetlenie w ciemnych scenach. Tu podświetlenie przygaszane jest nagminnie i gdy uruchomimy funkcję to HDR właściwie traci sens. Spadek jasności do wartości 200 – 300 nitów daje efekt jakbyśmy niemal oglądali zwykły film w SDR.
Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)
Badana cecha: | Wynik: |
POKRYCIE SZEROKIE PALETY BARW DCI | 95% |
POKRYCIE SZEROKIEJ PALETY BARW Rec 2020 | 74% |
Pokrycie reżyserskiej palety barw (DCI) nie jest stu procentowe, jednak bardzo zadowalające. Nieznacznie osłabione są zielenie, ale większość użytecznych “nowych” barw w filmach powinna dać się odwzorować poprawnie. Nie wiem czy w obecnej chwili umiałbym wymienić jeden materiał wideo, który korzysta z aż tak wysokich nasyceń barwy zielonej. Po podaniu filmu z Ultra HD Blu-ray, lub Netflix, telewizor rozpoznaje, że obcuje z sygnałem Rec 2020 i odpowiednio mapuje kolory i poziomy jasności. Do dyspozycji mamy wtedy takie same tryby obrazu jak w standardowej treści. Niestety powielają one ustawienia wprowadzone do kalibracji Full HD. Oznacza to, że kalibracja trybu do Ultra HD może być wykonana w ograniczonym zakresie. Szkoda, że nie dopracowano tego elementu..
Fabryczny tryb HDR-Film
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 2,2 | maksymalna | 4,6 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,9 | maksymalna | 3,7 |
Średnia deltaE palety szarości | 3,9 | maksymalna | 9,6 |
Z wiernym oddaniem koloru w Ultra HD telewizor radzi sobie całkiem nieźle. W trybie szerokiej palety barw kolory są poprawnie oddawane, poza taką kwestią, że obraz jest lekko zaniebieszczony. Właściwie mamy tu podobną sytuację jaką obserwowaliśmy w trybie SDR. Drugą rzeczą, którą można by dopracować jest charakterystyka jasności. Telewizor za wszelką cenę stara się oddawać przejścia tonalne w bielach, nawet te kodowane z jasnością około 2000 nitów. Nie uważam, by był to mądry pomysł, gdy szczytowa jasność matrycy wynosi tylko 430 cd/m2. Na szczęście są możliwości regulacji.
Mapowanie odcieni jasności w zależności od ustawień
PUS8303 ignoruje metadane zawarte w filmie i nie ustawia pod nie swojej charakterystyki jasności. Szkoda, bo do filmów masterowanych na monitorze Dolby, o jasności 4 000 nitów, może faktycznie miałoby sens oddawanie tak jasnych przejść tonalnych jak robi to telewizor w ustawieniach fabrycznych (aż do 2000 nitów). Te zaś tworzone na monitorze Sony 1 000 nitów mogłyby być jaśniejsze. Niestety ustawienie “auto” funkcji “HDR Perfect” wcale nie włącza rozpoznawania metadanych, jak nazwa mogłaby sugerować. Jest to po prostu kolejne ustawienie tej funkcji, którą ręcznie można wyregulować, czy film HDR ma być jaśniejszy, czy posiadać więcej detali.
Jak widzimy ustawienie wpływa na cały zakres dynamiki, więc nie sugerowałbym wyższego ustawienia niż “minimum”. W przeciwnym razie jasności całego filmu będą podbite.
Profesjonalna kalibracja PUS8303 do HDR
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 2,5 | maksymalna | 5,2 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,4 | maksymalna | 3,2 |
Średnia deltaE palety szarości | 2,1 | maksymalna | 3,3 |
Kalibracja do Ultra HD możliwa jest do wykonania w ograniczonym zakresie, bo TV przenosi wartości balansu bieli z trybu do zwykłej treści (SDR). Jak widzimy jednak, podejście to się sprawdza. W trybie do HDR wystarczy dopracować tylko gamut, kwestie oddania detali w bielach i możemy liczyć na naprawdę dobrze oddane i nasycone kolory w filmach Ultra HD. Po dwóch poprzednich akapitach mogłoby wydawać się, że będzie z tym problem, ale tak nie jest. Po prostu PUS8303 wymaga nieco więcej uwagi przy kalibracji i efekt końcowy jest bardzo dobry. Ekstra!
Odwzorowanie ruchu
Philips PUS8303, jak na dobrze działający telewizor przystało, poprawnie wyświetla i odtwarza wszystkie formaty wejściowe, z Blu-ray’a (24p), konsoli (50p), czy komputera (60p). Jak jednak wiadomo każdy telewizor LCD bez włączenia upłynniacza będzie smużył przy szybkich ruchach kamery i wyświetlał szarpiący ruch charakterystyczny dla filmów Blu-ray. Testowany telewizor posiada oczywiście upłynniacz. Reguluje się go dwoma suwakami:
- Natural Motion
- Clear LCD
Suwaki te dostępne są w zakładce “Ruch”, gdy wybierzemy tryb “Osobisty”. Pozostałe wybory są predefiniowane przez producenta i nie musimy z nich korzystać (widoczne na miniaturze po prawo).
Obie funkcje poprawy ruchu mają rozgraniczone działanie. Pierwsza z nich odpowiada za płynność w materiałach filmowych, które z natury nie są zbyt płynne (nawet w kinie widać charakterystyczne, filmowe, szarpanie). Przy użyciu funkcji Natural Motion możemy zrobić tak, by filmy miały idealną płynność (zwaną też teatralną). Niestety choć funkcja ta ma cztery tryby działania (wyłączony/minimum/pośrednie/maksimum) to w praktyce ustawienie minimalne nie różni się niczym od maksimum. Mogłoby to stanowić pewien problem dla osób, które lubią lekką poprawę płynności, zamiast mocnej.
Kąty widzenia
Jak zobaczycie na poniższym wideo, PUS8303 jest jednym z tych wyświetlaczy, które nadają się do oglądania pod kątem. Nawet przy dużym zejściu z osi nasycenie barw i kontrastowość obrazu pozostaje stała. Dla osób siedzących na wprost telewizora jest to również istotne, choć często niedocenianie. Siedząc w optymalnych odległościach, które można wyliczyć z naszego kalkulatora. Znaczący kąt tworzy się nawet podczas patrzenia w róg ekranu i kontrastowość spada na matrycach VA. Matryce IPS wolne są od tego zjawiska! Jedyne negatywnej cechy można dopatrzeć się obserwując czerń pod kątem, szczególnie pionowym. Widać wtedy tak zwane srebrzenie, czyli zabarwienie czerni barwą szaro-srebrną.
Granie na konsoli i PC
Niskie opóźnienie w PUS8303 dostępne jest zarówno w klasycznym trybie “Gra”, oraz nowym trybie “Monitor”, który zastępuje “styl aktywności: PC” spotykany w ubiegłych latach w telewizorach Philips.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | “Gra” | 31 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | “HDR-Gra” | 31 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “Monitor” | 31 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | “Gra” | 31 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “HDR-Gra” | 31 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “ISF-Noc” | 50 ms |
Minimalne opóźnienie wejścia, jakie może zaoferować telewizor, mieści się w drugiej grupie – nieodczuwalnych wartości input lag. Właściwie blisko mu do najniższego progu totalnego placeboo. Powinno to zadowolić 100% graczy konsolowych lub pecetowych. Opóźnienie nie zmienia się, gdy gramy w HDR lub w 4K. Bardzo dużą uwagę zwrócić należy jednak na bardzo małe opóźnienie sygnału w trybie pracy z upłynniaczem. Tylko 50ms pozwoli pograć w gry wyścigowe z włączoną interpolacją, a co za tym idzie uzyskać bardzo płynny i wyraźny obraz! Coś jakby gra 30fps miała w rzeczywistości 60fps.
Nowy tryb “Monitor” odtwarza też pełną chromę 4:4:4. Aż chciałoby się rzec nareszcie! Przez ostatnie lata Philips zawsze miał z tym problem. Teraz użytkownicy chcący użyć TV jako pełnoprawnego monitora mogą wreszcie to zrobić 🙂
System i Smart TV
Philips PUS8303 oparty jest na fenomenalnej platformie Android TV, która zapewnia telewizorowi nieograniczone możliwości. Na czas testu, w telewizorze, zainstalowana była wersja 7.0 tegoż systemu. Dla osób, które spotykają się z Androidem w telewizorze po raz pierwsze proponuję obejrzenie poniższego wideo w ramach wstępu:
W momencie gdy piszę tę recenzję, niestety nie jest jeszcze dostępna jedna z najistotniejszych funkcjonalności w nowym Androidzie, mianowicie Google Assistant. Producent ma zamiar wprowadzić ją w pierwszym kwartale tego roku, aczkolwiek na język polski będziemy musieli poczekać nieco dłużej. Asystent głosowy od firmy Google jest inteligentnym programem, który potrafi wykonywać złożone polecenia wymawiane do telewizora w języku naturalnym. Stąd też drugi pilot z wbudowanym mikrofonem, o którym wspomniałem we wstępie. Możliwości asystenta omówił Gmeru wraz z Piotrem Herodem z firmy Philips w poniższym wideo:
System Android TV wygląda tak samo na każdym urządzeniu, a producenci nie mogą zmieniać interfejsu, tak jak w smartfonach na systemie Android. Mogą jednak preinstalować aplikacje, a także w pewien sposób oferować własne, niedostępne dla innych. Na terenie Polski dostaliśmy zatem wybrane aplikacje od razu na naszym pulpicie telewizora jak np. najnowsza wersja aplikacji Player. Android TV nie posiada niektórych aplikacji a wielu użytkowników może ich pożądać. Na szczęście Philips ominął ten problem oferując je jako klasyczną aplikację (spoza platformy Android), umieszczoną obok aplikacji przeznaczonych natywnie dla tego systemu. Jeszcze niedawno dotyczyło to chociażby Playera czy platformy “Filmbox Live”, które obecnie dostępne są już dla Android TV. Cała lista aplikacji zarezerwowanych dla holenderskiego producenta znajduje się w kategorii “Galeria App”:
Suma summarum wychodzi na to, że PUS8303 oferuje wszystkie, istotne z punktu widzenia polskiego odbiorcy, aplikacje streamingowe…
Może poza HBO GO, ale i na to znajdzie się jednak rozwiązanie, ponieważ w obecnej chwili platforma Ipla oferuje część oferty HBO GO dla swoich użytkowników.
Na osobny akapit zasługuje temat grania na systemie Android TV. Gry możemy instalować bezpośrednio na telewizorze, z marketu Google Play. Równie ciekawe jest wsparcie dla platformy GameFly, czyli usługi grania w chmurze (cloud gaming) w tytuły znane z konsol czy PC (nasz test tej usługi). W bazie znajdziemy setki kultowych tytułów. Jedyne czego potrzebujemy to jeden z padów i łączę Internetowe o niskim opóźnieniu!
Android TV pozwala m.in. też na instalację aplikacji KODI (sklep google play store > Filmy i telewizja), która zapewnia ogromne możliwości multimedialne. Pozwala tworzyć domową bibliotekę filmów i zdjęć, a wraz z dodatkowymi wtyczkami (chociażby kultowa wtyczka “mrknow.pl”) odtwarzać na przykład wideo ze stron takich jak Cda.pl, Polvode.pl, Alekino.tv, Vod.tvpl.pl, Wrzuta.pl czy Filmbox Movie. Tego typu rzeczy są niemożliwe na telewizorach z zamkniętym systemem operacyjnym! W kwestii poszerzania możliwości telewizora zapraszam do działu forum poświęconemu telewizorom Philipsa. Podczas korzystania z tunerów wbudowanych mamy łatwy dostęp do informacji o kanale, a EPG sprzęgnięte jest z interfejsem Android’a. Interfejs jest schludny i funkcjonalny.
Philips PUS8303, jak już wspomniałem, wykorzystuje system operacyjny Android 7.0. Platforma sprzętowa jest w zasadzie identyczna z tą, spotykaną we flagowcach z ubiegłego roku. System też nie różni się szczególnie, poza detalami istotnymi bardziej dla developerów niż użytkowników (np. wersja OpenGL 3.2 zamiast 3.1). Interfejs renderowany jest w wysokiej rozdzielczości (1920×1080). Aplikacje strumieniujące mogą oczywiście działać w swojej natywnej rozdzielczości i klatkażu. Wygląda na to, że nie ma w tym temacie ograniczeń. YouTube wyświetlał filmy 2160p60:
Przy przechodzeniu między aplikacjami mam jednak wrażenie, że przydałoby się trochę więcej mocy obliczeniowej. Interfejs obecnie jest już na pograniczu komfortowej prędkości działania, bo od dłuższego czasu nie zaktualizowano platformy sprzętowej. Wielka szkoda. Obawiam się, że wraz z kolejnymi aktualizacjami i dodatkami będzie potrafiła się trochę “zamulić”. Zobaczymy w praniu jak będzie to wyglądać za kilka miesięcy. Dla osób chcących dowiedzieć się więcej odnośnie hardware:
Jakość dźwięku
PUS8303 może pochwalić się doskonałym, jak na telewizor, dźwiękiem. Philips jest z resztą chyba jednym z nielicznych producentów, którzy przykładają do tego dużą wagę. Wyświetlacz dostał duży głośnik niskotonowy, umieszczony z tyłu.
Całość zestawu ma 25W mocy. Da się odczuć. Dźwięk jest dosyć przestrzenny i bogaty w niskie tony, których z reguły nie da się usłyszeć z telewizora. Myślę, że ograniczeniem są już tylko gabaryty głośników. Wiadomo, że kilkunasto-centymetrowy głośnik nie da takiego basu, jak głośnik zewnętrzny. Wielu widzom pewnie jednak wystarczy to co wbudowano w telewizor.
Podsumowanie i ocena
PLUSY
- Uniwersalność produktu
- Świetne kąty widzenia
- Rewelacyjne wykonanie (aluminiowa ramka)
- Unikatowy system Ambilight 3 (dodatkowo pozytywnie wpływający na czerń)
- Niski input lag we wszystkich trybach obrazu, możliwość gry z włączonym upłynniaczem (jakby 60fps w każdej grze)
- Asystent głosowy Google – już niebawem (wraz z aktualizacją oprogramowania)
- 120Hz matryca z upłynniaczem ważna przy sporcie
- Pełna obsługa HEVC 4K – pliki, telewizja naziemna i satelitarna
- Obsługa YouTube z HDR
- Szeroka paleta barw (95% DCI) – wierne odwzorowanie
- System operacyjny Android TV – duże multimedialne możliwości
- Wbudowany tuner satelitarny
- Zintegrowany subwoofer – ogólnie bardzo dobry dźwięk z samego TV
- Doskonała współpraca z komputerem jako monitor
- Cena / jakość
MINUSY
- Niski kontrast (typowe dla matryc IPS)
- Jasność w HDR mogłaby być wyższa w tej klasie
- Wciąż niezaktualizowana platforma sprzętowa Android’a. System mógłby działać szybciej
Cena referencyjna: 49″ PUS8303: 3699 zł, 55″ PUS8303: 4499 zł, 65″ PUS8303: 6999 zł, 75″ PUS8303: 11 999 zł
Sprzęt do testów dostarczyła firma Philips
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:
(145627)