Powrót

Panasonic TX-75FX780E | TEST | 75″, matryca VA Ultra HD

Słowem wstępu

W tegorocznej ofercie telewizorów marki Panasonic, znajdziemy dwa referencyjne telewizory OLED, oraz znacznie więcej telewizorów LCD na każdą kieszeń. W dniu dzisiejszym postanowiliśmy przyjrzeć się najlepszemu modelowi, wykonanemu właśnie w technologii ciekłokrystalicznej (jako, że testy serii OLED FZ800 i FZ950 już za nami). Jest nim FX780, który w swoim 75″ wydaniu nosi nazwę TX-75FX780E. Słyszeliście już o nim chociażby podczas premiery na Majorce. Wybór tak dużej przekątnej ma swoją uzasadnioną przyczynę. Po pierwsze uważamy, że rok 2018 stoi dużymi telewizorami, ponieważ można je nabyć w bardzo rozsądnych cenach. Po drugie w tym rozmiarze oferuje matrycę VA z bardzo dobrym kontrastem co ma swoje uzasadnienie jako ogromny telewizor do kina domowego. Mniejsze przekątne tego telewizora mają zaś matryce IPS o lepszych kątach widzenia, ale gorszej czerni. Mogą one być praktyczne np. jako telewizory do codziennego oglądania telewizji czy graniu na konsoli.

Wygląd

Telewizor wykonany jest bardzo porządnie. Wystarczy tylko spojrzeć na spasowanie krawędzi i materiały użyte do wykończenia wyświetlacza. Kształt stopy może nie należy do moich ulubionych, choć to akurat kwestia gustu. Można go jednak zaakceptować z uwagi na to, że sam ekran waży aż 54 kg! Konstrukcja taka musi być przecież stabilna. Warto wspomnieć tutaj, że mniejsze przekątne FX780 posiadają inną podstawę.

Bez wątpienia ekran o takiej wielkości najlepiej prezentować się będzie na ścianie. Pamiętajmy tylko by dobrać odpowiednio mocny wieszak, oraz kołki rozporowe. Wszak pięćdziesiąt kilogramów to już nie przelewki.

Detale z bliska cieszą oko:

Akcesoria

Do FX780E dołączono nieco uboższą wersję pilota, który nie jest wykonany z aluminium lecz z tworzywa. Swoją drogą całkiem nieźle imitującego ten materiał. Oczywiście w dotyku już czuć różnicę. Funkcjonalność pilota jest typowa. Mamy wszystkie standardowe klawisze, a także jeden, który możemy przypisać do wybranej przez siebie aplikacji.

Badana cecha: wynik:
WYMIARY EKRANU (bez podstawy) 168 ×96,6 × 7cm
WYMIARY KARTONU 210 × 108 × 28cm
ODCISK STOPY (minimalne wymiary mebla) 50 × 30cm
WAGA (bez podstawy) 54kg
OTWORY MONTAŻOWE VESA 600 × 300

Złącza

Warto wspomnieć, że złącza HDMI numer 1 i 2 są kompatybilne z Ultra HD 18Gbps (maksimum specyfikacji 2.0). Przez złącze 3 i 4 nie będziemy w stanie uzyskać sygnału 50/60Hz Ultra HD z HDR (np. z konsoli).

Testy syntetyczne

Badana cecha: wynik:
ROZDZIELCZOŚĆ I PRZEKĄTNA EKRANU 3840×2160, 75″
TYP MATRYCY LCD z podświetlenie PFS LED typ. VA
ODŚWIEŻANIE MATRYCY (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) 120Hz
KONTRAST ANSI, BEZ WYGASZANIA (więcej – lepiej) 4 400:1
KONTRAST W FILMACH (więcej – lepiej)
  • średni: 6 600:1
  • max: 10 700:1
  • min: 4 300:1
MAKSYMALNA JASNOŚĆ PO KALIBRACJI
  • SDR: 385 cd/m2
  • HDR: 460 cd/m2 (skrawek ekranu – L20)
POWŁOKA MATRYCY ekran satynowy
BŁĘDY ODDANIA BARW, PO KALIBRACJI (mniej – lepiej)
  • średnia dE: 1,0
  • maks. dE: 2,4
ŚREDNIA JASNOŚĆ EFEKTU HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) 460 cd/m2
INPUT LAG (ważne dla graczy, mniej – lepiej)
  • 13ms – tryb gra – 1080p60 (konsole)
  • 13ms – tryb gra – 1080p60 + HDR (konsola PS4)
  • 13ms – tryb gra – 4K + HDR (najnowsze wersje konsol Xbox One S, PS4 Pro)
PEŁNA ROZDZIELCZOŚC KOLORU – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) Tak
OBSŁUGA 10 BITOWEGO KOLORU Tak (w UHD)

Matryca, zalecane ustawienia

Telewizor wyposażono w 120Hz panel typu VA (przypominam, że mniejsze przekątne tego TV oparte są o panel IPS). Wiemy także że element podświetlający ekran jest bardziej zaawansowany – są to diody PFS LED dostarczające dużo szersza paletę barw niż zwykłe białe LEDy (white LED). Jest to bardzo ważne, by móc wyświetlić oryginalne wszystkie kolory np. z płyty Ultra HD Blu-ray.

Zalecane ustawienia

Nowe (2018) menu trybów obrazu.

Koncepcja menu ustawień nie uległa w tym roku zmianie, aczkolwiek pojawiło się kilka usprawnień, o których później. Doszły także dwa nowe, predefiniowane tryby obrazu. Znajdują się one poniżej, pogrubioną czcionką:

Sugerowanym wyborem dla widza jest oczywiście “Prawdziwe Kino”, jeśli nie zamierzamy dokonywać żadnych regulacji. To właśnie ten tryb ustawiony jest w myśl poprawnej reprodukcji obrazu (tak jak widział reżyser). Jeśli chcemy regulować obraz po swojemu, to najlepiej użyć do tego trybu “Ustawienia własne”. W każdym z trybów warto upewnić się, że nie jest włączona funkcja overscan, obcinająca brzegi obrazu:

Warto także wyregulować płynność ruchu, co opiszę jednak w akapicie temu poświęconym.

Dedykowany tryb “Sport”

O trybie “Gra” porozmawiamy później, tu chciałbym poruszyć temat trybu o nazwie “Sport”. Jego wprowadzenie do telewizorów w tym roku było oczywiste, w związku z odbywającymi się mistrzostwami świata. Czym powinny charakteryzować się ustawienia do sportu? Zapewne odpowiednią ostrością, wyłączonymi funkcjami mogącymi ją pogarszać (np. redukcja szumów), oraz upłynniaczem skonfigurowanym tak, by rozmycie obrazu było jak najmniejsze. Czy omawiane ustawienie obrazu dostarcza nam właśnie to? Nie. Nawet w najmniejszej mierze nie jest lepsze pod tymi względami od zwykłego trybu “Kino”, “Prawdziwe Kino”, czy “Ustawienia własne”. Tryb sport jest to po prostu dodatkowy tryb z dosyć mocnym podbiciem barw, coś na wzór ustawienia “dynamiczny”.

Oczywiście taka charakterystyka obrazu może być pożądana, by bardziej podekscytować widzów, szczególnie gdy są wśród nich osoby raczej mało znające się na wyświetlaczach. Z perspektywy wideofila tryb ten pozbawiony jest jednak sensu, ponieważ charakterystyka obrazu (normy wizyjne) są dokładnie takie same przy nagrywaniu meczy, co przy np. nagrywaniu filmów i seriali. Dodatkowo tryb ten zablokowany jest na jakiekolwiek większe zmiany. No, ale przecież sama jego obecność nikomu przeszkadzać nie będzie, przejdźmy dalej.

Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)

Fabrycznie (tryb Prawdziwe Kino)

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 2,4 maksymalna 4,9
Średnia deltaE barw ze wzornika 2,6 maksymalna 6,1
Średnia deltaE palety szarości 3,8 maksymalna 6,0

Profesjonalna kalibracja Panasonic FX780

W kwestii poprawnego, studyjnego oddania obrazu zaszło w tym roku kilka ciekawych zmian. Pierwsza z nich to bardziej rozbudowana kontrola charakterystyki jasności i balansu bieli. Teraz możemy regulować osobno zakres 5% i 2,5%. Taka zmiana może być szczególnie przydatna przy kalibracji trybu HDR, by precyzyjnie wysterować detale w czerniach.

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 0,9 maksymalna 2,6
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,0 maksymalna 2,4
Średnia deltaE palety szarości 0,6 maksymalna 1,1

Na naszym egzemplarzu testowym FX780 tryb Prawdziwe Kino miał delikatnie żółtawo-zieloną dominantę. Nie chodzi tutaj o chwilowe wrażenie po przejściu np. z nazbyt zaniebieszczonego trybu “normalny”. Jest to lekkie zejście bieli w stronę koloru żółto-zielonego, w stosunku do referencyjnej, studyjnej bieli 6500K. Poza tym niuansem, bo w zasadzie skala tej niedoskonałości to niuans, reprodukcji barw jest bardzo dobra. TV oferuje odpowiednią przestrzeń kolorów, przeznaczoną do filmów Full HD i SD, jak i optymalną charakterystykę jasności do oglądania nocnego. Zobaczmy jak wygląda to wizualnie:

Galeria przekłamań obrazu

Wybierz kadr z filmu:
Wybierz ustawienia obrazu w telewizorze:
  • Tryb Fabryczny
  • Najlepszy tryb fabryczny
  • Profesjonalna kalibracja
  • Referencja (studio)

Duże możliwości kalibracyjne zastosowane w FX780 są w stanie wyprowadzić punkt bieli do punktu zgodnego z monitorem studyjnym. Nie są jednak w stanie zapanować do końca nad barwami. Widać, że nie zastosowano tak dobrego sterowania barwami jak na przykład w oledach tego producenta co nie zmienia faktu, że najważniejsze kolory np. skóry są oddane należycie. Reprodukcję koloru można ocenić na czwórkę.

Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
oraz w temacie: Wielki test kalibracji

Zamów sprawdzoną kalibrację TV (w całej Polsce)

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

Po zaaplikowaniu zalecanych ustawień (opisanych we wstępie), FX780 może pochwalić się bardzo dobrą obróbką obrazu. Pamiętać trzeba tylko o wyłączeniu funkcji “16:9 Overscan”. Wtedy obraz będzie trafiał na ekran tak jak został wypalony na płycie, tudzież nadany w telewizji. Bez jakichkolwiek zmian. Po ustawieniu suwaka ostrości na pozycję „0” nie miało też miejsca jakiekolwiek uwypuklanie krawędzi, aczkolwiek w trybie Prawdziwe kino nawet ustawienie domyślne (30) nie powoduje zbędnych przeostrzeń. Jeżeli jednak planujemy oglądać głównie materiały poddane mocnej kompresji, na przykład z telewizji, to możemy sobie pozwolić na nieznaczne podniesienie suwaka „ostrość”..

W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.
Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.

Równomierność ekranu

Nie uświadczyliśmy żadnych efektów brudnego ekranu na dużym, 75″, ekranie FX780. To bardzo dobra informacja dla miłośników sportu, lub innej dynamicznej treści. Niestety rozkład jasności pozostawiał nieco do życzenia. Dolne krawędzie były wyraźnie ciemniejsze niż reszta ekranu. Na szczęście ten efekt dało się zauważyć tylko na bardzo jasnych, pełnoekranowych obrazach, które nie są dominujące podczas normalnego użytkowania telewizora.

Tak wyglądało to okiem kolorymetru:

-3% -11% -6% -6% -10%
-8% 0% 0% -2% -12%
-18% +3% ref. -5% -23%
-23% -4% -4% -9% -27%
-22% -16% -16% -19% -33%

Kontrast i Czerń

Tutaj regulujemy funkcję lokalnego wygaszania.

Panasonic FX780 w rozmiarze 75″ wykorzystuję matrycę VA, o naturalnej stopie kontrastu wynoszącej około 4 600:1. Jak już każdy powinien wiedzieć z artykułu o matrycach, kontrast i czerń jest akurat domeną tego typu panelu. Można zatem spodziewać się, że podczas nocnych seansów głębia i plastyka obrazu będzie na dobrym poziomie, choć oczywiście nie tak dobrym, by obraz zlewał się z ramką telewizora. Takie rzeczy tylko w telewizorach OLED np. FZ800, czy FZ950. Telewizor wyposażono także w funkcję lokalnego wygaszania, która na celu ma obszarową regulację jasności obrazu, by dodatkowo przygasić czerń.

SCENA
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru (w zależności od ustawienia sterowanie adapt. podśw.)
Wył. Min. Pośr. Maks.
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI 5 800:1 10 700:1 10 700:1 24 600:1
CZERŃ OTOCZONA Z KAŻDEJ STRONY DETALAMI, WYMAGAJĄCA SCENA, PORADZĄ Z NIĄ SOBIE JEDYNIE NAJLEPSZE SYSTEMY WYGASZANIA 5 300:1 5 400:1 5 400:1 7 600:1
PAS W FILMIE SĄSIADUJĄCY Z OBRAZEM O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE WYRAŹNIE ODCINA SIĘ OD RAMKI TELEWIZORA 5 800:1 5 800:1 5 800:1 5 100:1
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI 4 300:1 4 300:1 5 500:1 7 100:1

Rezultaty na FX780 są bardzo dobre nawet bez lokalnego wygaszania (w kategorii TV LCD). Po uruchomieniu funkcji wygląda to jeszcze lepiej i elementy otoczone czernią zdają się być bardziej wypukłe i kontrastowe. Przy maksymalnym ustawieniu obraz robi się już nieco sztuczny, ale tryb “Pośredni” jest jak najbardziej zalecany. Efekty widać błyskawicznie:

Obsługa Ultra HD / 4K

Panasonic FX780 zapewnia kompatybilność z treścią Ultra HD wraz ze wszystkimi walorami (HDR, szeroka paleta barw). Potrafi ją odtworzyć zarówno przez HDMI, jak i z nośników zewnętrznych, streamingu i tunerów. Telewizor nie posiada certyfikatu UHD Premium, ponieważ nie uzyskuje jasności wyższej niż 1 000cd/m2, choć pokryciem palety barw spełnia wymagania. W następnych akapitach sprawdzę w specjalnej sekwencji ile dokładnie jest w stanie z siebie wykrzesać w jasnych „HDRowych” blaskach. Panasonic wspiera także rozszerzoną normę HDR – HDR10+. Pierwsze filmy w tym formacie powinny pojawić się na płytach Ultra HD Blu-Ray w tym roku. Działa także HLG, więc można cieszyć się sygnałem 4K HDR (HLG) z np. kanału Canal+ 4K Ultra HD.

Cecha: Wynik:
CERTYFIKAT UHD PREMIUM Nie
POKRYCIE SZEROKIEJ PALETY BARW (DCI / Rec 2020) 95% / 75%
OBSŁUGA ROZDZIELCZOŚCI 2160p60 RGB PRZEZ HDMI Tak, wszystkie HDMI
FORMATY PREMIUM HDR (Dolby Vision / HDR10+) HDR10+
MOŻLIWOŚĆ WYKONANIA OSOBNEJ KALIBRACJI DO UHD Pełna

Jakość efektu HDR

W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!

Scena Opis sceny Jasność HDR (w zależności od funkcji wygaszania)
Wył. Min. Pośr. Maks.
NAJJAŚNIEJSZA ZE SCEN, WYMAGAJĄCA DLA TELEWIZORA, BLASKI SŁOŃCA OSIĄGAJĄ JASNOŚĆ 2000cd/m2 470 cd/m2  475 cd/m2  465 cd/m2  440 cd/m2
SCENA O NISKIEJ JASNOŚCI, GDZIE WYŚWIETLACZ MOŻE POKAZAĆ SWOJĄ MAKSYMALNĄ JASKRAWOŚĆ 460 cd/m2  465 cd/m2  380 cd/m2  250 cd/m2
NAJCIEMNIEJSZA ZE SCEN, TELEWIZOR MUSI POKAZAĆ ZARÓWNO JASKRAWĄ BIEL JAK I DOBRĄ CZERŃ 410 cd/m2  405 cd/m2  335 cd/m2  290 cd/m2
ZBILANSOWANA SCENA O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, CZĘSTO WYSTĘPUJĄCA W FILMACH 480 cd/m2  495 cd/m2  300 cd/m2  170 cd/m2
PLANSZA “L20” NA TAKIEJ WYKONYWANE SĄ TESTY PRZEZ KONSORCJUM UHD ALLIANCE 470 cd/m2  470 cd/m2  320 cd/m2  225 cd/m2
Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):
  • 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
  • 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
  • 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
  • 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
  • 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
  • > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.

Podobnie jak jakość czerni, efekty HDR uzależnione są dosyć mocno od ustawionego trybu lokalnego wygaszania. Jak widzimy, w tym wypadku nie ma sensu stosować wyższych ustawień, ponieważ zabierają one szczytową jasność bieli (pomimo dostarczania lepszej czerni).  Przy ustawieniu minimalnym, które uznałem za najlepsze, obraz dostarczał widoczne efekty HDR i cieszył oko. Nie były to jednak wartości wyższe niż 500 nitów co oznacza, że obraz nie powalał na kolana. Raczej było to rozsądne minimum, by dało się zobaczyć na własne oczy nową jakość treści Ultra HD.

Efekty HDR są widoczne, aczkolwiek na kolana nie powalają.

Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)

Badana cecha: Wynik:
POKRYCIE SZEROKIE PALETY BARW DCI 95%
POKRYCIE SZEROKIEJ PALETY BARW Rec 2020 75%

Pokrycie reżyserskiej palety barw (DCI) większe lub równe 95% oznacza, że jest pod tym względem właściwie idealnie. W teorii więc, FX780 może oddać prawie każdą barwę, jaką chciał umieścić w filmie reżyser filmu UHD. Panasonic, jako firma skupiająca się na jakości obrazu, pozwala także przeprowadzić pełną kalibrację obrazu pod źródła Ultra HD (zapisać osobne parametry w tym samym trybie obrazu). W związku z tym przetestujemy od razu skalibrowany tryb pod UHD z małym komentarzem jak wyglądało to fabrycznie.

Skalibrowany tryb HDR-Prawdziwe Kino

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 1,8 maksymalna 4,0
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,7 maksymalna 4,8
Średnia deltaE palety szarości 1,6 maksymalna 7,8

Oddanie poszczególnych stopni jasności, oraz nasycenia koloru przebiega bardzo dobrze w Panasonic FX780. Ponownie kłaniają się tutaj korzenie firmy, wywodzące się z profesjonalnego wideo. Po skalibrowaniu skali szarości obraz ma idealnie zbalansowaną biel i oddaje efekty z taką intensywnością jaką przewidział reżyser. Oczywiście powyżej 350 nitów są one już sztucznie zmniejszone, by zrobić miejsce dla większej ilości przejść tonalnych filmu (z reguły jest ich dużo aż do 1000 nitów i nie można ich nagle przestać wyświetlać). To jest jednak oczywiste w związku z ograniczeniami jasności matrycy. Nieskalibrowany tryb HDR także wygląda dobrze, choć rzuca się w oczy lekkie zabarwienie pastelowych barw, podobne z resztą do tego, które obserwowaliśmy w SDR.

Regulacja jasności w HDR

Na powyższym zdjęciu widzimy także nową opcje tj. HDR Brightness Enhancer. Jest to bardzo przydatna (w moim uznaniu) funkcja, która pozwala regulować jasność treści HDR. Nie chodzi tu bynajmniej o jasność najjaśniejszych efektów świetlnych (bo one są tak mocne jak mocna jest matryca TV), a o jasność w cieniach i półtonach obrazu. Co robimy gdy podczas normalnego oglądania obraz jest dla nas zbyt ciemny? Zazwyczaj wchodzimy w menu i zwiększamy wartość suwaka “podświetlenie”. A w HDR? Tu suwak podświetlenie zawsze jest na 100%. Receptą na to jest powyższa funkcja:

Osobiście dałbym jedynie większy zakres regulacji, ponieważ nawet +15 nie zwiększa jakoś bardzo mocno jasności obrazu. Ponadto przeniósłbym funkcję i umieścił ją w menu głównym. W miejscu gdzie jest dostęp jest nieco problematyczny. Alternatywnie możemy użyć funkcji “Automatyczna jasność HDR”, która to reguluje funkcję “HDR Brightness Enhancer” automatycznie, w oparciu o dane z czujnika światła.

Odwzorowanie ruchu

Matryca Panasonic FX780 ma 120Hz odświeżanie. Oczywiście wykorzystanie tych możliwości możliwe jest tylko i wyłącznie dzięki systemowi poprawy płynności i ostrości ruchu, bowiem materiały, które podajemy nie mają przecież 120fps. Przeważnie są to filmy (24fps), lub materiały wideo (50/60fps). W przypadku Panasonic’a system ten nazywa się Inteligent Frame Creation i jest on bardzo rozbudowany. Menu konfiguracji jest zakładką, która wygląda tak:

Redukcja smużenia to nic innego jak obróbka materiałów wideo (50/60fps), a Płynność filmu to stopień poprawy płynności materiałów (24/25fps). Za pomocą tego pierwszego zmniejszymy smużenie, na przykład przy transmisjach sportowych. To drugie zmniejszy skokowość ruchu. Zalecanym przeze mnie ustawieniem jest w tym przypadku 10/5. Zobaczmy teraz jak telewizor przechodzi sekwencję testową:

Ustawienia IFC Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony Smużenie: 

bardzo duże

Maksymalna jasność: 

385 cd/m2

Powielenie krawędzi: 

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p): 

brak

Użytkownik

Płynność filmu: dowolnie

Redukcja szmużenia: 10

Smużenie:

minimalne

Maksymalna jasność: 

385 cd/m2

Powielenie krawędzi:

minimalne

Poprawa płynności filmów (24p):

dowolnie regulowana pod własny gust

Testowany telewizor bardzo dobrze nadaje się do sportu dzięki 120Hz matrycy. Oczywiście bez tego (bez użycia upłynniacza) by lekko smużył, jak na pierwszym zdjęciu. W zasadzie podobnie do każdego telewizora bez użycia wspomagającej funkcji. Po użyciu funkcji IFC sytuacja wygląda znacznie lepiej i obraz nawet przy szybkich ruchach jest ostry. Zdecydowanie będzie można oglądać wszystkie mecze, lub inne szybko przemieszczające się obrazy z przyjemnością. Regulacja płynności w filmach działa także perfekcyjnie – każdy znajdzie tu dla siebie złoty środek. Trzeba jednak wspomnieć, że artefaktów może być nieco więcej niż w telewizorach koreańskich producentów. ..

Kąty widzenia

Jak to zazwyczaj bywa w przypadku matryc VA, kąty widzenia nie są mocną stroną, szczególnie w przypadku telewizora o specjalizowanym podświetleniu, które poszerza paletę barw. Tak jest w przypadku FX780. Nawet po lekkim zejściu z osi widać już dużą zmianę odcienia obrazu i spadek kontrastowości.

Granie na konsoli i PC

Aby dojść do funkcji włączającej “try Gra”, zmniejszający opóźnienie wejścia, trzeba niestety przekopać się przez gąszcz menu. Najpierw Obraz, potem Ustawienia Opcji i dopiero Tryb Gra -> Włączony.

Można również skorzystać z dedykowanego trybu obrazu: Gra, który spełnia dokładnie taką samą funkcję. Plusem powyższego ustawienia jest jednak to, że nie zmieniamy parametrów związanych z reprodukcją obrazu, a więc nadal możemy korzystać z np. kalibracji kolorów w danym trybie obrazu.

Rodzaj sygnału Opis Ustawienia telewizora Wynik
[GRY] 1080p Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD tryb “Gra” 13 ms
[GRY] 1080p + HDR Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR tryb “Gra” 13 ms
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) Pure Direct 4K 13 ms
[GRY] 4K Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR tryb “Gra” 13 ms
[GRY] 4K + HDR Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR tryb “Gra” 13 ms
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek “ISF-Noc” 83 ms
Pełna Chroma 4:4:4, w trybie PureDirect.

Producent pobił kolejną barierę schodząc do tak niskich wartości input lag jak 13ms. To rewelacyjny wynik, dużo poniżej jakiegokolwiek progu percepcji człowieka. Dla największych zapaleńców jest to dobra wiadomość. Nawet wtedy gdy chcemy uzyskać reprodukcję chromy 4:4:4 przy podłączeniu komputera to wartość input lag się nie zmienia.

Graliśmy na FX780 – czas reakcji był idealny a wrażenia na tak wielkim ekranie nieziemskie.

Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w dwie karty GeForce GTX 980 Ti SLI powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 1080 Ti. Komponenty od firm Nvidia, ASUS, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska, Wydawnictwo Techland, Cenega oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska.

 

 

System i Smart TV

W 2018 roku, producent postanowił przerzucić się na design z “belką” na dole ekranu. Znajdują się na niej najbardziej przydatne elementy, do których mógłby chcieć dostać się użytkownik. Belkę przywołujemy tradycyjnie, przez przycisk “Home”.

Na powyższym przykładzie jedna ze stron belki. Pomiędzy stronami przechodzimy przyciskami góra-dół. Do niektórych z nich możemy przypinać, wybrane przez siebie, ikony aplikacji:

W powyższym przypadku przypięty został Netflix, co akurat nie jest konieczne, ponieważ mamy do niego dedykowany przycisk na pilocie. Aplikacji jest jednak całe mrowie i niektóre z nich na pewno moglibyśmy chcieć mieć pod ręką.

A jeśli któryś z programów okaże się dla nas szczególnie ważny to nie musimy nawet wywoływać menu by go włączyć. Możemy także przypisać go do dedykowanego przycisku na pilocie!

Bez wątpienia możliwość edycji pod wymagania użytkownika jest duża w systemie operacyjnym Panasonic’a. System wydaje się być dopracowany. Jedynym problemem jest nieco dyskusyjna atrakcyjność graficzna interfejsu. Jest on dosyć ascetyczny. Typowo japoński. To nie problem, niektórym może się wręcz podobać. Problemem jest jednak interfejs obsługi tunerów wbudowanych i EPG, które od lat nie uległo zmianie. Oznacza to, że podczas oglądania transmisji np. satelitarnej i wciśnięciu przycisku “info” wita nas ten sam pasek informacyjny co w ubiegłych latach. Menu to wygląda jeszcze w miarę estetycznie. Trochę gorzej jest, gdy chcemy się dostać do EPG. Powoduje to chwilową utratę wizji i fonii, a sam interfejs pozostał w swojej leciwej formie:

Widok źródeł wygląda akurat dosyć nowocześnie i wygodnie. Ikony także można przypinać do belki. Chodząc po tej części menu ma się wrażenie jakby się pracowało z innym telewizorem niż przed chwilą.

Odtwarzacz plików (np. z nośników USB) wygląda dokładnie tak samo jak w poprzednich latach, co oznacza, że zarówno jego design jak i funkcjonalność nie jest na zbyt wysokim poziomie. Tak przykładowo wygląda ustawianie zewnętrznych napisów do filmu. Nie widać nawet nazwy pliku z napisami. Nie ma też możliwości dostosowania czcionki.

Największym problemem jest jednak ciągły brak wsparcia dla ścieżek dźwiękowych w formacie DTS. Wobec tego wiele plików nie będzie odtwarzało się z dźwiękiem. Brak tak oczywistej rzeczy mocno razi szczególnie, że TV potrafi odtworzyć bezpośrednio nawet bardzo duże pliki Ultra HD z HDR.

Na koniec nie można zapomnieć, że TV posiada też fenomenalną funkcję TV Anywhere, która pozwala na streaming z tunerów wbudowanych w telewizor, prosto na ekran naszego smartfona. Bez względu na to gdzie się znajdujemy i nawet gdy telewizor jest w trybie Standby.

Jakość dźwięku

W obudowie FX780 umieszczono dwa głośniki o łącznej mocy 20W. Każdy z nich jest pełno-zakresowy, choć jak można sobie wyobrazić niskie tony nie są oddawane z mocnym i głębokim basem. Zestaw nadaje się do oglądania telewizji, np. kanałów informacyjnych. Nie ma problemu z uzyskaniem wysokiej głośności i klarowności. Jeśli jednak ktoś chciałby podejść do dźwięku na poważnie to będzie musiał rozważyć zakup soundbara.

Podsumowanie i ocena

Panasonic FX780 w rozmiarze 75″ to bardzo udana konstrukcja. Celowo podkreślam tu dużą przekątną telewizora, ponieważ zastosowano w niej matrycę VA, a mniejsze przekątne mają panel IPS o lepszych kątach widzenia, ale i niższym kontraście.  Telewizor jest kompletny – oferuje dobrą jakość obrazu w każdej kategorii, czy to w grach na konsoli (niski input lag), czy przy oglądaniu filmów (niezła czerń, wierne oddanie barw) i sportu (matryca 120Hz). Nie jest w prawdzie rekordzistą w żadnej z tych kategorii. W szczególności zabrakło trochę wyższej jasności w HDR co mogło by być dyskusyjne (z racji tego, że to flagowa seria), jednak trzeba wziąć pod uwagę dosyć niską cenę tego telewizora. Nie można go z tego względu konfrontować z najwyższymi modelami innych producentów. Panasonic nie zrujnuje naszej kieszeni, a rozmiar matrycy ma znaczenie. Z dużym ekranem immersja oglądania jest znacznie większa, nie mówiąc już o tym, że robimy realny użytek z rozdzielczości 4K.

PLUSY

MINUSY

Cena referencyjna: TX-75FX780: 11 199 zł

Sprzęt do testów dostarczyła firma Panasonic


Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?


Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.

(42281)