LG OLED E7 (OLED65E7V) Test telewizora 2017 z Ultra HD i HDR
Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)
Fabrycznie
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 1,5 | maksymalna | 3,1 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,3 | maksymalna | 2,5 |
Średnia deltaE palety szarości | 1,4 | maksymalna | 2,6 |
LG E7V chwali się znakomitym oddaniem barw, już na fabrycznym trybie “Kino”, w odniesieniu do monitora studyjnego. Na znanych mi scenach z filmów nie znalazłem przekłamań, czy nienaturalności barw, nawet gdy starałem się je wypatrzeć. Pomiary wykazały tylko nieznaczne ocieplenie obrazu – ukazywanie go w bardziej kremowej tonacji niż być powinna. Ten mankament jest jednak bardzo mało widoczny. Na pewno warto zrobić ten ostatni szlif kalibracyjny, ale będzie on dosyć subtelny. Ciekawe, czy wszystkie modele E7V schodzące z taśmy produkcyjnej będą tak dopracowane.
Galeria przekłamań obrazu
- Tryb Fabryczny
- Najlepszy tryb fabryczny
- Profesjonalna kalibracja
- Referencja (studio)
Profesjonalna kalibracja LG E7V
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 0,7 | maksymalna | 1,4 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,1 | maksymalna | 2,5 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,4 | maksymalna | 0,8 |
Funkcje kalibracyjne w modelu E7 (2017) zostały poprawione względem ubiegłorocznych telewizorów. Dodano kilkadziesiąt nowych suwaków kalibracyjnych (dla kalibracji sprzętowej), pozwalających kontrolować bezpośrednio charakterystykę jasności (gammę). Dodatkowo poprawiła się znacząco liniowość matrycy, czyli przewidywalność oddania kolorów nad którymi nie ma bezpośredniej kontroli. O tym drugim opowiadał Wiesław Kowalczyk podczas premiery, tłumacząc, że wewnętrzny procesor telewizora operuje teraz na “gęstszych” tablicach 3D LUT (173), podczas gdy ubiegłoroczne cechowały się precyzją 93. Może nie wydaje się to w pierwszej chwili istotne, ale po wnikliwej analizie scen, które były trudne dla wyświetlaczy OLED LG (posiadającymi ciemne, średnio nasycone barwy). Okazało się, że model E7 oddaje poprawniej ciemne sceny, niż B6. Po pierwsze ciemne odcienie skóry nie zbaczają tak mocno w rejon różu, po drugie nie ma nadmiernego przesycania ciemnych kolorów, co od wielu lat dało się zauważyć w modelach OLED Ultra HD marki LG. Wysterowanie ciemnych barw nie jest jeszcze idealne w 100%, ale widać wyraźny krok w tę stronę. Bardzo to cieszy!
Pod względem możliwości kalibracyjnych potwierdza się, że E7 nie różni się od B7, tak jak się wcześniej spodziewałem. Telewizory bazują na tych samych matrycach i procesorach, więc równie dobrze oddają kolory.
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
oraz w temacie: Wielki test kalibracji