Odwzorowanie ruchu
|
Tryb | Rozdziel-
czość | Smużenie | Powielenie krawędzi | Maks. jasność | Poprawa płynności filmów (24p) | Zdjęcie obiektu testowego |
---|---|---|---|---|---|---|
Wyłączony | 300 | bardzo duże | brak (krawędzie rozmyte) | 480cd/m2 | brak | |
10/10 | 1080 | umiarkowane | brak (krawędzie rozmyte) | 480cd/m2 | brak | |
10/10, podświetlenie 4 | >1080 | ledwie widoczne | ledwie widoczne | 480cd/m2 | b. duża (efekt teatru) | |
Wyraźny tryb LED | >1080 | ledwie widoczne | ledwie widoczne | 480cd/m2 | lekka poprawa |
Jak widać, ostrość (rozdzielczość) obrazu ruchomego wzrasta wraz z obniżeniem suwaka “podświetlenie”. Dzieje się to dzięki pełnej synchronizacji diod podświetlających ekran z matrycą. Jeśli więc włączymy obraz z telewizji – 50i to zostanie on wyświetlony jako 100Hz i dokładnie 100 razy na sekundę migać będzie podświetlenie telewizora by wygasić się w czasie odświeżania się matrycy i zapalić znów gdy obraz będzie już gotowy do wyświetlenia. Podobnie gdy dostarczymy sygnał 24p lub 60p to matryca wraz z diodami przejdzie w tryb pracy 120Hz. Tego typu funkcjonalność nazywa się fachowo strobing backlight (migoczące podświetlenie) i jest formą technologii scanning backlight. Podsumowując zatem: im bardziej zmniejszymy podświetlenie tym lepsze odwzorowanie ruchu uzyskamy. Przy niskich wartościach, adekwatnych na noc (ok. 4) ostrość jest tak dobra, że telewizor mógłby stawać w szranki z najlepszymi telewizorami Sony, które od dawna słynęły z niezrównanej ostrości ruchu.
Jak widzimy też na zdjęciach ostrość ruchu jest jeszcze (minimalnie) lepsza w przypadku użycia opcji “Wyraźny ruch LED”. Różnica ta jest jednak dosyć mała i w zasadzie nie widoczna przy prawdziwym obrazie. Nie ma jednak problemu by spożytkować ten tryb jeśli ktoś ma takie życzenie. Trzeba jedynie wiedzieć, że jest trochę specyficzny:
- występuje spory spadek jasności obrazu, ponieważ funkcja scanning backlight pracuje z dużą intensywnością
- przy materiałach 60i/60p widać migotanie obrazu, ponieważ materiały te nie są wyświetlane jako 120Hz, a jako 60Hz i wysoka ostrość uzyskiwana jest migotaniem
- przy materiałach filmowych (24 lub 25p) następuje pewna poprawa płynności, nie jest duża, więc filmy nadal zachowują swój kinowy charakter, ale nie można jej regulować