Powrót

Test Philipsa PUS8818 Ambilight TV 120Hz – doskonały telewizor dla całej rodziny w dobrej cenie

Niekwestionowanym filarem sprzedażowym marki Philipsa jest jego sztandarowa seria The One. Tak się składa, że do redakcji HDTVPolska zawitała jego najnowsza odsłona, co z pewnością skrzętnie wykorzystamy. I to prosto z centrali Philips w Amsterdamie. Wszystko ze względu na przynależność HDTVPolska do stowarzyszenia EISA.W głosowaniu kilkudziesięciu wydawców i twórców multimediów z 29 krajów z całego świata telewizor Philips PUS8818 został wyróżniony nagrodą “FAMILY TV” 2023-2024 co oznacza najlepszy telewizor dla całej rodziny. Holenderski producent informuje wprost, że ten model ma za zadanie być telewizorem dla każdego. I ciężko się z tym stwierdzeniem nie zgodzić. Jednostka została wyposażona bowiem w szereg udogodnień, które z pewnością uprzyjemnią seanse. Warto tutaj zaznaczyć, że testowany 8818, tak jak poprzednicy, posiada wszystkie dostępne formaty HDR i HDR Premium, takie jak Dolby Vision czy HDR 10+. Zastosowanie tak szerokiego wachlarzu formatów pozwala konsumentowi nie musieć się martwić o wybór platformy VOD w celu uzyskania najlepszej możliwej jakości. To już jednak znamy z poprzednich lat. W takim razie, co producent przygotował na rok 2023? Pierwszą i zdaje się najbardziej znaczącą zmianą jest wyposażenie telewizorów The One w system operacyjny Google TV. Dzięki tej zmianie użytkownik będzie mógł w zdecydowanie wygodniejszy sposób poruszać się po interfejsie, a także poznać nowe treści, które mogłyby go zainteresować. Philips PUS8818 został wyposażony w matrycę o odświeżaniu 120 Hz. Ta informacja z pewnością ucieszy fanów sportu oraz graczy. Dla drugiej grupy producent przygotował się również bogaty zestaw udogodnień. Dzięki implementacji portów HDMI 2.1 uświadczymy takich rzeczy jak: VRR, ALLM, 4K120Hz czy G-Sync. Zastanawia nas, dlaczego na tak wielu testowanych przez nas jednostkach ten ostatni działa, a mimo to nikt się nim nie chwali. To wszystko jest zestawione eleganckim designem wykończonym w grafitowym tonie. Pisząc o telewizorach marki Philips, nie można nie napisać o jej największym wyróżniku: Ambilight, stanowi kartę atutową i bardzo często to właśnie dla tego rozwiązania wybierane są telewizory marki Philips. Czy nowa seria The One jest faktycznie “Tym jednym”? Jak telewizor sprawdza się po procesie kalibracji? Na te oraz inne pytania odpowiemy w naszym teście i recenzji. Zapraszamy do lektury!

Czytelniku. Jako jedyni w Polsce należymy do Europejskie Stowarzyszenie Obrazu i Dźwięku EISA panelu Home Theatre Display & Video.

Osobiście sprawdzamy opisywane monitory, telewizory i projektory pod względem posiadanych parametrów za pomocą specjalistycznego sprzętu pomiarowego o wartości ponad 100 000 zł:

  • Spektroradiometr Jeti SpectraVal 1511 HiRes
  • Kolorymetr Klein-K10A oraz Klein-K80
  • Murideo Fresco Six-G (Dolby Vision)
  • Murideo The SEVEN Generator HDMI 2.1 4K/120fps (Dolby Vision, Dolby Audio)
  • Autorski pomiar Input Lag w 4K HDR (jako jedyni w Polsce dokonujemy takich pomiarów w 4K HDR)
  • Najlepsze na rynku kable HDMI: MagicLink

Masz więc pewność, że czytasz o produkcie czy promocji, która nie jest przepisana z ulotki lub z innej strony w sieci bez jej faktycznego sprawdzenia. Jeżeli zamierzasz skorzystać z naszego tekstu, skontaktuj się z Redakcją. Wszelkie prawa do informacji i zdjęć z testów HDTVPolska są zastrzeżone!

Dostępność modelu (wrzesień 2023)
Philips PUS8818 43 cale 3 199 zł
Philips PUS8818 50 cali 3 499 zł
Philips PUS8818 55 cali 3 899 zł
Philips PUS8818 65 cali 4 799 zł
Philips PUS8818 75 cali 5 499 zł
Philips PUS8818 85 cali 8 999 zł

Najważniejsze cechy i funkcje Philips PUS 8818/12 według producenta

Wygląd i budowa Philips PUS8818

Philips PUS8818 możemy zakupić w aż sześciu rozmiarach, są to: 43″, 50″, 55″, 65″, 75″ oraz 85″. Model, który otrzymaliśmy do redakcji, posiadał centralną stopkę umożliwiającą obrót telewizora. Rozmiary 75″ oraz 85″ posiadają nóżki po prawej i lewej stronie ekranu.

Jakość wykonania modelu Philips PUS8818 stoi na wysokim poziomie. Wykończenie oraz jakość użytych materiałów sprawiają wrażenie o wiele droższego odbiornika. Czarna/ciemnografitowa ramka z pewnością się spodoba i stanowić będzie spójny element wnętrza.

Dostarczony do zestawu pilot jest inny niżeli w modelu zeszłorocznym. Tym razem zdecydowano się na zastosowanie bardziej klasycznej konstrukcji. Jest ona wygodna w użyciu, przyciski mają przyjemny skok i nie było problemu z ich działaniem. Na samym sterowniku, do dyspozycji otrzymujemy pełen komplet przycisków. Od funkcyjnych po skróty do najpopularniejszych serwisów VOD.

Dostępne porty i złącza

Zestaw portów i złączy jest dość standardowy. Znajdziemy tu cztery złącza HDMI (w tym dwa w standardzie 2.1), dwa porty USB ( w tym jeden 3.0), wyjście optyczne, komplet tunerów telewizyjnych oraz złącze Ethernet. Niefortunnie złącze eARC znajduje się w jednym z portów 2.1, więc podłączenie tą drogą np. soundbara oznaczać będzie, że pozostaniemy tylko z jednym portem o pełnej przepustowości.

Ambilight TV – trójstronny system podświetlenia

System Ambilight jest znakiem rozpoznawalnym marki Philips już od wielu lat. Pierwszy telewizor z takim podświetleniem został wprowadzony na rynek w 2004 roku a sam system był tylko dwustronny. Zrobiło to piorunujące wrażenie na użytkownikach a producent postanowił rozwijać tą technologię. Aktualnie wraz z rozwojem diod LED, technologia ta pozwala nam na oglądanie spektakularnych efektów świetlnych na tle ściany przed którą stoi lub na której jest zawieszony telewizor. Opisywany dzisiaj Philips PUS8818 wyposażony został w trójstronny system Ambilight. Oznacza to, że diody rozmieszczone są przy lewej, prawej i dolnej krawędzi oraz lekko pod górną krawędzią ekranu. Co ciekawe jest to liczba mniejsza niżeli w modelu zeszłorocznym, który posiadał system czterostronny.  Tak diody prezentują się w rzeczywistości:

W obecnych modelach telewizorów, diody są odsłonięte dzięki czemu intensywność i ich kolor jest dużo wyższa niż w rozwiązaniu stosowanym kiedyś (diody były ukryte za plastikową osłoną). Philips jest jedynym producentem oferującym telewizory z taką funkcjonalnością.

Do menu systemu Ambilight możemy wejść za pomocą przycisku na pilocie lub poprzez wejście w ustawienia telewizora. Po uruchomieniu menu, zobaczymy mnogość opcji i ustawień.

Najczęściej używanymi trybami są: tryb śledzenia wideo, który poszerza nam obraz wyświetlany na ekranie oraz tryb śledzenia audio, który reaguje na muzykę bądź dźwięki w filmach. Możemy również ustawić statyczny kolor bądź kolor flagi państwa. Możliwe jest również ustawienie po jakim czasie system Ambilight się wyłączy. Tutaj kilka przykładowych scen z włączonym podświetleniem:

 

Testy syntetyczne

Czytelniku. Jako jedyni w kraju osobiście sprawdzamy opisywane monitory, telewizory i projektory pod względem posiadanych parametrów za pomocą specjalistycznego sprzętu pomiarowego o wartości ponad 100 000 zł:

  • Spektroradiometr Jeti Spectraval 1511HiRes
  • Kolorymetr Klein-K10A oraz Klein-K80
  • Murideo Fresco Six-G (Dolby Vision)
  • Murideo The SEVEN Generator HDMI 2.1 4K/120fps (Dolby Vision, Dolby Audio)
  • Autorski pomiar Input Lag w 4K HDR (jako jedyni w Polsce dokonujemy takich pomiarów w 4K HDR)
  • Najlepsze na rynku kable HDMI: MagicLink

Masz więc pewność, że czytasz o produkcie czy promocji, która nie jest przepisana z ulotki lub z innej strony w sieci bez jej faktycznego sprawdzenia. Jeżeli zamierzasz skorzystać z naszego tekstu, skontaktuj się z Redakcją. Wszelkie prawa do informacji i zdjęć z testów HDTVPolska są zastrzeżone!

Badana cecha: wynik:
Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 55″
Typ matrycy LCD (z podświetleniem PFS LED) typ. IPS
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) 120Hz
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej) 1361:1
Kontrast w filmach (więcej – lepiej)
  • średni: 1329:1
  • max: 1591:1
  • min: 1092:1
Maksymalna jasność po kalibracji SDR: 447 cd/m2, HDR: 479 cd/m2 (skrawek ekranu – L20)
Odbicia od ekranu średnie, ekran satynowy
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej)
  • średnia dE: 0,7
  • maks. dE: 2,2
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) 446cd/m2
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej)
  • 14 ms – tryb gra – 1080p120Hz + HDR (konsole nowej generacji Xbox Series S/X, Playstation 5)
  • 14 ms – tryb gra – 4K60Hz + HDR (konsole nowej generacji Xbox Series S/X, Playstation 5)
  • 6 ms – tryb gra – 4K120Hz + HDR (konsole nowej generacji Xbox Series S/X, Playstation 5)
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) Tak, 2160p120Hz w trybie “Gra” i “Grafika”
Dodatkowe funkcje dla graczy
  • VRR-HDMI-zmienna częstotliwość odświeżania
  • ALLM-automatyczny tryb gra
  • G-Sync
  • Game Bar
  • 4K@120Hz
  • 1080p@120Hz
Obsługa 10 bitowego koloru Tak (w UHD)

Matryca, zalecane ustawienia

Matryca

Philips PUS8818 w rozmiarze 55″ został wyposażony w matrycę IPS, która odświeża się 120 razy na sekundę. Zastosowanie tego typu ekranu wiąże się z wielokrotnie niższym kontrastem niż w przypadku paneli VA. Niekwestionowaną zaletą telewizora będą jednak kąty widzenia. Osoba oglądająca na kanapie w kształcie litery L, siedząc na skraju, będzie mogła cieszyć się obrazem bez wyraźnej degradacji obrazu. Niestety telewizor nie został wyposażony w system wygaszania strefowego, który miałby zbawienny wpływ na czerń, kontrast oraz jasność. Jako zaletę, możemy odnotować również zastosowanie podświetlenia bezpośredniego. Dzięki temu zminimalizowane zostaje ryzyko nierównomiernego podświetlenia czy efektu winiety. Warto wspomnieć też o tym, że w przypadku innych przekątnych, mogła zostać wykorzystana matryca VA tak samo jak to się działo w modelach z poprzednich lat.

Analizując źródło podświetlenia, potwierdziliśmy występowanie luminoforu fluorokrzemianu potasu (PFS) do konwersji światła niebieskiego. Ma on za zadanie poszerzyć pokrycie gamutowe telewizora, innymi słowy, sprawić, że ekran będzie w stanie wyświetlić większą ilość kolorów. Rozwiązanie to jest stosowane także przez innych producentów, takich jak Sony, Philips czy niektóre modele Samsunga. Po prawej stronie znajdziecie zarówno strukturę pikseli, jak i analizę widma.

Zalecane ustawienia

Philips PUS8818 został zaopatrzony we wszystkie znane z wcześniejszych odsłon tryby obrazu. Znajdziemy tutaj między innymi fabrycznie najwierniejszy w oddaniu barw tryb “Filmmaker Mode”, który zapewni nam obraz zbliżony do tego co widział twórca w studiu oraz inne standardowe tryby obrazu takie jak “Standard”, “Jaskrawy” oraz tryby pod PC i Konsole “Gra” i “Monitor”. Jak u poprzedników, został również wyposażony w tryb do zautomatyzowanej kalibracji za pomocą programu Calman. Żeby wykonać taką kalibrację, potrzebujemy sprzętu pomiarowego oraz komputera z aplikacją.

Jak w reszcie telewizorów od Philipsa, jasność wyświetlacza regulujemy parametrem ”Kontrast”, który znajduje się w menu głównym ustawień obrazu, co może być mylące dla wielu użytkowników ze względu na obecność parametru o nazwie ”Jasność”, który to nie reguluje jasności, lecz poziom czerni wyświetlacza. Lepiej nie pomylić tych dwóch parametrów, bo w łatwy sposób możemy sprawić, że pogorszymy poziom detali wyświetlanych przez telewizor. Producent zadbał również o certyfikację ISF:

Certyfikat ISF gwarantuje, że telewizor posiada dwa banki pamięci (jeden do ustawień dziennych, drugi do nocnych), na których można przeprowadzić kalibrację oddzielnie dla każdego złącza. Po przeprowadzeniu profesjonalnej kalibracji, technik (lista certyfikowanych kalibratorów w Polsce) może zablokować te tryby specjalnym pinem i zmienić ich nazwę na ISF-Dzień oraz ISF-Noc (fabrycznie nazywają się one Profesjonalny-1 i -2).

Testy szczegółowe

Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays.

Tryb fabryczny “Filmmaker” SDR

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 1,6 maksymalna 3,4
Średnia deltaE barw ze wzornika 2,6 maksymalna 4,0
Średnia deltaE palety szarości 2,5 maksymalna 3,4

Profesjonalna kalibracja Philips PUS8818

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 0,9 maksymalna 2,5
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,3 maksymalna 2,8
Średnia deltaE palety szarości 1,3 maksymalna 2,1

Najlepszym trybem fabrycznym w telewizorach marki Philips pozostaje “Filmmaker Mode”, i nie inaczej było w przypadku PUS8818. Niestety, tryb ten był bardzo daleki od wizji reżyserskiej, co można było już wywnioskować po przelotnym spojrzeniu na wykresy. Przyjrzyjmy się jednak dokładnie, co spowodowało taki stan rzeczy. Przede wszystkim zacznijmy od gammy, gdyż to właśnie jej wynik determinuje lwią część jakości obrazu. Przypomnijmy, że dla standardu REC.709 referencja wynosi 2.4, podczas gdy w testowanym telewizorze wynosiła ona średnio 2.2. Co to oznaczało? Mówiąc skrótowo, za duże rozjaśnienie oraz spadek kontrastu. Spójrzmy jednak na to, jak obniżona gamma przełożyła się na szereg przypadłości, takich jak: nadmiernie wyeksponowane detale w czerniach (lewa strona wykresu), nadmierne rozjaśnienie obrazu ogólnie (środek wykresu), oraz “przepalenie” najjaśniejszych detali. Teraz, gdy już omówiliśmy gammę, możemy przejść dalej, do balansu bieli. Mimo że wyglądał on dość poprawnie, to mocno dało się odczuć brak barwy niebieskiej. Przez ten mankament cały obraz stawał się zdecydowanie za ciepły, co powodowało zażółcenie się najjaśniejszych barw czy problemy z odwzorowaniem kolorów skóry. Błędy te spowodowały desynchronizację ze standardem REC.709, co możecie zaobserwować na diagramie chromatyczności w galerii poniżej.

Zanim przejdziemy do opisu po kalibracji, warto zaznaczyć pewien fakt. Philips PUS8818 nie został wyposażony w 20-punktowy balans bieli, oraz w suwak luminacji kolorów. Znajdziemy jedynie odcień i nasycenie RGBCMY oraz 2-punktowy balans bieli.

Mimo ograniczonych narzędzi wbudowanych w telewizor, proces kalibracji przeszedł bez utrudnień. Charakterystyka tej konkretnej testowanej sztuki uniemożliwiła nam głębszą ingerencję w gammę. Efektem tego będzie gubienie się detali w najjaśniejszych scenach. Lepiej wygląda w tym przypadku balans bieli. Mimo że nie jest równą linią, to w zupełności wystarczyło, by pozbyć się zażółcenia obrazu. Ekranu co prawda nie można nazwać referencją, aczkolwiek błędy barw na poziomie 1,3 są praktycznie nie do wychwycenia gołym okiem. Dowodem na słuszność kalibracji jest diagram chromatyczności, który potwierdza zgodność ze standardem Rec 709.

Diagram chromatyczności przed kalibracjąDiagram chromatyczności po kalibracji Zamów profesjonalną kalibrację TV (w całej Polsce)

Kontrast i czerń

Philips PUS8818 o przekątnej 55″ został wyposażony w matrycę IPS. Inne przekątne mogą posiadać matrycę VA. Ponadto, telewizor nie został wyposażony w zaawansowany system sterowania podświetleniem, jak na przykład FALD czy Mini-LED. Oczywiste jest, że kontrast natywny nie będzie tak wysoki jak w przypadku telewizorów, które takowe posiadają. Producent wykorzystuje jednak niedoskonałość ludzkiego wzroku za pomocą Ambilight, dzięki czemu czerń będzie wydawać się głębsza, a obraz bardziej kontrastowy. Sztuczka, choć udana, nie odda tego, co oferują bardziej zaawansowane technologicznie jednostki. Jeśli jednak jesteście ciekawi, jak można samemu polepszyć czerń, na blogu SkalibrujTv znajdziecie pełen poradnik i objaśnienie istoty takiego zabiegu. Przypominamy, że w przypadku innych przekątnych zastosowano inny rodzaj matrycy.

SCENA
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI 1160:1
CZERŃ OTOCZONA Z KAŻDEJ STRONY DETALAMI, WYMAGAJĄCA SCENA, PORADZĄ Z NIĄ SOBIE JEDYNIE NAJLEPSZE SYSTEMY WYGASZANIA 1092:1
PAS W FILMIE SĄSIADUJĄCY Z OBRAZEM O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE WYRAŹNIE ODCINA SIĘ OD RAMKI TELEWIZORA 1591:1
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI 1444:1

Obsługa Ultra HD / 4K

Wszystkie testy w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0 i 2.1

Philips PUS8818 wspiera rozdzielczość Ultra HD oraz formaty HDR, takie jak HDR10, HLG, oraz paletę barw Rec.2020. Telewizor został wyposażony w aż dwa formaty HDR oparte o dynamiczne metadane, czyli Dolby Vision oraz HDR10+. Sygnał w takiej formie można uzyskać zarówno z aplikacji streamingowych (np. Netflix, HBO Max, Apple TV, Disney+, Amazon Prime), jak i przez złącze HDMI. W redakcji testowaliśmy go z OPPO UDP-203, i sygnał Dolby Vision aktywował się bez najmniejszego problemu

Cecha: Wynik:
CERTYFIKAT UHD PREMIUM Tak
POKRYCIE SZEROKIEJ PALETY BARW (DCI / Rec 2020) 94% / 73%
OBSŁUGA ROZDZIELCZOŚCI 2160p60 RGB PRZEZ HDMI Tak
FORMATY PREMIUM HDR (Dolby Vision / HDR10+) Dolby Vision, HDR10+
MOŻLIWOŚĆ WYKONANIA OSOBNEJ KALIBRACJI DO UHD Pełna – na osobnym trybie obrazu

Jakość efektu HDR

W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!

Scena Opis sceny Jasność HDR
NAJJAŚNIEJSZA ZE SCEN, WYMAGAJĄCA DLA TELEWIZORA, BLASKI SŁOŃCA OSIĄGAJĄ JASNOŚĆ 2000cd/m2 480 cd/m2
SCENA O NISKIEJ JASNOŚCI, GDZIE WYŚWIETLACZ MOŻE POKAZAĆ SWOJĄ MAKSYMALNĄ JASKRAWOŚĆ 430 cd/m2
NAJCIEMNIEJSZA ZE SCEN, TELEWIZOR MUSI POKAZAĆ ZARÓWNO JASKRAWĄ BIEL JAK I DOBRĄ CZERŃ 465 cd/m2
ZBILANSOWANA SCENA O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, CZĘSTO WYSTĘPUJĄCA W FILMACH 380 cd/m2
PLANSZA “L20” NA TAKIEJ WYKONYWANE SĄ TESTY PRZEZ KONSORCJUM UHD ALLIANCE 479 cd/m2

Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):

  • 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
  • 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
  • 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
  • 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
  • 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
  • > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.

W wynikach Philips PUS8818 nie ma nic zaskakującego. Są to rezultaty typowe dla tej półki cenowej produktu i połączenia matrycy IPS wraz z podświetleniem typu Direct. Testowany telewizor, ku naszemu zaskoczeniu, zaprezentował nam bardzo dobrą zgodność względem naszej jednostki referencyjnej. Bohater dzisiejszej recenzji posiada funkcję o wdzięcznej nazwie “Tryb kontrastu”. Oferuje ona dwa tryby: Wyłączony oraz Standard. Naszym zaleceniem będzie jednak pozostawienie tej funkcji na pierwszej z opcji, gdyż to właśnie ona oferuje najwierniejsze oddanie obrazu względem referencji. Dociekliwych nie zostawimy w niepewności i od razu odpowiadamy na pytanie, co się stanie, gdy przesuniemy suwak na drugą z możliwości. Obraz co prawda wyda się bardziej kontrastowy, jednak jest to chwilowe i złudne. Stracimy również na i tak już niewysokiej jasności, a tym samym na detalach. Na szczęście Philips PUS8818 oferuje wsparcie dla obydwu formatów HDR premium, czyli Dolby Vision oraz HDR10+. Pozwolą one na wydobycie detali oraz jasności z telewizora mimo ograniczonych możliwości.

Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)

Tryb fabryczny “Filmmaker Mode”

wynik wynik
Średnia deltaE barw standardowych 1,1 maksymalna 2,1
Średnia deltaE barw ze wzornika 2,6 maksymalna 4,7
Średnia deltaE palety szarości 3,0 maksymalna 6,5

Profesjonalna kalibracja Philips PUS8818 HDR

wynik wynik
Średnia deltaE barw standardowych 0,7 maksymalna 2,2
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,1 maksymalna 1,8
Średnia deltaE palety szarości 1,9 maksymalna 6,6

Sprawność telewizora PUS8818 w obrazie z szerokim zakresem dynamicznym zaczniemy sobie tradycyjnie od naszej mantry. Przypominamy o tym, że w treściach HDR wykres gamma jest zastępowany przez jego odpowiednik – krzywą EOTF, która pokazuje, na ile poprawnie telewizor oddaje poszczególne poziomy jasności. Oś X reprezentuje jasność wyrażoną w % HDR’owego maksimum, zaś oś Y poziom jasności. Skoro o niej wspominamy na samym początku, grzechem byłoby zacząć od czegoś innego. Przyjrzyjmy się więc naszej krzywej. Przed procesem profesjonalnej kalibracji ujrzymy tam sporo do poprawy. Co dokładnie? Już mówimy. Spójrzcie proszę na sam początek wykresu w przedziale 5-10. Doskonale widocznym tam mankamentem jest “wypustka” względem referencji, która oznaczała nadmierne uwypuklenie najciemniejszych detali. Ten dość niewielki błąd okazał się najmniejszym zmartwieniem, na tle tego, co zobaczyliśmy w przedziale 25-75, czyli najpopularniejszym przedziale filmowym. Sytuacja miała się odwrotnie do początku, gdyż telewizor dość mocno ograniczał już i tak niewielką jasność. Mając za sobą krzywą, możemy przejść dalej, np. do balansu bieli. Ten zachował się dość podobnie co w przypadku materiałów SDR. Nie chcąc się powtarzać, i tym razem mogliśmy zaobserwować niedosyt niebieskiej barwy, w skutek czego obraz stawał się zdecydowanie za ciepły. Tak. Tak jak wcześniej wspominaliśmy, Philips 8818 nie został wyposażony w szeroki wachlarz narzędzi kalibracyjnych, co wykluczało użycie zaawansowanych technik przeprowadzenia procesu. Same rezultaty możemy określić jako zadowalające, na to mogliśmy zrobić wbudowanymi suwakami. Mimo tego, jak czasochłonnym procesem okazało się ustawienie balansu bieli, udało nam się w znacznej części pozbyć się problemu za ciepłego obrazu, objawiającego się np. zażółconą bielą. Krzywa EOTF została (z drobnymi wyjątkami) prawie idealnie dopasowana względem referencji, dając więcej niż zadowalające rezultaty. Miejcie na uwadze, że w innej sztuce, te problemy mogą w ogóle nie istnieć. Ostatecznie Philips PUS8818 stanowić będzie dobry wybór mając na względzie treści o szerokiej palecie barw.

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa – procesor obrazu P5 AI Perfect Picture

Szczegółowe informacje od producenta na temat działania procesora P5 AI Perfect Picture znajdziesz tutaj

Opracowane wewnętrznie rozwiązania SI oparto na sieci neuronowej i uczeniu maszynowym, które analizują w czasie rzeczywistym obraz, optymalizując jego parametry na podstawie milionów próbek z ogromnej bazy danych rozwijanej przez specjalistów Philips TV & Sound oraz TP Vision od 30 lat. Algorytmy SI analizują wyświetlane treści klatka po klatce i poprawiają ich parametry w pięciu obszarach decydujących o jakości obrazu, takich jak kolory, kontrast, płynność ruchu, ostrość obrazu i poprawa materiału źródłowego, a także zapewniają lepszą równowagę między nimi.

Inżynierowie TP Vision wprowadzili również dodatkową kategorię grupowania analizowanych treści na bazie określonych wcześniej parametrów i obok takich wariantów jak krajobraz/natura, twarze/odcień skóry, ruch/sport, ciemna sceneria/kontrast i inne. Pojawił się również film. Algorytm przyporządkowuje analizowany materiał do jednej z tych kategorii, a następnie optymalizuje wszystkie pięć wymienionych wcześniej obszarów jakości obrazu zgodnie z określonymi wcześniej wytycznymi dla tego typu treści. Funkcja wykrywania kategorii film w telewizorach z procesorem Philips P5 AI szóstej generacji automatyczne informuje użytkownika o tym typie treści i proponuje wybór jednego z nowych trybów odtwarzania: Kino domowe czy Filmmaker Mode (FFM).

Odwzorowanie ruchu

Philips PUS8818 został wyposażony w matrycę 120Hz, co w docelowej półce cenowej nie jest oczywiste. Z tego powodu będzie on stanowić doskonałe rozwiązanie dla osób poszukujących telewizora do cieszenia (albo i nie) się z wydarzeń sportowych. Dzięki zaimplementowaniu procesora P5, otrzymujemy dostęp do zaawansowanego upłynniacza, dzięki któremu ruch w filmach, serialach czy właśnie sporcie będzie ostry. Tutaj jednak trzeba uważać, bo łatwo można przesadzić i uzyskać efekt opery mydlanej.

Ustawienie
Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony
Smużenie:

bardzo duże

Maksymalna jasność:

447 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

Brak (lekkie szarpanie – jak w kinie)

Własny

Natural Motion: 10

Smużenie:

umiarkowane

Maksymalna jasność:

447 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

Lekkie upłynnienie (tzw. złoty środek)

Podobnie jak to miało miejsce w zeszłym roku, działanie upłynniacza w Philipsie polega na tym, że zarówno ostrość ruchu, jak i płynność, regulujemy tym samym parametrem (Perfect Natural Motion). Toteż jeśli chcemy uzyskać najlepszą ostrość obrazu, musimy ustawić go na maksymalną wartość, co spowoduje również efekt opery mydlanej. Zalecamy ostrożne eksperymentowanie z funkcją w celu znalezienia złotego środka. Warto również wspomnieć, że jako jeden z nielicznych systemów upłynniania nie powoduje drastycznego obniżenia jasności.

Granie na konsoli i PC

Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0 oraz 2.1

prawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.1

Philips PUS8818 oferuje dwa tryby przystosowane do grania i współpracy z komputerem: tryb „Gra” oraz „Monitor”. Oba tryby mają bardzo niskie opóźnienie, choć co ciekawe, wydaje się, że ten pierwszy oferuje lepszą reprodukcję chromy 4:4:4.

Rodzaj sygnału Opis Ustawienia telewizora Wynik
[GRY] 1080p60Hz + HDR Lag przy konsolach obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w Full HD z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 14 ms
[GRY] 1080p120Hz + HDR Lag przy konsolach obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w Full HD z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 6 ms
[PC] 4K120Hz @ 4:4:4 Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) “Monitor” 6 ms
[PC] 4K60Hz @ 4:4:4 Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) “Monitor” 14 ms
[GRY] 4K60Hz + HDR Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 14 ms
[GRY] 4K120Hz + HDR Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 6 ms
[GRY] 4K60Hz + Dolby Vision Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K i Dolby Vision “Gra” 141ms
[GRY] 4K120Hz + Dolby Vision Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K i Dolby Vision “Gra” 116ms*
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek “Filmmaker Mode” 183 ms

*więcej informacji w akapicie poniżej

Philips PUS8818 posiada bardzo niskie opóźnienia, zarówno przy sygnale 4K wraz z HDR, jak i Full HD. Input lag przy nastawach 60 Hz wynosi 14 ms, a przy 120 Hz już tylko 6 ms. Obie te wartości mieszczą się w najbardziej restrykcyjnej grupie – placebo, i na pewno zadowolą wszystkich graczy.

Rodzaj funkcji Opis Dostępność
VRR-HDMI Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna w wybranych grach na konsolach. TAK
VRR AMD FreeSync 2 Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC AMD) TAK
VRR NVIDIA G-Sync Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC NVIDIA) TAK
ALLM Auto Low Latency Mode – funkcja, która pozwala telewizorowi automatycznie przełączyć się w tryb „Gra” z niskim opóźnieniem. Xbox One S|X, Xbox Series X|S obsługuję ALLM. Konsole PlayStation nie. TAK
Dolby Vision – Gra Wsparcie dla Dolby Vision w grach NIE (brak trybu z rozsądnym input lag)
4K 120Hz Obsługa formatu 4K w 120Hz (wymaga HDMI 2.1 z pełną przepustowością) TAK
1080p 120Hz Obsługa formatu Full HD 1080p w 120Hz TAK
1440p 120Hz Obsługa formatu 1440p w 120Hz TAK
1440p 60Hz Obsługa formatu 1440p w 60Hz TAK
QFT (szybka transmisja ramek) Funkcja pozwalająca zmniejszyć input lag o dodatkowe 0 – 16ms. Polega na enkapsulacji ramek obrazu w sygnale o wyższym odświeżaniu, co zmniejsza czas przesyłu. Obecnie (bez QFT) najniższy możliwy lag na środku matrycy wynosi 8ms. b.d.

Powyższa tabela jest dowodem na to, że producent szczególnie zadbał o graczy. Dzięki implementacji portów HDMI 2.1 z pełną ich przepustowością, możemy cieszyć się praktycznie każdą funkcją związaną z tym standardem. Gracze z pewnością ucieszą się z takich udogodnień jak: VRR, ALLM, FreeSync, G-Sync czy 4K120Hz. Skromnie wspominamy o lekkim migotaniu ciemnych odcieni w VRR, aczkolwiek jest to typowe zjawisko. Nadmienimy również, że każda z funkcji podczas trwania testów nie sprawiała problemów i zachowywała się poprawnie. Mimo że telewizor posiada tryb “Monitor” przystosowany do współpracy z PC i reprodukcji chromy 4:4:4, z naszych obserwacji wynika, że lepszym w tej kwestii jest tryb “GRA”. Rzeczą, która nas nieustannie zastanawia, jest fakt problemów z formatem Dolby Vision. Mimo prób i różnych konfiguracji portów HDMI, input lag wahał się w granicach od 133 ms do 199 ms przy sygnale 60 Hz i od 116 ms do 141 ms, gdy sygnał wynosił 120 Hz. Jednym słowem, rozgrywka jest niegrywalna i rzuca się w oczy. Na razie praktycznie żaden producent telewizorów na rynku nie umie sobie z tym poradzić.

Do dyspozycji mamy panel gracza, który umożliwia konfiguracje najpotrzebniejszych opcji i funkcji w czasie rozgrywki. Panel pozwala na m.in. zmianę odświeżania matrycy, włączenie/wyłączenie VRR, czy podbicie detali w czerniach dla lepszej widoczności w ciemnych lokacjach.

Tegoroczne modele Sony dostały wyczekiwaną przez niemałe grono graczy funkcję. Mowa oczywiście o Panelu Gracza, który pozwala na szybkie i wygodne dostosowanie ustawień w grze.

Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w kartę GeForce RTX 4080 powered by NVIDIA.  Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska, Wydawnictwo Techland, Cenega oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska.

System multimedialny Google TV

Największą zmianą w telewizorach Philips (choć nie we wszystkich) jest zmiana systemu operacyjnego z Android na Google TV. Co prawda jest on tak nakładką na ten pierwszy, ale wprowadza na tyle gruntowne różnice, że Google postanowiło rozgraniczyć jedno i drugie. Ma on za zadanie jeszcze bardziej uprościć wyszukiwanie interesujących nas treści oraz lepiej proponować nowe. Bezproblemowo więc znajdziemy takie aplikacje jak: Netflix, Prime Video, HBO MAX, Disney+ czy Rakuten. Sterować urządzeniem można wygodnie za pomocą komend głosowych dzięki wbudowanemu w pilot mikrofonowi. Trzeba przyznać, że ta zmiana to olbrzymi plus. Starsza wersja systemu, powiedzmy szczerze, nie grzeszyła urodą.

Za działanie Philips PUS8818 odpowiada bliźniacza jednostka (Cortex A73) co w testowanym ostatnio Sony X90L, z małą różnicą. Jest nią taktowanie procesora, które zostało zwiększone o 200Mhz. Tak samo jak został on wsparty 3Gb pamięci ram i 32Gb pamięci użytkownika. Dzięki takiej konfiguracji działanie, jak i optymalizacja systemu stoi na bardzo wysokim poziomie.

Wbudowane głośniki i brzmienie

Dźwięk to jedna z tych rzeczy, którymi Philips może się poszczycić, nawet na tle droższej konkurencji. Dzięki implementacji czterech głośników średniotonowych o łącznej mocy 40 W większość konsumentów będzie bardziej niż zadowolona. Całość brzmi czysto i nienachalnie, niskich tonów odrobinę brakuje, jednakże nie jest to problem, gdy suwak głośności jest ustawiony na 60% wartości. Oczywiście melomani podłączą zestaw kina domowego, który z pewnością wykorzystają, gdyż telewizor obsługuje Dolby Atmos.

Naziemna telewizja cyfrowa DVB-T2, satelitarna, kablowa

Philips PUS8818 wyposażony jest we wszystkie niezbędne tunery telewizyjne w tym najnowszy DVB-T2 HEVC, umożliwiający odbiór naziemnej telewizji cyfrowej w nowym formacie. Informacje w systemie EPG są bardzo przejrzyste i czytelne.

Wyniki testu Philips PUS8818

Zalety

Wady

Werdykt

Tak oto zakończyła się nasza kilkutygodniowa znajomość z modelem Philips PUS8818. Podsumujemy więc wszystkie informacje i spostrzeżenia, jakie udało nam się wyciągnąć w trakcie przeprowadzanych testów. Osobiście skłaniam się do przyznania racji producentowi, że jest to telewizor dla wszystkich i faktycznie może być “The One” – Tym jedynym. Oczywiście fani i puryści idealnego obrazu (którymi sami jesteśmy) mogą zaraz chcieć mnie ukamienować, ale chwila, dajcie mi się wytłumaczyć. I choć rozumiem stronę gorliwych wysoko kontrastowych matryc, to niekiedy na telewizor trzeba spojrzeć z trochę innej strony, wiecie, nieszablonowo. Matryca użyta w tym modelu to decyzja przemyślana oraz dojrzała. Gdy piszę ten werdykt, sięgam pamięcią do recenzji Sony X75WL i stworzenie podobnego sformułowania. I tym razem to podkreślę. Nie jest to telewizor dla hardcorowych kinomaniaków, lecz dla osób chcących spokojnie spędzić czas nad ulubionym serialem bez konieczności zastanawiania się, czy otrzymujemy najlepszą możliwą jakość. Wszakże Philips i dla tych przygotował swoje najwyższe serie jak TheXtra czy modele oparte na matrycach OLED.

Po tym jakże melancholijnym wstępie przyszedł jednak czas na omówienie samych technikaliów telewizora. Zacznijmy więc od tego, co najważniejsze, czyli od matrycy – ta w wersji 55″ była panelem IPS. Rezultatem zastosowania tego rodzaju ekranu są lekko mówiąc, powściągliwe wyniki w testach kontrastu i czerni. Nie została ona wyposażona w system lokalnego wygaszania, za to diody zostały pokryte szeroko-gamutowym luminoforem PFS. Dzięki zastosowaniu zaawansowanej konwersji światła niebieskiego możemy mówić o bardzo dobrym pokryciu szerokiej palety DCI-P3 na poziomie 96%. Jasność HDR jest typowa w tej półce cenowej. Dodatkowo telewizor został wyposażony w HDR Dolby Vision oraz HDR10+, które znacznie poprawiają odbiór efektów HDR w filmach czy grach. Dzięki zastosowaniu matrycy z natywnym odświeżaniem 120Hz oraz bardzo dobrym upłynniaczem, Philips PUS8818 z pewnością sprawdzi się podczas wydarzeń sportowych oraz szybkich scen akcji. Implementacja HDMI 2.1 pozwoliła również na stworzenie interesującej jednostki dla graczy. Możemy tu mówić o praktycznie wszystkich opcjach tożsamych z tym standardem. Bez problemu wykorzystamy więc takie opcje jak: VRR, ALLM, G-Sync, FreeSync czy rozgrywkę 4k120Hz.

Na sam koniec warto jeszcze napisać o niezwykle pozytywnej zmianie dotyczącej systemu. Przejście z Google TV z Android TV odmłodziło telewizor o dobrych kilka lat. Płynność i responsywność systemu stoją na wysokim poziomie. Konfiguracja procesora odpowiedzialnego za działanie telewizora pozwala wierzyć, że wystarczy na dobrych lat bezawaryjnego działania. Philips PUS8818 powinien zadowolić większość osób, które posiadają niewysoki budżet na wymarzony telewizor a unikalny system barwnego podświetlenia Ambilight będzie czymś, co znacząco uatrakcyjni oglądane materiały filmowe czy granie na konsoli.

Dostępność modelu (wrzesień 2023)
Philips PUS8818 43 cale 3 199 zł
Philips PUS8818 50 cali 3 499 zł
Philips PUS8818 55 cali 3 899 zł
Philips PUS8818 65 cali 4 799 zł
Philips PUS8818 75 cali 5 499 zł
Philips PUS8818 85 cali 8 999 zł

Telewizor testowany przez:

Piotr Gmerek (zredagowanie testu)

 

 

 

 

Maciej Koper (pomiary – fachowa kalibracja, szczegółowa ocena jakości obrazu)

 

 

 

 


Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?


Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.

Możecie również u nas przeczytać:

Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays.

(47946)