TEST: JVC DLA-RS500 Projektor 3D Full HD / 4K e-shift4
Odwzorowanie ruchu
|
Zacznijmy tradycyjnie od podstaw związanych z odwzorowaniem ruchu w projektorach. Technologia LCoS na której bazują przetworniki JVC D-ILA ma bardzo krótki czas reakcji, który de facto nie powoduje smużenia sam w sobie. Podobnie jednak jak projektory, czy telewizory LCD lub OLED bazuje on na zasadzie działania sample-and-hold, która sama z siebie wywołuje smużenie ruchomego obrazu. Genezę problemu S&H opisałem szczegółowo przy teście telewizora OLED, więc odsyłam do niego osoby, które jeszcze nie wiedzą o czym mowa Zapraszam do sekcji “Odwzorowanie Ruchu”.
Nazwa trybu | Informacje | Obraz postrzegany w ruchu | |
Clear Motion Drive: Off / Inverse Telecine |
Motion Enhance: OffSmużenie:
duże
Maksymalna jasność:
110cd/m2Powielenie krawędzi:
umiarkowane
Poprawa płynności filmów (24p):
brakClear Motion Drive: Off / Inverse Telecine
Motion Enhance: LowSmużenie:
umiarkowane
Maksymalna jasność:
110cd/m2Powielenie krawędzi:
umiarkowane
Poprawa płynności filmów (24p):
brakClear Motion Drive: Off / Inverse Telecine
Motion Enhance: HighSmużenie:
umiarkowane
Maksymalna jasność:
110cd/m2Powielenie krawędzi:
umiarkowane
Poprawa płynności filmów (24p):
bardzo mocna poprawa (tzw. efekt teatru)Clear Motion Drive: Low / High
Motion Enhance: OffSmużenie:
umiarkowane
Maksymalna jasność:
110cd/m2Powielenie krawędzi:
brak
Poprawa płynności filmów (24p):
Low: Umiarkowana poprawa płynności
High: Duża poprawa płynności (efekt teatru)Clear Motion Drive: Low / High
Motion Enhance: LowSmużenie:
duże
Maksymalna jasność:
110cd/m2Powielenie krawędzi:
brak
Poprawa płynności filmów (24p):
Low: Umiarkowana poprawa płynności
High: Duża poprawa płynności (efekt teatru)Clear Motion Drive: Low / High
Motion Enhance: HighSmużenie:
duże
Maksymalna jasność:
110cd/m2Powielenie krawędzi:
brak
Poprawa płynności filmów (24p):
Low: Umiarkowana poprawa płynności
High: Duża poprawa płynności (efekt teatru)
Jak widzimy, JVC RS500 wraz ze swoim 120Hz przetwornikiem i systemem “upłynniacza” jest w stanie zapewnić niezłą ostrość w ruchu. Jest ona równie dobra przy ustawieniu Clear Motion Drive Low, co High. Nie napiszę tu jednak więcej słów zachwytu, ponieważ sprawność jest taka sama jak w innych 120Hz projektorach i generalnie trochę w tej materii brakuje do np. telewizorów. Żadna marka czy model nie oferuje jednak niczego więcej.
Ustawienie Low od High różni się jednak zasadniczo w przypadku materiału filmowego. Przy Low płynność jest poprawiona, ale nie na tyle by obraz był teatralny. Śmiało powiem, że jest to ustawienie idealne na mój gust. High powoduje już dużą nadpłynność obrazu (ruch jest idealnie gładki), co niektórym przypadnie do gustu, a niektórym wcale.
Funkcja Motion Enhance powoduje, że obiekty zostawiają za sobą ślad. Dzieje się tak najprawdopodobniej dlatego, że przesterowuje ona przetwornik obrazu (tzw. overdrive) by skrócić czas reakcji. Nie ma to jednak sensu, ponieważ smużenie jest powodowane efektem S&H (opisanym we wstępie), a nie czasem reakcji. Sugeruję zatem nie korzystać z tej funkcji. Moją propozycją jest ustawienie Clear Motion Drive na Low, a Motion Enhance na Off. Bardzo dobrą informacją jest też to, że upłynniacz działa równie dobrze przy każdym rodzaju sygnału, także 2160p60!