Właściciele PC-tów po wielu latach rozłąki w końcu mają okazję, by zagrać w grę o Spider-Manie. I to nie byle jaką, bo w Marvel’s Spider-Man Remastered, czyli hit z Sony PlayStation 4 sprzed kilku lat. W dodatku od razu w jego zremasterowaną wersję, która – uprzedzamy – naprawdę błyszczy w wersji na PC! Kiedy premiera?
- PRZECZYTAJ TAKŻE: Jest polska cena monitora Sony dedykowanego do PS5 i PC! Zapłacisz tyle za wyjątkowy sprzęt?
Marvel’s Spider-Man Remastered – recenzja gry na PC! Kiedy premiera?
Sony idzie za ciosem i zgodnie z zapowiedziami wydaje kolejne swoje hity z PlayStation prosto na PC. Do tej pory na liście takich tytułów znajdywały się Horizon: Zero Dawn, Days Gone, a nawet robiący furorę God of War. W międzyczasie na PC trafiły także Beyond: Two Souls, Detroit: Become Human czy Death Stranding, które po prostu straciły status gier na wyłączność japońskiej platformy. Nie zmienia to jednak faktu, że użytkownicy tej platformy mogą się cieszyć obecnie niebywale szerokim portfolio tytułów pochodzących z wielu różnych platform.
Marvel’s Spider-Man Remastered, który zadebiutuje na PC 12 sierpnia 2022 roku, z pewnością okaże się dużym sukcesem, a jeszcze w tym roku na „blaszakach” będzie można zagrać także w Uncharted: Legacy of Thieves i… samodzielny dodatek do Spider-Mana, czyli Spider-Man: Miles Morales.
Marvel’s Spider-Man Remastered PC – wymagania sprzętowe i stan techniczny
Poniżej znajdują się oficjalne wymagania sprzętowe, którymi Sony PlayStation podzieliło się niedawno na swoim blogu:
Jak widać, do cieszenia się w pełni remasterem Spider-Mana z 2018 roku potrzeba naprawdę mocnego sprzętu, ale na średnich ustawieniach graficznych w Full HD można śmiało pograć w 60 FPS na jednej z najpopularniejszych kart graficznych wg ankiety Steam, czyli GTX 1060.
Żeby była jasność – gra na średnich detalach wciąż wygląda przyzwoicie, ale rzeczywiście olśniewa dopiero przy wysokich/najwyższych. W Marvel’s Spider-Man Remastered na PC cechuje się:
- obsługą technologii ray tracing;
- wsparciem dla NVIDIA DLSS i DLAA;
- obsługą monitorów o proporcjach 21:9, 32:9 a nawet 48:9;
- wsparciem dla myszki i klawiatury oraz kontrolera DualSense z pełną obsługą wszystkich jego funkcji (kontroler musi być jednak podłączony do PC za pomocą kabla).
Marvel’s Spider-Man Remastered sprawdzaliśmy na komputerze stacjonarnym z GeForce RTX 3070 i mocnym acz wyraźnie mniej wydajnym laptopie gamingowym z mobilną wersją GeForce RTX 3070. Uprzedzono nas, że testowy build gry może mieć problemy z optymalizacją na dowolnych konfiguracjach i niestety początkowo w trakcie recenzji były one dość mocno widoczne. Mimo to deweloperzy – zgodnie z obietnicami – wypuścili pod koniec naszych testów bardzo dużą łatkę poprawiającą wydajność gry. Efekt?
Latanie po mieście w najwyższych detalach na mocniejszym komputerze odbywało się w 80-110 klatkach na sekundę, ale wystarczyło odwiedzić Time’s Square czy inne, bardziej wyróżniające się dzielnice i klatki potrafiły spaść nawet do 60-70. W przypadku laptopa z RTX 3070 na wysokich detalach ledwo dawało się utrzymywać optymalne 60 kl./s. przez całą grę.
Oczywiście włączenie obsługi ray tracing ścina płynność o jakieś 30-40%, ale tym razem w połączeniu z DLSS – niezależnie od poziomu (m.in. zrównoważony, jakość, maksymalna wydajność) – nie udawało się jakoś specjalnie podbić liczbę klatek na sekundę. Bez włączania ray tracingu wspomniany DLSS na ten moment właściwie też na niewiele się zdaje. Zysk klatek jest stosunkowo mały i odbywa się mniej lub bardziej widocznym kosztem detali w zależności od wybranych ustawień. Deweloperzy zapewnili nas, że są świadomi problemów z płynnością gry, optymalizacją oraz działaniem DLSS. Co prawda po ostatniej aktualizacji czuć wyraźną poprawę w działaniu gry względem poprzednich wersji, to jej płynność nawet na mocniejszych konfiguracjach bywa dość nierówna. Mamy nadzieję, że uda się to problemy rozwiązać jak najszybciej.
Dobra wiadomość jest też taka, że Marvel’s Spider-Man Remastered na wysokich i najwyższych detalach nawet bez włączonego ray tracingu wygląda absolutnie zjawiskowo. Właściwie to realistyczne odbicia nie są tej grze specjalnie potrzebne, a deweloperzy powinni raczej rozprawić się z problemem cieni. I optymalizacji, bo naprawdę Spider-Manem można się cieszyć w pełni tylko przy odpowiedniej płynności i przede wszystkim bez jej większych spadków, które jednak wciąż się zdarzają.
Poza tym na pochwałę zasługuje – podobnie jak w God of War na PC – fakt, że wszystkie fabularne przerywniki filmowe działają na odblokowanej liczbie klatek na sekundę, bez psującego immersję przycinania do 30 kl/s.
Marvel’s Spider-Man Remastered na PC – mysz i klawiatura czy DualSense?
Gra obsługuje mysz i klawiaturę plus pozwala na mapowanie klawiszy. Granie na komputerowych peryferiach jest przyjemne, Spider-Man przez początek gry uczy gracza którymi klawiszami operować by pokonać przeciwnika, odszukać coś na mapie i jak poruszać się po świecie, ale trzeba to powiedzieć jasno – to jedna z tych gier, w które dużo lepiej gra się na padzie.
Najlepiej na DualSense, którego wszystkie dodatkowe funkcje obsługuje omawiany Marvel’s Spider-Man Remastered. Mile zaskakuje nawet w cutscenkach, gdzie np. główny bohater rozmawia z inną postacią, na padzie pojawiają się delikatne wibracje jakby dzwoniącego telefonu, a po sekundzie Peter przeprasza rozmówcę i odbiera telefon. Mała rzecz, a cieszy. Szkoda tylko, by w pełni z tego korzystać, pad musi być podłączony do PC kablem.
Marvel’s Spider-Man Remastered na PC – graficzny majstersztyk
Naszą pełną recenzję gry znajdziecie na tutaj (polecamy także nasz wywiad ze scenarzystą gry). Jej remaster okazał się być świetny i choć Spider-Man prezentował się pięknie już w 2018 r. na PS4, jego ulepszona wersja robi jeszcze lepszą robotę, teraz także na PC gdzie chyba najlepiej widać, jak twórcy zadbali graficznie nawet o najmniejsze detale.
Serio, na najwyższych ustawieniach graficznych podczas zabawy trybem fotograficznym widać, że byle kosz na śmieci, porysowana karoseria nad kołem samochodu czy sygnalizacja świetlna przy skrzyżowaniu wyglądają wręcz absurdalnie dobrze.
Absurdalnie, bo przecież to gra, w której poruszamy się przez znaczną większość czasu lecąc między wieżowcami dziesiątki metrów nad przechodniami Nowego Jorku.
Marvel’s Spider-Man Remastered wygląda tak dobrze, że nawet domyślne odbicia światła w kałużach czy oknach prezentują się wyśmienicie. Grze (szczególnie tak dynamicznej) nie jest potrzebny do szczęścia ray tracing, co na pewno ucieszy właścicieli nie najmocniejszych sprzętów.
W zasadzie jedyną rzeczą, do której można się przyczepić, to cienie które – ponoć dla tej wersji zostały ulepszone – nie zawsze wyglądają najlepiej. Właściwie to czasem ich po prostu brakuje, szczególnie gdy widać skądś źródło mocnego światła, a krzesło, czyjeś nogi, sylwetka czy obiekt po prostu rzucają ledwo widoczny, lekki niekształtny cień. Mocno to kontrastuje z całą resztą poziomu graficznego gry.
Nowy Jork i wszelkie aktywności poboczne po nim rozsiane wciągają jak diabli. Miasto jest śliczne, pełne życia i detali, choć nie jest trudno trafić na chodzące koło siebie kopie przechodniów. Spider-Man w wersji na PC boryka się nawet z tym samym błędem, co wersja z 2018 r. z PS4 – po ustawieniu głównego języka gry na angielski przechodnie potrafią się do nas odezwać od czasu do czasu… po polsku. Błędów graficznych nie uświadczyliśmy. Zdarza się, że jakaś postać wejdzie w tekstury krzesła, albo Człowiek Pająk trafi w zatoce na łódkę, która przepłynie prosto przez jego ciało, ale to naprawdę błahostki.
Marvel’s Spider-Man Remastered – kolejny murowany hit na PC
W najnowszego Spider-Mana na PC gra się absolutnie przyjemnie, szczególnie gdy mamy pod ręką pada. Gra zachwyca detalami, klimatem i kapitalną rozgrywką. Zawiera wszystkie wydane dotąd DLC, które dodają sporo przygód i aktywności. Z kolei Marvel’s Spider-Man: Miles Morales według zapowiedzi wyjdzie na PC jako samodzielny dodatek jeszcze pod koniec tego roku.
Dzieło Insomniac Games po tych kilku latach latach trzyma się (trochę spodziewanie jakby nie patrzeć) doskonale, a Nixxes Software wykonało kawał dobrej pracy przenosząc jedną z najlepszych gier PlayStation na PC. Japończycy idą jak burza i miejmy nadzieję, że pecetowcy będą się mogli cieszyć kolejnymi świetnymi tytułami, które jeszcze do niedawna ich omijały.
Ocena gry: 9/10
Kopię do recenzji dostarczył nam dystrybutor gry w Polsce: Sony Interactive Entertainment Polska.
Zrzuty ekranu z gry w niniejszej recenzji pochodzą z PC na najwyższych ustawieniach graficznych.
Premiera Marvel’s Spider-Man Remastered na PC: 12 sierpnia 2022 roku.
Więcej na temat konsol i gier:
- Nowy, tani plan Xbox Game Pass – jest cena! Kiedy będzie można skorzystać w Polsce?
- Cross-play będzie możliwy w F1 22! Trwają już testy, do których można dołączyć – jak?
- EA Sports oficjalnie tytularnym sponsorem LaLiga! Jakie są szczegóły wielkiej współpracy?
- Rusza nowy abonament Xbox Game Pass! Od teraz można wybrać plan rodzinny – to tańsza opcja!
- Zupełnie nowa funkcja pada DualSense do PS5? Kolejna “kosmiczna” opcja! Co zyskają gracze?