Testujemy przed premierą jak dobry jest God of War na PC! Wielki hit Sony już nie tylko na konsolach. Recenzja
God of War to jeden z najważniejszych „exclusieve’ów” poprzedniej generacji PlayStation i prawdopodobnie konsol w ogóle. Gra studia Sony Interactive Entertainment Santa Monica zadebiutowała ponad 3,5 roku temu i z miejsca zaskarbiła sobie serca konsolowych graczy. Teraz tytuł odżywa na nowo i z pewnością zyska rzeszę nowych fanów z racji swojej premiery na PC – jak oceniamy ten “transfer”? Nasza recenzja!
- PRZECZYTAJ TAKŻE: Sony szykuje wielki pokaz gier na PlayStation? Kolejne State of Play i wielkie hity już za moment! Co zobaczymy?
God of War na PC – przedpremierowa recenzja gry! Kiedy premiera?
Jeszcze do nie tak dawna gracze PC-towi mogli tylko pomarzyć o pograniu w głośne tytuły, które PlayStation miało na wyłączność, chyba że zaopatrywali się dodatkowo w konsolę Sony. Przynajmniej my tak robiliśmy. Niektórzy mogli skorzystać jeszcze z usługi streamingowej PlayStation Now, ale niestety nie w Polsce. Na szczęście te czasy już za nami, a teraz właściciele komputerów osobistych mogą śmiało zaopatrywać się w takie tytuły jak Horizon: Zero Dawn czy Days Gone. W międzyczasie na PC-ty trafiły też takie gry jak Beyond: Two Souls, Detroit: Become Human i Death Stranding, które też można było przejść wyłącznie na PlayStation, ale z czasem straciły status gier na wyłączność platformy Sony.
O ile Horizon: Zero Dawn czy Days Gone można było traktować jako eksperyment, to wydanie jednej z najważniejszych gier w historii PlayStation jest już ewidentnie pójściem na całość. Śmiałym ruchem, który tylko potwierdza, że Sony jest w pełni zaangażowane w wydawanie swoich gier na PC. Oprócz God of War czy zapowiedzianej serii UNCHARTED: Kolekcja Dziedzictwo Złodziei (niestety z pominięciem 3 pierwszych części). Tylko samo wydanie gry to jedno, ale przecież temat można potraktować po macoszemu, wypuścić uwielbiany i liczyć pieniądze. Nie jest to jednak w stylu wydawcy PlayStation PC i tutaj God of War absolutnie nie zawodzi.
God of War na PC – stan techniczny
God of War na PC może się pochwalić – poza oczywistym odblokowanym limitem klatek na sekundę – wyższą rozdzielczością cieni, ulepszonymi odbiciami, wsparciem na NVIDIA® DLSS oraz NVIDIA® Reflex, ale także obsługą monitorów ultrapanoramicznych i kontrolerów bezprzewodowych DUALSHOCK®4 i DUALSENSE®. Mało tego – God of War wykorzystuje także opcjonalną funkcję AMD FidelityFX Super Resolution, więc można śmiało powiedzieć, że Sony nie zapomniało o żadnym graczu.
Do testów gry wykorzystaliśmy mocnego laptopa z RTX 2060 oraz komputer stacjonarny z RTX 3070. Ten pierwszy w rozdzielczości FullHD uzyskiwał między 45-60 kl/s przy najwyższych ustawieniach graficznych. Po włączeniu DLSS w trybie jakości, wartości te podskakiwały do 50-65 kl/s przy praktycznie zerowej stracie na jakości obrazu. Lepszym pomysłem było zejście z ustawień Ultra do Wysokich, co skutkowało natychmiastowym wzrostem liczby klatek do 60-70 w zależności od lokacji. Włączenie DLSS dawało kopa o kolejne 10-20 klatek w trybie jakości/zrównoważonym, gdzie gra wciąż wyglądała naprawdę dobrze.
W przypadku komputera stacjonarnego z RTX 3070 i rozdzielczości WQHD, nie było mowy o żadnych spadkach poniżej 70-80kl/s na najwyższych ustawieniach grafiki i to bez włączania DLSS. To poziom wydajności podobny lub nawet wyższy niż ten, który osiągaliśmy w Horizon: Zero Dawn czy Days Gone. Przy okazji warto wspomnieć, ze wszelkie fabularne przerywniki filmowe pojawiają się absolutnie płynnie – kamera ucieka zza pleców Kratosa, w pełni immersyjnie, a do tego nie zwalnia do 30 kl/s, jak to wciąż się zdarza nawet największym producentom innych hitów wydawanych na PC.
Na absolutną pochwałę zasługuje tutaj fakt, że gra wczytuje się niemiłosiernie szybko. Kontynuowanie gry, wczytywanie wcześniejszego seve’a, zapisywanie gry czy wznawianie God of War po nieudanej walce trwa dosłownie kilka sekund na dyskach SSD – coś pięknego. Czasami wręcz nie da się odczytać wskazówek widocznych na ekranie ładowania! W GoW graliśmy ostatnim razem na PlayStation 4 Slim i działanie tej gry na obu tych platformach dzieli absolutna przepaść. Oczywiście to bardzo niesprawiedliwe porównanie, ale odczucia z gry na PC są zgoła inne, wielokrotnie lepsze. God of War na PC działa jak złoto, wczytuje się nieprzyzwoicie szybko, a sama gra wydaje się być wręcz lekka. Choć tu przyznamy, że jesteśmy ciekawi jak będzie działać w Full HD na komputerach z kartami pokroju GTX 1660 na pokładzie. Jedno jest pewne: tytuł, który wyciskał ostatnie poty z PlayStation poprzedniej generacji, teraz pokazuje pazur na maszynach, które mu na to pozwalają.
God of War na PC – jak się gra myszką?
Cieszy obsługa kontrolerów bezprzewodowych DUALSHOCK®4 i DUALSENSE®, ale umówmy się – PC Master Race klawiaturą i myszką stoi. Konsolowa gra wyszła na PC? To ma świetnie współgrać z tymi peryferiami! I God of War robi to przyzwoicie. Bardzo dobrze wspominamy sterowanie padem i trochę obawialiśmy się, że mysz i klawiatura nie będą tak wygodne, ale były to przecież obawy absurdalne. Przecież God of War nie jest jedyną grą akcji, w którą można z powodzeniem grać na PC.
Sterowanie Kratosem i wydawanie komend Arteusowi za pomocą klawiatury i myszki to czysta przyjemność. Domyślny układ klawiszy jest przemyślany i nieskomplikowany. Jedynie przycisk szybkiego obrotu (pod klawiszem X) był dla nas trudniejszy do opanowania, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by zmapować go np. do jednego z bocznych przycisków myszki gamingowej. Poza tym w God of War gra się dosłownie tak, jakby był stworzony właśnie na PC.
God of War na PC – grafika prawie idealna
Surowe lasy, góry i jaskinie rodem z mitologii nordyckiej sprzed ery wikingów tworzą niepowtarzalny klimat, o którym przez te wszystkie lata, które minęły od czasów premiery na PlayStation 4, już praktycznie zapomnieliśmy. Powrót do tych krain przypomniał nam, jak doskonały, ciężki klimat zbudowali twórcy God of War. Odkrywanie na nowo tej gry od strony graficznej sprawiało nam taką samą, jak nie większą frajdę, jak za pierwszym razem – to nic, że znaliśmy te lokacje niemal na pamięć, że wiedzieliśmy co czai się za każdym rogiem, albo jak wygląda kolejny przeciwnik. Tym bardziej zazdrościmy tym PC-towym graczom, którzy dopiero teraz zetkną się z GoW. Z jednym małym „ale”.
Niestety pomimo odświeżonej względem oryginału jakości, czasami nie jest trudno trafić na obiekty, tekstury czy inne elementy graficzne, które krzyczą do nas, że powstawały dobrych kilka lat temu. To nie jest poziom Red Dead Redemption II czy Metro Exodus. Nie spodziewajcie, że na każdym kroku czekać będzie na was zapierający dech w piersiach fragment skały, genialnie odwzorowana tekstura drzewa, czy szczegółowy krzak. To nie ta gra – ten tytuł buduje klimat i piękno świata w nieco inny sposób.
W najgorszym wypadku można natrafić na teksturę głazu rodem ze Skyrima (i to tego niezremasterowanego), jakieś gałęzie drzew, które nieco odstają jakościowo od otoczenia albo światło, które pojawia się i znika robiąc krok wprzód czy w tył (choć to akurat może zostać jeszcze łatwo usunięte krótko po premierze).
Mimo wszystko to niewiele znaczące bzdury, które w tak dynamicznej grze nie są w stanie zburzyć wizerunku God of War – gry pięknej, o kapitalnie zbudowanym, zróżnicowanym świecie pełnym wspaniałej grafiki, genialnych animacji, fantastycznych lokacji i tych wszystkich pozostałych detali w postaci śladów w śniegu, błocie czy przebijających się przez jaskinie i drzewa promieni słonecznych – to trzeba zobaczyć.
God of War na PC – ten świat wchłania bez reszty
God of War to wspaniała opowieść okraszona wyśmienitym dubbingiem. Nie brak tu barwnych postaci, przyjemnych łamigłówek, porządnego systemu rozwoju postaci, fantastycznego świata, doskonałej muzyki, wymagających i satysfakcjonujących potyczek, miejsc do eksploracji i filmowości na poziomie, do którego przyzwyczaiły nas już gry PlayStation na wyłączność. To pozycja obowiązkowa dla każdego PC-towego gracza, który nie miał jeszcze okazji w nią zagrać.
Tymczasem my mocno trzymamy kciuki, żeby po God of War i nadchodzącej kolekcji Uncharted na PC zawitały jeszcze Ghost of Tsushima i The Last of Us 2, bo po ostatnich grach wydanych przez PlayStation PC nie mamy wątpliwości, że będzie się w nie doskonale grać na pecetach.
Ocena gry: 9,5/10
Kopię do recenzji dostarczył nam dystrybutor gry w Polsce: Sony Interactive Entertainment Polska
Zrzuty ekranu z gry w niniejszej recenzji pochodzą z PC
Premiera God of War na PC 14 stycznia 2022 roku.
Więcej na temat konsol i gier:
- Już za chwilę nowa, kluczowa funkcja na PlayStation? Świetna wiadomość dla posiadaczy telewizorów 4K!
- PS5 wreszcie z obsługą VRR w grach? Sony już szykuje kluczową aktualizację! Kiedy do pobrania?
- Już jest kolejna gra za darmo od Epic! Znów duży tytuł w rękach graczy na PC – co i gdzie można pobrać?
- Niespodzianka dla posiadaczy Xbox Game Pass! Do katalogu wejdzie wielki hit Ubisoftu i to na premierę!
- Fantastyczna oferta Xbox Game Pass na styczeń! Plotki potwierdzone: 3 potężne, hitowe gry w ofercie już od czwartku!
Dlaczego nie piszecie, że gra nie obsługuje full screen mode? Mogli byście ostrzec ludzi przed kupnem niedopracowanej gry. Niestety w waszym tekście wszystko jest kolorowo, co trochę mija się z prawdą. Brak full screen powoduje dużo problemów, między innymi z HDR, DLSS i vsync/vrr
Czy wrócicie kiedyś to Testowania Projektorów.. np TW7100