Sony VPL-VW260ES TEST najnowszego projektora 4K UHD
Reprodukcja obrazu
Fabrycznie
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 2,1 | maksymalna | 4,1 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 2,0 | maksymalna | 5,2 |
Średnia deltaE palety szarości | 3,2 | maksymalna | 5,6 |
Profesjonalna kalibracja Sony VPL-VW260ES
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 0,9 | maksymalna | 2,4 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 0,8 | maksymalna | 1,5 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,5 | maksymalna | 1,1 |
Ustawienia domyślne trybu “Referencja” zapewniają to, do czego przyzwyczaił nas producent, już kilka generacji urządzeń temu. Mamy więc dosyć dobre oddanie tego co pragnął nam przekazać reżyser. Uchybienia da się dostrzec, ale absolutnie nie przeszkadzają one w oglądaniu, ponieważ są nieduże. Charakterystyka jasności odbiega od modelowej tylko w cieniach, podbijając jasność odcieni, co może mieć akurat pozytywny wpływ na obraz w niezaadaptowanym salonie. Jeśli wieszamy projektor w dedykowanej sali, to raczej wolelibyśmy mieć bardziej kontrastowy obraz, z gammą 2.35. Paleta barw jest trochę rozciągnięta w czerwieniach, ale nie widać tego przy oglądaniu zbyt często. Odcień bieli kieruje obraz minimalnie w różowe tony (brak zielonej składowej). Będzie to dobrze widać w galerii przekłamań obrazu. Spróbujmy teraz skalibrować projektor, by wyciągnąć maksymalną jakość.
Kalibracja Sony VW260ES jest procesem czasochłonnym, jednak przynoszącym bardzo owocne rezultaty. Sam projektor posiada zaawansowane parametry regulacyjne z poziomu menu ekranowego. Należą do nich na przykład dwu punktowy balans bieli, czy zarządzanie paletą barw. To jednak nie wszystko. Istnieje możliwość użycia specjalnej aplikacji (Projector Calibration Pro), która komunikuje się z projektorem przez protokół sieciowy i pozwala na strojenie parametrów nie dostępnych dla zwykłego użytkownika. To rewelacyjne rozwiązanie pozwala właśnie naprostować charakterystykę gamma. Za jego pomocą możemy stroić krzywą aż w 64 punktach! Na tym się jednak nie kończą możliwości. Możemy także utworzyć określoną przez siebie przestrzeń barwną (gamut), którego wierzchołki będą się niemal idealnie mapować z punktami wzorcowymi.
Dzięki zastosowaniu takiego podejścia udało się sprowadzić przekłamania barw właściwie poniżej progu zauważalności. Najmniejsze odstępstwa od normy pozostały jedynie na wierzchołkach gamutu, tj. w rejonach najbardziej nasyconych barw, co w praktyce nie ma znaczenia dla użytkownika domowego. Cóż z tego, że najbardziej nasycona barwa będzie nasycona jeszcze trochę bardziej? Niewielkie ma to znaczenia. Grunt, że kolory “codzienne” np. z palety “color checker” oddawane są poprawnie. W galerii przekłamań widzimy, że obraz prawie w ogóle nie odbiega od wzorcowego. Te kolory muszą zachwycić każdego użytkownika! Jeśli nie, to możemy już tylko winić film.
Galeria przekłamań obrazu
- Tryb Fabryczny
- Najlepszy tryb fabryczny
- Profesjonalna kalibracja
- Referencja (studio)
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
oraz w temacie: Wielki test kalibracji