Powrót

Samsung MU7000 / MU7002T TEST telewizora Ultra HD 2017 120Hz!

Słowem wstępu

Flagową linię ekranów Samsunga na ten rok, czyli QLED, poznaliśmy już całkiem dobrze w testach modeli Q9, oraz Q8. Telewizory te są wizytówką producenta, ale pewnie jak co roku sprzedawać się będą głównie bardziej przystępne modele. Samsung ma kilka dobrych propozycji dla osób z nieco szczuplejszymi zasobami na telewizor. Doskonałym przykładem jest ekran, który biorę dziś pod lupę – MU7000 (MU7002T). Charakterystyczna litera “M” jest potraktowana jako kolejna w hierarchii po “K” (2016), czy “J” (2015). “U” świadczy zaś, że mamy do czynienia z ekranem Ultra HD. Czym się charakteryzuje i jak wiele tracimy nie wybierając QLED’a? Przekonajmy się!

Wygląd

Telewizor, swą jakością wykonania, w zasadzie nie ustępuje modelom wyższym. Ramka jest bardzo wąska i doskonale imituje aluminium.

Tył telewizora jest zaś mocno perforowany, co daje wrażenie bardzo dużej solidności wykonania. Zarówno z bliska, jak i z daleka, jak i w dotyku, telewizor budzi więc poczucie produktu z wysokiej półki i tego właśnie oczekujemy. Uważam, że jest to duży krok naprzód w stosunku do np. serii KS7000.

Postawa to dwie nóżki, które są dosyć smukłe i nie rzucają się w oczy.

Co więcej zostały zaprojektowane bardzo sprytnie – posiadają dwie pary otworów montażowych! Dzięki temu możliwy jest ich szerszy (i bardziej elegancki rozstaw), oraz węższy dla posiadaczy mniejszych mebli.

Ekran, jak na zdjęciu widać, jest płaski.

Badana cecha Wartość
Wymiary ekranu (bez podstawy) 123,4 × 71,6 × 5,6 cm
Wymiary kartonu 142,0 × 82,0 × 20,0 cm
Odcisk stopy (minimalne wymiary stolika) 91 × 25 cm
Waga (bez podstawy) 16,9kg
Otwory do montażu na ścianie VESA 400×400

Złącza i Akcesoria

W telewizorze zastosowano listwę “one connect”, jednak nie zostało umieszczone w niej aż tyle elektroniki, co w modelach QLED. Nie posiada ona także optycznego przewodu. Swą konstrukcją jest prawie identyczna z modelami 2016, w których to nie wymagała ona odrębnego zasilania (to akurat dobra cecha), a część portów pozostawała w telewizorze (np. jedno gniazdo USB). Szczerze mówiąc bardziej jestem przekonany do tego rozwiązania…


Rewolucja “pilotowa” nastąpiła już w ubiegłym roku, kiedy to Samsung postanowił maksymalnie uprościć kontroler i zabrać z niego większość przycisków. Osobiście byłem nastawiony nieco sceptycznie do tak drastycznych zmian, aczkolwiek widziałem także ich plusy. Okazuje się, że rozwiązanie zostało ciepło przyjęte przez konsumentów, w związku z czym producent postanowił kontynuować trend prostego i eleganckiego pilota, projektując jego nową wersję. Pilot jest nieco mniej wyszukany w modelu MU7000, ale funkcjonalność ma taką samą.

Tak jak poprzednio, pilotem będziemy mogli kontrolować także inne urządzenia współpracujące z telewizorem, po poprawnej identyfikacji przez złącze HDMI (tą drogą wysyłane są komendy).

Testy syntetyczne

Badana cecha: wynik:
Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 55″
Typ matrycy LCD (z krawędziowym podświetleniem GBr LED) typ. VA
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) 120Hz
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej) 3 500:1
Kontrast w filmach (więcej – lepiej)
  • średni: 4 600:1
  • max: 8 000:1
  • min: 2 600:1
Maksymalna jasność po kalibracji SDR: 570cd/m2, HDR: 620 cd/m2 (skrawek ekranu – L20)
Odbicia od ekranu średnie, ekran błyszczący (glare)
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej)
  • średnia dE: 1,0
  • maks. dE: 2,6
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) 500cd/m2
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej)
  • 19ms – tryb gra – 1080p60 (konsole)
  • 19ms – tryb gra – 1080p60 + HDR (konsola PS4)
  • 19ms – tryb gra – 4K + HDR (najnowsze wersje konsol Xbox One S, PS4 Pro)
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) Tak, 2160p60 w trybie „PC”
Obsługa 10 bitowego koloru Tak (w UHD)

Matryca, zalecane ustawienia

Matryca

Matryca MU7000

Samsung MU7000 wykorzystuje matrycę typu VA. Jest ona podświetlona krawędziowo, a diody rozmieszczono na poziomej/poziomych krawędziach, co oznacza, że algorytm poprawiający czerń będzie mógł przyciemniać obraz pionowymi segmentami. Telewizor nie posiada warstwy kwantowych kropek, ale oferuję poszerzoną paletę barw za pomocą specjalnej substancji, którą pokryte są bezpośrednio diody LED. W najprostszych konstrukcjach wyświetlaczy niebieską diodę pokrywa się żółtym luminoforem. Tutaj użyto luminoforu dwubarwnego, który znacznie lepiej odseparowuje od siebie barwy, co zapewnia większą czystość koloru (niezbędną do filmów ultra hd!). Matryca ma 120Hz, jak napisałem we wstępie.

Zalecane ustawienia

Menu obrazu w Samsungach 2017 przeszło kilka zmian jeśli chodzi o układ funkcji. Nie zmieniły się natomiast fabrycznie definiowane tryby. Wciąż mamy do dyspozycji:

Poprawne ustawienia proporcji obrazu.

Sugerowanym wyborem jest oczywiście ostatni z nich. To właśnie tryb film pozwala uzyskać obraz najbliższy temu co widział reżyser w studio filmowym. Kolejne co powinniśmy zrobić to wyłączyć overscan, czyli obcinanie krawędzi obrazu. Aż nie chce się wierzyć, że w 2017r. ta funkcja wciąż jest domyślnie włączona. By zobaczyć cały obraz należy udać się do menu “ustawienia rozmiaru obrazu” i włączyć funkcję “dopasuj do ekranu”. Może być ona niedostępna na wszystkich źródłach. W takim wypadku nie jest potrzebna dalsza regulacja. Ostatnim sugerowanym ustawieniem jest wyłączenie filtra wygładzającego obraz. Przez niego będziemy tracić detale obrazu:

Warto wspomnieć jeszcze o ustawieniach płynności ruchu (Ustawienia zaawansowane -> Motion Plus). W tym menu powinniśmy ustawić pierwszy suwak (redukcja rozmycia) na wartość maksymalną, zaś drugi (redukcja drgań) na taką wartość, by płynność obrazu była akceptowalna. Godnym zauważenia jest także fakt, że producent usunął z menu obrazu zakładkę “specjalne tryby wyświetlania”, w której można by włączyć np. tryb gra z krótkim input lag. Tryb gry powrócił do menu ustawienia opcji, do którego dostęp jest niestety mniej wygodny, ale o tym w dedykowanym akapicie.

Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)

Fabrycznie

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 3,6 maksymalna 6,4
Średnia deltaE barw ze wzornika 3,1 maksymalna 6,4
Średnia deltaE palety szarości 2,2 maksymalna 5,2

Barwy w fabrycznym trybie “Film” wyglądają w miarę podobnie do tego jak program został faktycznie nagrany, aczkolwiek są pewne odstępstwa, które z łatwością wychwytuje moje wprawne oko. Nieco zbyt błękitny odcień obrazu (przez zaburzony balans bieli) jest jednym problemem. Drugi to zbyt niska wartość gamma, która zmniejsza kontrastowość i nasycenie obrazu. W konsekwencji filmy, z dużą ilością pastelowych barw wydają się trochę za mdłe. Nie są to różnice dużego kalibru, ale w galerii przekłamań wyraźnie widać to “zamglenie” obrazu.

Galeria przekłamań obrazu

Wybierz kadr z filmu:
Wybierz ustawienia obrazu w telewizorze:
  • Tryb Fabryczny
  • Najlepszy tryb fabryczny
  • Profesjonalna kalibracja
  • Referencja (studio)

Profesjonalna kalibracja Samsung MU7000

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 1,7 maksymalna 3,7
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,0 maksymalna 2,6
Średnia deltaE palety szarości 0,6 maksymalna 1,5

Kalibracja jest rzeczą, którą zdecydowanie warto przeprowadzić w Samsungu MU7000. Posiada on bowiem bardzo rozbudowane możliwości regulacji, które dają fenomenalne rezultaty. Jak widzimy na wykresach, po kalibracji błędy, w większości, udało się sprowadzić poniżej poziomu percepcji, a to oznacza, że oglądając obraz na wprost, widzimy jego walory mniej więcej tak jak widział je reżyser w studio filmowym. Testowany telewizor nie pozostawia wyraźnych przekłamań w istotnych rejonach barw. Słupki błędów wprawdzie podskakują w niektórych miejscach, ale to głównie przy mocno nasyconych barwach, które ciężko określić naocznie jak powinny wyglądać. Przy oglądaniu praktycznie nie ma to znaczenia, a sceny dobrze znanych mi filmów wyglądają dokładnie jak powinny wyglądać.

Tym samym MU7000 prezentuje wierniejszą reprodukcję barw niż na przykład telewizory QLED. Istny paradoks. W dodatku, w porównaniu do modeli Q7 i Q8 pozbawiony jest irytującego przyciemniania ekranu w zależności od sceny. W każdej chwili ekran jest w stanie wykrzesać z siebie okrągłe 570 nitów, co czyni go świetnym wyborem do oglądania w nasłonecznionych pomieszczeniach!

Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
o
raz w temacie: Wielki test kalibracji 

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

Po zaaplikowaniu zalecanych ustawień (opisanych we wstępie), MU7000 może pochwalić się bardzo dobrą obróbką obrazu. Wyłączenie redukcji szumów, oraz innych zbędnych „dopalaczy” sprawiło, że obraz trafiał na ekran praktycznie w takiej formie, w jakiej został wypalony na płycie, tudzież nadany w telewizji. Bez jakichkolwiek zmian. Po ustawieniu suwaka ostrości na pozycję „0” nie miało też miejsca jakiekolwiek uwypuklanie krawędzi. Jeżeli jednak planujemy oglądać głównie materiały poddane mocnej kompresji, na przykład z telewizji, to możemy sobie pozwolić na nieznaczne podniesienie suwaka „ostrość”…

W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.
Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.

Kontrast i Czerń

Wszystkie telewizory Samsunga w tym roku posiadają podświetlenie krawędziowe. W MU7000 diody rozmieszczone są poziomo, a więc ewentualne strefy wygaszania lokalnego będą pionowe. Sprawdźmy więc jak poradzi sobie bohater dzisiejszego testu, którego natywny wynik kontrastu ANSI (bez wygaszania) wynosi ok. 3 500:1, co jest typowe dla matryc VA.

Tu regulujemy funkcję lokalnego wygaszania (menu Zaawansowane).

Funkcji strefowej poprawy czerni nie możemy wyłączyć w tym roku. W zasadzie nie wyobrażam sobie scenariusza, w którym użytkownik mógłby chcieć to zrobić, chyba, że ponad kontrast ceni sobie jednolitą czerń. Działanie pionowych stref da się zauważyć, w postaci przyciemniania dużych obszarów ekranu. Jest to jednak rozsądne zjawisko.

Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru (dla poszczególnego ustawienia funkcji “Local Dimming”)
Local Dimming: NISKA Local Dimming: STANDARDOWY
Local Dimming: WYSOKO
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 8 000:1 8 400:1 5 900:1
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania 2 600:1 2 600:1 2 600:1
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora 3 400:1 3 300:1 3 400:1
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 4 600:1 5 100:1 5 200:1

Jak to bywa w wyświetlaczach z krawędziowym podświetleniem i diodami na poziomych krawędziach, funkcja lokalnego wygaszania nie poraża skutecznością. Niemniej pozwala czasami na wyraźną poprawę. Na przykład w scenie pierwszej, gdzie mamy po prawej stronie ekranu duży, niezaburzony niczym, obszar czerni. Tam diody znacząco przyciemniają się i kontrast wydaje się znacznie wyższy. Oczywiście powstaje wtedy pewna dysproporcja pomiędzy czerniami po lewej i prawej stronie ekranu, ale jak wspomniałem da się to zaakceptować.

Telewizor manipuluje jasnością lokalnie oraz globalnie, by dać wrażenie lepszej czerni.

Nie polecam wysokiego trybu działania, ponieważ podbija on także mocno jasność obrazu. Coś a’la sztuczny efekt HDR. Tryb standardowy powoduje zaś większe dysproporcje jasności. Ostatecznie proponuję zostać w najniższym ustawieniu. Choć jest kilka niezależnych stref w telewizorze, to nie działają one tak skutecznie jak w telewizorach QLED, dlatego czerń jest trochę gorsza. Cóż, znacznie niższa cena musi nieść przecież za sobą jakieś konsekwencje.

Równomierność ekranu

Biel MU7000 była bardzo jednolita pod względem odcienia barwy. Nie był także obecny irytujący efekt brudnego ekranu (DSE)!

Rozkład jasności w prawdzie pozostawiał trochę do życzenia jednak spadki były dosyć równomierne i nie przekraczały 22%. To znaczy, że udawało się je zauważyć praktycznie tylko na syntetycznej planszy testowej. Przy ruchomym obrazie nic nie przeszkadzało.

-22% -12% -14% -13% -24%
-14% -1% 0% -6% -21%
-15% -1% ref. -4% -15%
-15% -7% -4% -6% -15%
-14% -14% -18% -14% -15%

Obsługa Ultra HD / 4K

Kompatybilność z treścią ultra wysokiej jakości jest bardzo dobra w przypadku MU7000. Ultra HD ze wszystkimi walorami (HDR, szeroka paleta barw) możemy podać zarówno przez HDMI, jak i z Internetu, tunerów wbudowanych, czy nośników pamięci masowej. Telewizor nie otrzymał w prawdzie certyfikatu Ultra HD Premium, ale jak wiemy, często jego obecność nie świadczy wcale o aż tak wysokiej sprawności wyświetlacza. Telewizor nie posiada także wsparcia dla Dolby Vision, czyli standardu rozszerzonego HDR’a. Jego przyszłość jest jednak jeszcze nieznana. Oczywiście lepiej byłoby mieć DV niż go nie mieć, tym bardziej, że na rynku pojawią się niedługo filmy Ultra HD Blu-ray ze standardem Dolby. Będą one jednak kompatybilne z bazową normą HDR10. Brak zainteresowania ze strony producenta może brać się stąd, że Samsung może pragnąć używać własnego sposobu wyświetlania treści o nazwie HDR 10+(o którym mowa tutaj), zamiast odgórnych norm firmy Dolby.

Cecha Wynik
Certyfikat Ultra HD Premium NIE
Pokrycie szerokie palety barw DCI / Rec 2020 92% / 71%
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4 TAK
Wsparcie dla Dolby Vision NIE
Wsparcie dla plików UHD z kodekiem HEVC TAK
Obsługa YouTube w 4K TAK
Kompatybilność z HDCP 2.2 TAK – wszystkie złącza
Obsługa Ultra HD z wbudowanych tunerów TAK
Telewizor poprawnie rozpoznaje sygnał HDR: HLG.

W tegorocznych modelach doszła także jawna obsługa HDR w formacie HLG, czyli telewizyjnym. Będzie on najprawdopodobniej używany już niedługo w transmisjach wideo.

Jakość efektu HDR

W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!

Scena Opis sceny Jasność HDR
Najjaśniejsza ze scen, blaski słońca przekraczają jasność 2 000cd/m2 500 cd/m2
Scena o niskiej jasności, gdzie tylko księżyc i jego odbicie ma ponadnormatywną jasność 485 cd/m2
Bardzo ciemna scena, najłatwiejsza do odtworzenia. Jedynymi jasnymi elementami są płomienie 620 cd/m2
Zbilansowana scena o średniej jasności nieznacznie wchodzącej w zakres HDR 385 cd/m2
Plansza “L20”. Na takiej robione są testy konsorcjum UHD Alliance 620 cd/m2

Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):

  • 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
  • 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
  • 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
  • 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
  • 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
  • > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.

Samsung MU7000 uzyskuje rozsądne minimum (500 nitów), które pozwala cieszyć się seansem w HDR i czuć nową jakość oglądania. Nadmienić także trzeba, że telewizor uzyskuje ten próg właściwie bez żadnych sztuczek, wszak jest w stanie dać aż 570 nitów nawet pełno-ekranowo. Algorytm wygaszający podbija jednak okazjonalnie jasność, gdy jaskrawe efekty otoczone są czernią. Wyświetlacz dba także o to, by reprodukować dużą ilość detali w bielach i nie ucinać ich przedwcześnie, nawet gdy fizycznie brakuje jasności. Telewizor można spokojne polecić do oglądania filmów Ultra HD z HDR. warto jednak mieć na uwadze, że nie osiągniemy “nie wiadomo czego”. Ekrany, w których HDR zwala z nóg zaczynają się od dwukrotnie wyższych budżetów.

Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)

Rodzaj palety barw Wynik
Pokrycie szerokiej palety barw DCI 92%
Pokrycie szerokiej palety barw Rec 2020 71%

Technologia dwubarwnego luminoforu nie zapewnia aż tak bogatego pokrycia palety barw jakie posiadają modele QLED z kwantową kropką. Różnica nie jest jednak wielka, więc teoretycznie wizualnie obraz nie powinien się specjalnie różnić na wyświetlaczach. Sprawdźmy zatem jak wygląda charakterystyka obrazu.

Ustawienia fabryczne

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 3,9 maksymalna 5,8
Średnia deltaE barw ze wzornika 2,8 maksymalna 4,1
Średnia deltaE palety szarości 3,0 maksymalna 10,1

Pomiary barw obnażają dlaczego filmy, na Samsungu MU7000, wydawały się trochę nazbyt pastelowe, pomimo obecności szerokiej palety kolorów. Telewizor ma w zwyczaju… niedosycać barw. Trudno powiedzieć dlaczego, ponieważ fizyczne możliwości pozwalają mu na to. Jest jednak tak ustawiony, by mieszanki kolorów były trochę osłabione i tak też wyglądają na filmach. Nie zrozumcie mnie jednak źle, nie rzuca się to aż tak bardzo w oczy, by doskwierać przy seansie. Moją uwagę jednak zwróciło, a po pomiarach stało się jasne. Osobiście podejrzewam, że może być to celowy zabieg producenta, by pokazać wyższość telewizorów QLED. Niestety kalibracja nie jest w stanie naprostować całkowicie barw, aczkolwiek może trochę podnieść nasycenie (więc jest to gra warta świeczki). Nie byłem jednak w stanie przeprowadzić jej w pełnym zakresie, ponieważ telewizor rozpoznaje statyczne plansze i usilnie podbija ich jasność. To z kolei jego niecodzienne zachowanie (tak jak przyciemnianie obrazu w telewizorach QLED). Nie zauważyłem jednak takiej sytuacji podczas oglądania filmu. Na szczęście. Warto zwrócić też uwagę na podbicie jasności w zakresie 5-15%. Je także daje się odczuć na filmie w postaci zmniejszonej kontrastowości uwydatnionych detali w cieniach.

Filmy mają więc trochę mniejszą ekspresję niż mieć powinny, jednak nadal bardzo mocno cieszą oko w jakości Ultra HD z HDR.

Odwzorowanie ruchu

Matryca Samsunga MU7000 pracuje ze 120Hz odświeżaniem. To świetna informacja, bowiem w ubiegłym roku tego typu panele zarezerwowane były tylko dla najwyższej linii produktów.

Użytek z dodatkowych klatek obrazu (bo do telewizora można podać maksymalnie 60, na więcej nie pozwala złącze HDMI) robi funkcja „Auto Motion Plus”. Menu konfiguracji nie różni się od tego co obserwowaliśmy na przestrzeni ostatnich lat. Do dyspozycji mamy dwa suwaki. Jeden z nich odpowiada za płynność obrazu przy filmach (24p i 25p), drugi zaś za ostrość przy treściach wideo (50i/p i 60i/p). Jest też opcja „Wyraźny ruch (LED)” którą opiszę później.

Motion Plus Samsunga to jeden z najlepszych systemów poprawy płynności i ostrości obrazu jaki znajdziemy na rynku. Technologia ta pozwala bardzo precyzyjnie regulować stopień poprawy płynności i ostrości obrazu ruchomego. Zarówno współpraca z materiałem filmowym (24 i 25 fps), oraz video (50 i 60 fps) działa doskonale. 10 stopniowa podziałka jest idealnie wyważona, oznacza to, że z każdym kliknięciem, płynność lub ostrość obrazu poprawia się dokładnie o taką samą wartość i możemy łatwo znaleźć złoty środek (na ile poprawioną płynność filmów tolerujemy i na ile cenimy sobie ostrość ruchu względem ewentualnych artefaktów). Samych artefaktów jest z resztą niewiele nawet przy maksymalnych wartościach ustawień. Osobiście preferuję ustawienie 10/5 jeśli chcemy uzyskać ostry obraz w ruchu i polepszyć płynność filmów, ale bez powodowania efektu teatru. Zachęcam jednak każdego do samodzielnych poszukiwań optymalnego wariantu.

Ustawienia Auto Motion Plus Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony Smużenie: 

bardzo duże

Maksymalna jasność: 

570 cd/m2

Powielenie krawędzi: 

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p): 

brak

Redukcja rozmycia: 10

Redukcja drgań: dowolnie

Podświetlenie: 20

Smużenie: duże

Maksymalna jasność: 570 cd/m2

 

Powielenie krawędzi: 

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p): 

Płynnie regulowana suwakiem – każdy znajdzie coś dla siebie

Redukcja rozmycia: 10

Redukcja drgań: dowolnie

Podświetlenie: 5

Smużenie: 

brak

Maksymalna jasność: 

120 cd/m2

Powielenie krawędzi: 

brak (minimalne halo)

Poprawa płynności filmów (24p): 

Płynnie regulowana suwakiem – każdy znajdzie coś dla siebie

Na górze ekranu
Na dole ekranu

Po zaaplikowaniu wyżej wymienionych ustawień smużenie znacząco maleje, aczkolwiek cały czas da się je zauważyć przy niektórych, bardziej dynamicznych, scenach. To jednak dopiero ułamek tego co oferuje nam testowany telewizor. Gdy włączymy obraz z telewizji – 50i to zostanie on wyświetlony jako 100 fps i dokładnie 100 razy na sekundę migać będzie podświetlenie telewizora by wygasić się w czasie odświeżania się matrycy i zapalić znów gdy obraz będzie już gotowy do wyświetlenia. Podobnie gdy dostarczymy sygnał 24p lub 60p to matryca wraz z diodami przejdzie w tryb pracy 120Hz. Tego typu funkcjonalność nazywa się fachowo strobing backlight (migoczące podświetlenie) i jest formą technologii scanning backlight. Podsumowując zatem: im bardziej zmniejszymy podświetlenie tym lepsze odwzorowanie ruchu uzyskamy. Niestety synchronizacja diod nie jest idealna, więc o ile na dole ekranu, przy niskich wartościach (podświetlenia) adekwatnych na noc (ok. 5), ostrość jest tak dobra, że nie widać jakiegokolwiek smużenia, tak na górze jest on wyraźnie rozdwojony. Podczas oglądania szybkich ruchów kamery widz może doznać lekkiego dysonansu. Na górze ekranu mocno przeszkadza podwojony obraz, ale poniżej połowy wysokości matrycy staje się on bardzo ostry. Dało się to zaprojektować lepiej…

Opcja wyraźny ruch led powoduje blokadę interpolacji klatek i wymuszenie synchronizacji diod. Oznacza to, że obraz będzie migotał z częstotliwością 50/60Hz w zależności od podanego sygnału. Jak się można łatwo domyślić migotanie to widać i to bardzo wyraźnie, więc pomimo tego, że obraz jest prawie idealnie ostry, to tryb ten pozostaje co najwyżej ciekawostką.

Kąty widzenia

Na matrycy VA kąty widzenia nie należą do mocnych stron. Telewizor ten jest przystosowany do oglądania głównie na wprost ekranu.  Pod kątem dosyć szybko spada saturacja barw i uwydatniają się detale w ciemnych szarościach co wizualnie zmniejsza głębie obrazu.

Granie na konsoli i PC

Jak już wspomniałem we wstępie, ustawienie “trybu gra”, który to znakomicie zmniejsza input lag, zostało przeniesione z podręcznej zakładki ustawień obrazu, do menu ustawień opcji, jak na miniaturze po prawej. Pozostaje mieć nadzieję, że albo telewizor automatycznie będzie wykrywał konsole, albo, że pozwoli pozostawić tę opcję włączoną dla danego wejścia. To drugie nie będzie jednak opcją jeśli na konsoli oglądamy także filmy. Będziemy zmuszeni przedzierać się przez gąszcz ustawień by włączyć i wyłączyć tryb gry.

Rodzaj sygnału Opis Ustawienia telewizora Wynik
[GRY] 1080p Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD tryb “Gra” 19 ms
[GRY] 1080p + HDR Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR tryb “Gra” 19 ms
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) HDMI: PC 19 ms
[GRY] 4K Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR tryb “Gra” 19 ms
[GRY] 4K + HDR Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR tryb “Gra” 19 ms
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek tryb “Film” 75 ms
Wyraźne kolorowe czcionki z PC (chroma 4:4:4) po oflagowaniu wejścia jako PC.

Samsung rozpieszczał nas już wartościami input lag w zeszłym roku. W tym na szczęście nic się nie zepsuło, a poprawiać się już nie miało co. Każdy gracz wraz z zawodnikami będzie zachwycony tak krótkim opóźnieniem jak 19ms. Absolutnie nie jest ono wyczuwalne. Reakcja jest natychmiastowa i to zarówno w Full HD, jak i w Ultra HD, bez względu na to czy z HDR, czy bez! Uzyskanie wyraźnych kolorowych czcionek nie stanowi najmniejszego problemu. Wystarczy oflagować dane wejście HDMI jako PC i podać na nie sygnał 2160p60 RGB. Warto zauważyć także, że w trybie Film (z upłynniaczem) lag również nie jest strasznie wysoki. 75ms pozwoli niedzielnym graczom komfortowo korzystać z konsoli, a obraz będzie dodatkowo ostrzejszy w ruchu.

Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w dwie karty GeForce GTX 980 Ti SLI powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 980. Komponenty od firm Nvidia, ASUS, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska, Wydawnictwo Techland oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska.

System i Smart TV

Na 2017 rok Samsung zaktualizował system Tizen wzbogacając go o kilka ciekawych rozwiązań. Przygoda rozpoczyna się od bardzo prostej konfiguracji systemu, którą może przyśpieszyć nasz smartfon Samsunga (o ile takowy oczywiście posiadamy)!

Poniżej znajdziecie materiał wideo omawiający działanie systemu. Ja natomiast opiszę pokrótce zmiany na poziomie interfejsu.

Zaktualizowana platforma ma bardzo wygodny interfejs “home”. Agreguje on bowiem wejścia, ustawienia i aplikacje. W przypadku tych ostatnich mamy wrażenie, że są one przez cały czas aktywne. Wystarczy bowiem najechać np. na “Netflix”, by znaleźć się wewnątrz serwisu i mieć bezpośredni dostęp do seriali i filmów. Działanie przypomina trochę komputer PC w którym przełączamy się pomiędzy oknami aplikacji. Bardzo to wygodne. Oczywiście niektóre programy działają sprawniej, a niektóre trochę mozolnie (np. TVN Player, czy Ipla), ale nie inaczej jest na telewizorach innych producentów.

Dolną belkę można oczywiście dopasowywać pod własne preferencje przesuwając aplikacje miejscami itd. Mamy także dostęp do klasycznych programów jak np. przeglądarka internetowa, jednak korzystanie z niej jest mało wygodne bez myszki (możemy oczywiście takową podłączyć do tv). Wygodnie działa za to interfejs telewizyjny. Gdy skorzystamy z anteny podłączonej bezpośrednio do TV, na belce zyskujemy dostęp do ulubionych programów i podstawowych funkcji. EPG jest schludnie zaprojektowane:

Jakość dźwięku

MU7000 posiada wbudowane 20 watowe głośniki, które całkowicie wystarczają do głośnego oglądania telewizji. Nie wyróżniają się niczym szczególnym ponad rozwiązania konkurencji i vice versa. Producent posiadaj jednak bogatą ofertę soundbarów (także z Dolby Atmos), którymi możemy wzmocnić dźwięk, by uzyskać lepsze efekty w kinie domowym.

Podsumowanie i ocena

Samsung MU7000 to telewizor, który z pewnością będzie cieszyć się popularnością w tym roku. Stanowi on bardzo mocną konkurencję dla wyświetlaczy innych producentów, z tej półki cenowej i ma szansę powtórzyć sukces KS7000, który oferował w zasadzie wszystko co potrzebne: wierne barwy, przyzwoitą czerń, dobry ruch i sprawne Ultra HD z HDR. Jednocześnie mam wrażenie, że wykonanie MU7000 stoi na znacznie wyższym poziomie, więc być może uda się uniknąć całkowicie jakichkolwiek kontrowersji z tym związanych. Oczywiście w żadnej z kategorii, testowany telewizor, nie osiąga niespotykanych pułapów jakości, ale przecież mamy do czynienia z modelem średnim. Wyświetlacz można polecić zarówno miłośnikom sportu (120Hz matryca), kina (niezła czerń, dobrze działający HDR), gier (bardzo niski input lag), jak i zwykłej telewizji (bardzo wysoka jasność, idealny do oświetlonych pomieszczeń). Jeśli dysponujemy większym budżetem to warto rozważyć modele QLED, mając jednak na uwadze, że dopiero model Q9 jest wyraźnie lepszy. Podsumowując Samsung MU7000 to doskonały telewizor, który miał oferować wiele zalet przy rozsądnej cenie i z tego zadania wyszedł mistrzowsko!

PLUSY

MINUSY

Cena referencyjna: Samsung 49MU7000 4 379 zł / 55MU7000 5 350 zł / 60MU7000 ??? zł / 65MU7000 ??? zł / 70MU7000 ??? zł

Sprzęt do testów dostarczyła firma Samsung


Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?


Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.

(173540)