Powrót

Samsung KS7000 (UE55KS7000) Test – najtańszy SUHD z Ultra HD Premium

Słowem wstępu

Samsung KS7000 jest ostatnim dostępnym telewizorem SUHD, który biorę pod lupę. Na ten moment na portalu odnajdziemy testy wszystkich pozostałych linii. Flagowego KS9500/KS9800, pośrednich modeli z zakrzywioną matrycą: KS9000 i KS7500, oraz płaskiego KS8000. KS7000 jest de facto najniżej plasowanym wyświetlaczem SUHD. Jego ekran, podobnie jak KS8000, jest płaski. Czy są jakieś różnice pomiędzy wyświetlaczami oprócz ceny? Zaraz się przekonamy!

KS7000 możemy nabyć w czterech rozmiarach: 49″, 55″, 60″ i 65″. Do testu przyszedł model 55″, który prawdopodobnie będzie cieszył się największą popularnością, ze względu na najlepszy stosunek ceny do jakości.

Wygląd

Wizualnie, testowanemu telewizorowi, znacznie bliżej do KS7500 niż do KS8000, oczywiście poza tym, że ma płaski ekran. Zastosowano te same stopki, umieszczone po bokach ekranu. Z tyłu wyświetlacz wykończony jest czarnym, połyskującym tworzywem.

Zastosowany rodzaj podstawy wymaga nieco większej ilości miejsca na meblu. Konkretnie 113x23cm (wersja 55″).

Część obrazująca matrycy znajduje się około 1cm od brzegu. Ramka jest niezwykle smukła. Patrząc na wyświetlacz od przodu zdaje się, że nie ma jej wcale.

Telewizor możemy powiesić na wieszaku w standardzie VESA 400 X 400

W tym przypadku polecamy np. uchwyt obrotowy firmy Vogel’s. Telewizor testowaliśmy z modelem W53080.

Matryca telewizora jest tylko minimalnie zmatowiona. Można by więc zaliczyć ją do kategorii błyszczących, wysokiej przejrzystości. Dzięki temu zachowuje idealnie smolistą czerń w ciągu dnia, bez względu na siłę oświetlenia pomieszczenia. Przedmioty mają jednak tendencję do odbijania się w ekranie, na szczęście nie są rozciągnięte, ponieważ ekran jest płaski. Maksymalna jasność telewizora (SDR) – 540cd/m2 pozwala telewizorowi bardzo dobrze przebijać się przez oświetlenie otoczenia.

Złącza i Akcesoria

Na tylnym panelu telewizora znajdziemy jedynie kilka złączy, ponieważ większość z nich umieszczona została na zewnętrznym module “One Connect”. Moduł podłączamy do gniazda sygnowanego tą samą nazwą. Powyżej niego znajdziemy gniazdo RJ45 (LAN), złącze serwisowe (EX-LINK), gniazdo USB, oraz miejsce na moduł CI+ v1.3, do odbioru płatnej telewizji cyfrowej.

W module zewnętrznym znajdziemy cztery porty HDMI 2.0a (4K 60/50p z technologią HDCP 2.2), dwa USB, cyfrowe wyjście audio w standardzie Toslink oraz złącza antenowe. Telewizor posiada wbudowane tunery telewizji naziemnej, kablowej oraz satelitarnej (pojedyncze).

Stylistyka pilota dołączonego do KS7000 jest nieco inna. W przeciwieństwie do pilotów dołączanych do innych modeli SUHD 2016, nie posiada on chromowanych wstawek (np. przycisków VOL i CH). Funkcje realizuje jednak te same. Ma za zadanie zastąpić nam wszystkie piloty od innych urządzeń, upraszczając znacznie obsługę. Trudno powiedzieć czy dobrym posunięciem było zrezygnowanie z dodawania klasycznego pilota posiadającego chociażby klawiaturę numeryczną. Osobiście, po teście kolejnego telewizora Samsunga, mogę przyznać, że rozwiązanie to zaczyna mi się podobać. Rynek z resztą zweryfikuje to rozwiązanie. Sam pilot jest bardzo dobrze wykonany i trzymając go czujemy się, że mamy w ręku coś z poziomu premium. Klawisze chodzą cicho i nie wydają żadnych nieprzyjemnych dźwięków. Interesujące rozwiązanie zastosowano w przypadku przycisków odpowiedzialnych za zmianę kanałów oraz regulację głośności. Aby je aktywować należy przeciągnąć palcem do góry lub do dołu po klawiszu. Do pilota możemy wydawać polecenia dzięki wbudowanemu mikrofonowi. Szkoda, że w tym roku zrezygnowano z żyroskopu. Nie zobaczymy więc na ekranie wskaźnika. Przy chociażby nawigowaniu po menu czy też wpisywaniu tekstu było to bardzo pomocne.

Testy syntetyczne

Badana cecha: wynik:
Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 55″
Typ matrycy LCD (Quantum Dots) typ. VA
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) 120Hz
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej) 4 200:1
Kontrast w filmach (więcej – lepiej) średni: 6 800:1 max: 12 500:1 min: 4 300:1
Maksymalna jasność po kalibracji 540cd/m2 (pełny ekran klasyczna treść), 1 520 cd/m2 (HDR, skrawek ekranu)
Odbicia od ekranu średnie, ekran przejrzysty
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej) średnia dE: 1,0 maks. dE: 2,3
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) 470cd/m2
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej) 21ms (tryb gra), 50ms (PC od kliknięcia myszą), 109ms (tryb standardowy)
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) TAK, 2160p60 w trybie “PC” z włączonym HDMI UHD Color
Poprawna obsługa klatkaży 24Hz TAK, 50Hz TAK, 60Hz TAK
Obsługa 10 bitowego koloru TAK

Matryca, zalecane ustawienia

Matryca

Samsunga KS7000 wyposażono w taką samą, 120Hz matrycę typu VA, co inne modele SUHD. Jest ona podświetlana krawędziowo (diody rozmieszczono na poziomej/poziomych krawędziach). Światło diod filtrowane jest przez kwantowe kropki (tutaj znajdziecie artykuł i wideo na ich temat). Pozwala to uzyskać znacznie szerszą paletę barw, która jest wykorzystywana w filmach Ultra HD z nośników Blu-ray lub stremingu, np. Netflix.

Zalecane ustawienia

Jeśli interesuje nas wierne oddanie obrazu, czyli oglądanie w takiej postaci w jakiej widział reżyser na swoim monitorze studyjnym, to naturalnym wyborem powinien być tryb “Film”. Jest to tak zwany najlepszy tryb fabryczny, który będę dalej oceniał i kalibrował, by uzyskać jeszcze lepsze barwy. Po wejściu w tryb “Film” należy dokonać kilku zmian, ponieważ domyślnie mogą być włączone funkcje działające na niekorzyść obrazu. Zacznijmy od proporcji:
Aby krawędzie obrazu nie były przycięte musimy skierować się do zakładki “Rozmiar obrazu” i włączyć funkcję “Dopasuj do ekr.”. Następnie:
Obraz -> Ustawienia Eksperckie -> Czysty obraz cyfrowy -> Wyłączony
Funkcja czysty obraz cyfrowy jest wyjątkowo paskudnym dopalaczem, który rozmywa detale obrazu. Trzeba się go jak najszybciej pozbyć. To tyle ze wstępnych konfiguracji możliwych do przeprowadzenia przez użytkownika przed profesjonalną kalibracją. Nadmienię jeszcze tylko, że do zmiany jasności obrazu nie używamy oczywiście ani suwaka kontrast, ani jasność, tylko:
Obraz -> Ustawienia Eksperckie -> Podświetlenie
Dostęp do innych użytecznych funkcji znajdziemy w zakładce “Tryb specjalnego wyświetlania”. Jest w niej także interesująca opcja HDR+, czyli symulacja efektu HDR na zwykłym materiale. Udaje ona w pewnym stopniu to co możemy zobaczyć na płytach Ultra HD Blu-ray. Jest to jednak forma sztucznego przetwarzania obrazu, która nie ma nic wspólnego z tym co widział autor na ekranie. Odradzam więc korzystanie z niego na co dzień, poza sprawdzeniem z ciekawości. Podobnie radziłem kilka lat temu w przypadku konwersji obrazu do 3D. Tego typu funkcje bywają ciekawe, jednak nie mają wiele wspólnego z wrażeniem jakie wywiera prawdziwy obraz HDR (lub analogicznie 3D).
W miejscu tym łatwo włączymy także tryb gry, który zmniejsza input lag i przydaje się do grania na konsoli. Umieszczono tutaj też Tryb Sport, którego nie powinniśmy w żadnym przypadku włączać jeżeli chcemy oglądać naturalny obraz. Powtórzę raz jeszcze dla nowych osób – transmisje sportowe wykorzystują dokładnie te same normy wizyjne co filmy, seriale i inna treść. Nie ma zatem żadnego uzasadnienia stosowanie specjalnego trybu do sportu, który podbija kolory, kontrast i ostrość, czyli w ogólnym ujęciu wypacza wierny przekaz obrazu. Chyba, że preferujemy sztuczny obraz. Zdaje sobie sprawę, że niektórym może się coś takiego podobać, zwłaszcza w tym szczególnym nastroju towarzyszącym oglądaniu meczy

Kalibracja, reprodukcja kolorów – SD i Full HD

Fabrycznie

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 2,6 maksymalna 4,4
Średnia deltaE barw ze wzornika 3,0 maksymalna 5,5
Średnia deltaE palety szarości 3,8 maksymalna 5,5

Niezła reprodukcja barw w fabrycznym trybie Film, była jedynie trochę zaburzona przez zbyt żółty odcień obrazu. W zasadzie oliwkowo-żółty. W taką stronę zbaczały odcienie szarości, które pociągały za sobą wszystkie inne kolory. W konsekwencji mniej nasycone, pastelowe barwy przybierały trochę kremowy odcień. Drugim uchybieniem była gamma, która tradycyjnie dla wyświetlaczy Samsunga, była zbyt niska. To skutkowało mniej kontrastowym obrazem niż mógłby zapewniać telewizor. Niska gamma uwypukla nadmiernie detale w czerniach, co jest pożądane do np. oglądania w dzień przy dużym nasłonecznieniu, jednak w nocy chcielibyśmy podążać za normami studyjnymi – gammą 2.35, która zapewnia bardziej kontrastowy i plastyczny obraz. Poza tymi dwoma odstępstwami od norm nie udało się zaobserwować ani zmierzyć innych niedoskonałości w reprodukcji barw. Telewizor pokazuje zatem na tyle dobrze na ile źródło pozwala. Zobaczmy jak wyglądają opisane przekłamania w galerii.

Galeria przekłamań obrazu

Po kalibracji

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 1,7 maksymalna 3,7
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,2 maksymalna 3,1
Średnia deltaE palety szarości 0,5 maksymalna 1,2

Na powyższych diagramach widać, że po kalibracji punkty trafiają dokładnie tam gdzie powinny, a co za tym idzie nie występuję różnica pomiędzy tonacją Samsunga KS7000, a tonacją monitora w studio filmowym. To bardzo dobra informacja, że telewizor jest w stanie oddać obraz tak jak chciał reżyser. Widać to dobrze także w galerii przekłamań. Wariant “po” nie różni się prawie od referencji. Jeśli miałbym opisać zalety kalibracji tego modelu subiektywnie, to przede wszystkim odniósłbym się do kontrastowości. Poprawa charakterystyki jasności zwiększa głębię i plastykę obrazu, a poprawny balans bieli wpływa bardzo dobrze na biel i pastelowe kolory.

Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
o
raz w temacie: Wielki test kalibracji 

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

Po zaaplikowaniu zalecanych ustawień (opisanych we wstępie), KS7000 może pochwalić się bardzo dobrą obróbką obrazu. Wyłączenie redukcji szumów, oraz innych zbędnych “dopalaczy” sprawiło, że obraz trafiał na ekran praktycznie w takiej formie, w jakiej został wypalony na płycie, tudzież nadany w telewizji. Bez jakichkolwiek zmian. Po ustawieniu suwaka ostrości na pozycję “0” nie miało też miejsca jakiekolwiek uwypuklanie krawędzi. Jeżeli jednak planujemy oglądać głównie materiały poddane mocnej kompresji, na przykład z telewizji, to możemy sobie pozwolić na nieznaczne podniesienie suwaka “ostrość”..
W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.
Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.

Kontrast i Czerń

Matryca KS7000 oferuje natywny kontrast na poziomie 4200:1, uzyskany po kalibracji. W ustawieniach fabrycznych jest nieznacznie niższy. Telewizor, jak na porządny model przystało, posiada jednak tak zwaną funkcję wygaszania strefowego, która automatycznie przygasza podświetlenie pożądanych obszarów ekranu. Jako, że KS7000 posiada diody rozmieszczone na jednej, lub dwóch poziomych krawędziach, strefy mają kształt pasów rozciągających się od góry do dołu ekranu. Jest ich około 10. Regulacja funkcji wygaszania strefowego znajduje się w menu “ustawienia eksperckie”. Kolorem pomarańczowym został zaznaczony tak zwany wybór redakcji, czyli tryb, który moim zdaniem daje najlepsze rezultaty.

Funkcja lokalnego wygaszania znajduje się w Menu -> Obraz -> Ustawienia eksperckie. Zalecam tryb “Nisko”.

Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru (dla poszczególnego ustawienia funkcji “tryb kontrastu”)
wygaszanie: WYŁ. wygaszanie: NISK. wygaszanie: WYSOKO
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 3 500:1 12 500:1 71 200:1
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania 3 900:1 4 300:1 4 600:1
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora 5 600:1 5 600:1 5 300:1
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 4 600:1 4 800:1 5 400:1

Jak to bywa w wyświetlaczach z krawędziowym podświetleniem i diodami na poziomych krawędziach, funkcja lokalnego wygaszania nie poraża skutecznością. Niemniej pozwala czasami na wyraźną poprawę. Na przykład w scenie pierwszej, gdzie mamy po prawej stronie ekranu duży, niezaburzony niczym, obszar czerni. Tam diody znacząco przyciemniają się i kontrast wydaje się znacznie wyższy. Oczywiście powstaje wtedy pewna dysproporcja pomiędzy czerniami po lewej i prawej stronie ekranu, dlatego też nie proponuję najwyższego trybu działania funkcji – wtedy dysproporcje są zbyt duże jak na mój gust. Ponadto najwyższy tryb pracy powoduje zbyt duże rozjaśnienia obszarów bieli.

Finalnie, czernie jakie oferuje KS7000 są na dobrym poziomie, jak na tą cenę telewizora. Nie ma on bezpośredniej, silnej konkurencji. Mając jednak w pamięci sprawność modelu KS9500, oraz telewizory OLED, ten poziom kontrastu zwyczajnie nie budzi dużego zachwytu.

Równomierność ekranu

Większość ekranu była dość jednolita w kolorze, jedynie brzegi nabierały trochę zimniejszego tonu:

Jednorodność jasności nie była już tak dobra, jednak należy wyraźnie zaznaczyć, że problem też było raczej ciężko dostrzec, ponieważ jej spadek był równomierny od dołu do góry. Przypomina trochę to co widać na projektorach – płynny spadek jasności w stronę brzegów nie jest specjalnie uciążliwy.

Obsługa Ultra HD / 4K

Samsung KS7000 zapewnia prawie wszystko w temacie kompatybilności z Ultra HD, czego użytkownik mógłby zapragnąć. Treść Ultra HD ze wszystkimi walorami (HDR, szeroka paleta barw) możemy podać zarówno przez HDMI, jak i z Internetu, tunerów wbudowanych, czy nośników pamięci masowej. Oczywiście w związku z tym posiada certyfikat Ultra HD Premium.

Jedyne czego wyświetlacz nie posiada to wsparcie dla Dolby Vision, czyli standardu rozszerzonego HDR’a. Jego przyszłość jest jednak jeszcze nieznana. Oczywiście lepiej byłoby mieć DV niż go nie mieć, jednak na dzień dzisiejszy użytkownik nic nie traci, bowiem wszystkie filmy w dystrybucji UHD Blu-ray używają bazowej normy HDR10. Jedynie Netflix posiada kilka pozycji w standardzie Dolby Vision.

Cecha Wynik
Certyfikat Ultra HD Premium TAK
Pokrycie szerokie palety barw DCI / Rec 2020 94% / 74%
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4 TAK
Wsparcie dla Dolby Vision NIE
Wsparcie dla plików UHD z kodekiem HEVC TAK
Obsługa YouTube w 4K TAK
Kompatybilność z HDCP 2.2 TAK – wszystkie złącza
Obsługa Ultra HD z wbudowanych tunerów TAK

Jakość efektu HDR

Zanim opiszę jak działa HDR na KS7000 napomknę tylko o poprawnej konfiguracji. W przypadku, gdy podajemy do telewizora prawdziwy materiał HDR na przykład z Ultra HD Blu-Ray, czy z Netflix, powinniśmy mieć wyłączoną funkcję “Tryb HDR+”. W przeciwnym razie telewizor będzie sztucznie podbijał walory obrazu, poprzez niejako podwójną obróbkę treści. W konsekwencji wideo będzie zbyt jasne i rażące w oczy. Na siłę można by tak oglądać treść HDR w dzień, ale niepoprawnym będzie oglądanie jej w nocy (a przynajmniej nie będzie miało to nic wspólnego z tym co widział reżyser). Musi być też ustawione wygaszanie w tryb Wysoki.

Obraz -> Tryb Specjalnego Wyświetlania -> Tryb HDR+ -> Wyłączony

Obraz -> Ustawienia Eksperckie -> Diody Smart LED -> Wysoki

Telewizor otrzymał certyfikat Ultra HD Premium, bowiem maksymalna jasność jaką jest w stanie osiągnąć to 1 520cd/m2. Trzeba jednak zaznaczyć, że ta ogromna wartość dostępna jest tylko i wyłącznie na planszy testowej (L20 – na takiej testy przeprowadza konsorcjum UHD Alliance) i tylko przez krótką chwilę. Po kilku sekundach jasność telewizora stabilizuje się na około 540cd/m2. Tyle KS7000 jest w stanie dostarczyć w sposób ciągły. Co jednak z najważniejszym – z filmami? Te składają się z różnych scen, o różnym wypełnieniu ekranu. Sprawdźmy zatem ile jest w stanie telewizor dostarczyć w najważniejszym teście. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!

Scena Opis sceny Jasność HDR
Najjaśniejsza ze scen, blaski słońca przekraczają jasność 2 000cd/m2 490 cd/m2, widać wyraźnie wahania jasności podczas odtwarzania sceny
Scena o niskiej jasności, gdzie tylko księżyc i jego odbicie ma ponadnormatywną jasność 440 cd/m2
Bardzo ciemna scena, najłatwiejsza do odtworzenia. Jedynymi jasnymi elementami są płomienie 560 cd/m2
Zbilansowana scena o średniej jasności nieznacznie wchodzącej w zakres HDR 400 cd/m2
Plansza “L20”. Na takiej robione są testy konsorcjum UHD Alliance 1 520 cd/m2

Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):

  • 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
  • 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
  • 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
  • 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
  • 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
  • > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.
Jasności rzędu 450-550cd/m2 pozwalają poczuć nową jakość i większy realizm filmów. Nie są jednak one aż tak dobre, jak sugerowałaby maksymalna jasność, zmierzona na syntetycznej planszy, co poświadczał certyfikat. Nie są one też ponadprzeciętne na tle konkurencji. Telewizor z krawędziowym podświetleniem nie jest w stanie jednocześnie ściemnić i rozjaśnić sąsiadujących ze sobą obszarów. Telewizor najwidoczniej podejmuje decyzję, że lepiej będzie nieco ograniczyć jasność HDR by nie rozjaśnić nadmiernie czerni. Efekt HDR było zatem czuć, aczkolwiek miejscami pozostawał pewien niedosyt. Sprawdza się tu opinia, że jeśli oczekujemy efektów najwyższych lotów, to musimy wybierać najwyższe modele telewizorów, np. KS9500.
Ponadto podczas dłuższego seansu dało się zauważyć pewnie ograniczenia wynikające właśnie z czasowego limitu podtrzymania dużej jasności. Dotyczyło to głównie scen o dużym natężeniu światła. W filmie “The Smurphs 2 – Smerfy 2” na Ultra HD Blu-ray znalazło się takich wiele. Gdy dana scena była bardzo wolna, lub nie występował na niej ruch prawie wcale, telewizor po 2 – 3 sekundach wyraźnie przyciemniał się, by po chwili (gdy wystąpi ruch na ekranie) się rozjaśnić. Zjawisko bywało irytujące, gdy udało się je raz zaobserwować. Na szczęście problematyczne sceny występują rzadko.

Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)

Rodzaj palety barw Wynik
Pokrycie szerokiej palety barw DCI 94%
Pokrycie szerokiej palety barw Rec 2020 74%

Za sprawą kwantowych kropek pokrycie szerokiej palety barw jest bardzo dobre. Niestety nie jestem w stanie dokładnie ocenić odwzorowania kolorów, czy też poziomów jasności, ponieważ (jak wcześniej napisałem) telewizor celowo przyciemnia statyczny obraz taki jak na przykład plansze do kalibracji. Z pomiaru, który przeprowadziłem i któremu mogę zaufać wynika, że TV zawsze wyświetla odcienie zapisane w przedziale jasności do około 1400-1550 bez względu na to czy jest w stanie tyle wygenerować czy nie. Potwierdza to pomiar EOTF:

W żadnym więc wypadku nie następuje obcięcie detali w bielach, czy też ich kompresowanie. Po prostu efekt jest troszeczkę mniejszy gdy zapauzuje się film, lub gdy w scenach jest mało ruchu. Barwy wyglądają w porządku oceniając subiektywnie. Samsung pozwala z resztą na zapisanie oddzielnej kalibracji dla Ultra HD, można więc dokonać podstawowych ustawień obrazu.

Odwzorowanie ruchu

Matryca KS7000 pracuje ze 120Hz odświeżaniem. Użytek z dodatkowych klatek obrazu (bo do telewizora można podać maksymalnie 60, na więcej nie pozwala złącze HDMI) robi funkcja “Auto Motion Plus”. Menu konfiguracji nie różni się od tego co obserwowaliśmy na przestrzeni ostatnich lat. Do dyspozycji mamy dwa suwaki. Jeden z nich odpowiada za płynność obrazu przy filmach (24p i 25p), drugi zaś za ostrość przy treściach wideo (50i/p i 60i/p). Jest też opcja “Wyraźny ruch (LED)” którą opiszę później.
Menu regulacji, funkcji “Auto Motion Plus”, odpowiedzialnej za odwzorowanie ruchu.
Motion Plus Samsunga to jeden z najlepszych systemów poprawy płynności i ostrości obrazu jaki znajdziemy na rynku. Technologia ta pozwala bardzo precyzyjnie regulować stopień poprawy płynności i ostrości obrazu ruchomego. Zarówno współpraca z materiałem filmowym (24 i 25 fps), oraz video (50 i 60 fps) działa doskonale. 10 stopniowa podziałka jest idealnie wyważona, oznacza to, że z każdym kliknięciem, płynność lub ostrość obrazu poprawia się dokładnie o taką samą wartość i możemy łatwo znaleźć złoty środek (na ile poprawioną płynność filmów tolerujemy i na ile cenimy sobie ostrość ruchu względem ewentualnych artefaktów). Samych artefaktów jest z resztą niewiele nawet przy maksymalnych wartościach ustawień. Osobiście preferuję ustawienie 10/5 jeśli chcemy uzyskać ostry obraz w ruchu i polepszyć płynność filmów, ale bez powodowania efektu teatru. Zachęcam jednak każdego do samodzielnych poszukiwań optymalnego wariantu.
Ustawienia telewizora Informacje Obraz postrzegany w ruchu
TruMotion: Wyłączony Smużenie:bardzo duże

Maksymalna jasność:

540cd/m2

Powielenie krawędzi:brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

brak

Redukcja rozmycia: 10Redukcja drgań: dowolnie

Podświetlenie: 20

Smużenie:

duże

Maksymalna jasność:

540cd/m2

 

Powielenie krawędzi:brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

płynna regulacja suwakiem “De-Blur”

Redukcja rozmycia: 10Redukcja drgań: dowolnie

Podświetlenie: 3

Smużenie:małe

Maksymalna jasność:

120cd/m2 (przy obniżeniu podświetlenia dla lepszej ostrości)

Powielenie krawędzi:małe

Poprawa płynności filmów (24p):

płynna regulacja suwakiem “De-Blur”

Po zaaplikowaniu wyżej wymienionych ustawień smużenie znacząco maleje, aczkolwiek cały czas da się je zauważyć przy niektórych, bardziej dynamicznych, scenach. To jednak dopiero ułamek tego co oferuje nam testowany telewizor. Diody podświetlające jego matrycę są z nią w pełni zsynchronizowane. Oznacza to, że jeśli więc włączymy obraz z telewizji – 50i to zostanie on wyświetlony jako 100 fps i dokładnie 100 razy na sekundę migać będzie podświetlenie telewizora by wygasić się w czasie odświeżania się matrycy i zapalić znów gdy obraz będzie już gotowy do wyświetlenia. Podobnie gdy dostarczymy sygnał 24p lub 60p to matryca wraz z diodami przejdzie w tryb pracy 120Hz. Tego typu funkcjonalność nazywa się fachowo strobing backlight (migoczące podświetlenie) i jest formą technologii scanning backlight. Podsumowując zatem: im bardziej zmniejszymy podświetlenie tym lepsze odwzorowanie ruchu uzyskamy. Przy niskich wartościach, adekwatnych na noc (ok. 4) ostrość jest tak dobra, że telewizor mógłby stawać w szranki z najlepszymi telewizorami Sony, które od dawna słynęły z niezrównanej ostrości ruchu! Opcja “Wyraźny ruch (LED)” wymusza natomiast migotanie podświetlenia bez względu na ustawienie głównego suwaka “Podświetlenie”. W praktyce zatem jest dzielnikiem podświetlenia ekranu i przyciemnia obraz. Nie widzę zatem sensu jej włączać. Jeśli chcemy mieć bardziej wyraźny obraz to obniżmy główny suwak podświetlenia, zamiast dzielić go funkcją ukrytą głęboko w menu.

Osobiście uważam, że po poprawnej konfiguracji każdy będzie zachwycony tym jak płynny i ostry obraz uzyskuje model KS7000.

Technologia 3D

Samsung, postanowił porzucić wsparcie dla technologii 3D w swoich wyświetlaczach na 2016 rok.

Kąty widzenia

Na matrycy VA kąty widzenia nie należą do mocnych stron. Telewizor ten jest przystosowany do oglądania głównie na wprost ekranu. Pod kątem dosyć szybko spada saturacja barw i uwydatniają się detale w ciemnych szarościach co wizualnie zmniejsza obraz.

Granie na konsoli i PC

Input Lag

By aktywować tryb Gra, który zapewnia nam niski input lag, musimy udać się do zakładki specjalnych trybów obrazu:

Tu włączamy tryb gra.

Dzięki niemu opóźnienie staje się prawie niezauważalne. Wyniki jak w tabeli:

Konsola / PC W jaki sposób dokonano pomiaru? Wynik
Leo Bodnar Lag Tester – odwzorowuje input lag podczas używania konsoli 21 ms
Całkowity czas upływający od kliknięcia myszą do reakcji na ekranie 50 ms

Widzimy, że input lag jest wręcz fenomenalny! 21 milisekund to wartość z którą nawet zawodowcy będą czuć się komfortowo. KS7000 zadowoli zarówno graczy konsolowych jak i komputerowych.

Współpraca z komputerem PC

Uzyskanie wyraźnych kolorowych czcionek nie stanowi najmniejszego problemu. By wyświetlić pełną chrome 4:4:4 wystarczy włączyć tylko funkcję “HDMI UHD Color”. Telewizor automatycznie przechodzi w tryb PC po wykryciu sygnału 3840x2160p60 z próbkowaniem 4:4:4 lub RGB.

Chroma 4:4:4 z włączonym HDMI UHD Color.

Nasz komputer bez problemu wykrył KS7000 i pozwolił ustawić rozdzielczość 4K w 60Hz. Oczywiście przez port HDMI 2.0a.

Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w dwie karty GeForce GTX 980 Ti SLI powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 980 przygotowany we współpracy z firmą HyperCube Stacje Graficzne. Komponenty od firm Nvidia, ASUS, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska, Wydawnictwo Techland oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska.

 

System i Smart TV

Telewizory Samsung wykorzystują system operacyjny Tizen, który jest oprogramowaniem zamkniętym. Teoretycznie daje mu to mniejsze możliwości niż na przykład w Androidzie, ale w praktyce niczego tu nie brakuje, a system działa bardzo szybko. KS7000 posiada cztero-rdzeniowy procesor.

Płynność interakcji testował dla Was Gmeru:

Dostęp do wszystkich aplikacji, złączy i ustawień jest bardzo prosty, wbrew temu co mogłoby się wydawać patrząc na bardzo okrojony z przycisków pilot. Po kliknięciu “Home” rozwija się belka, na której zlokalizowane są najczęściej używane aplikacje, oraz inne przydatne miejsca w które chcielibyśmy wejść. Co najlepsze, menu nie przerywa oglądanej audycji:

Równie przemyślana jest funkcjonalność odbioru telewizji. Przyciski “channel”, oraz “volume” działają na pilocie w trzy strony. Można je wciskać (klasycznie), a także przesuwać do góry i dołu. W przypadku dźwięku klasyczne wciśnięcie wycisza, zaś kliknięcie przycisku do kanałów przenosi nas do EPG. Wejście tam także nie przerywa oglądania programu. Dźwięk, czy obraz nie znikają nawet na chwilę. Super!

Wbudowany odtwarzacz radzi sobie ze wszystkim wraz z plikami Ultra HD z HDR i szeroką paletą kolorów. Interfejs jest ergonomiczny i bardzo szybko działa (jak większość rzeczy w systemie Tizen)

Jakość dźwięku

KS7000 posiada nieco słabszy system audio, w konfiguracji 2.1, o łącznej mocy 40W. Podczas oglądania telewizji nie robi to jednak większej różnicy, a do filmów jak wiadomo – i tak trzeba dokupić soundbar, lub zestaw Hi-Fi, by efekty były dobre.

Podsumowanie i ocena

Samsung KS7000, czyli najtańszy wyświetlacz w rodzinie SUHD 2016, praktycznie niczym nie ustępuje modelom wyższym. Jedyne drobne różnice, które udało się zaobserwować, to minimalnie gorszej jakości efekt HDR, gorzej wykonany pilot, brak podwójnych tunerów i… to chyba na tyle. Oczywiście są jeszcze niuanse takie jak słabsze głośniki i na pewno znalazłoby się jeszcze kilka rzeczy, ale czy są one w ogóle istotne? Moim zdaniem nie. Dlatego szczerze polecam KS7000 osobom, które chcą wyświetlacz z segmentu premium, o dobrym odwzorowaniu ruchu, oddaniu barw (i dużym potencjale do kalibracji), niezłej czerni i kompatybilności z Ultra HD. Szczególnie kieruję tutaj testowany telewizor do graczy, którzy na ten moment bardzo mocno szukają telewizora z obsługą HDR do konsoli. Płaski wyświetlacz jest dla mnie osobiście zaletą, ale jeśli ktoś ma inne upodobania to może zawsze wybrać zakrzywionego KS7500. Kolejnym wyświetlaczem, który bym rozważał w wyższym budżecie, byłby dopiero KS9500 z podświetleniem Direct LED. W tym segmencie cenowym Samsung wystawił bardzo mocnego i uniwersalnego zawodnika, którego ciężko będzie zdetronizować innym produktem.

PLUSY

MINUSY

Cena referencyjna: Samsung UE49KS7000 4 899zł / UE55KS7000 5 499zł  / UE60KS7000 6 999zł / UE65KS7000 8 499zł 

Sprzęt do testów dostarczyła firma Samsung


Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?


Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.

(102725)