Home Strefa filmu Recenzje Ultra HD Blu-ray Przemytnik | RECENZJA | Wydanie 4K UHD Blu-ray
Przemytnik | RECENZJA | Wydanie 4K UHD Blu-ray

Przemytnik | RECENZJA | Wydanie 4K UHD Blu-ray

1.31K
0

Niedawno do sprzedaży w Polsce wszedł najnowszy film Clinta Eastwooda, “Przemytnik”. To oparta na faktach historia 90-latka, który nagle tracąc swój interes, uwikłał się w szmuglowanie narkotyków. Przyglądamy się samemu filmowi, jak i wydaniu 4K UHD Blu-ray.

Opis dystrybutora

Eastwood wciela się w rolę Earla Stone’a, samotnika po 80-ce, któremu bank grozi zajęciem zadłużonej firmy. Praca za kółkiem spada mu jak z nieba. Wykonując to proste zadanie, Earl nieświadomie staje się kurierem meksykańskiego kartelu narkotykowego. I choć kończą się jego problemy finansowe, zaczynają ciążyć sprawy z przeszłości. Czy zdąży naprawić popełnione krzywdy, zanim dopadną go stróże prawa albo egzekutorzy kartelu? Film oparty na prawdziwej historii.

Film (4/6)

“Przemytnik” to niesamowita historia, zważywszy, że oparta jest na faktach. Tak się też składa, że świetnie pasuje do niej Clint Eastwood. Może nawet za bardzo, bo troszkę się w sobie chyba zadufał. Efektem tego jest film, do którego mam kilka pomniejszych zastrzeżeń, ale generalnie jest solidnym dramatem.

Przemytnik

Earl Stone jako uznany florysta zaniedbuje rodzinę i przedkłada prace ponad relacje z najbliższymi. Pewnego dnia, choć był to proces stopniowy, traci swój biznes i jego życie pozostaje nagle bez celu (gdyż “nigdy nie miał planu B”). W tym podatnym na sugestie stanie, ten 90-latek podejmuje się poleconego przez jednego z gości weselnych (wnuczki) zajęcia. Okazuje się ono przemytem narkotyków, będące dużo większym zaskoczeniem dla Stone’a niż nas samych.

Reszta filmu jedzie dość gładko, oferując satysfakcjonujący, nawet jeśli nieco bezpieczny miks dramatu z thrillerem. Perypetie Eastwooda i kontrapunkt jego stoickości oraz indywidualizmu wobec nerwowości światka przestępczego, który go otacza, stanowią źródło niezłej rozrywki. Nieco gorzej jest z jego własnym dramatem rodzinnym i otoczeniem weteranów wojennych, z którego się wywodzi. Wątki te nie mają zbytniej dynamiki, brakuje im niuansów, aby wydobyć z całej historii więcej dramatyzmu.

Przemytnik

Ostatecznie zostajemy z większym-niż-życie (ale zarazem stonowanym) Eastwoodem dobrze bawiącym się w roli lekko narcystycznego Earla. Zdecydowanie lepiej udaje mu się znaleźć i okazać zrozumienie agentowi antynarkotykowemu (Bradley Cooper) niż zakomunikować na ekranie odkrycie na nowo istotności instytucji, jaką jest rodzina. Cooper, Andy Garcia i Ignacio Serricchio (Julio) solidnie wypadają w swoich rolach, a światek przestępczy jest dość interesująco zarysowany, ale niestety żaden z jego aspektów nie jest zbyt mocno zgłębiany. Mimo wszystko nieustanne utarczki Julio z Earlem są dość udanym elementem filmu.

“Przemytnik” jest niezłym filmem, który niesiony jest charyzmą Eastwooda, który ma swoje deficyty, ale realizatorska zgrabność nie pozwala dać im za wygraną.



Oprawa wizualna (5,5/6)

“Przemytnik” pomimo braku spektakularnie dynamicznej akcji, jest filmem bardzo wizualnie estetycznym. Operator Yves Bélanger (“Dallars Buyer’s Club”, “Małe kłamstewka”, “Ostre przedmioty”) nakręcił go kamerami Arri Alexa w rozdzielczości 2,8K i 3,4K. Ostatecznie skan filmu jest podskalowany z 2K, a obraz ma proporcje 2,40:1.

Przemytnik

W zasadzie już standardowe wydanie Blu-ray zapewnia schludną jakość obrazu. Naturalnie, w wersji 4K UHD sprawy mają się jeszcze lepiej, ale z racji swojej względnej kameralności i stonowania, nie jest to gigantyczny skok. Owszem, poziomy czerni i kontrastu są zauważalnie większe, jak również w kilku kluczowych scenach, HDR i szeroka paleta barw wydobywa z otoczenia dodatkowe smaczki. Jest to szczególnie zauważalne w scenach z pustynią w tle oraz w siedzibie meksykańskiego kartelu. Siłą filmu Eastwooda jest jednak bardziej wykadrowanie ujęć i ich kompozycja przeplatająca zbliżenia ze średnim i dalekim planem aniżeli implementacja HDR-u.



Dźwięk (5/6)

Przemytnik

“Przemytnik” to film o raczej skromnym udźwiękowieniu, skupiony na dialogach. Ścieżka DTS-HD Master Audio 5.1 jest tutaj bez zarzutu. Dźwięk dochodzący z rozmów postaci jest tutaj wyraźny i dochodzi najczęściej ze środkowych i przednich kanałów. Muzyka wpleciona jest tutaj w dość swobodny, wyluzowany sposób, odzwierciedlając charakter postaci Earla Stone’a. Generalnie nie można mieć tutaj żalu o nieużycie Dolby Atmos, gdyż po prostu nie uwydatniłby niczego w tym filmie. Miks audio zawarty w wydaniu 4K UHD Blu-ray i Blu-ray jest perfekcyjnie adekwatny.



Dodatki (1,5/6)

Przemytnik

Filmy Eastwooda nigdy nie zawierały zbyt dużej liczby bonusów. Jest tutaj tylko jeden, 11-minutowy materiał typu “making-of” z komentarzem reżysera, producentów, scenarzysty, reszty ekipy filmowej i części obsady. Jego uzupełnieniem jest teledysk Toby’ego Keitha, “Don’t Let the Old Man In”.



Podsumowanie i rekomendacja

“Przemytnik” to niezły, kameralny dramat, który w niektórych aspektach jest nieco nazbyt bezpieczny, ale dostarcza porządnej rozrywki. Żaden aktor nie mógłby nieść tego filmu tak, jak Eastwood i chociaż nie będzie to poważniejsza cegiełka w jego filmografii, to jednak jest dziełem, które można polecić. Wydanie 4K UHD nie jest materiałem referencyjnym, gdyż jest to film z natury skromny ale świetne zdjęcia i montaż bronią się same na poziomie realizatorskim.


ZOBACZ TAKŻE: Narodziny gwiazdy | RECENZJA | Wydanie 4K UHD Blu-ray




Informacje o filmie

Reżyseria: Clint Eastwood

Obsada: Clint Eastwood, Bradley Cooper, Michael Peña, Diane West, Ignacio Serricchio, Andy Garcia, Laurence Fishburne, Taissa Farmiga, Alison Eastwood

Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: USA
Czas trwania filmu: 111 min.
Wersja wydania: 1
Wersje językowe filmu: polska, angielska, rosyjska, francuska, niemiecka, hiszpańska, włoska, japońska, czeska
Dźwięk wersji oryginalnej filmu: DTS-HD Master Audio 5.1
Napisy: rumuńskie, chińskie, japońskie, angielskie, polskie, rosyjskie, czeskie, greckie, francuskie, holenderskie, duńskie, fińskie, norweskie, szwedzkie, niemieckie, portugalskie, hiszpańskie, włoskie
Licencja: film do sprzedaży detalicznej bez licencji do wypożyczania
Dodatki:
Materiał dodatkowy na Blu-ray: Piosenki i występy, których nie pokazano w kinach; Droga do sławy: jak powstawały “Narodziny gwiazdy”; Teledyski

Film w Polsce dostępny jest w wydaniu:

  • 4K Ultra HD Blu-ray
  • Blu-ray
  • DVD

Film testowany na Samsung Q7F + Soundbar Samsung HS-6501 + Xbox One X. Sprawdzono także na Philips OLED 803 / Samsung QLED Q60 / Sony soundbar ZF9 Dolby Atmos.

(1306)

0 0 głos
Article Rating
Jakub Fascynuje mnie świat filmu, technologii i popkultury ogólnie, a poza dobrym kinem samym w sobie, doceniam także świetną jakość obrazu - tak w grach, jak i filmach.

2
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x