Home Testy Projektory BenQ Niedrogi projektor 4K | TEST | BenQ W2700
Niedrogi projektor 4K | TEST | BenQ W2700

Niedrogi projektor 4K | TEST | BenQ W2700

35.94K
0

Ustawienia obrazu

 

Producent bardzo duży nacisk położył na wierność barw w myśl swojej kampanii CinematicColor. Ma ona na celu wierne oddanie kolorów w filmie. Po co? Ponieważ, czytując ze strony:

“prawdziwe kolory wywołują uczucie smutku, radości, uwielbienia i strachu, ponieważ zachowują wierność oryginalnemu obrazowi. Projektory kina domowego BenQ ucieleśniają nasze przekonanie do ‘przekazywania najprawdziwszych kolorów i wywoływania u oglądającego najgłębszych uczuć’.

Całkowicie zgadzam się z tą ideą, ponieważ zawsze przeprowadzam testy odwzorowania barw względem studyjnych norm, do których kalibrowane są wyświetlacze (również przeze mnie) w domach post-produkcji filmowej. Dalej na stronie możemy dowiedzieć się, że:

“Inżynierowie z certyfikatami THX i ISF zapewniają 100% gamę kolorów w standardzie Rec. 709, gwarantując idealną spójność kolorów. Nasze najlepsze projektory osiągają szeroką gamę kolorów DCI-P3 i tylko firma BenQ zapewnia raporty z kalibracji, potwierdzając wydajność Delta E* poniżej 3, w celu odtworzenia autentycznych kolorów hollywoodzkich filmów”

No dobrze, a jak te piękne słowa realizowane są w praktyce?

Do projektora dołączony jest protokół, który możemy zobaczyć po prawej stronie na miniaturze. Ma on poświadczać idealne skalibrowanie kolorów już w trybie fabrycznym. Patrząc na niego pobieżnie powstają jednak poważne pytania i wątpliwości. Przede wszystkim:

  • Nie wiadomo, który tryb jest do czego dedykowany, wspomniany jest tylko “User” i “D.Cinema”, które zaraz przetestujemy
  • Nie da się oszacować dokładności kalibracji ponieważ wykres gamma w tej formie jest zupełnie nieczytelny
  • Nie da się odczytać dokładności kalibracji kolorów, ponieważ kreski gamutu są tak grube, że się zlewają w jedną całość
  • Brakuje jakichkolwiek wartości numerycznych dotyczących rezultatów, dokładności precyzji pomiarowej itd.

Innymi słowy protokół jest “bardzo grubymi nićmi szyty” i nie spełnia on w żadnej mierze warunków poprawnego protokołu kalibracyjnego. Cóż, przynajmniej dostajemy taką ciekawostkę do produktu. Poza tym nie jest to jeszcze argument, że opisane tryby będą niedokładne. Przejdźmy więc do oceny, ale najpierw sprawdźmy menu obrazu. Zasadniczo nie różni się ono od tego co można spotkać w innych projektorach BenQ. Trybów obrazu jest kilka, a pod lupę weźmiemy szczególnie “D.Cinema” i “User” wspomniane przez producenta. Ciekawe, bo za każdym razem to “Cinema” miał z założenia ma zapewniać reprodukcję obrazu najbliższą temu co widział reżyser w studio.

Fabryczne ustawienie “D. Cinema” Fabryczne ustawienie “User”
Średnia deltaE barw standardowych: 4,6

Średnia deltaE barw ze wzornika: 4,5

Średnia deltaE palety szarości: 5,4

Średnia deltaE barw standardowych: 8,9

Średnia deltaE barw ze wzornika: 8,8

Średnia deltaE palety szarości: 10,9

Patrząc na powyższe wyniki raczej bardzo trudno byłoby napisać dobre słowo o fabrycznych kolorach w W2700. Nie wygląda to najlepiej, ba, wygląda o wiele gorzej niż w poprzednich modelach BenQ, które nie dostawały żadnych protokołów kalibracyjnych. Sprawa mnie bardzo zaniepokoiła i zacząłem szukać przyczyn takiego stanu rzeczy. Nie trzeba było się daleko zgłębiać. Już w menu ustawień obrazu zauważyć się dało, że we wszystkich trybach włączona była destrukcyjna funkcja “Brilliant Colour”!

A zatem producent z jednej strony dąży do jak najlepszej reprodukcji kolorów, a z drugiej domyślnie włącza nam funkcję przeczącą oddaniu barw? Na to wygląda i prawdę mówiąc kompletnie nie rozumiem takiej logiki… Pozostaje mi tylko przekazać takie same sugestie jak poprzednio odnośnie zmiany ustawień fabrycznych:

  • Ostrość – 6
  • Redukcja szumów – 0
  • Brilliant Color – Wyłączony

Niestety nie wystarcza to, by oddać zapewnianą przez producenta, wysoką fabryczną jakość oddania barw. Zacząłem wiec testować pozostałe tryby i… nagle okazało się, że wbrew pozorom nadal najlepszym fabrycznie trybem jest “Cinema” i choć nie oferuje 100% pokrycia palety barw Rec. 709, to liniowość i wierność koloru jest na dużo wyższym poziomie, ale o tym na kolejnej stronie!

(35938)

4 4 głosy
Article Rating
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

33
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x