Marzenie gracza? Testujemy ogromny panoramiczny 43,4″ monitor Lenovo Legion Y44w 4K HDR. Do PC 144Hz i konsoli 120Hz!
Testy szczegółowe monitora Lenovo Legion Y44w
Kolory
Testując monitor gamingowy nie mam raczej zbyt wysokich oczekiwań co do reprodukcji barw. Nie sądzę by ktokolwiek chciał używać tego typu produktu do kontroli koloru, ale pomiary oczywiście zostały wykonane:
Paleta barw jest mocno poszerzona w stosunku do sRGB, co nie stanowi problemu, bowiem profil ICC załatwiłby tu sprawę. Większym kłopotem jest gamma na poziomie >2.6, która powoduje nadmierną kontrastowość obrazu. Tego mankamentu nie da się rozwiązać sprzętowo (brakuje takiej regulacji w monitorze), więc trzeba by również zrobić to z poziomu profilu ICC podczas kalibracji. Jeśli ktoś życzy więc sobie przyzwoitego oddania kolorów to kalibracja będzie absolutną koniecznością. Dla graczy pozostaje to raczej bez znaczenia.
HDR
Lenovo Legion Y44w obsługuje standard VESA HDR i jest sklasyfikowany na 400 nitów. W rzeczywistości dostarcza więcej, bo nawet 475 nitów jasności. Po podaniu treści HDR na ekran obraz wydawał się nieco pozbawiony kontrastu. Pomiar charakterystyki zdradził od razu dlaczego.
Jak widzimy monitor dosyć mocno podbija ciemne przejścia tonalne. Uwypukla je 2 lub nawet 3-krotnie. Stąd wrażenie mało kontrastowego obrazu pomimo pracy w HDR, gdzie większy zakres dynamiki powinien dawać odwrotne wrażenie. Kolory są też nieco wyblakłe pomimo, że monitor jest w stanie generować wysokie nasycenia. Na koniec problemów widać jeszcze, że najjaśniejsza biel w HDR staje się nagle zielona i tak w istocie jest. Najbardziej niefortunne jest jednak to, że…
Wszystkie ustawienia są zablokowane podczas podawania obrazu w formacie HDR. Niestety więc, z opisanymi problemami nic nie można zrobić. Czy warto zatem używać HDR w monitorze?
Do gry zdecydowanie można i warto! Tutaj przekłamania barw, oraz braki kontrastu nie są ewidentne, a efekty świetlne zdecydowanie poprawiają rozgrywkę co doskonale było widać np. w Forza Horizon 4.
Na tej samej zasadzie można odtwarzać treść HDR np. z YouTube. W Windows 10, ze wszystkimi aktualizacjami na dzień dzisiejszy, działa to poprawnie (widzimy, że biel w filmie jest jaśniejsza od bieli na stronie). Niestety sama praca w Windows jest bardzo irytująca z jeszcze innego powodu. Otóż w trybie HDR z kompletnie niewiadomych przyczyn monitor wyostrza sztucznie krawędzie.
Nie jest łatwo uchwycić to na zdjęciu, jednak na powyższym przykładzie da się problem zauważyć. Materiał testowy to napisy na błękitnym tle. Po podaniu sygnału HDR widać wyraźną jaskrawą obwódkę dookoła tekstu. Bardzo irytuje to podczas czytania. Podobnie tak jak z kolorami – nic nie da się z tym zrobić.
Zamów profesjonalną kalibrację TV (w całej Polsce)Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
oraz w temacie: Wielki test kalibracji
Jasność, zakres regulacji
Maksymalna jasność ekranu po kalibracji wynosi 475 nitów. Można ją regulować w zakresie od 80 nitów.
80 – 475 cd/m2 (stały poziom kontrastu) |
Kontrast, powłoka ekranu
W monitorze zastosowano matrycę typu VA, co jest znacznie ciekawszą opcją niż matryca TN z typowego ekranu do gier. Zapewnia ona znacznie lepszy kontrast (ważne przy HDR) i lepsze kąty widzenia, choć te drugie nadal do mocnych nie należą.
SCENA (kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru |
SZACHOWNICA “ANSI” UŻYWANA PRZY POMIARZE KONTRASTU MATRYCY | 2 500:1 |
Powłoka ekranu jest matowa, a więc potencjalne odbicia światła są mocno rozproszone. Nie powoduje to widoczności odbitych przedmiotów, jednak mocno zaburza postrzeganie barw. Musimy zatem uważać, by pracować w optymalnych warunkach (dołączony kaptur bardzo to ułatwia).
Równomierność ekranu
Matryca należy raczej do jednorodnych, co zapewne nie było proste do uzyskania na tak dużym ekranie. Z pewnością w dedykowanych zastosowaniach nie będzie pod tym względem problemu. A tak to wygląda okiem kolorymetru:
-6% | 0% | 2% | -1% | -8% |
–11% |
-2% | 3% | -4% | -14% |
-10% | -5% | ref. | -8% | -17% |
-8% | -9% | -6% | -10% | -16% |
-5% | -11% | -11% | -11% | -12% |
Responsywność, Odwzorowanie ruchu
Lenovo Legion Y44w powinien wpasować się w gusta graczy, ponieważ wyposażony jest w 144Hz matrycę, a także funkcję AMD FreeSync Premium Pro™. Matryca od dużym odświeżaniu jest ważna, bowiem zapewnia niski efekt Sample&Hold. Efekt ten jest zaś głównym winowajcą smużenia. Przy 144Hz obraz z każdej klatki stoi w miejscu zaledwie przez 6,9 [ms] (w porównaniu aż do 16 [ms] przy 60Hz). Zobaczmy jak odbija się to przy dynamicznym obrazie, uchwyconym w ruchu ze strony Test Ufo.
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.Jak widzimy na załączonych obrazkach, ilość smużenia nawet przy 144Hz jest raczej spora. Oczywiście obraz jest nieporównywalnie bardziej czytelny niż na dowolnym 60Hz monitorze, ale za obiektami pozostaje zauważalna smuga. Oznacza to, że matryca ma długi czas reakcji. Szkoda, że nie zaimplementowano funkcji modulowanego podświetlenia, która pozwoliłaby zamaskować smużenie i zapewnić jeszcze wyraźniejszy obraz. Wtedy nawet 100 lub 120Hz dawałoby lepszy efekt niż 144 Hz bez jakiegokolwiek wspomagania ze strony układu podświetlenia.
Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0
Monitor, bez względu na swoje ustawienia, jest w stanie zaoferować bardzo krótki input lag. Oznacza to, że czas, który opływa od np. ruszenia myszką, do zobaczenia tego ruchu na ekranie, jest prawie zerowy i nawet najbardziej uważny człowiek nie jest go w stanie wychwycić.
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia monitora | Wynik |
[PC] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | dowolne | 9 ms |
[PC] 3840 x 1200@ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | dowolne | 9 ms |
Dziewięć milisekund oznacza, że monitor potrzebuje mniej więcej jedną milisekundę na całą obróbkę obrazu! Pozostałe 8 milisekund upływa na czasu transmisji połowy linii obrazu (pomiaru dokonujemy w centralnej części ekranu):
Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w kartę GeForce RTX 2080 Ti powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 1080 Ti. Komponenty od firm Nvidia, ASUS, Gigabyte, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska, Wydawnictwo Techland, Cenega oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska.
A teraz (no może za 2 tygodnie, po premierze) poprosimy o inne marzenie gracza – Samsunga Odyssey G9 🙂
Eh, a już myślałem, że to monitor w formacie 21:9 🙁