Powrót

LG OLED C9 | TEST | Nowy telewizor premium na 2019 rok

Słowem wstępu

Kolejny rok, a wraz z nim kolejna odsłona telewizorów OLED firmy LG – lidera rynku w tym segmencie ekranów i zarazem wyłącznego producenta matryc organicznych. Telewizorów wykonanych w technologii OLED myślę, że pod względem jakości obrazu 4K Ultra HD reklamować już nie trzeba, bo każdy dokładnie wie dlaczego zapewniają jego doskonały wygląd, szczególnie w filmach czyli kinie domowym. Niemniej w teście LG OLED C9 wspomnimy o tym co najmniej kilka razy. Pod koniec ubiegłego roku aż do teraz ceny telewizorów tego typu osiągnęły naprawdę niskie poziomy i model OLED55B8 do nabycia był poniżej 4 000zł! Debiut tegorocznych modeli z pewnością zaowocuje chwilowym wzrostem kosztów, bo jak powszechnie wiadomo, za nowości trzeba zapłacić. Po wakacjach możemy liczyć jednak na stopniowy spadek cen. Warto też śledzić nasze cotygodniowe przeglądy cen takich telewizorów gdzie wszystko widać czarno na białym a Wy możecie porównywać te ceny z miesiąca na miesiąc, z tygodnia na tydzień.

Czytelniku. Jako jedyni w kraju sprawdzamy osobiście opisywane telewizory pod względem posiadanych parametrów za pomocą specjalistycznego sprzętu pomiarowego o wartości ponad 100 000 zł:
  • Spektroradiometr Jeti Specbos 1211
  • Kolorymetr Klein-K10A oraz Klein-K8
  • Murideo Fresco Six-G (Dolby Vision)
  • Murideo The SEVEN Generator HDMI 2.1 4K/120fps (Dolby Vision, Dolby Audio)
  • Autorski pomiar Input Lag w 4K HDR (jako jedyni w Polsce dokonujemy takich pomiarów w 4K HDR)
  • Najlepsze na rynku kable HDMI: MagicLink

Masz więc pewność, że czytasz o produkcie czy promocji, która nie jest przepisana z ulotki lub z innej strony w sieci bez jej faktycznego sprawdzenia

Pomiary w Ultra HD wykonujemy przy użyciu najlepszych urządzeń dostępnych na rynku.

Wszyscy, którzy śledzą nasze testy, z pewnością nie mogą oprzeć się wrażeniu, że poszczególne modele telewizorów OLED LG niespecjalnie różnią się od siebie pod względem jakości obrazu. To prawda i dlatego firma postanowiła po raz kolejny zawęzić ilość modeli na rynku – na ten moment zrezygnowano z serii “B” i oferta zaczyna się wraz z modelem LG OLED C9, którego weźmiemy w dniu dzisiejszym pod lupę. Niewykluczone jednak, że powstanie model B9 i trafi on do oferty później w tym roku. Na tę chwilę nabyć możemy jeszcze ekrany takie jak E9 – wykonany w designerskiej technologii matrycy na szkle, oraz W9, czyli telewizor-tapetę o ultra smukłym wyglądzie. Nimi jednak zajmiemy się w kolejnych miesiącach.

Cechy charakterystyczne telewizorów LG OLED TV na 2019 rok to:

Jak widać zmian w LG OLED C9 trochę jest a najważniejszą z nich wydaje się wprowadzenie portu HDMI 2.1 do telewizora nie 8K a właśnie 4K dzięki czemu w przyszłości będzie można podać do niego sygnał 4K 120Hz. Może się to przydać w przypadku PC czy być może nowych konsol jak PS5 czy Xbox kolejnej generacji?

Wszystkie testy w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0



Wygląd

LG OLED C9 jest właściwie bliźniaczo podobny pod względem budowy do modelu C8, choć gdy się przyjrzymy podstawie to zauważymy, że jest ona teraz prosta, a nie wygięta w półkole. Wszystkie detale i krawędzie mają kolor czarny. To dobrze, w końcu OLED kojarzy nam się z idealnym kolorem czarnym w materiałach filmowych.

Akcesoria

Pilot nie został poddany jakiejś znacznej zmianie przez ostatnie lata, choć zmieniono jego kolorystykę na bardziej elegancką i pasującą do wyświetlacza. Nie zmienił się także układ przycisków chociaż drobne zmiany są jak nowy klawisz MOVIES agregujący wszystkie serwisy wideo. Przypomnę, że kontroler posiada akcelerometr, który umożliwia kontrolę kursora na ekranie poprzez ruchy nadgarstka. To bardzo wygodna funkcjonalność, która została porzucona przez innych producentów, a u LG spisuje się świetnie.

Pilot posiada także wbudowany mikrofon, który ma bardzo ważne zadanie – wykonywać złożone polecenia głosowe. Funkcjonalność ta nazwana została przez producenta ThinQ i działa już teraz w języku polskim! Można by ją uznać, za konkurencję dla asystenta głosowego google, ale nie jest to poprawny tor myślenia, ponieważ obie funkcje zostaną zintegrowane w przyszłości, gdy tylko Google wyda asystenta w naszym języku.

Dlaczego właśnie telewizor OLED?

Budowa ekranu OLED vs LCD.

Zalety wyświetlaczy organicznych wynikają przede wszystkim z faktu jak generowany jest obraz. Każdy subpiksel jest niezależnie sterowaną diodą, czyli bezpośrednim źródłem światła. Oznacza to zdolność do uzyskania prawdziwej czerni (zerowej emisji światła), czyli czegoś, co w każdym z widzów budzi podziw podczas oglądania ulubionego filmu czy serialu. Kontrast jest bowiem najważniejszym kryterium jakości. Gdy czerń jest dobra, to mówimy ogólnie, że obraz jest dobry. Drugą zaletą są znacznie lepsze kąty widzenia, przy których nie spada nasycenie, ani nie zaburza się tonalność obrazu tak jak w większości telewizorów LCD. Więcej o zaletach (i wadach) technologii przeczytamy w temacie: Czym jest OLED i dlaczego tak bardzo go lubimy?

Powidoki i wypalenia – okiem praktyka

Najczęściej poruszanym temat, o który w nieskończoność pytają użytkownicy, jest kwestia wypaleń. Tak, faktem jest, że matryca OLED ma niższą odporność na to zjawisko niż LCD, ale na przestrzeni lat na tyle jednak rozwinięto systemy kompensacji, że osobiście marginalizowałbym ten problem. Jeśli rozważamy użytkowanie telewizora przez zwyczajnego widza, który ogląda filmy, seriale, telewizję i gra po kilka godzin w weekendy to nie przejmowałbym się tym wcale.

Co roku moja firma (SkalibrujTV.pl) kalibruje kilkaset telewizorów OLED różnych producentów i powidoki, w postaci wypalonych pasów, interfejsów gry, czy pasów z TVN24 to pojedyncze przypadki. Nie powiem zatem, że temat wypaleń nie istnieje, ale bez dwóch zdań na forach jest zbyt mocno spotęgowany i daje złudzenie, że jest to jakaś plaga i duże zagrożenie. W rzeczywistości są dziesiątki tysięcy ludzi w Polsce, którzy korzystają ze swoich ekranów OLED i nie wiedzą nawet, że taki problem może istnieć. Nie uznaję więc tego za istotne zagadnienie chyba, że jak napisałem, ktoś jest zapalonym graczem i traktuje TV bardziej jako monitor. Potwierdzeniem może być także nasze niemałe forum (166 000 użytkowników) na którym rocznie pojawia się kilka-kilkanaście wpisów związanych z trwałością matrycy. Jest to promil w tysiącach postów, które powstają co miesiąc.

Testy syntetyczne

Badana cecha: wynik:
Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 55″
Typ matrycy OLED (WRGB)
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) 120Hz
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej) ∞:1
Kontrast w filmach (więcej – lepiej)
  • średni: ∞:1
  • max: ∞:1
  • min: ∞:1
Maksymalna jasność po kalibracji SDR: 460cd/m2 (skrawek ekranu), HDR: 775 cd/m2 (skrawek ekranu – L20)
Odbicia od ekranu średnie, ekran błyszczący
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej)
  • średnia dE: 0,9
  • maks. dE: 1,8
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) 775 cd/m2
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej)
  • 13ms – tryb gra – 1080p60 (konsole)
  • 13ms – tryb gra – 1080p60 + HDR (konsola PS4)
  • 13ms – tryb gra – 4K + HDR (najnowsze wersje konsol Xbox One S, PS4 Pro)
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) Tak, 2160p60 w trybie „PC”
Obsługa 10 bitowego koloru Tak (w UHD)

Wszystkie testy w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0

Matryca, zalecane ustawienia

Matryca

Struktura matrycy LG OLED55C9

LG OLED55C9 wykorzystuje 120Hz matrycę OLED WRGB własnej produkcji. Posiada ona rozdzielczość 4K i strukturę zbliżoną do paneli w ubiegłorocznych telewizorach. Pod tym względem trudno doszukać się różnic nawet na przestrzeni kilku ostatnich lat. Panele OLED po prostu osiągnęły chwilowo swoją maksymalną sprawność i potrzeba jakiegoś przełomu technologicznego, np. połączenia z kwantową kropką, lub przesunięcia tranzystora pod element emitujący światło, by nastąpiła jakaś realna zmiana.

Zalecane ustawienia

W LG OLED C9, ustawienie „Kino”, a także „Ekspert” jest tym, które zapewnia najlepszą jakość obrazu, w myśl zgodności ze standardami studyjnymi. Drugie z ustawień przeznaczone jest też do profesjonalnej kalibracji obrazu, która ma za zadanie wyeliminować wszystkie przekłamania kolorów. Opiszę je później. Tryby Eksperckie pozwalają na dokładnie to, co gwarantuje certyfikacja przez firmę ISF. Mianowicie:

Certyfikat ISF gwarantuje, że telewizor posiada dwa banki pamięci (jeden do ustawień dziennych, drugi do nocnych), na których można przeprowadzić kalibrację oddzielnie dla każdego złącza. Po przeprowadzeniu profesjonalnej kalibracji, technik (lista certyfikowanych kalibratorów w Polsce) może zablokować te tryby specjalnym pinem

Dla uzyskania najlepszej jakości obrazu domowymi metodami, ważna jest także zmiana kilku ustawień. Zacznijmy od przywrócenia poprawnych proporcji, by obraz nie jest obcinany na brzegach:

Funkcja “skanuj”, którą musimy włączyć

Kolejnym elementem będzie wyłączenie funkcji redukcji szumów, która to rozmywa głównie detale obrazu:

Warto też zajrzeć do menu upłynniacza (TruMotion) w ustawieniach opcji. Wybór: własny, z suwakiem De-Blur na 10 minimalizuje smużenie, następnie możemy ustawić pożądaną płynność w filmach suwakiem De-Judder. Wedle własnych upodobań w zakresie od 0 do 10. Pożądaną jasność telewizora uzyskamy suwakiem “Oświetlenie OLED”. Testowany telewizor, podobnie jak koreańska konkurencja, posiada inteligentny tryb dostosowywania jakości obrazu i dźwięku w zależności od parametrów obrazu źródłowego:

W praktyce jednak nie da się odnotować żadnego wpływu włączenia tejże funkcji, więc pozostaje ona czystą ciekawostką. Więcej o tym w dalszych akapitach.

Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)

Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays.

Fabrycznie

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 1,6 maksymalna 2,9
Średnia deltaE barw ze wzornika 2,5 maksymalna 3,5
Średnia deltaE palety szarości 2,7 maksymalna 3,8

Profesjonalna kalibracja LG OLED55C9

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 0,9 maksymalna 2,2
Średnia deltaE barw ze wzornika 0,9 maksymalna 1,8
Średnia deltaE palety szarości 0,6 maksymalna 0,9

W fabrycznym trybie “Film” odcień bieli był dosyć dobry na egzemplarzu telewizora, który trafił do nas do redakcji. Z reguły pierwsze sztuki wychodzą lepsze z fabryki niż ich sklepowe odpowiedniki, o czym przekonaliśmy się w temacie: Ustawienia obrazu (kalibracje) do LG OLED 2017. Pomijając jednak temat odcienia bieli, warto by wspomnieć zbyt niską gammę, która powoduje, że obraz jest nieco zbyt mało nasycony i kontrastowy.

Kalibracja telewizorów OLED wymaga użycia 1nm Spektrometru, np. Jeti Specbos 1211. Zwracajmy na to uwagę powierzając komuś nasz TV.

Warto takie niedoskonałości usunąć właśnie przez precyzyjną kalibrację, której efekty są świetne – z resztą jak co roku. Widzimy tutaj, że barwy udało się ustawić z bardzo wysoką precyzją, dzięki czemu możemy oglądać filmy, seriale i każdą inną treść wideo w takich barwach, jakie widział reżyser.

Zamów profesjonalną kalibrację TV (w całej Polsce)
Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
o
raz w temacie: Wielki test kalibracji

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

Funkcja poprawiająca płynność przejść tonalnych kryje się w tym miejscu.

Jeśli chodzi o skalowanie sygnału SD czy Full HD, to LG OLED C9 radzi sobie z tym typowo, podobnie do każdego innego telewizora testowanego w bieżącym roku. Oczywiście warunkiem tego jest wyłączenie funkcji wyostrzających obraz (znajdują się w menu „opcje obrazu”), oraz wyzerowanie suwaków ostrości. Ten drugi zabieg nie jest jednak tym co zalecam zawsze robić. Z reguły nieznaczne wyostrzenie krawędzi i/lub uwypuklenie detali jest pożądane, szczególnie podczas oglądania gorszych kanałów telewizyjnych. Chcę zwrócić jedynie uwagę na to, że po wyłączeniu funkcji przetwarzających obraz, materiał SD wygląda naprawdę podobnie na wszystkich telewizorach.

Nowością (poniekąd przełomową!) w tym roku jest wprowadzenie osobnej funkcji “Płynna Gradacja”, która poprawia stopniowanie przejść tonalnych. Szczególnie zbawienny wpływ wywiera ona na materiały niskiej jakości, gdzie widać wyraźny banding, czyli niepłynną gradację koloru. Funkcja taka istniała w prawdzie już w telewizorach z poprzedniej generacji, np. C8 i nosiła nazwę “Redukcja szumów MPEG”. Miała jednak poważne efekty uboczne – po jej włączeniu obraz ulegał rozmyciu i ginęły najdrobniejsze detale. Jej tegoroczna implementacja pod inną nazwą jest nieporównywalnie lepsza. Utrata detali w zasadzie nie występuje, a maskowanie wad słabej jakości materiału jest wyraźne. Jest to mocny argument przemawiający na korzyść LG OLED C9 względem poprzednika! Spójrzmy na jej działanie:

W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.
Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.

Kontrast i Czerń

Bezwzględnie najważniejszym, a ostatnio coraz mniej docenianym kryterium jest czerń i kontrast. Temat czerni w telewizorze można porównać do silnika w samochodzie. Jest to najważniejsza, fundamentalna cecha obrazu, klasyfikowana najwyżej w skali wpływu na postrzeganą jakość. Możemy mieć wszystko najlepsze – wierne barwy, dużą jasność i nieskazitelną ostrość, ale bez odpowiednio dobrej czerni nie będą one robiły wrażenia. Pod tym fundamentalnym względem nie ma więc lepszego wyboru niż ekran OLED – niezależnie sterowany każdy piksel sprawia, że uzyskujemy perfekcję czerni. To tak jakbyśmy mogli nabyć auto napędzane perpetuum mobile. Możemy konfrontować różne ekrany LCD z LG OLED C9, ale żaden z nich nie wyjdzie zwycięsko w konfrontacji kontrastu. Może co najwyżej starać się dorównać!

I nie, nie jest to tak, że dostrzeżemy go tylko i wyłącznie w całkowicie ciemnym pomieszczeniu. Najlepszym dowodem na to jest fakt, że różnice w czerni pomiędzy ekranem OLED, a dowolnym LCD widać nawet w bardzo jasnym pomieszczeniu sklepowym.

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

SCENA
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI ∞:1
CZERŃ OTOCZONA Z KAŻDEJ STRONY DETALAMI, WYMAGAJĄCA SCENA, PORADZĄ Z NIĄ SOBIE JEDYNIE NAJLEPSZE SYSTEMY WYGASZANIA ∞:1
PAS W FILMIE SĄSIADUJĄCY Z OBRAZEM O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE WYRAŹNIE ODCINA SIĘ OD RAMKI TELEWIZORA ∞:1
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI ∞:1

Rynek zna telewizory LCD, które uzyskują na niektórych scenach także wynik nieskończoności, jednak żaden z nich nie jest w stanie wygenerować takiej czerni w każdym miejscu matrycy. LG OLED C9 potrafi to zrobić nawet w obszarze kilku pikseli, więc wciąż ma przewagę nad telewizorami z podświetleniem direct LED. Te mogą posiadać od kilkudziesięciu do kilkuset niezależnych obszarów wygaszania. OLED posiada ich tyle co pikseli, czyli całe 8 294 400. Polecam każdemu miłośnikowi seansów w warunkach kinowych!

Poza fenomenalną czernią bardzo ważne jest też, by telewizor potrafił wyświetlić przejścia tonalne tuż ponad nią i nie tracił subtelnych detali. Tutaj LG OLED C9 wypadał wręcz świetnie, przy zastosowaniu funkcji łagodna gradacja!

Jasność, praca w warunkach dziennych

Maksymalny poziom jasności matrycy organicznej zależy od tego, na jakiej powierzchni uzyskać chcemy tą jasność. Przykładowo w scenie nocnej, drobny błyszczący element będzie jaśniejszy, niż gdyby znajdował się on w scenerii dziennej (i większa powierzchnia ekranu musiałaby być jasna). Taką uśrednioną jasność całego kadru określamy parametrem APL.

LG OLED C9, a właściwie wszystkie telewizory LG OLED, po raz kolejny szczycą się mianem najlepszych TV OLED spośród wszystkich producentów, do pracy w jasnych pomieszczeniach. Dlaczego tak się dzieje? Spójrzmy na poniższy diagram:

Na powyższym diagramie widzimy w jaki sposób LG OLED C9 lepszy jest od telewizorów OLED konkurencji w tym aspekcie. Potrafi on utrzymać swą maksymalną jasność, nawet przy APL równym 70%! Oznacza to, że chyba nie będziemy mieli okazji zobaczyć sceny w filmie, w której będzie on przygasał. Takie zachowanie będziemy mogli jedynie zauważyć “złośliwie” wyświetlając na nim plansze testowe (których nigdy nie będziemy przecież oglądać w warunkach domowych). A jak może przekładać się to na prawdziwy obraz? Jak napisałem wcześniej, większość filmów ma średni APL ok 25%, jednak są i takie, gdzie jest on znacznie wyższy. Poniżej przykład jak może wyglądać różnica:

W przypadkach, gdy charakterystyka jaskrawości załamywałaby się już w telewizorach OLED konkurencji (wykres z pomiarem publikuję w każdej recenzji), tam LG OLED C9 będzie wciąż oferował maksimum jasności. Zdecydowanie można telewizor ten polecić do seansów w ciągu dnia, bez obaw, że obraz będzie ciemny. Oczywiście dopóki nie przesadzimy, bo na salon z bardzo dużymi oknami, z których światło bije prosto w telewizor, szczytowe 380 nitów będzie na pewno za małą wartością.

Odwzorowanie ruchu

Częstotliwość odświeżania matrycy LG OLED C9 wynosi 120Hz. Potencjał ten wykorzystać można przy użyciu funkcji TruMotion, która interpoluje klatki materiału źródłowego. Posiada ona świetną regulację w postaci dwóch suwaków. Każdy z nich podzielony jest na 10 stopni.

Pierwszy suwak decyduje o stopniu ingerencji w materiał 24 klatkowy (filmy). Za jego pomocą możemy wyregulować poprawę płynności tak, by ograniczyć charakterystyczne „kinowe” szarpanie, które wynika z tego, że 24 klatki nie wystarczają by odwzorować zjawisko ruchu płynnie. Dzięki temu każdy jest w stanie znaleźć złoty środek, który poprawi płynność zachowując charakter filmu, czyli nie spowoduje efektu opery mydlanej. Drugi suwak odpowiada za ostry ruch przy materiałach 50/60 klatkowych (tzw. materiałach wideo), czyli na przykład transmisjach sportowych i innych tego typu, gdzie ruch jest płynny, ale bez „poprawiaczy” ma tendencję do smużenia (tak, w OLED’zie również występuje smużenie, co zobaczycie zaraz na zdjęciach).

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Ustawienia TruMotion Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony Smużenie:

bardzo duże

Maksymalna jasność:

460 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

brak

de-Judder: dowolnie

de-Blur: 10

Smużenie:

umiarkowane

Maksymalna jasność:

460 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak

Poprawa płynności filmów (24p):

dowolna regulacja wg. gustu

Jak widzimy na powyższych zdjęciach, LG OLED C9 bez użycia upłynniacza lekko smuży. W zasadzie podobnie do każdego telewizora bez użycia wspomagającej funkcji, ale jednak nieco mniej niż telewizory LCD. Po użyciu funkcji TruMotion sytuacja wygląda znacznie lepiej i obraz nawet przy szybkich ruchach jest ostry. Może nie tak idealnie ostry jak w najlepszych telewizorach LCD, ale na tyle, by oglądać wszystkie mecze z przyjemnością i nie tracić najważniejszego sprzed oczu. Regulacja płynności w filmach działa także perfekcyjnie – każdy znajdzie tu dla siebie złoty środek. W przypadku odwzorowania ruchu sytuacja nie uległa w zasadzie zmianie od samego początku istnienia telewizorów OLED.

Warto pochylić się także nad tym jak wygląda ilość rozmycia przy treści HDR. W tym przypadku, konkurencyjne telewizory LCD nie mogą korzystać ze wszystkich swoich technik wspomagania ruchu. W takich scenariuszach zaczyna się ponownie liczyć czas reakcji matrycy, który… jest bezkonkurencyjny w telewizorach OLED, takich jak LG OLED C9! Różnica nie jest miażdżąca, ale istotna:

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Telewizor LCD – treść sportowa HLG HDR Telewizor OLED – treść sportowa HLG HDR

Równomierność ekranu

Telewizory OLED zawsze brylowały pod względem jednorodności jasności, ponieważ ich konstrukcja (bez elementu podświetlającego ekran) automatycznie rozwiązuje wiele problemów. Pod tym względem prześcigają więc telewizory LCD o lata świetlne. LG OLED C9 także zasługuje na wysoką ocenę za jednorodność, choć jak w przypadku innych TV OLED występowały lekkie zafarby. To jednak głównie kwestia sztuki i warto zobaczyć przed zakupem konkretny egzemplarz, lub zapewnić sobie prawo do zwrotu.


Obsługa Ultra HD / 4K

Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0

LG OLED C9, cechuje się świetną kompatybilnością z normami Ultra HD. Przyjmuje materiał tego typu każdą drogą – po HDMI (każdym porcie!), z wbudowanych tunerów, streamingu, nośników USB, a także YouTube. Może także pochwalić się wsparciem dla standardu premium HDR, jakim jest Dolby Vision. By uzyskać pełną kompatybilność z sygnałem Ultra HD przez HDMI (wszystkie gniazda), należy włączyć funkcję “HDMI UHD Color”, jednak nabywca telewizora nie musi sobie zawracać tym głowy, bo najnowsze wyświetlacze LG wykonują tę czynność automatycznie, po wykryciu źródła treści Ultra HD.

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Cecha: Wynik:
POKRYCIE SZEROKIEJ PALETY BARW (DCI / Rec 2020) 99% / 75%
OBSŁUGA ROZDZIELCZOŚCI 2160p60 RGB PRZEZ HDMI Tak, wszystkie HDMI
FORMATY PREMIUM HDR (Dolby Vision / HDR10+) Dolby Vision
MOŻLIWOŚĆ WYKONANIA OSOBNEJ KALIBRACJI DO UHD Pełna kalibracja na osobnym trybie obrazu

Jakość efektu HDR

W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Scena Opis sceny Jasność HDR
NAJJAŚNIEJSZA ZE SCEN, WYMAGAJĄCA DLA TELEWIZORA, BLASKI SŁOŃCA OSIĄGAJĄ JASNOŚĆ 2000cd/m2 610 cd/m2
SCENA O NISKIEJ JASNOŚCI, GDZIE WYŚWIETLACZ MOŻE POKAZAĆ SWOJĄ MAKSYMALNĄ JASKRAWOŚĆ 815 cd/m2
NAJCIEMNIEJSZA ZE SCEN, TELEWIZOR MUSI POKAZAĆ ZARÓWNO JASKRAWĄ BIEL JAK I DOBRĄ CZERŃ 800 cd/m2
ZBILANSOWANA SCENA O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, CZĘSTO WYSTĘPUJĄCA W FILMACH 825 cd/m2
PLANSZA “L20” NA TAKIEJ WYKONYWANE SĄ TESTY PRZEZ KONSORCJUM UHD ALLIANCE 775 cd/m2

Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):

  • 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
  • 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
  • 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
  • 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
  • 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
  • > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.

Wyniki LG OLED C9 są typowe dla ekranów wykonanych w tej technologii i właściwie nie zmieniają się przez trzy ostatnie lata, aczkolwiek trzeba zauważyć, że wersje 55″ z reguły uzyskiwały kilkanaście procent niższe wyniki niż ich 65″ odpowiedniki. W przypadku LG OLED C9 widzimy w kilku scenach jasności wyższe niż 800 nitów, a to już jest bardzo przyjemne widowisko! Zdecydowanie w ciemnym pomieszczeniu zapewnia to seans, który jest przepaścią w stosunku do treści SDR widzianej np. w filmach Blu-ray czy na kanałach telewizyjnych HD/SD i 4K bez HDR HLG.

W przypadku oglądania treści HDR w całkowicie ciemnym pomieszczeniu, telewizor OLED należałoby zakwalifikować do kategorii czwartej w powyższej tabelce, pomimo słabszych efektów świetlnych. Nasze oczy ulegają złudzeniu wyższej jasności, ponieważ źrenice rozszerzają się mocno i uwrażliwiają na światło. Ponadto, nie do przecenienia pozostają idealne czerni i brak irytujących rozjaśnień na matrycy (na obiektach sąsiadujących z czernią).

Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)

Fabryczny tryb Kino (HDR)

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 1,6 maksymalna 4,6
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,0 maksymalna 3,6
Średnia deltaE palety szarości 2,0 maksymalna 3,9

Skalibrowany tryb Kino (HDR)

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 1,7 maksymalna 5,2
Średnia deltaE barw ze wzornika 0,7 maksymalna 1,6
Średnia deltaE palety szarości 0,7 maksymalna 2,2

Fabryczne oddanie barw LG OLED C9 w HDR jest całkiem niezłe, podobnie jak w SDR. Jednak i tu dało się dostrzec efekt zbyt niskiego skontrastowania obrazu. Na szczęście możliwe do skorygowania funkcjami kalibracyjnymi. Po skalibrowaniu trybu HDR ciężko mieć jakiekolwiek zastrzeżenia co do oddania barw w telewizorze. Na wysoką notę zasługuje także gradacja obrazu. Przejścia tonalne są płynne i nawet w wymagających scenach z filmu “Marsjanin” nie było widać “schodków” na niebie.

LG HDR10 Pro

Funkcja dynamicznego mapowania tonów optymalizuje jasność w HDR10.

Technologia HDR10 Pro to autorska funkcja producenta, która sama tworzy metadane do filmów w HDR. Jak wiemy brakuje w nich precyzyjnego opisu co robić, gdy wyświetlacz ma niższą jasność niż ta zapisana w filmie. Informacji takich dostarczają technologie takie jak Dolby Vision, czy HDR10+. W przypadku “zwykłego” HDR10 pozostaje to w gestii wyświetlacza i tutaj wkracza funkcja LG, którą widzimy na miniaturze po prawo. Jej działanie możemy prześledzić na przykładzie filmu “Pan”:

Jak widzimy na przykładzie tego filmu, funkcja potrafi odzyskać część detali w światłach, które kodowane są w bardzo wysokim zakresie jasności (> 1 000 nitów). Potrafi także zwiększyć jaskrawość w scenach, które takich pików jasności nie posiadają. Wszystko po to, by obejść ograniczenia technologii. Udaje się to całkiem nieźle, choć bywają sceny w których efekt staje się sztucznie wzmocniony przez działanie funkcji.

Dolby Vision

Dolby Vision dostarcza dużo więcej informacji jak oddawać poszczególne tony jasności. Ponadto materiał kodowany jest 12, a nie 10 bitowo. W teorii standard powinien dostarczać dużo wyższą jakość obrazu. Z naszych testów wynika, że w konfrontacji z LG HDR10 Pro różnica nie jest aż tak znacząca, niemniej zauważalna. W LG OLED C9 nie występują problemy związane z podniesionym poziomem czerni na niektórych serialach w Netflix, co wcześniej powodowało, że miałem co do DV mieszane uczucia. Nie da się jednak dostrzec też jakichś szczególnych zalet treści w tym formacie. Innymi słowy DV robi robotę, ale jak wspomniałem, od HDR10 wspomaganego systemami LG się jakoś szczególnie nie odróżnia.

Kąty widzenia

Matryca LG OLED C9 wykazuje tylko minimalną wrażliwość na zejście z osi obrazu. Lekko zmienia się odcień obrazu, jednak są to jednak nieporównywalnie mniejsze straty niż w przypadku telewizorów LCD. Poza odcieniem jednak, wszystkie walory pozostają zachowane. Zarówno kontrast, jak i widoczność detali w czerniach pozostaje na tym samym poziomie. Patrząc więc na temat jakości obrazu z różnych kątów widzenia, plasuje to telewizor LG OLED C9 na nieporównywalnie wyższym poziomie, niż dowolny ekran LCD!

Granie na konsoli i PC

Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0

LG OLED C9 posiada dedykowane tryby “Gra” z krótkim input lag zarówno przy sygnale SDR jak i HDR. Gdybyśmy chcieli zastosować telewizor w roli monitora komputerowego, to powinniśmy oflagować złącze HDMI jako PC (przez przytrzymanie klawisza “input”). Zapewni nam to poprawną reprodukcję chroma 4:4:4, ale ma też swoje ograniczenia – matryca jest sterowana wtedy 8 bitowo, więc np. do HDR się nie nadaje.

Rodzaj sygnału Opis Ustawienia telewizora Wynik
[GRY] 1080p Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD “Gra” 13 ms
[GRY] 1080p + HDR Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 13 ms
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) “Gra” 13 ms
[GRY] 4K Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR “Gra” 13 ms
[GRY] 4K + HDR Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 13 ms
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek “Własne” 100 ms
Wyraźne kolorowe czcionki z PC (chroma 4:4:4) po oflagowaniu wejścia jako PC.

Zarówno przy sygnale Ultra HD 4K (czy to z HDR, czy bez), jak i Full HD, a także w kombinacji Full HD + HDR (np. z klasycznej konsoli PS4) opóźnienie było bardzo niskie. Powinno to ucieszyć wszystkich graczy, ponieważ wartość ta mieści się w najbardziej rygorystycznej grupie – placebo. Oznacza to, że laga za żadne skarby nie idzie wyczuć.

LG OLED C9 posiada port HDMI 2.1 a co za tym idzie wiele udogodnień skierowanych w stronę graczy. Chodzi o możliwość podania sygnału 120Hz w 4K, Variable Refresh Rate (VRR) czy Auto Low Latency Mod (ALLM). Funkcja ALLM (tryb automatycznego włączania trybu gry przy przełączeniu na sygnał z konsoli) aktywuje się poprzez ustawienie HDMI ULTRA HD Deep Colour na “On” jak poniżej:

Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w kartę GeForce RTX 2080 Ti powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 1080 Ti. Komponenty od firm Nvidia, ASUS, Gigabyte, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska, CDP.PL, Wydawnictwo Techland, Cenega oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska.

System webOS z technologią sztucznej inteligencji ThinQ AI

Od kilku lat firma LG rozwija swoją koncepcję systemu operacyjnego, zwanego webOS. Dotychczas platforma nosiła numery. W najnowszej odsłonie, jaką znajdziemy w C9, system nazywa się webOS ThinQ AI. AI to skrót od sztucznej inteligencji (artificial inteligence), która już od zeszłego roku, zapowiadana jest jako największa systemowa innowacja. Zanim jednak przejdziemy do omawiania tej funkcji, zacznijmy od ogólnego spojrzenia na platformę webOS. Jest to jeden z naszych ulubionych systemów operacyjnych, który dzięki zamkniętej budowie działa bardzo stabilnie , a możliwości które oferuje są bardzo duże. O samym systemie pisaliśmy już dużo, więc wystarczy odszukać na portalu. Poniżej trzy najważniejsze linki na ten moment dla tych, którzy chcą dokładnie zgłębić możliwości webOS. Test całego systemu na rok 2018 oraz prezentacja wideo wybranych funkcji. Następnie omówimy funkcje, które pojawiły się w tym roku.

Co nowego w 2019 roku?

Główne menu webOS jest na ten moment dopracowane do granic możliwości. Pod ręką mamy wszystkie aplikacje i funkcje dostępne w belce w formie kolorowych zakładek. Zmianą na ten rok jest możliwość całkowitej ich personalizacji. Możemy już nawet dodawać konkretne kanały z YouTube czy inne ulubione treści. Poniżej przykład jak ułożyliśmy sobie nasz portal oraz inne związane z testami telewizorów:

Każdy telewizor z webOS zyskał nowy ekran o nazwie “Panel domowy”. To miejsce gdzie zagregowano wszystkie potrzebne informacje na temat podłączonych urządzeń zarówno do telewizora jak i tych w całym domu (IoT). Chodzi np. o lodówkę, pralkę czy oczyszczacz powietrza. Z poziomu telewizora możemy nimi sterować na ile pozwala oczywiście system i funkcje danego urządzenia:

Na pilocie sterowania pojawił się nowy klawisz o nazwie “MOVIES”. Jest to doskonały pomysł, który powoduje, że umieszczanie kolejnych klawiszy odpowiedzialnych za konkretny serwis wideo przestaje mieć sens. Po naciśnięciu MOVIES na naszym ekranie pojawia się aplikacja, która agreguje wszystkie aplikacje wideo. Dzięki niej możemy bardzo szybko wyszukać interesujący nas film czy serial we wszystkich serwisach jakie subskrybujemy. Że nikt wcześniej nie wpadł na taki pomysł:

System obsługuje oczywiście dźwięk w Dolby Atmos oraz DTS:X. Dzięki HDMI 2.1 pojawiły się stosowne opcje:

Sztuczna inteligencja ThinQ

Technologia sztucznej inteligencji LG ThinQ to możliwość komunikacji z telewizorem za pomocą języka naturalnego. Zamiast wydawać konkretne komendy, możemy liczyć na rozumienie normalnej mowy. System webOS ThinQ AI posiada zdolność maszynowego uczenia się, więc z czasem coraz lepiej rozumie wydawane mu polecenia. Listę predefiniowanych komend znajdziemy od razu w systemie:

Jak widzimy są wśród nich polecenia, których wykonanie pilotem byłoby dużo bardziej skomplikowane i zajęło więcej czasu, a to tylko wierzchołek góry lodowej. W przyszłości planowana jest integracja z Asystentem Google, która pozwoli na sterowanie urządzeniami w otoczeniu (IoT).

Nie omieszkałem przetestować jak sprawdza się w chwili obecnej AI i jeśli chodzi o rozpoznawanie języka polskiego to szło mu naprawdę dobrze, choć czasem za bardzo starał się spolszczać wyrazy. Mam wrażenie, że technologia Google jest w tej chwili lepsza pod tym względem. Jednak na telewizorach w języku polskim póki co jej nie znajdziemy. Być może w momencie integracji sprawa ulegnie poprawie.

Niemniej polecenia były wykonywane bardzo sprawnie i szybko. Jeśli rozważyć same wstępnie zaprogramowane komendy to myślę, że można by powiedzieć, że technologia działa idealnie, ale… to już było wcześniej. Sprawdźmy, czy TV radzi sobie z nieco udziwnioną wymową. Zacznijmy od “Dawaj Netflix!”

I to nie stanowiło dla telewizora problemu. Poprawnie rozpoznał zdanie i włączył aplikację Netflix. Efekt fajny, aczkolwiek w tym przypadku prościej pewnie byłoby wcisnąć po prostu klawisz na pilocie. Z użytkowego punktu widzenia dużo ciekawsze byłoby, gdyby AI potrafiło np. uruchomić konkretny serial w Netflixie, ale niestety tak złożonej komendy TV nie jest jeszcze w stanie przetworzyć.

W 2019 roku doszła dość ważna funkcja a mianowicie… telewizor w końcu do nas przemówił. Jeżeli więc zapytamy o godzinę czy pogodę to nie musimy już czytać ale możemy wysłuchać informacji robiąc np. jakąś czynność w kuchni.

A zatem czy technologia AI jest przełomem w obsłudze telewizora? Nie wiem czy posunąłbym się do aż tak śmiałego stwierdzenia. Z pewnością jest to krok w bardzo dobrą stronę, jednak brakuje lepszej integracji z aplikacjami dostępnymi w telewizorze (jak chociażby z Netflix’em). Najprawdopodobniej wiele w tym temacie zostanie uzupełnione, gdy system zostanie zintegrowany z asystentem Google. Jednak firmie LG należą się gromkie brawa za to, że jako jedyna w Polsce wprowadziła na start własny pomysł na AI, który działa w języku polskim. Domyślam się jaki to musiał być wyczyn patrząc na to co zrobiła konkurencja czyli nic na ten moment ;-).


ZOBACZ TAKŻE:LG TV AI ThinQ | TEST | Jak działa sztuczna inteligencja po polsku w LG?


Oglądanie telewizji i plików z USB

Telewizor posiada komplet tunerów (DVB-S/S2/T/C). Pozwalają one także na odbiór treści Ultra HD. Instalacja anteny jest bardzo prosta, jak wszystko inne w systemie webOS. Menu EPG, ma bardzo ładny design, aczkolwiek wejście w nie przerywa na chwilę seans. Wbudowany odtwarzacz plików „łyka” dosłownie wszystko i ma bardzo ergonomiczny interfejs:

LG bez zająknięcia współpracował także z serwerem DLNA zlokalizowanym w tej samej sieci lan. Bez problemu odtwarzał też filmy z dźwiękiem DTS.

Jakość dźwięku

Moc głośników LG OLED C9 to 40W (w tym 20W mocy głośnika niskotonowego). Ich konfiguracja to 2.2, czyli tak jak w telewizorach Super UHD tej firmy. Brzmienie jest krótko mówiąc typowe dla telewizora płaskiego bez soundbara. Do oglądania programów informacyjnych w sam raz, jest głośno i wyraźnie. Do filmów i serialów warto byłoby zaopatrzyć się w zewnętrzny system audio. W przypadku C9 nietrudno będzie dołączyć zewnętrzne głośniki, ponieważ urządzenie posiada certyfikat WiSA, a więc potrafi bezprzewodowo komunikować się z kolumnami dowolnego producenta wspierającymi tę samą technologię. Może się okazać, że do zbudowania systemu 5.1 nie będziemy wcale potrzebować amplitunera!


Podsumowanie i ocena

Najbardziej przystępny w ofercie telewizor OLED LG, wydany na 2019 rok, czyli LG C9 jest bliźniaczo podobny do swojego poprzednika, czyli modelu C8. Posiada jednak kilka istotnych udoskonaleń, które w pewnych przypadkach mogą dawać bardzo wymierne korzyści. Pierwsze z nich to funkcja “Płynnej gradacji”, która bardzo skutecznie maskuje niedoskonałości słabej jakości materiałów wideo i nie powoduje jednocześnie rozmycia obrazu. Druga to obecność portów HDMI 2.1 obsługujących pełną specyfikację tego standardu. Możemy więc liczyć na obsługę rozdzielczości 4K 120Hz z komputerów PC i konsol w przyszłości, a także funkcje Variable Refresh Rate (VRR) czy Auto Low Latency Mode (ALLM), które są przydatne dla graczy. Wsparcie dla standardu WiSA audio to krok milowy w kierunku prostoty budowy domowego kina domowego. Na tym generalnie zamykają się różnice w temacie zmian w jakości audio i wideo telewizora. W stosunku do modeli z 2018 roku zauważymy także nowy system operacyjny webOS ThinQ z technologią AI, o którym możecie przeczytać w powyższych akapitach. Posiada on asystenta głosowego, który rozumie w języku naturalnym, a w przyszłości nastąpi integracja z asystentem google. Nowa odsłona systemu przyniosła także ekran do sterowania urządzeniami w otoczeniu (IoT), oraz wygodniejsza obsługę urządzeń peryferyjnych za pomocą pilota od telewizora.

Poza tym warto wspomnieć prawdy, które są uniwersalne od czasu istnienia tej technologii na rynku – bezwzględnie dobra czerń i kontrast, który daje niezapomniane seanse w warunkach kinowych, oraz rewelacyjne kąty widzenia. Ekrany OLED są jedynymi oferującymi te walory na tak wysokim poziomie. Oprócz tego mają bardzo dobrą sprawność w grach, filmach, serialach, a także sporcie. W zasadzie dla każdego coś dobrego. Warto tutaj zaznaczyć też, że telewizory organiczne LG są najlepszymi do zastosowania w mocno naświetlonych pomieszczeniach (ze względu na stabilność swojego poziomu jasności). Kwestie OLED vs LCD każdy musi rozważyć osobno, biorąc pod uwagę całą zawartość testu, a nie samo podsumowanie, dlatego z premedytacją ominę to zagadnie 🙂 Dla mnie osobiście jest to najbardziej kompletny obecnie telewizor pod względem jakości obrazu oraz walorów multimedialnych. Dlatego przyznaję mu pierwszą referencję w tym roku.

Nie wiesz jaki kabel HDMI 4K wybrać? Przeczytaj nasz test

PLUSY

MINUSY

Telewizor LG OLED C9 można zakupić w sieci sklepów RTV Media Expert

Sprzęt do testów dostarczyła firma LG


Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?


Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.



Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays.

(186416)