Home News Informacje prasowe Legenda powraca: Najnowsze gramofony z bezpośrednim napędem talerza Technics SL 1200GR i SL 1210GR otwierają nowy rozdział w historii muzyki
Legenda powraca: Najnowsze gramofony z bezpośrednim napędem talerza Technics SL 1200GR i SL 1210GR otwierają nowy rozdział w historii muzyki

Legenda powraca: Najnowsze gramofony z bezpośrednim napędem talerza Technics SL 1200GR i SL 1210GR otwierają nowy rozdział w historii muzyki

761
9

Firma Technics zaprezentowała dziś nowy gramofon z bezpośrednim napędem talerza Grand Class SL‑1210GR (czarny), który dołączy do modelu SL‑1200GR (srebrny) wprowadzonego na rynek wcześniej w tym roku. Oba modele wykorzystują technologie zastosowane w SL‑1200G, który został opracowany jako gramofon referencyjny dla nowej generacji produktów z bezpośrednim silnikowym napędem talerza. Bazując na tych legendarnych właściwościach, najnowsze modele oferują nowe materiały i stylistykę oraz zapewniają oszałamiającą jakość dźwięku szerszej grupie entuzjastów audio.

Technics SL‑1200G to ikona wśród gramofonów i pierwszy wybór całych pokoleń fanów płyt winylowych. Choć ceniony jest przede wszystkim za jakość dźwięku, słynie również z elastyczności i niezawodności. Nowe wcielenia tego legendarnego gramofonu, SL‑1200GR (srebrny) i SL‑1210GR (czarny), będą dostępne w sprzedaży od maja 2017 roku. Zgodnie z oczekiwaniami dotychczasowych klientów firmy Technics modele SL‑1200GR i SL‑1210GR oferują bezkompromisową jakość dźwięku. Jednocześnie te premierowe produkty charakteryzują cechy, które sprawiły, że ich legendarny poprzednik stał się tak popularny wśród DJ‑ów: trwałość, odporność na uderzenia, niezawodny bezpośredni napęd i regulowana prędkość obrotu. Najnowsze modele są również wykonane z nowych materiałów i mają zupełnie nową stylistykę. „Gramofony SL‑1200GR i SL‑1210GR łączą zalety dwóch klas produktów” — mówi Michiko Ogawa, Dyrektor spółki Technics należącej do grupy Panasonic. „Mamy pewność, że oba modele spełnią oczekiwania fanów marki Technics na całym świecie.  Naszym celem jest poszerzenie oferty produktów z górnej półki zarówno dla entuzjastów audio, jak i profesjonalnych DJ‑ów”.

Połączenie tradycyjnej techniki analogowej z wiodącymi technologiami cyfrowymi

Wprowadzony na rynek w 2016 roku model SL‑1200G łączył tradycyjną technologię analogową firmy Technics z zaawansowaną technologią cyfrową. Jego znakomite wyniki dosłownie wstrząsnęły rynkiem hi‑fi i na nowo zdefiniowały standard referencyjny dla gramofonów z bezpośrednim silnikowym napędem talerza.

Z myślą o stworzeniu modeli SL‑1200GR i SL‑1210GR na nowo opracowano części wchodzące w skład gramofonu SL-1200G. Są to: bezrdzeniowy silnik napędu bezpośredniego i precyzyjna technologia sterowania silnikiem, talerz o dużej sztywności i niezwykle czułe ramię gramofonu. To gwarantuje, że entuzjaści audio korzystający z SL‑1200GR/SL‑1210GR mogą się cieszyć muzyką z bogatym, pełnym dźwiękiem płyt analogowych.

Bezrdzeniowy silnik bezpośredniego napędu talerza osiągający stabilne obroty

W odróżnieniu od gramofonów z paskowym napędem talerza układy z napędem bezpośrednim zapewniają obroty silnika przy niskiej prędkości i bezpośrednio napędzają talerz. Ta koncepcja zapewnia szereg zalet, takich jak niemal całkowity brak pogorszenia stosunku sygnału do szumu powodowanego drganiami silnika i mechanizmami hamowania oraz wysoka niezawodność połączoną z wieloletnią trwałością, gdyż rozwiązanie to nie wymaga wymiany części.

W 2016 roku Technics opracował bezrdzeniowy płaski silnik napędu bezpośredniego z podwójnym wirnikiem, w którym magnesy silnika umieszczono po obu stronach. Eliminowało to nieregularność obrotów silnika zwaną „zębatkowaniem”, będącą problemem spotykanym w gramofonach z napędem bezpośrednim. Silnik ten został dostosowany do modelu SL‑1200G, który ponownie wywołał znaczącą reakcję na rynku hi‑fi. Modele SL‑1200GR/SL‑1210GR dziedziczą tę samą filozofię projektowania dzięki zastosowaniu opracowanego na nowo jednowirnikowego, płaskiego bezrdzeniowego silnika napędu talerza, co prowadzi do wyeliminowania efektu „zębatkowania”.

Zastosowany w modelach SL‑1200GR/SL‑1210GR układ sterowania obrotami kontroluje i koryguje precyzję silnika i wykorzystuje najnowszą technologię sterowania nim używaną w napędach Blu‑ray. Jest to takie samo rozwiązanie jakie zastosowano w modelu SL‑1200G. Ponadto dopracowano obwody elektryczne w celu zagwarantowania maksymalnych parametrów nowo opracowanego silnika gramofonów SL‑1200GR/SL‑1210GR.

Talerz gramofonu – w pogoni za sztywnością i charakterystyką wytłumiania wibracji

Dzięki zastosowaniu konstrukcji dwuwarstwowej z wytłumiającą gumą zastosowaną na całej tylnej powierzchni odlewu aluminiowego talerz osiąga wysoką sztywność i charakterystykę wytłumiania wibracji. Eliminuje to niepożądany rezonans, który w innych przypadkach jest przekazywany na płytę – pozwoliło to uzyskać wyrazisty dźwięk.

W celu zwiększenia masy biernej i zminimalizowania wibracji przeprowadzono symulację, aby określić kształt odlanej aluminiowej części talerza. Ważący 2,5 kg (wliczając matę gumową) talerz modelu SL‑1200GR/SL‑1210GR jest o 0,8 kg cięższy niż w poprzedniku – SL‑1200MK5. Również na tylnej powierzchni talerza zastosowano rozwiązania wzmacniające jego sztywność. Zwiększenie powierzchni kontaktu z wytłumiającą gumą pozwala na osiągnięcie charakterystyki wytłumiania ponad dwa razy lepszej niż w modelu SL‑1200MK5.

Ramię osiągające wysoką czułość w ruchu początkowym

Ramię gramofonu śledzi obroty płyty i umożliwia jej odczyt z wysoką precyzją. Ramię odziedziczone przez Technics to tradycyjnie stosowane ramię w kształcie litery S ze statycznym wyważeniem, wykonane z zastosowaniem aluminiowej rurki charakteryzującej się znakomitą lekkością i sztywnością.

Przy konstrukcji z zawieszeniem kardanowym część łożyskowa ramienia gramofonów SL‑1200GR/SL‑1210GR zawiera obudowę obrobioną w procesie cięcia, w której zastosowano łożyska o wysokiej precyzji, takie jak w modelu SL‑1200G. Czułość przy ruchu początkowym wynosząca 5 mg i mniej została osiągnięta dzięki ręcznemu montażowi i regulacjom dokonywanym przez wykwalifikowanych japońskich rzemieślników. Umożliwia to dokładne śledzenie rowków wytłoczonych w płycie.

Pozłacane gniazda Phono oraz dla odłączalnych kabli  umieszczono pod ramieniem, co pozwala na korzystanie z szerokiego asortymentu kabli. Użycie metalowej, ekranującej konstrukcji wewnątrz obudowy również zmniejsza wpływ zewnętrznych zakłóceń.

Obudowa o wysokiej sztywności i silnie wytłumiające izolatory silikonowe zapewniają piękny dźwięk i izolację od różnych drgań

Dzięki zastosowaniu dwuwarstwowej konstrukcji korpusu z trwale połączoną konstrukcją BMC i chassis w postaci aluminiowego odlewu modele SL‑1200GR/SL‑1210GR mają zagwarantowaną wysoką sztywność.

W izolatorach wspierających obudowy gramofonów SL‑1200GR/SL‑1210GR, podobnie jak w modelu SL‑1200G, zastosowano specjalną gumę silikonową, która gwarantuje zarówno charakterystykę wysokiego tłumienia, jak i niezawodność w długim okresie użytkowania. Drgania w kierunku poziomym są pochłaniane przez wzmocnienia wykonane z cylindrycznych rurek z polimerów mikrokomórkowych. W przejętej z modelu SL‑1200G technologii dokonano modyfikacji izolatorów, aby konkretnie dopasować je do specyfiki SL‑1200GR/SL‑1210GR.

SL‑1200GR/SL‑1210GR — dane techniczne

Technologia stabilności obrotów

  • Bezrdzeniowy silnik napędu bezpośredniego
  • Sterownik silnika o dużej precyzji

Konstrukcja odporna na drgania

  • Silnie wytłumiający talerz gramofonu
  • Sztywna konstrukcja obudowy
  • Izolator z gumy silikonowej

Wysokiej jakości części

  • Ramię gramofonowe o wysokiej czułości
  • Pozłacane gniazda odłączalnych kabli

Niepowtarzalna stylistyka Technics

Odziedziczona po urządzeniach z serii SL‑1200

Część gramofonowa

  • Typ: gramofon obsługiwany ręcznie z bezpośrednim napędem talerza
  • Prędkości obrotowe: 33 1/3, 45, 78 obr./min
  • Zakres regulacji: ±8%, ±16%
  • Początkowy moment obrotowy: 2,2 kg‑cm (1,91 lb‑in)
  • Charakterystyka narastania prędkości: 0,7 s. od zatrzymania do 33 1/3 obr./min
  • Drżenie i kołysanie: 0,025% R.M.S.
  • Rumble: 78 dB (wartość ważona wg IEC 98A)
  • Talerz gramofonu: odlew aluminiowy
  • Średnica: 332 mm (13-5/64″)
  • Masa: ok. 2,5 kg (5,5 lb) (z uwzględnieniem maty gumowej)

Ramię

  • Typ: uniwersalne, z wyważeniem statycznym
  • Długość skuteczna: 230 mm (9-1/16″)
  • Przewieszenie: 15 mm (19/32″)
  • Błąd kąta śledzenia:
    W granicach 2° 32’ (na zewnętrznym rowku płyty 30 cm / 12″)

W granicach 0° 32’ (na wewnętrznym rowku płyty 30 cm / 12″)

  • Kąt offsetu: 22°
  • Zakres regulacji wysokości ramienia: 0–6 mm
  • Zakres regulacji nacisku igły: 0–4 g (odczyt bezpośredni)
  • Masa uchwytu do wkładki: ok. 7,6 g
  • Możliwy do zastosowania zakres ciężarów wkładki:
    [bez dodatkowego obciążnika ramienia] 5,6–12,0 g (14,3–20,7 g z uchwytem wkładki)
    [z dodatkowym obciążnikiem ramienia] 10,0–16,4 g (18,7–25,1 g (w tym uchwyt wkładki))
  • Wymiar montażu wkładki: rozstaw JIS 12,7 mm
  • Gniazdo przewodów uchwytu wkładki: φ 1,2 mm, złącze z 4 stykami

Gniazda

  • Wyjście audio: PHONO (Pin Jack) x 1, GNIAZDO UZIEMIENIA x 1

 Ogólne

  • Zasilanie: 120 V AC, 60 Hz
  • Zużycie energii: 11 W (ok. 0,2 W w trybie czuwania)
  • Wymiary (szerokość x wysokość x głębokość): 453 x 173 x 372 mm (17-27/32 × 6-13/16 × 14-21/32 in)
  • Masa: ok. 11,2 kg (ok. 24,7 lb)

Znajdujesz się w sekcji Informacje prasowe. Zamieszczone tutaj materiały zostały opracowane przez firmy niezwiązane z redakcją HDTVPolska. Redakcja HDTVPolska nie ponosi odpowiedzialności za treść publikacji.

(761)

Piotr "Gmeru" Gmerek Redaktor naczelny HDTVPolska. Posiadacz THX Certified Level 2. Członek polskiego oddziału SMPTE. Maniak najwyższej jakości obrazu. Poniżej 4K nie schodzę ;-). Pasjonat i kolekcjoner konsol, gier oraz filmów. Na słowo "Limitowana edycja" dostaję gęsiej skórki ;-).

Comment(9)

  1. ambidark ambidark napisał(a):

    Matsushita wyczuła koniunkturę - tak bliskie doskonałości cyfrowe formaty jak SACD (DSD) i DVD-Audio nie zdołały zdobyć należnego im miejsca na rynku (ludzie mają coraz gorszy słuch?), a trzaski i "ciepłe lampowe brzmienie" mają coraz więcej zwolenników (12 milionów sprzedanych płyt w 2015).
     

  2. artomoher artomoher napisał(a):

    Taniocha...przewidywana cena to £2,799   :D

  3. Stanton 150 i dziekuje za technicsa, jakbym kupil tego techniola to chyba musialbym go zalaminowac, szkoda byloby go nawet uzywac ;)

  4. No cóż analog (klasowy) nigdy tani nie był. Ale 15 tys pln to chyba (nawet jak na klasę urządzenia) nazbyt odlotowa cena, zwłaszcza jak na nasze krajowe realia.

  5. Najlepszy napęd Technicsa, SP-10. Do tego plinta i dowolne ramię z górnej półki. I zagra o kilka klas lepiej od tych nowosci. Jeden z najlepszych napędow direct drive jakie powstaly na swiecie ever.

    Dla przypomnienia napedy w Japonii robiły trzy firmy: Technics, JVC i Micro Seiki. Reszta to pochodne robione przez tych trzech producentów dla innych firm.

     

    sp10panasonic400.jpg

     

    Przykłady:

     

    sl1000obsid2.jpg

     

    maxresdefault.jpg

     

     

    Wspomniany stary SP-1200 to jeden z lepszych zintegrowanych gramofonow z napędem DD jakie powstały. Bardzo poważany kiedyś przed DJów:

     

    technics_sl-1200_mk2_top.jpg

    https://www.vinylengine.com/library/technics/sl-1200.shtml

  6. artomoher artomoher napisał(a):
    31 minut temu, Xisiek napisał:

    No cóż analog (klasowy) nigdy tani nie był. Ale 15 tys pln to chyba (nawet jak na klasę urządzenia) nazbyt odlotowa cena, zwłaszcza jak na nasze krajowe realia.

    Snobów i tak nie zabraknie, o to można być spokojnym. ;)

  7. 17 godzin temu, Xisiek napisał:

    No cóż analog (klasowy) nigdy tani nie był. Ale 15 tys pln to chyba (nawet jak na klasę urządzenia) nazbyt odlotowa cena, zwłaszcza jak na nasze krajowe realia.

    Sorki, wcześniej miało być SL-1200. SP to sam napęd.

    Oto ceny SL-1200 z eBaya: http://www.ebay.de/sch/TV-Video-Audio/293/i.html?_from=R40&_nkw=technics+sl-1200&LH_PrefLoc=3&_sop=16

    A obawiam się, że kupić w super stanie nie będzie łatwo. Te gramofony byly zażynane przez DJ-ów.

    17 godzin temu, artomoher napisał:

    Snobów i tak nie zabraknie, o to można być spokojnym. ;)

    Wszystko mierzysz swoją miarą ???

    Ja wydaję mnóstwo kasy na sprzęt audio, na taśmy magnetofonowe, na płyty winylowe i  CD-ki. I wiesz jaka jest tego podstawowa zaleta? Nie da się tego ukraść z internetu :) . Hobby i przyjemności kosztują.

    A wybitny sprzęt z epoki "złotego hajfaju" zazwyczaj dzisiaj kosztuje krocie. Podonie jak samochody, klasyki z lat 50-70 ubiegłego stulecia. Na szczęście można jeszcze wygrzebać nie odzwonię handlarzy tylko z pierwszej ręki rodzynki za grosze.

    A jak ktoś pisze o snobach wydających na gramofon 15 tysięcy PLN to co napisać o tych co wydają kilkadziesiat na projektory 4K HDR, a na niektóre powyżej 100 tys złotych?

    Wariaci?

    Powtórzę ... każdy mierzy swoja miarą.

    A faktem jest, że dzisiejsze czasy winylowi nie sprzyjają. Z jednej strony gowniane, cyfrowe wydania winyli w Lidlu i w Biedronce, z drugiej strony wybitne współczesne konstrukcje gramofonów za kilkadziesiat tysięcy PLN. I wcale niekoniecznie ten nowy Technics. Jeśli ktoś chce zasmakować najwyższej jakosci dźwięku z czarnej plyty MUSI kupowac winyle tłoczone w epoce. A te potrafią kosztoać majątek. Wiem coś o tym.

    Ja osobiście, jeśli już, wolałbym starą, sprawdzoną konstrukcję SL-1200. A na pewno SP-10. Ze dwa lata temu bardzo poważnie ja rozważałem. Cena min. 10 tys PLN. A to tylko napęd. Ale warto bo to konstrukcja wybitna.

    No cóż ... wg. mohera pewnie jestem snobem. Albo przynajmniej wariatem :) .

  8. Widze, ze kolega pmcomp ma wielka wiedze, zapewne wie jak dobierac sprzet i na jakie klocuszki zwracac uwage i to sie chwali. Chetnie czytam Twojego bloga, przyznam szczerze. Gdybys mogl od czasu do czasu jeszcze "poszperac i doradzic" cos z buzetowych sprzetow to byloby swietnie. 70 % userow musialaby sprzedac dom zeby kupic polecane przez Ciebie klocki. Bez obrazy ofkors.

  9. Z informacji prasowej najbardziej podoba mi się określenie: rumble 78dB. Ciekawe czy ktoś wie co to jest? Bez patrzenia w internet? Choć bezpośrednie tłumaczenie duzo nie podpowie :) .

    Jak na "dzisiejsze" informacje prasowe ta jest super ... prawdziwa. Oprócz powyższego rumbla znalazlem tylko jeden bulshit. Ktos go znajdzie?

    16 godzin temu, axolotl napisał:

    Widze, ze kolega pmcomp ma wielka wiedze, zapewne wie jak dobierac sprzet i na jakie klocuszki zwracac uwage i to sie chwali. Chetnie czytam Twojego bloga, przyznam szczerze. Gdybys mogl od czasu do czasu jeszcze "poszperac i doradzic" cos z buzetowych sprzetow to byloby swietnie. 70 % userow musialaby sprzedac dom zeby kupic polecane przez Ciebie klocki. Bez obrazy ofkors.

    Budgetowe klocki audio mają jedną podstawową wadę ... "nie grają" albo "grają do doopy". Jak te polecane przez mohera kolumny STX z Chin. 

    Z klockami z epoki lat 60-80 ubiegłego stulecia jest lepiej. Wtedy kosztowały majątek, szczególnie dla mieszkańców ze wschodniej części kurtyny, czyli były dla snobów wg. okreslenia mohera. Ale dzisiaj  mozna je kupić za śmieszne pieniażki. I opisalem ich mnóstwo na blogu, a na pewno te co osobiście posiadam. Trzeba tylko wiedziec co kupować. Ot cała tajemnica, ktora można posiąśc z mojego bloga.

    Mozna kupić preamp za 30 tys zł, można i za 600 zł, ktory gra porownywalnie.

    Mozna kupić końcowkę mocy za 50 tys zł, mozna i za 1000 zł, która gra porownywalnie.

    Chyba, że komuś jak to mowia słoń na ucho nadepnął. Ale wyedy to tym bardziej ;) . Nie kupować metek, nie czytać press releasów tylko słuchać przed zakupem, ot cała tajemnica.