Home Testy Monitory BenQ / ZOWIE BenQ ZOWIE RL2460 Test monitora (nie tylko) do konsoli
BenQ ZOWIE RL2460 Test monitora (nie tylko) do konsoli

BenQ ZOWIE RL2460 Test monitora (nie tylko) do konsoli

2.46K
0

Matryca, zalecane ustawienia

BenQ RL2460, wyposażono w, typową dla wyświetlaczy gamingowych, matrycę TN. Skrót ten przeważnie rozwija się pieszczotliwie jako “twoje-nieszczęście” ;) bowiem panele tego typu oferują wąskie kąty widzenia, nie najlepszy kontrast i reprodukcję barw. Mają jednak jedną niewątpliwą przewagę nad matrycami typu VA i IPS, mianowicie bardzo krótki czas reakcji, który pozwala im nie pozostawiać smug lub duszków za szybko przesuwającymi się obiektami. To właśnie podstawowy warunek, który powinien spełniać monitor dedykowany dla graczy, jakim jest testowany BenQ. Sprawdźmy zatem co potrafi i czy rzeczywiście użycie matrycy TN będzie jakimś problemem dla jakości samego obrazu!

Zalecane ustawienia

Menu monitora jest bogate w predefiniowane tryby obrazu:

benq_rl2460_7

W praktyce jednak wszystkie z nich oferują taką samą przestrzeń barw. Wygląda na to, że RL2460 nie posiada funkcji regulacji gamutu, co jest w zasadzie oczywiste i zbędne w monitorze gamingowym (mogłoby zwiększać input lag). Presety różnią się więc wyłącznie ustawieniami balansu bieli, gamma, jasności i innych pokrewnych rzeczy dostępnych głębiej w menu. Tryb “Standard” przybliża jednak do tego co chcielibyśmy widzieć na monitorze – obraz o wzorcowej gammie 2.2 i odcieniu bieli D65.

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 4,2 maksymalna 8,7
Średnia deltaE barw ze wzornika 4,1 maksymalna 8,9
Średnia deltaE palety szarości 6,6 maksymalna 9,1

Oczywiście jest pewne odstępstwo od tych wyidealizowanych parametrów. Odcień obrazu jest lekko ochłodzony, a gamma trochę za wysoka. Przekłamania nie są dużego kalibru, a co ciekawsze, wydają się być możliwe do skorygowania kalibracją i profilowaniem. To niezwyczajna sytuacja przy matrycy TN, bo mogłoby się wydawać, że panele tego typu wyświetlają barwy całkowicie po swojemu, a tu proszę:

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 1,8 maksymalna 4,8
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,8 maksymalna 3,6
Średnia deltaE palety szarości 2,0 maksymalna 2,8

Choć oddanie barw nawet po kalibracji nie jest typowo książkowe, to nie powinno mieć to żadnego wpływu na komfort użytkowania monitora w grach. Rzadko kiedy oczekujemy w nich idealnych tekstur i nieznaczne przesycenia, czy odbarwienia nikomu nie powinny przeszkadzać. Dużo istotniejsza jest chociażby widoczność detali w cieniach i bielach. Ani z pierwszym, ani z drugim monitor nie ma żadnych problemów, jednak są na rynku gry, w których nieco gorzej widać co się dzieje w ciemnych partiach obrazu (tak są stworzone). BenQ wyszedł na przeciw i zastosował funkcję “Black Optimizer”, która pozwoli uwypuklić detale w tych rejestrach obrazu.

Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych monitorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego monitora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
o
raz w temacie: Wielki test kalibracji 

(2462)

0 0 głos
Article Rating
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

2
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x