BenQ ZOWIE XL2540 – TEST 240Hz monitora gamingowego z matrycą TN
Reprodukcja kolorów
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 3,0 | maksymalna | 5,9 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 2,5 | maksymalna | 6,1 |
Średnia deltaE palety szarości | 2,3 | maksymalna | 6,1 |
Oddanie barw na monitorze gamingowym nie jest w zasadzie istotnym elementem. Liczy się tylko poprawne wyświetlanie odcieni w pobliżu czerni i bieli. Z tym monitor nie ma absolutnie żadnych problemów. Ogólnie parametry są w normie i kolory wyświetlane są bez bardzo dużych odstępstw od normy sRGB. Gdybym rozpatrywał to w kategorii monitora do pracy z kolorem, to na pewno przeszkadzał by mi ten lekko purpurowy odcień obrazu, czy poszerzona paleta kolorów w żółciach i zieleniach, jednak są w przypadku monitora dla graczy są to tak małe odstępstwa, że nie poświęcę im nawet jednego, osobnego akapitu.
Po kalibracji
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 2,7 | maksymalna | 5,5 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 2,2 | maksymalna | 4,0 |
Średnia deltaE palety szarości | 1,3 | maksymalna | 3,3 |
Bardzo podstawowa kalibracja, na jaką pozwala monitor, sprowadziła się do wyboru innej krzywej gamma (“Gamma 3”), oraz poprawienia odcienie bieli. Udało się nieco zmniejszyć słupki błędów. Nie spowodowało to jednak dużej różnicy wizualnej.
Monitor posiada także funkcję pozwalającą w kontrolowany sposób zmienić charakterystykę obrazu. Mowa tu o “Black Equalizer”. Ustawienie to znacznie uwydatnia detale w ciemnych partiach obrazu (zmniejsza wartość gamma), dzięki czemu detale, które mogłyby umknąć naszemu wzrokowi podczas rozgrywki stają się bardzo mocno wyeksponowane.
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Co to jest Kalibracja ekranu? Jakie ustawienia są dobre i „naturalne”?
oraz w temacie: Jaka rozpoznać profesjonalną kalibrację?
(11838)