BenQ W1210ST Test projektora DLP dedykowanego do gier
- Słowem wstępu
- Wygląd
- Wyposażenie i Złącza
- Wstęp do technologii DLP
- Testy syntetyczne
- Instalacja projektora
- Granie na konsoli i PC
- Jasność i głośność
- Jakość optyki
- Ustawienia obrazu
- Reprodukcja obrazu
- Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
- Kontrast i czerń
- Jednolitość obrazu
- Odwzorowanie ruchu
- Technologia 3D
- Dźwięk
- Podsumowanie i ocena
Jasność i głośność
Przy maksymalnym przybliżeniu obrazu, jasność lampy (po kalibracji) wyniosła dokładnie 695 lumenów w trybie ekonomicznym i 1 180 lumenów w trybie normalnym. To spora wartość. Odsuwając się skrajnie (używając maksymalnego oddalenia obrazu funkcją zoom) tracimy ok. 12% jasności. Uwzględniając te dane sugeruję następujące przekątne ekranu, przy użyciu tkaniny białej (gain 1.0) i chęci uzyskania wzorcowej jasności, wynoszącej 48cd/m2:
Wartości: | Sugerowane przekątne ekranu |
Tryb ekonomiczny, zoom 1,2x (rzut z ok. 2m) | ekran 16:9: 130″, 2,87m × 1,61m |
Tryb normalny, zoom 1,2x (rzut z ok. 2,6m) | ekran 16:9: 169″, 3,74m × 2,1m |
Tryb ekonomiczny, zoom 1,00x (rzut z ok. 2,2m) | ekran 16:9: 121″, 2,68m × 1,51m |
Tryb normalny, zoom 1,00x (rzut z ok. 2,9m) | ekran 16:9: 158″, 3,49m × 1,97m |
Jak widzimy w powyższej tabel, do W1210ST możemy, a wręcz powinniśmy dobrać dosyć duży ekran. Czemu powinniśmy? Ponieważ projektor nie umożliwia przyciemnienia obrazu, bez pogorszenia jakości (jest pozbawiony jakiejkolwiek przysłony). Oznacza to, że jeśli zastosujemy zbyt mały ekran, np. 80, czy 90″, to obraz może okazać się trochę za jasny i męczący podczas korzystania w nocy. Jeśli powiesimy projektor dosyć daleko od ekranu, by zastosować zoom bliski 1,0x (czyli najbardziej zmniejszony obraz), to możemy rozważyć ekran ok. 100″ wzwyż i projekcja w trybie ekonomicznym będzie atrakcyjna. Chyba, że korzystać będziemy w oświetlonym pomieszczeniu. Wtedy na pewno obraz nie okaże się zbyt jasny. W trybie ekonomicznym projektor jest też nieco cichszy. Szum nie jest wtedy przeszkadzający.
(26896)