Odwzorowanie ruchu
|
Projektor Epson LS10000 może pochwalić się całkiem niezłym wsparciem dla odwzorowania ruchu, ale porozmawiajmy najpierw o podstawach. Technologia LCoQ na której bazują panele RHTPS ma bardzo krótki czas reakcji, który jest de facto nie powoduje smużenia sam w sobie. Podobnie jednak jak projektory, czy telewizory LCD lub OLED bazuje on na zasadzie działania sample-and-hold, która sama z siebie wywołuje smużenie ruchomego obrazu. Genezę problemu S&H opisałem szczegółowo przy teście telewizora OLED, więc odsyłam do niego osoby, które jeszcze nie wiedzą o czym mowa Zapraszam do sekcji “Odwzorowanie Ruchu”.
Epson LS10000 poprawnie przyjmuje i wyświetla trzy główne klatkaże (24p, 50p i 60p), w których rejestrowany jest obraz. Oznacza to, że klatki obrazu są wyświetlane z równymi odstępami czasu, a więc nie są wprowadzane jakiekolwiek zaburzenia płynności w postaci mikroprzycięć. Sposobem na poprawę ostrości ruchu (np. przy transmisjach sportowych), oraz płynności (w filmach) jest system poprawy płynności (“upłynniacz”). Regulacja systemu, w nowym projektorze jest dosyć prosta – sprowadza się do wybrania jednego z czterech ustawień funkcji [Interpol. ramki]
Tryby pracy upłynniacza w LS10000
Ustawienie [Niska/Normalna/Wysoka] różni się działaniem tylko przy materiałach filmowych (24/25p). Przy treściach wideo (50, 60i/p), które bez wspomagania mają tendencję do smużenia, działa identycznie i poprawia czytelność ruchomego obrazu dwukrotnie! Następuje to za pomocą powielenia klatek do wartości 100/120. Dodatkowe klatki wyliczane są na podstawie kierunku ruchów obiektu i wstawiane pomiędzy oryginalne. To dwukrotnie zmniejsza efekt S&H. W filmach natomiast wariant [Niska] poprawia płynność całkiem mocno, ale nie na tyle by powodować irytującą, teatralną, nadpłynność. Ustawienie [Normalna] i [Wysoka] przerabia materiał filmowy już na tyle, że mi się efekt osobiście nie podoba, ale na pewno są wśród nas osoby, które będą zadowolone i z takiego ustawienia. Ja zostaję przy [Niska] i chwała producentowi, że to ustawienie daje taką samą ostrość ruchu przy materiałach video 50 i 60p. Dzięki temu nie będziemy zmuszeni wchodzić do menu i przyłączać w zależności o treści.
Tyle potrafi zrobić dla nas LS10000 w kwestii poprawy płynności i redukcji smużenia. Oznacza to, że plasuje się on na równi z najlepszymi projektorami konkurencji. Chciałbym zwrócić jednak uwagę, że nie jest to szczyt możliwości tego typu urządzeń. Telewizor nadal wiodą prym w redukcji rozmycia. Miejmy nadzieję, że projektory będą je gonić.
Nazwa trybu | Informacje | Obraz postrzegany w ruchu | |
Wyłączony | Smużenie:
bardzo duże
Maksymalna jasność: 52cd/m2 (eco) |
Powielenie krawędzi:
brak
Poprawa płynności filmów (24p): brak |
|
Niska | Smużenie:
umiarkowane
Maksymalna jasność: 52cd/m2 (eco) |
Powielenie krawędzi:
brak
Poprawa płynności filmów (24p): umiarkowana poprawa (optymalny balans między szarpaniem a efektem opery mydlanej) |
|
Normalna | Smużenie:
umiarkowane
Maksymalna jasność: 52cd/m2 (eco) |
Powielenie krawędzi:
brak
Poprawa płynności filmów (24p): mocna poprawa (lekki efekt opery mydlanej) |
|
Wysoka | Smużenie:
umiarkowane
Maksymalna jasność: 52cd/m2 (eco) |
Powielenie krawędzi:
brak
Poprawa płynności filmów (24p): bardzo mocna poprawa (typowy efekt opery mydlanej) |