1.31K
0
UltraHD / 4K
|
Epson LS10000 nie posiada natywnej rozdzielczości Ultra HD, jednak jest w stanie ją uzyskać za pomocą systemu 4K Enhancement (technologia podobna do tej stosowanej np. w JVC czyli e-shift). System ten bazuje na rysowaniu co drugiej klatki przesuniętej o 0,5 piksela w prawo i w dół względem oryginalnej. Przy 120Hz przetworniku obrazu jest to możliwe do wykonania bez widzialnego efektu migotania. Tego typu fizyczne przesuwanie obrazu jest zaś możliwe dzięki wykorzystaniu tzw. zjawiska dwójłomności światła. W torze optycznym projektora zastosowano odpowiedni polaryzator, oraz soczewkę przesuwającą obraz w zależności od kierunku polaryzacji światła. Takie samo zjawisko można zaobserwować w naturze po przejściu spolaryzowanego światła przez niektóre minerały, np. Kalcyt:
Zjawisko dwójłomności światła w naturze.
A tak wygląda to w projektorze:
Dodatkowe elementy toru optycznego w LS10000.
Dzięki przesunięciu jednej klatki względem drugiej możliwe jest wyrysowanie teoretycznie czterokrotnie większej liczby pikseli. Testowany projektor może zrobić to zarówno dla sygnału Full HD, skalując go do Ultra HD, jak i przyjąć natywnie sygnał UHD i postarać się go wyświetlić odwzorowując jak najwięcej detali.
Zarówno sygnał Full HD może zostać przeskalowany do UHD jak i UHD może zostać przyjęty natywnie.
Oczywiście metoda ta ma pewne ograniczenia. To czego nie można jej jednak odmówić, to fakt, że generuje gładszy obraz ze zdecydowanie mniej widoczną strukturą pikseli.
Obraz standardowy vs. skalowany do 4K przez 4K Enhancement w tym drugim przypadku siatka pikseli jest wcale niewidoczna.
Krawędzie są jednak nieco zmiękczone, ale tutaj zależy to od ustawienia pracy systemu i rozmaitych ustawień sztucznego wyostrzania. Generalnie skalowanie obrazu zawsze go zmiękcza, szczególnie, gdy jest przeprowadzane w ten sposób, więc i lekkie wyostrzanie musi być nieodłącznym elementem pracy takich funkcji. Samych trybów przeskalowywania mamy kilka:
Tryby skalowania do 4K za pomocą funkcji 4K Enhancement.
Moim zdaniem, najlepszym wyborem jest 4K-1, ewentualnie 4K-2. Kolejne tryby zbyt mocno uwydatniają krawędzie.
Co jednak stanie się gdy podamy na projektor natywny sygnał 4K licząc, że wyświetli jak największą ilość detali? W tym przypadku faktycznie zobaczymy ich trochę więcej! Zerknijmy na dokumentację zdjęciową, którą zgromadziłem robiąc zdjęcia przy tych samych ustawieniach aparatu. Następnie zostały one przeskalowane dwukrotnie.
Tryb 4K Enhancement, typ sygnału | Obraz wynikowy |
---|---|
Wyłączony, sygnał 1080p | |
4K-1, sygnał 1080p | |
Wyłączony, natywne Ultra HD | |
4K-2, sygnał 1080p |
Tryb 4K Enhancement, typ sygnału | Obraz wynikowy |
---|---|
Wyłączony, sygnał 1080p | |
4K-1, sygnał 1080p | |
Wyłączony, natywne Ultra HD | |
4K-2, sygnał 1080p |
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:2:0 | TAK |
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@24Hz 4:4:4 | TAK |
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4 | NIE |
Kompatybilność z HDCP 2.2 | TAK – HDMI 1 |
Dyskusyjną kwestią jest szeroka paleta barw, bowiem jak zaznaczyłem we wstępie, LS10000 oferuje nawet specjalny filtr by poszerzyć spektrum kolorów. Nie ma jednak jakiejkolwiek gwarancji, że przełączy się w jeden z tych trybów (trudno nawet przewidzieć w który miałby się przełączyć) gdy dostanie informację ze źródła, że film zakodowany został w szerokim gamucie. Niemniej postanowiłem sprawdzić pokrycie, jest na bardzo dobrym poziomie:
DCI P3 | Rec 2020 |
---|---|
Pokrycie palety: 97% | Pokrycie palety: 72% |
Słowem podsumowania: mimo, że nie jest to natywny projektor Ultra HD, to nieuprawnionym jest też mówić, że oferuje “tylko Full HD”. LS10000 jest gdzieś pomiędzy tymi dwoma technologiami. Daje poczuć wyższą rozdzielczość obrazu, aczkolwiek nie pozwala jej ujrzeć w pełni.
4
Zobacz więcej komentarzy na forum
4
Subskrybuj
0 komentarzy