Reprodukcja Obrazu
W ustawieniach fabrycznych
Wybranymi przeze mnie wstępie ustawieniami była przestrzeń kolorów sRGB, oraz gamma 2.2. Do takich samych parametrów ustawiłem zatem punkt odniesienia w Calmanie (programie do kalibracji wyświetlaczy). Po wykonaniu pomiarów szybko zorientowałem się, że biel trochę za nadto ucieka w rejon błękitów. W konsekwencji obraz jest trochę ochłodzony. Podczas oglądania zdjęć, moje wprawne oko bez problemu mogło wyłapać to niedociągnięcie na odcieniach skóry, które były zbyt blade, oraz na zieleniach. Krzywa odpowiedzi tonalnej monitora faktycznie pokrywała się z gammą 2.2, jednak nie w najniższych skrajach jasności. Przy bardzo ciemnych odcieniach (<10%) pikowała ona wysoko w górę co pogarszało widoczność najciemniejszych detali. Problem ten nie był jednak drastyczny, a to głównie dlatego, że monitor używa matrycy VA, która nawet przy niewielkich kątach uwydatnia właśnie te przedziały jasności. Niedociągnięcie widoczne wiec było tylko w centralnym punkcie monitora, gdy znajdowaliśmy się naprzeciw niego. Kąt jaki tworzyło moje oko z brzegami ekranu wystarczał by problem rozwiązać.
Po kalibracji
Pierwszą czynnością prowadzącą do uzyskania lepszego odwzorowania barw było poprawne ustawienie balansu bieli za pomocą regulatorów dostępnych w menu obrazu. W zakładce “kolor” jest możliwość sterowania kanałami RGB w celu uzyskania wzorcowego odcienia bieli. Te ustawienia są jednak indywidualne dla każdego egzemplarza monitora, więc nie widzę sensu w ich publikowaniu. Po skorygowaniu bieli przeprowadziłem profilowanie, wraz z kalibracją krzywych w karcie graficznej monitora.
Zabiegi te dały wymierne rezultaty. Po kalibracji, przekłamania obrazu zeszły do znacznie niższego poziomu, który choć daleki od wymagań fotografów (nawet amatorów), tak osobom wymagającym nie najgorszej reprodukcji “prostych” zdjęć – ze smartfona, czy portali społecznościowych całkowicie wystarczy. Rejonem najwyższych przekłamań są czerwienie. Widać wyraźnie, że w tych rejestrach liniowość monitora nie pozwala na uzyskanie lepszych rezultatów. Monitor pokrywa paletę barw sRGB, ale z pewnymi ubytkami i jedynie przy barwach o wysokiej jasności.
Na diagramach widzimy, że krzywa odpowiedzi tonalnej monitora została wyrównana. Odbyło się to jednak przez regulację wyjścia karty graficznej, a co za tym idzie pewną utratą płynności przejść tonalnych. Poniższe krzywe korekcyjne, sugerują, że może być problem, szczególnie w cieniach. Na zdjęciach testowych dało się odczuć tę, dużą, korektę. Niektóre przejścia tonalne w cieniach i śródtonach były ze sobą zlane lub miały kolorowy zafarb.
Powyższy, niezbyt pochlebny opis należy jednak ocieplić, bowiem testowany monitor nie miał przecież aspiracji na bycie wyświetlaczem do pracy z grafiką (takie kosztują wielokrotnie więcej!), a w tak niskim budżecie oferuje i tak dużo – przestrzeń barw nie jest wykastrowana, a przejścia tonalne choć widoczne to nie są złe. Konkurencja, w takich pieniądzach, nierzadko oferuje matrycę TN, a o tej nie dałoby się pewnie napisać jakiegokolwiek dobrego słowa.
Pobierz pełny raport z kalibracji monitora