Home Testy Monitory ASUS Test Asus PG27VQ 165Hz zakrzywiony monitor z G-Sync dla graczy PC i konsola
Test Asus PG27VQ 165Hz zakrzywiony monitor z G-Sync dla graczy PC i konsola

Test Asus PG27VQ 165Hz zakrzywiony monitor z G-Sync dla graczy PC i konsola

5.23K
0

Odwzorowanie ruchu

Asus PG27VQ ma 165Hz matrycę, a więc nie posiada rekordowej częstotliwości odświeżania obrazu, która na dzień dzisiejszy wynosi 240Hz. Jak się jednak przekonaliśmy w poprzednim teście, jest ona głównie marketingowym chwytem. Dużo lepsze efekty w kontekście minimalizacji rozmycia obrazu dają niższe częstotliwości, wspierane modulowanym podświetleniem (czyli funkcją ULMB). Ta ma swoje ograniczenia w obecnych na rynku monitorach. Z reguły działa tylko do pewnej wartości odświeżania – w przypadku PG27VQ maksimum to 120Hz, a minimum to 85Hz. Są to wartości znacznie bardziej życiowe niż 165Hz (maksimum dla PG27VQ), czy 240Hz. Mało który sprzęt komputerowy będzie w stanie generować stabilnie taką ilość klatek obrazu. Do uzyskania jakkolwiek dużej częstotliwości pracy matrycy  konieczny jest panel o niskim czasie reakcji. Dlatego producent postawił na matrycę TN, oraz zaimplementował funkcję przyśpieszającą (overdrive – “OD” w menu monitora).

Funkcję tą możemy wyłączyć, bądź ustawić na stan pośredni (middle), lub wysoki (high). Ustawienie jest jednak jednoznaczne – middle. W wariancie high za obiektami ciągną się wyraźne artefakty.

Parametry Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Sygnał: 60Hz

ULMB: Niedostępne

OD: Middle

Smużenie: 

bardzo duże

Maksymalna jasność: 

350 cd/m2

Powielenie krawędzi: 

brak (krawędzie rozmyte)

 
Sygnał: 85Hz

ULMB: Off

OD: Middle

Smużenie: 

duże

Maksymalna jasność: 

350 cd/m2

 Powielenie krawędzi: 

brak (krawędzie rozmyte)

 
Sygnał: 100Hz

ULMB: Off

OD: Middle

Smużenie: 

umiarkowane

Maksymalna jasność: 

350 cd/m2

 Powielenie krawędzi: 

brak (krawędzie rozmyte)

 
Sygnał: 120Hz

ULMB: Off

OD: Middle

Smużenie: 

małe

Maksymalna jasność: 

350 cd/m2

 Powielenie krawędzi: 

brak (krawędzie rozmyte)

 
Sygnał: 144Hz

ULMB: Off

OD: Middle

Smużenie: 

bardzo małe

Maksymalna jasność: 

350 cd/m2

 Powielenie krawędzi:
brak (krawędzie rozmyte)
 
Sygnał: 165Hz

ULMB: Off

OD: Middle

Smużenie: 

bardzo małe

Maksymalna jasność: 

350 cd/m2

 Powielenie krawędzi:
brak (krawędzie rozmyte)
 
Sygnał: 85Hz

ULMB: On

OD: Middle

Smużenie: 

bardzo małe

Maksymalna jasność: 

210 cd/m2

 Powielenie krawędzi:
niewielkie (2x)
 
Sygnał: 100Hz

ULMB: On

OD: Middle

Smużenie: 

brak

Maksymalna jasność: 

210 cd/m2

 Powielenie krawędzi:
niewielkie (2x)
 
Sygnał: 120Hz

ULMB: On

OD: Middle

Smużenie:

brak

Maksymalna jasność: 

210 cd/m2

Powielenie krawędzi:

bardzo małe (2x)

W tabeli wyraźnie widać przewagę najniższej częstotliwości odświeżania z funkcją ULMB (85Hz) nad najwyższą częstotliwością bez wsparcia z jej strony (165Hz). Dlatego tak ważnym elementem w monitorach jest właśnie ULMB, a nie super wysokie częstotliwości pracy matrycy. Ta wojna na herce naprawdę staje się na pewnym etapie bezsensowna. Można by oczywiście zaimplementować ULMB także przy wyższej częstotliwości, jednak patrząc na ilość rozmycia przy szybkim ruchu przy 120Hz mam wrażenie, że jesteśmy zwyczajnie poniżej progu percepcji ludzkiego oka. Raczej ciężko cokolwiek jeszcze tu poprawić. Można by się oczywiście spierać, że przy większej ilości FPS gra jest bardziej responsywna (bo klatki generowane są częściej), jednak twierdzenie to ciężko będzie obronić, gdy czas trwania pojedynczej klatki to zaledwie ok. 8ms.

Warunkiem uzyskania tak świetnych rezultatów jest jednak mocny PC, który zapewni stabilne 120Hz. Niestety jak już wspomniałem, funkcja ULMB jest niedostępna przy użyciu G-Sync, której z reguły używają gracze nie posiadający odpowiednio mocnych maszyn.

(5225)

0 0 głos
Article Rating
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

2
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x