Home Testy Telewizory OLED Sony Sony A1 (KD-55A1) TEST pierwszego OLED tej marki z 4K i HDR
Sony A1 (KD-55A1) TEST pierwszego OLED tej marki z 4K i HDR

Sony A1 (KD-55A1) TEST pierwszego OLED tej marki z 4K i HDR

60.78K
0

Kontrast i Czerń

Uwielbiam ten moment, gdy posiadam w swoim laboratorium w jednej chwili wyświetlacz OLED, oraz LCD (nawet high-endowy). Zapraszam wtedy znajomych i w idealnej ciemności puszczam film z pasami (bardzo szeroki 2,39:1 lub z minimalnymi marginesami – 1,85:1) na obu ekranach jednocześnie. Ci, którzy uczestniczą w pokazie po raz pierwszy zawsze dają się nabrać, że OLED ma inne proporcje ekranu, dopasowane do filmu! Gdy w ciemności nie widać gdzie zaczyna się, a gdzie kończy telewizor, zaczyna się magia oglądania. Obraz dosłownie wisi w powietrzu! Czerń jest tak dobra, że zapewnia wręcz lepszą ostrość obrazu. O niezwyklej plastyce wspominać chyba nawet nie trzeba… Wszystko oczywiście bez jakichkolwiek sztuczek, ponieważ każdy piksel obrazu jest niezależną diodą, która może być całkowicie wygaszona. To w LCD nigdy się nie zdarza. Nawet jeśli mamy do czynienia z high-endowym modelem, to zawsze widać pewną ilość światła emitowaną z czerni i czar pryska. Dla formalności procedura testowa:

Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru
natywne możliwości matrycy
Scena testowa kontrastu nr. 1 Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni :1
scena2.jpg Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania :1
scena3.jpg Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora :1
scena4.jpg Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni :1

Choć na rynku są telewizory LCD, które uzyskują na niektórych scenach także wynik nieskończoności, to żaden z nich nie był w stanie wygenerować takiej czerni w każdym miejscu matrycy. Sony A1 potrafi to zrobić nawet w obszarze kilku pikseli, więc wciąż ma przewagę nad telewizorami z podświetleniem direct LED. Te mogą posiadać od kilkudziesięciu do kilkuset niezależnych obszarów wygaszania. OLED posiada ich tyle co pikseli, czyli całe 8 294 400 Ponadto nie wytraca kontrastu po zejściu z osi ekranu. Polecam każdemu miłośnikowi seansów w warunkach kinowych!

Niezrównana czerń OLED, to niezrównane wrażenia z seansu!

(60782)

0 0 głos
Article Rating
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

545
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x