Samsung MU7000 / MU7002T TEST telewizora Ultra HD 2017 120Hz!
- Słowem wstępu
- Wygląd
- Złącza i Akcesoria
- Testy syntetyczne
- Matryca, zalecane ustawienia
- Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)
- Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
- Kontrast i Czerń
- Równomierność ekranu
- Obsługa Ultra HD / 4K
- Jakość efektu HDR
- Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)
- Odwzorowanie ruchu
- Kąty widzenia
- Granie na konsoli i PC
- System i Smart TV
- Jakość dźwięku
- Podsumowanie i ocena
Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)
Rodzaj palety barw | Wynik |
Pokrycie szerokiej palety barw DCI | 92% |
Pokrycie szerokiej palety barw Rec 2020 | 71% |
Technologia dwubarwnego luminoforu nie zapewnia aż tak bogatego pokrycia palety barw jakie posiadają modele QLED z kwantową kropką. Różnica nie jest jednak wielka, więc teoretycznie wizualnie obraz nie powinien się specjalnie różnić na wyświetlaczach. Sprawdźmy zatem jak wygląda charakterystyka obrazu.
Ustawienia fabryczne
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 3,9 | maksymalna | 5,8 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 2,8 | maksymalna | 4,1 |
Średnia deltaE palety szarości | 3,0 | maksymalna | 10,1 |
Pomiary barw obnażają dlaczego filmy, na Samsungu MU7000, wydawały się trochę nazbyt pastelowe, pomimo obecności szerokiej palety kolorów. Telewizor ma w zwyczaju… niedosycać barw. Trudno powiedzieć dlaczego, ponieważ fizyczne możliwości pozwalają mu na to. Jest jednak tak ustawiony, by mieszanki kolorów były trochę osłabione i tak też wyglądają na filmach. Nie zrozumcie mnie jednak źle, nie rzuca się to aż tak bardzo w oczy, by doskwierać przy seansie. Moją uwagę jednak zwróciło, a po pomiarach stało się jasne. Osobiście podejrzewam, że może być to celowy zabieg producenta, by pokazać wyższość telewizorów QLED. Niestety kalibracja nie jest w stanie naprostować całkowicie barw, aczkolwiek może trochę podnieść nasycenie (więc jest to gra warta świeczki). Nie byłem jednak w stanie przeprowadzić jej w pełnym zakresie, ponieważ telewizor rozpoznaje statyczne plansze i usilnie podbija ich jasność. To z kolei jego niecodzienne zachowanie (tak jak przyciemnianie obrazu w telewizorach QLED). Nie zauważyłem jednak takiej sytuacji podczas oglądania filmu. Na szczęście. Warto zwrócić też uwagę na podbicie jasności w zakresie 5-15%. Je także daje się odczuć na filmie w postaci zmniejszonej kontrastowości uwydatnionych detali w cieniach.
Filmy mają więc trochę mniejszą ekspresję niż mieć powinny, jednak nadal bardzo mocno cieszą oko w jakości Ultra HD z HDR.
(173848)