Home Fachowa publicystyka i artykuły Ray Tracing w NVIDIA RTX 2080 Ti robi ogromną różnicę
Ray Tracing w NVIDIA RTX 2080 Ti robi ogromną różnicę

Ray Tracing w NVIDIA RTX 2080 Ti robi ogromną różnicę

4.32K
0

Ray Tracing oraz DLSS

Dwoma największymi zmianami, jakie wniosła nowa generacja kart NVIDIA RTX to technologie Ray Tracing oraz DLSS.

Ta pierwsza pozwala na realistyczne renderowanie odbić światła w czasie rzeczywistym na powierzchniach takich, jak kałuże czy szyby. Ray Tracing wprowadza ogromny stopień szczegółowości, który przekłada się na znacznie większą immersję w grach. Jest to oczywiście „kosztowny” efekt, który wymaga dużej mocy obliczeniowej, dlatego zarezerwowany jest dla kart NVIDIA z serii RTX, jak np. 2080 Ti.

Wykorzystują go m.in. Battlefield V , Shadow of the Tomb Raider oraz Metro Exodus – gry cenione przez nas i ogólnie, przez krytyków – za oprawę graficzną. Control, nadchodząca gra Remedy, twórców Alan Wake i Quantum Break także robi użytek z tej technologii. W przyszłości stanie się ona coraz powszechniejsza. Już teraz Sony zapowiedziało, że będzie ona możliwa także na PS5.

Od niedawna Ray Tracing dostępny jest także dla kart z serii Pascal, ale wydajność na nich jest znacznie niższa niż na najnowszej mikroarchitekturze Turing. Największe korzyści wizualne zauważalne są na ustawieniach Ultra.

Inną istotną funkcjonalnością kart z serii RTX jest Deep Learning Super-Sampling, czyli w skrócie DLSS. Ta technologia pozwala na uzyskanie większej wydajności w grach przez wykorzystanie ostatnio popularnego uczenia maszynowego. Działa to w ten sposób, że obniżana jest rozdzielczość, jaką renderuje nasza karta. Resztę natomiast robi wytrenowany na próbkach graczy superkomputer NVIDII. Specjalne algorytmy (odpowiedzialne za nie są rdzenie Tensor) pomagają rekonstruować obraz do znacznie wyższych rozdzielczości, nawet do 4K. Jest to dobre rozwiązanie dla osób, które pragną cieszyć się obrazem w Ultra HD, ale ich procesor nie pozwala na osiągnięcie wysokiej liczby klatek na sekundę. Z DLSS korzysta większość tytułów, które wspiera Ray Tracing.

Są to dwie najważniejsze innowacje, jakie wprowadziła seria RTX. Z powszechnie stosowanymi technologiami rekompensowania płynności obrazu jak AMD FreeSync i najnowszymi technologiami renderowania grafiki, PC jest dobrym miejscem do grania dla koneserów jakości. Ponadto dzięki coraz lepszemu wsparciu HDR i większej liczbie dostępnych monitorów i gier, można cieszyć się technologią wcześniej zarezerwowaną jedynie dla filmów lub tytułów konsolowych. Programy takie, jak PowerDVD natomiast pozwalają już teraz nawet na odtwarzanie płyt 4K Ultra HD Blu-ray na komputerze osobistym. Dzięki high-endowym kartom z serii RTX można odczuć pełnię doznań tak w grach, jak i w przypadku multimediów.

Autorzy: Piotr Gmerek & Jakub Krawczyński

(4315)

0 0 głos
Article Rating
Piotr "Gmeru" Gmerek Redaktor naczelny HDTVPolska. Posiadacz THX Certified Level 2. Członek polskiego oddziału SMPTE. Maniak najwyższej jakości obrazu. Poniżej 4K nie schodzę ;-). Pasjonat i kolekcjoner konsol, gier oraz filmów. Na słowo "Limitowana edycja" dostaję gęsiej skórki ;-).

1
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x