Jaki telewizor dla gracza? Przegląd wyświetlaczy 2016 do konsoli Ultra HD (4K, HDR, szeroka paleta barw)?
Przedział cenowy: +10 000 zł
Samsung SUHD KS9500
Rozmiar: 65”, 78” Śr. HDR: 845 cd/m2, Odświeżanie: 120Hz Matryca: LCD VA, Cena: od 14344zł
Najtańszy z najlepszej trójki obecnie dostępnych telewizorów LCD na rynku. Duży rozmiar oraz pełne wsparcie dla Ultra HD: 4K, szeroka paleta barw (kropka kwantowa) oraz HDR. Średni efekt HDR w granicach 900 nitów daje niesamowite wrażenia w połączeniu z nowymi konsolami. Ekran posiada podświetlenie direct-LED z ponad 150 strefami dzięki czemu zobaczymy na nim bardzo dobry kontrast i czerń. Wizytówką tego modelu są także bardzo niskie wartości input lag w każdym badanym trybie. Na deser rozbudowany system multimedialny Tizen.
Pod względem współpracy z PC, uzyskanie wyraźnych kolorowych czcionek nie stanowi najmniejszego problemu. By wyświetlić pełną chrome 4:4:4 wystarczy włączyć tylko funkcję „HDMI UHD Color”. Telewizor automatycznie przechodzi w tryb PC po wykryciu sygnału 3840x2160p60 z próbkowaniem 4:4:4 lub RGB.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | tryb “Gra” | 20 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | tryb “Gra” | 21 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | tryb “PC” | 37 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | tryb “Gra” | 20 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | tryb “Gra” | 20 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | tryb “Film” | 120 ms |
Pełny test dostępny tutaj.
Panasonic 65DX900
Rozmiar: 58”, 65” Śr. HDR: 1070 cd/m2, Odświeżanie: 120Hz Matryca: LCD VA, Cena: od 14848zł
Panasonic dostarczył w tym roku telewizor spełniający najbardziej surowe wymagania pod względem wykorzystania Ultra HD. Obsługa rozdzielczości 4K, 99% pokrycia palety DCI-P3 oraz 78% Rec2020 jak również bardzo wysoki poziom jasności HDR stawia go w roli faworyta do najlepszego telewizora roku 2016. Pełne podświetlenie direct-LED liczące sobie 516 stref pozwala na uzyskanie fenomenalnych wyników kontrastu i czerni. Do tego idealne oddanie barw, zgodne z tym co widział reżyser w studio filmowym – szczególnie po profesjonalnej kalibracji.
W przypadku współpracy z PC, reprodukcja chrominancji w pełnej rozdzielczości (4:4:4 / RGB) jest też bezproblemowa. Do tego celu należy tylko włączyć tryb „4K Pure Direct” (Menu -> Obraz -> Ustawienia Opcji).
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | tryb “Gra” | 36 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | tryb “Gra” | 39 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “Pure Direct” | 48 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | tryb “Gra” | 49 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | tryb “Gra” | 48 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | tryb “THX” | 60 ms |
Pełny test dostępny tutaj.
Sony 65ZD9
Rozmiar: 65”, 75”, 100” Śr. HDR: 1050 cd/m2, Odświeżanie: 120Hz Matryca: LCD VA, Cena: od 19198zł
Najnowszy flagowiec Sony ZD9, to bez wątpienia najlepszy i najbardziej dopracowany telewizor tejże marki w historii firmy. Idealne wsparcie dla Ultra HD oraz fenomenalne wyniki kontrastu i czerń dzięki podświetleniu direct-LED i 648 strefami podświetlenia. Telewizor oparty jest na systemie Android TV dającemu nieskończone możliwości multimedialne np. zaawansowane graficznie gry. Gracze będą zadowoleni gdyż telewizor może pochwalić się względnie niskim lagiem, przy współpracy z urządzeniami 1080p i bardzo niskim, gdy dostaje sygnał w natywnej rozdzielczości 4K. Ogromną zaletą telewizora, którą z pewnością docenią gracze jest fakt, że input lag nie wzrasta wcale po podaniu sygnału z HDR. Dzieje się tak, dzięki programowej zmianie opisanej wcześniej – teraz obsługę HDR można włączyć dla każdego trybu obrazu, także dla “Gra” lub “Grafika”. Nie znalazłem różnicy pomiędzy trybami poza tym, że w niektórych sytuacjach tryb “Gra” miał 3 ms wyższy lag od drugiego z trybów. Z tego powodu sugeruję używać ustawienia “Grafika”, pomimo mniej pasującej nazwy.
Przy obu ustawieniach uzyskujemy reprodukcję chromy 4:4:4, dzięki czemu drobne kolorowe elementy (np. czcionki) podane z komputera PC są idealnie wyraźne. Przy konsolach nie ma to znaczenia, ponieważ one zawsze mają zmniejszoną rozdzielczość barw i małe barwne detale są lekko rozmyte na krawędziach. Przy ustawieniu “Grafika” i “Gra” mamy także możliwość użycia upłynniacza, który działa inaczej niż w trybie film. Dodaje on migotanie podświetlenia, dzięki czemu obraz jest wyraźniejszy w ruchu, aczkolwiek kontury ulegają podwojeniu. W każdym razie jest wyraźniej i można rozważyć stosowanie. Z upłynniaczem w jednym z dwóch trybów lag wzrasta zaledwie o 4 ms. Aktywna jest także (i niewpływająca na opóźnienie) część funkcji reality creation, oraz system lokalnego wygaszania.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | tryb “Grafika” | 41 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | tryb “Grafika” | 41 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | tryb “Grafika” | 27 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | tryb “Grafika” | 27 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | tryb “Grafika” | 27 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | tryb “Kino Pro” | 90 ms |
Pełny test dostępny tutaj.
LG OLED C6
Rozmiar: 55”, 65” Śr. HDR: 665 cd/m2, Odświeżanie: 120Hz Matryca: OLED zakrzywiona, Cena: od 9940zł (promocja z Xbox One S w zestawie!)
Kolejnej generacji telewizory OLED od LG pokazują jak będą wyglądały wyświetlacze przyszłości. Pełne wsparcie Ultra HD z czernią i kontrastem nieosiągalnym dla telewizorów LCD. Kto raz zobaczy obraz na telewizorze OLED nie będzie chciał już wrócić do konwencjonalnej technologii. Podłączając odświeżone wersje konsol zobaczymy naprawdę wiele z tego co oferuje technologia Ultra HD. Telewizor został oparty o rozbudowany system multimedialny WebOS 3.0. Warto też zwrócić uwagę na prawie perfekcyjne kąty widzenia – piętę achillesową technologii LCD.
Osobom, które używają klasycznych wersji konsol, pracujących w 1080p lub nawet 4K, ale bez HDR, telewizor można polecić w ciemno. 34 ms to wynik, który zadowoli każdego gracza. By go uzyskać konieczne jest oczywiście włączenie trybu obrazu o nazwie „Gra”. Niestety w tym trybie nie jest możliwe wyświetlenie treści HDR (stosowny update ma się pojawić już wkrótce). Gdy na telewizor podamy tego typu sygnał, to automatycznie przełączy się on w jeden z trzech trybów z przedrostkiem HDR- w nazwie. Na szczęście wyłączenie systemu TruMotion zapewni wtedy rozsądny lag na poziomie 51 ms. Gracze, którzy lubują się głównie w wyścigach samochodowych, lub platformówkach, nie odczują jeszcze tej wartości, aczkolwiek dla zapaleńców FPP może on nieco wpływać na rozgrywkę. Gdy chcemy uzyskać pełną reprodukcję chromy 4:4:4 musimy oflagować dane złącze HDMI jako PC.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | tryb “Gra” | 34 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | tryb “HDR-Jasny” | 68 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | HDMI: PC | 51 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | tryb “Gra” | 34 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | tryb “HDR-Jasny” | 51 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | tryb “Kino” | 119 ms |
Pełny test dostępny tutaj.