Powrót

Perfekcyjna czerń i kolory bliskie ideału – to najnowszy OLED TV A8 od Sony | TEST | A8 / A85 / A87 / A89

Każdy kontakt z nowym modelem telewizora w technologii OLED od japońskiego producenta, wywołuje poruszenie w naszej redakcji. Wszystko ze względu na duże oczekiwania i pewność, że Sony dostarczy produkt przede wszystkim dedykowany do oglądania filmów i seriali przy zachowaniu najwyższego poziomu pod względem jakości obrazu. Firma ma w końcu ogromne doświadczenie w tym temacie a produkty, które do tej pory pojawiły się na rynku, tylko to potwierdzają. Oferta wyświetlaczy organicznych, marki Sony, składa się w tym sezonie z modelu AG9, A8 oraz kilku dodatkowych wariantów tego drugiego (A85/A87/A89 czy A9). Dodatkowo warto zaznaczyć, że wspomniany A9 jest 48 calową odmianą testowanej właśnie serii 8. Model A8 rokuje na najbardziej popularny wybór dla miłośników kina domowego i z tego względu postanowiliśmy wziąć go do testów jako pierwszego. Telewizor A8 występuje w dwóch przekątnych – 55″ i 65″, wyposażony został w najwyższą wersję procesora obrazu X1 Ultimate a do redakcji trafił mniejszy z nich. Sprawdźmy co potrafi!

Telewizor testowany przez Maciej Koper i Piotr Gmerek

Sony OLED A8 na testach w naszej redakcji

Warto przeczytać inne testy telewizorów Sony na naszym portalu:

Czytelniku. Jako jedyni w kraju sprawdzamy osobiście opisywane telewizory pod względem posiadanych parametrów za pomocą specjalistycznego sprzętu pomiarowego o wartości ponad 100 000 zł:
  • Spektroradiometr Jeti Specbos 1211
  • Kolorymetr Klein-K10A oraz Klein-K80
  • Murideo Fresco Six-G (Dolby Vision)
  • Murideo The SEVEN Generator HDMI 2.1 4K/120fps (Dolby Vision, Dolby Audio)
  • Autorski pomiar Input Lag w 4K HDR (jako jedyni w Polsce dokonujemy takich pomiarów w 4K HDR)
  • Najlepsze na rynku kable HDMI: MagicLink

Masz więc pewność, że czytasz o produkcie czy promocji, która nie jest przepisana z ulotki lub z innej strony w sieci bez jej faktycznego sprawdzenia

Najważniejsze cechy modelu A8 na 2020 rok podawane przez producenta:

Jak wygląda nowy telewizor od Sony?

Telewizor prezentuje się naprawdę bardzo dobrze. Technologia OLED ma to do siebie, że sam ekran jest bardzo smukły i ma zaledwie kilka mm. Patrząc z boku, robi to spore wrażenie. Także spasowanie elementów i ich jakość jest najwyższej jakości. Tutaj naprawdę nie do czego się przyczepić. Jest wysoka klasa do której japońska firma zdążyła nas już przyzwyczaić.

Niskie stopki nadają lekkości i smukłości, jeśli są ustawione w ten sposób jak na powyższym zdjęciu. Można też osadzić telewizor wyżej, by zmieścić między nimi soundbar co widać poniżej:

Akcesoria, złącza

Sony oferuje w zestawie atrakcyjnie wyglądając, ergonomiczny pilot. Rozmieszczenie złączy jest także dobrze przemyślane. Warto zaznaczyć, że w wersji A89 w zestawie znajduje się pilot premium. Co to oznacza? Ma on dodatkowo wbudowane podświetlenie klawiatury przydatne przy nocnych seansach.

Pilot premium z modelu A89

Powidoki i wypalenia – okiem praktyka

Najczęściej poruszanym temat, o który w nieskończoność pytają użytkownicy, jest kwestia wypaleń. Tak, faktem jest, że matryca OLED ma niższą odporność na to zjawisko niż LCD, ale na przestrzeni lat na tyle jednak rozwinięto systemy kompensacji, że osobiście marginalizowałbym ten problem. Jeśli rozważamy użytkowanie telewizora przez zwyczajnego widza, który ogląda filmy, seriale, telewizję i gra po kilka godzin w weekendy to nie przejmowałbym się tym wcale.

Co roku moja firma (SkalibrujTV.pl) kalibruje kilkaset telewizorów OLED różnych producentów i powidoki, w postaci wypalonych pasów, interfejsów gry, czy pasów z TVN24 to pojedyncze przypadki. Nie powiem zatem, że temat wypaleń nie istnieje, ale bez dwóch zdań na forach jest zbyt mocno spotęgowany i daje złudzenie, że jest to jakaś plaga i duże zagrożenie. W rzeczywistości są dziesiątki tysięcy ludzi w Polsce, którzy korzystają ze swoich ekranów OLED i nie wiedzą nawet, że taki problem może istnieć. Nie uznaję więc tego za istotne zagadnienie chyba, że jak napisałem, ktoś jest zapalonym graczem i traktuje TV bardziej jako monitor. Potwierdzeniem może być także nasze niemałe forum (166 000 użytkowników) na którym rocznie pojawia się kilka-kilkanaście wpisów związanych z trwałością matrycy. Jest to promil w tysiącach postów, które powstają co miesiąc.

Przejdźmy więc na kolejnych podstronach do tego, jak nowy Sony OLED A8 świeci i jakich używa technologii by obraz był jak najlepszy.

Testy syntetyczne

Czytelniku. Jako jedyni w kraju sprawdzamy osobiście opisywane telewizory pod względem posiadanych parametrów za pomocą specjalistycznego sprzętu pomiarowego o wartości ponad 100 000 zł:
  • Spektroradiometr Jeti Specbos 1211
  • Kolorymetr Klein-K10A oraz Klein-K8
  • Murideo Fresco Six-G (Dolby Vision)
  • Murideo The SEVEN Generator HDMI 2.1 4K/120fps (Dolby Vision, Dolby Audio)
  • Autorski pomiar Input Lag w 4K HDR (jako jedyni w Polsce dokonujemy takich pomiarów w 4K HDR)
  • Najlepsze na rynku kable HDMI: MagicLink

Masz więc pewność, że czytasz o produkcie czy promocji, która nie jest przepisana z ulotki lub z innej strony w sieci bez jej faktycznego sprawdzenia

Badana cecha: wynik:
Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 55″
Typ matrycy OLED (WRGB)
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) 120Hz
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej) ∞:1
Kontrast w filmach (więcej – lepiej)
  • średni: ∞:1
  • max: ∞:1
  • min: ∞:1
Maksymalna jasność po kalibracji SDR: 490 cd/m2 (pełny ekran), HDR: 705 cd/m2 (skrawek ekranu – L20)
Odbicia od ekranu średnie, ekran satynowy
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej)
  • średnia dE: 0,6
  • maks. dE: 1,3
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) 540 cd/m2
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej)
  • 18 ms – tryb gra – 1080p60 (konsole)
  • 18 ms – tryb gra – 1080p60 + HDR (konsola PS4)
  • 18 ms – tryb gra – 4K + HDR (najnowsze wersje konsol Xbox One S, PS4 Pro)
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) Tak, 2160p60 w trybie “Gra” i “Grafika”
Obsługa 10 bitowego koloru Tak (w UHD)

Wszystkie testy w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0

Matryca, zalecane ustawienia

Matryca

Sony A8 wykorzystuje panel OLED nowej generacji, na 2020 rok. Struktura to WRGB, ale nie wpływa to negatywnie na rozdzielczość ekranu, ponieważ każdy piksel ma swoje cztery subpiksele (biały nie jest liczony osobno).

Zalecane ustawienia

Najlepszym fabrycznie ustawieniem, podobnie jak w ubiegłym roku, jest tryb „Własne”. Wybranie omawianego powyżej trybu jest właściwie wszystkim co użytkownik powinien zrobić by uzyskać najlepszą jakość obrazu dostępną domowymi metodami (tj. bez profesjonalnej kalibracji). Pożądaną jasność ustawimy suwakiem o takiej samej nazwie (“Jasność”) w głównym menu. By zaś ustawić odpowiednią jasność dla danych warunków otoczenia można użyć suwaka „Jasność” w tym samym menu.

Obsługa Ultra HD z HDR w Android 9.0 wymaga zmiany konfiguracji portów HDMI. Zrobimy to w zakładce (uwaga!) Ustawienia -> Oglądanie telewizji -> Format Sygnału HDMI. Należy wybrać „Ulepszony format”. Przy tym ustawieniu możemy stracić fonię na niektórych źródłach, dlatego producent pozostawił także opcję kompatybilną. Pełne wsparcie dla Ultra HD dostępne jest na wszystkich złączach.

Obowiązkowe powinno być też wyłączenie overscanu, czyli technologii obcinającej brzegi obrazu. Wystarczy w tym celu zmienić:

Testy szczegółowe

Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays.
Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0

Kolory

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 1,7 maksymalna 3,5
Średnia deltaE barw ze wzornika 2,2 maksymalna 5,2
Średnia deltaE palety szarości 3,1 maksymalna 5,2

Profesjonalna kalibracja Sony A8

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 0,9 maksymalna 2,9
Średnia deltaE barw ze wzornika 0,6 maksymalna 1,3
Średnia deltaE palety szarości 0,4 maksymalna 0,9

Fabryczne ustawienia Sony A8 nie należą raczej do idealnych dla totalnych maniaków filmów, którzy chcą zobaczyć jakość zgodnie z wizją reżysera, bo i rozjaśniają obraz w czerni i mają niepoprawny ton (ochłodzony, zdominowany przez błękity). To powoduje, że obraz nie posiada takiej głębi jakiej spodziewalibyśmy się po telewizorze OLED i jest nieco wyprany z barw. Na szczęście bogactwo funkcji kalibracyjnych jest duże i sytuację można bez problemu poprawić. Po kalibracji jest blisko do ideału, choć nieznaczne rozjaśnienie w czerniach nadal pozostaje i niektóre odcienie żółtego mają lekko czerwonawy odcień.
Zamów profesjonalną kalibrację TV (w całej Polsce)

Autokalibracja z oprogramowaniem Calman

Termin autokalibracja nie oznacza bynajmniej, że telewizor sam się skalibruje po kliknięciu pilotem 🙂 Takie coś jest niemożliwe, ponieważ do procesu kalibracji wymagane są przede wszystkim zaawansowane urządzenia pomiarowe, które są bardzo kosztowne (nasze spektrofotometry i kolorymetry to koszt około 60 000zł!). Nie mówiąc też o generatorze sygnału wideo i o fakcie, że nie istnieje póki co metoda kalibracji wyłączająca całkowicie udział człowieka w procesie.

Autokalibracja oznacza komunikację pomiędzy programem (Calmanem), a telewizorem, co eliminuje potrzebę wprowadzania ustawień pilotem. Znacznie usprawnia to sam proces, ale nie zmienia jego fundamentalnych założeń. By komunikacja była możliwa, musimy zainstalować aplikację z marketu “Calman for BRAVIA” i połączyć się z telewizorem przez sieć.

Po kalibracji dostępne są dwa dodatkowe tryby obrazu!

Kontrast i czerń

Bezwzględnie najważniejszym, a ostatnio coraz mniej docenianym kryterium jest czerń i kontrast. Temat czerni w telewizorze można porównać do silnika w samochodzie. Jest to najważniejsza, fundamentalna cecha obrazu, klasyfikowana najwyżej w skali wpływu na postrzeganą jakość. Możemy mieć wszystko najlepsze – wierne barwy, dużą jasność i nieskazitelną ostrość, ale bez odpowiednio dobrej czerni nie będą one robiły wrażenia. Pod tym fundamentalnym względem nie ma więc lepszego wyboru niż ekran OLED – niezależnie sterowany każdy piksel sprawia, że uzyskujemy perfekcję czerni. To tak jakbyśmy mogli nabyć auto napędzane perpetuum mobile. Możemy konfrontować różne ekrany LCD z Sony A8, ale żaden z nich nie wyjdzie zwycięsko w konfrontacji kontrastu. Może co najwyżej starać się dorównać! I nie, nie jest to tak, że dostrzeżemy go tylko i wyłącznie w całkowicie ciemnym pomieszczeniu. Najlepszym dowodem na to jest fakt, że różnice w czerni pomiędzy ekranem OLED, a dowolnym LCD widać nawet w bardzo jasnym pomieszczeniu sklepowym.

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

SCENA
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI ∞:1
CZERŃ OTOCZONA Z KAŻDEJ STRONY DETALAMI, WYMAGAJĄCA SCENA, PORADZĄ Z NIĄ SOBIE JEDYNIE NAJLEPSZE SYSTEMY WYGASZANIA ∞:1
PAS W FILMIE SĄSIADUJĄCY Z OBRAZEM O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE WYRAŹNIE ODCINA SIĘ OD RAMKI TELEWIZORA ∞:1
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI ∞:1

Jakość efektu HDR

W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Scena Opis sceny Jasność HDR
NAJJAŚNIEJSZA ZE SCEN, WYMAGAJĄCA DLA TELEWIZORA, BLASKI SŁOŃCA OSIĄGAJĄ JASNOŚĆ 2000cd/m2 535 cd/m2
SCENA O NISKIEJ JASNOŚCI, GDZIE WYŚWIETLACZ MOŻE POKAZAĆ SWOJĄ MAKSYMALNĄ JASKRAWOŚĆ 505 cd/m2
NAJCIEMNIEJSZA ZE SCEN, TELEWIZOR MUSI POKAZAĆ ZARÓWNO JASKRAWĄ BIEL JAK I DOBRĄ CZERŃ 555 cd/m2
ZBILANSOWANA SCENA O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, CZĘSTO WYSTĘPUJĄCA W FILMACH 560 cd/m2
PLANSZA “L20” NA TAKIEJ WYKONYWANE SĄ TESTY PRZEZ KONSORCJUM UHD ALLIANCE 705 cd/m2

Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):

  • 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
  • 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
  • 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
  • 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
  • 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
  • > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.

Efekt HDR jest bardzo dobrze widoczny. Może nie są te najwyższe wyniki jasności HDR w tym roku jakie możemy zobaczyć na telewizorach OLED, ale nadal jest to na tyle dużo by poczuć nową jakość technologii Ultra HD względem starsze Full HD (SDR). Telewizor wspiera także technologię Dolby Vision.

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa – procesor obrazu X1 Ultimate

Sony OLED A8 wykorzystuje najwyższy i zarazem najnowszy procesor Sony, zwany X1 Ultimate. Układ ten ma za zadanie skalować i obrabiać cyfrowo obraz, który trafia na ekran. Różnice wynikające z jakości skalowania jednak się już zatarły i telewizor każdego cenionego producenta robi to z podobną skutecznością, wyciągając tyle ile się da z obrazu niskiej rozdzielczości.

W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.
Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.

Powyższy opis sugeruje, że procesor Sony w zasadzie nie wnosi niczego do jakości obrazu. Z perspektywy “purystów obrazu”, którzy oczekują jak najmniejszej ingerencji w materiał źródłowy mniej więcej tak jest. Układ “X1” daje jednak kilka ciekawych funkcji, ujętych w menu jako “tworzenie realizmu”. Składają się na nie “Rozdzielczość”, “Redukcja losowych zakłóceń”, “Cyfrowa redukcja zakłóceń”, oraz “Łagodna Gradacja”. Z mojej perspektywy najciekawszymi funkcjami są “Rozdzielczość, oraz “Łagodna gradacja”. Pozwalają one uwypuklić niektóre walory obrazu i zamaskować niedoskonałości przy słabym sygnale. Na pewno każdy z czytelników zna problem posteryzacji (bandingu) obrazu, która jest nieodłączną cechą słabej jakości plików, oraz treści telewizyjnej. Zwróćmy uwagę jak skutecznie system “Łagodna gradacja” radzi sobie z nią:

Suwak “Rozdzielczość” pracuje zaś na wyższą ostrość obrazu i robi to w znacznie lepszy sposób niż zwykły suwak z tym związany. Przede wszystkim nie kreuje artefaktów w postaci podwójnych konturów. Tak wygląda to w praktyce:

Widzimy tutaj jak operując na funkcjach Rozdzielczości, oraz Łagodnej gradacji możemy nieco “uszlachetnić” obraz. Rezultaty te składają się na trochę lepszy, niż u konkurencji, wygląd treści SD, czy słabego HD.

Równomierność ekranu

Jednorodność ekranu A8 była na bardzo dobrym poziomie. Jedyna jakakolwiek niedoskonałość jaką widać na poniższym zdjęciu to nieznacznie bardziej błękitny prawy dolny róg. Na żywo było to ledwo widoczne.

Równie dobra okazała się jednolitość ciemnych barw, które jak wiemy bywają problematyczne na ekranach OLED:

Odwzorowanie ruchu

Sony OLED A8 posiada 120Hz matrycę. Jej potencjał można wykorzystać przy użyciu systemu poprawy ruchu – Motionflow. Do wyboru mamy “Własny”, “Auto”, lub “Wyłączony”. Wyłączanie systemu powoduje oczywiście okrojenie możliwości matrycy do 60Hz co byłoby absurdalną decyzją, zaś ustawienie “Auto” odpowiada tak naprawdę konfiguracji “Własny” z suwakiem gładkość ustawionym na 3 (maksymalna wartość). To powoduje duży efekt opery mydlanej, czy nienaturalnego upłynnienia filmów (choć niektóry się to podoba). Sprawdźmy zatem jak możemy ustawić płynność przy ustawieniu “Własny” i jak wygląda odwzorowanie szybkiego ruchu na ekranie:

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Ustawienia Motionflow Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony
Smużenie:

bardzo duże

Maksymalna jasność:

400 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

Brak (lekkie szarpanie – jak w kinie)

Ręczny / Automat

Gładkość: 2 – 3

Wyrazistość: 0

Smużenie:

umiarkowane

Maksymalna jasność:

400 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak

Poprawa płynności filmów (24p):

Bardzo mocne upłynnienie (efekt opery mydlanej)

Ręczny / Automat

Gładkość 2 – 3

Wyrazistość: 1 – 2

Smużenie:

umiarkowane

Maksymalna jasność:

330 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak

Poprawa płynności filmów (24p):

Bardzo mocne upłynnienie (efekt opery mydlanej)

Przy pełnym użyciu Motionflow, stopień rozmycia obrazu wygląda typowo dla 120Hz matryc OLED. Generalnie jest to bardzo dobry stan i z pewnością TV można do sportu polecić. Nowością w tym roku, w telewizorach OLED jest możliwość użycia modulacji światła, by uzyskać jeszcze wyższą ostrość! Wystarczy użyć suwaka “Wyrazistość” w menu “Motionflow”. Efekt w prawdzie nie jest spektakularny, ale jest to dalsza poprawa ostrości w ruchu.

Jedynym mankamentem jest fakt, że innych modelach Sony Bravia można uzyskać delikatną poprawę płynności treści filmowej i bardzo wysoką ostrość treści wideo (np. sportu). Nazywaliśmy to złotym środkiem. W przypadku A8 analogicznym ustawieniem jest Własny / Gładkość 1, jednak przy takich parametrach treść wideo jest bardziej rozmyta niż wcześniej! Obraz robi się wyraźniejszy w ruchu dopiero przy ustawieniu gładkości na wartość 2/3, jednak wtedy filmy mają idealnie płynny i gładki ruch, co wielu osobom nie odpowiada. Oznacza to brak możliwości uzyskania złotego środka i do filmów i do telewizji.

W przypadku ekranu OLED warto pochylić się także nad tym jak wygląda ilość rozmycia przy treści HDR. W tym przypadku, konkurencyjne telewizory LCD nie mogą korzystać ze wszystkich swoich technik wspomagania ruchu. W takich scenariuszach zaczyna się ponownie liczyć czas reakcji matrycy, który… jest bezkonkurencyjny w telewizorach OLED, takich jak testowany Sony! Różnica nie jest miażdżąca, ale istotna:

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Telewizor LCD – treść sportowa HLG HDR Telewizor OLED – treść sportowa HLG HDR

Granie na konsoli i PC

Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0

W Sony A8 zaoferowano dwa tryby przystosowane do grania, lub współpracy z komputerem. Pierwszy z nich to “Gra”, a drugi “Grafika”. W praktyce nie ma różnicy z którego z nich skorzystamy. Oba oferują opóźnienie na tym samym poziomie, oraz reprodukcję chromy 4:4:4, by drobne kolorowe czcionki były czytelne.

Rodzaj sygnału Opis Ustawienia telewizora Wynik
[GRY] 1080p Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD “ALLM” 18 ms
[GRY] 1080p + HDR Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR “ALLM” 18 ms
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) “Pure Direct 4K” 18 ms
[GRY] 4K Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR “ALLM” 18 ms
[GRY] 4K + HDR Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR “ALLM” 18 ms
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek “Filmmaker” 111 ms

Zarówno przy sygnale Ultra HD 4K (czy to z HDR, czy bez), jak i Full HD, a także w kombinacji Full HD + HDR (np. z klasycznej konsoli PS4) opóźnienie było bardzo niskie. Powinno to ucieszyć wszystkich graczy, ponieważ wartość ta mieści się w najbardziej rygorystycznej grupie – placebo. Oznacza to, że laga za żadne skarby nie idzie wyczuć.

Niestety Sony A8 nie wspiera żadnej z dodatkowych funkcji dla graczy, co w telewizorze z 2020 roku jest, delikatnie mówiąc, słabe. Tym bardziej, że Sony produkuje także konsole dla graczy chociaż dla nich oficjalnie sugeruje inne modele jak najnowszy XH90 lub ZH8 – Oba z HDMI 2.1. Oczywiście input lag jest wciąż najważniejszym parametrem, ale wsparcie dla automatycznego trybu “małego opóźnienia”, czy zmiennej częstotliwości odświeżania byłoby na miejscu (tutaj nie potrzeba nawet portu HDMI 2.1!). Nie wspominając już o 4K@120Hz (wymagane HDMI 2.1). Dobrze, że ekran poradził sobie z sygnałem 120Hz w Full HD oraz 1440p w 60Hz. Większość gier z nowej generacji będzie działać właśnie w takich parametrach jeżeli chodzi o 120Hz płynność.

Rodzaj funkcji
Opis Dostępność
VRR-HDMI
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna w wybranych grach na konsolach. NIE
VRR AMD FreeSync 2
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC AMD) NIE
VRR NVIDIA G-Sync
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC NVIDIA) NIE
ALLM
Auto Low Latency Mode – funkcja, która pozwala telewizorowi automatycznie przełączyć się w tryb „Gra” z niskim opóźnieniem. Xbox One S oraz One X obsługuję ALLM. PlayStation 4 oraz PlayStation 4 Pro nie. NIE
4K 120Hz
Obsługa formatu 4K w 120Hz (wymaga HDMI 2.1 z pełną przepustowością) NIE
1080p 120Hz
Obsługa formatu Full HD 1080p w 120Hz TAK
1440p 60Hz
Obsługa formatu 1440p w 60Hz TAK
QFT (szybka transmisja ramek) Funkcja pozwalająca zmniejszyć input lag o dodatkowe 0 – 16ms. Polega na enkapsulacji ramek obrazu w sygnale o wyższym odświeżaniu, co zmniejsza czas przesyłu. Obecnie (bez QFT) najniższy możliwy lag na środku matrycy wynosi 8ms. b.d.

Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w kartę GeForce RTX 2080 Ti powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 1080 Ti. Komponenty od firm Nvidia, ASUS, Gigabyte, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska, Wydawnictwo Techland, Cenega oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska.

System i Smart TV

Sony A8 debiutuje z Androidem 9.0. Układ nie różni się zbytnio od ostatniego, który poznaliśmy w systemie w wersji ósmej. Ponadto, jako reprezentant linii TV na 2020 rok, otrzymał on dalsze modyfikacje i steruje się nim jeszcze wygodniej.

Interfejs “Home” Składa się teraz z kart ułożonych w pionie, a każdą z nich możemy wyedytować, czy wręcz usunąć. Wraz z instalacją aplikacji mogą pojawić się nowe karty, tak jak np. karta Netflix. Zapewnia ona szybki dostęp do polecanych, oraz oglądanych niedawno tytułów.

Dostępna jest także nowa belka po wciśnięciu przycisku “Action Menu”, w której możemy umieścić dowolne skróty, np. do szybkiej zmiany trybu obrazu, czy też do zmiany jasności ekranu.

Jeżeli chodzi o dostępność aplikacji streamingowych na Androidzie 9.0 to jest ona już w zasadzie kompletna, jak widzimy na powyższym zdjęciu. Warto też wspomnieć, że wraz z aktualizacją oprogramowania, Sony A8 jest także kompatybilny z Apple AirPlay i Apple HomeKit!

W momencie gdy piszę tę recenzję, niestety nie jest jeszcze (nadal) oficjalnie dostępna jedna z najistotniejszych funkcjonalności w nowym Androidzie, mianowicie Google Assistant w języku polskim. Asystent głosowy od firmy Google jest inteligentnym programem, który potrafi wykonywać złożone polecenia wymawiane do telewizora w języku naturalnym. Dlatego też bardzo istotny jest wbudowany w pilot mikrofon, o którym wspomniałem we wstępie. Oczywiście proste komendy telewizor wykryje w naszym ojczystym języku ale sterowanie np. roletami czy oświetleniem w domu nie wchodzi póki co w grę. Android TV pozwala m.in. też na instalację aplikacji KODI (sklep google play store > Filmy i telewizja), która zapewnia ogromne możliwości multimedialne. Pozwala tworzyć domową bibliotekę filmów i zdjęć, a wraz z dodatkowymi wtyczkami odtwarzać na przykład wideo z mniej lub bardziej legalnych stron. Tego typu rzeczy są niemożliwe na telewizorach z zamkniętym systemem operacyjnym! Podczas korzystania z tunerów wbudowanych mamy łatwy dostęp do informacji o kanale, a EPG sprzęgnięte jest z interfejsem Android’a. Interfejs jest schludny i funkcjonalny:

W telewizorze zastosowano procesor MT5893 z 2,5GB ramu, co nie jest najmocniejszą konfiguracją w tym roku. Fabrycznie interfejs działał dosyć płynnie, ale istnieje ryzyko “zamulenia” z czasem użytkowania. Szkoda, że nie postawiono na platformę MT5895 dostępną w innych telewizorach.

Obsługa klawiatury i myszki

Wygląd oraz możliwości Oreo zostały odświeżone więc podłączenie klawiatury wydaje się tutaj chyba najbardziej sensowne ze wszystkich systemów dostępnych na rynku. Do testu użyłem redakcyjnej Logitech K400 Plus TV, którą Gmeru testował dla Was tutaj.

Dlaczego najbardziej sensowne? Po pierwsze i chyba najważniejsze na ekranie pojawia się wskaźnik, który bez klawiatury nie jest aktywny. Dzięki temu możemy dużo szybciej poruszać się po całym systemie android.

Po dokładny opis kolejnych benefitów płynących z podłączenia klawiatury do telewizora z systemem Android odsyłam Was do wspomnianego testu.

Jakość dźwięku

W tym roku ponownie zaproponowano nam doskonałą jakość dźwięku. Lepszą od tej z modelu AG8. Na potrzeby modelu A8, przebudowano całą instalację głośników dodając m.in dwa subwoofery:

Całość gra wyraźnie lepiej. Na targowych pokazach mieliśmy okazję posłuchać koło siebie modeli AG8 oraz A8 i różnica na korzyść tego drugiego była zdecydowanie odczuwalna.

Wyniki testu Sony A8

Zalety

  • Procesor obrazu X1 Ultimate realnie wpływający na poprawę obrazu, szczególnie z gorszych źródeł
  • Bardzo dobre wykonanie telewizora
  • Dobra i odczuwalna jakość efektu HDR (ponad 500 nitów)
  • Szeroka paleta barw (99% DCI P3) – TRILUMINOS Display
  • Kolory bliskie ideału (po kalibracji)
  • Perfekcyjna czerń tak bardzo ważna w filmach czy serialach dostępna tylko dzięki technologii OLED
  • Obsługa technologii Dolby Vision
  • Bardzo niski input lag (18ms) – dobry wybór dla graczy
  • 120Hz matryca – bardzo dobrze nadaje się do oglądania sportu
  • Dobre kąty widzenia
  • Bogate możliwości kalibracji
  • System operacyjny Android zapewniający rozbudowane możliwości multimedialne
  • Jakość dźwięku na wysokim poziomie (znacznie lepszy od modelu AG8)
  • Podświetlany pilot (A89)
  • Łatwe podłączanie różnych urządzeń dzięki technologiom Apple® AirPlay® 2 i HomeKit

Wady

  • Brak HDMI 2.1 (4K@120Hz), oraz funkcji przynależnych (ALLM, VRR)
  • Platforma sprzętowa z 2,5GB RAM – ryzyko spowolnienia pracy ekranu z czasem
  • Średnia jasność w HDR mogłaby być wyższa (są lepsze telewizory OLED pod tym względem)

Werdykt

Sony A8 to kolejny, solidny telewizor OLED japońskiego producenta, który posiada wszystkie znane zalety technologii organicznej. Przede wszystkim hipnotyzującą czerń. Kto raz zaznał jej w warunkach kinowych, ten prawdopodobnie nie będzie sobie wyobrażał innego TV, ale o tym myślę, że pisałem już wystarczająco dużo. Drugą zaletą są kąty widzenia. W prawdzie barwa pod kątem ochładza się, ale nie spada kontrast, ani nasycenie barw. Unikalną zaletą Sony jest też procesor “X1 Ultimate” dzięki któremu ekran dobrze radzi sobie z materiałami niskiej jakości. W stosunku do modeli z ubiegłego roku najważniejszą zmianą jest zastosowanie modulowanego trybu pracy matrycy, za pomocą odpowiedniej funkcji Sony Motionflow. To wyraźnie podnosi ostrość obrazu w ruchu. To najistotniejsza zmiana związana z jakością obrazu i… właściwie jedyna, którą dało się zaobserwować w telewizorze. Mocno skupiona się na poprawie dźwięku względem modelu AG8. Jest dużo mocniejszy i rzeczywiście filmy czy codzienną telewizję ogląda się lepiej. W przypadku Sony A8 zdecydowanie warto zainteresować się kalibracją obrazu, bowiem fabryczne tryby nie są idealnie dopracowane. Na szczęście jest współpraca z aplikacją Portrait Displays, więc przy użyciu odpowiednich narzędzi możliwe jest rozwiązanie wszystkich mankamentów kolorystycznych. Kolory są wtedy bliskie ideału! Głównym brakiem telewizora są za to porty HDMI 2.1. Nie umieszczono ani jednego, ani nawet żadnej funkcji pochodzącej z tego standardu. W perspektywie nadchodzących konsol (chociażby PS5) jest to istotna wada chociaż firma dość wyraźnie zaznacza, że dla graczy przygotowano takie modele LCD jak XH90 czy ZH8 – oba z HDMI 2.1. W telewizorze zastosowano znany już nam procesor MT5983, który zapewnia płynne działanie systemu Android. Niestety ma on tylko 2,5GB RAM, więc może okazać się, że praca systemu nieco spowolni po dłuższym czasie. Podsumowując w jednym zdaniu – Sony OLED A8 to telewizor, którym powinni zainteresować się przede wszystkim fani filmów i seriali ze względu na idealną czerń oraz kolory.

Sprzęt do testów dostarczyła firma Panasonic


Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?


Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.

Możecie również u nas przeczytać:

Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays.

(38332)