Panasonic TX-50DX700E TEST – Ultra HD LCD LED

Panasonic TX-50DX700E TEST – Ultra HD LCD LED

6.64K
0

Reprodukcja obrazu UHD (Rec 2020 i HDR)

Szeroka paleta barw

Potencjał telewizora do generowania bardziej nasyconych barw, jakie mogą być kodowane w filmach UHD, jest duży. DX700 chwali się następującym pokryciem:

 

DCI P3 Rec 2020
dci.jpg rec2020.jpg
Pokrycie palety: 94% Pokrycie palety: 74%

 

Prawie 95% pokrycie palety DCI to rewelacyjny wynik. Sprawdzam ją jednak tylko w celach informacyjnych (bazuje także na niej certyfikacja Ultra HD Premium). Filmy są jednak ostatecznie kodowane w Rec. 2020, czyli ultra-szerokiej palecie, której 100% pokrycie prawdopodobnie nie zostanie nigdy osiągnięte. Wynik w granicach 75% jest zatem bardzo dobry, szczególnie jak na obecne czasy, gdy artyści w studiach filmowych pracują co najwyżej na paletach DCI P3.

 

W obecnej chwili, gdy na rynku są już filmy Ultra HD, a wyświetlacz jest z nimi kompatybilny, badanie samego pokrycia jest bardzo wybiórcze. Podstawą jest, tak jak w przypadku treści Full HD, ocena przekłamań kolorów, podczas pracy paletą Rec 2020. Wpierw sprawdźmy jednak działanie HDR.

 

Maksymalna jasność HDR – cały ekran 350cd/m2
Maksymalna jasność HDR – fragment ekranu (L20) 350cd/m2
 
Jak widać, w DX700 nie drzemie niestety żaden ukryty potencjał jasności, który miałby się aktywować po wejściu w tryb HDR. Maksymalna jasność stoi na poziomie podobnym do tego, który można uzyskać w zwykłym trybie, podbijając suwak podświetlenia na maksimum. Jasność 350cd/m2 nie jest na tyle wysoka, by HDR powodował opad szczęki. To już można stwierdzić bez oglądania. Dobra wiadomość jest tylko taka, że szczytowa wartość jest taka sama bez względu na to, czy życzymy ją sobie na małym wycinku ekranu, czy na całej powierzchni wyświetlacza, więc jest stabilnie.

 

“Prawdziwe Kino” (Rec 2020 / HDR) ustawienia fabryczne

Wybaczcie niedopracowane wykresy np. gamutu, jestem dopiero w trakcie przygotowywania tych elementów dla normy Rec 2020.

wb_uhd_f.png gamut_uhd_f.jpg
Średnia deltaE barw standardowych 3,0 maksymalna 8,1
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,7 maksymalna 4,6
Średnia deltaE palety szarości 3,3 maksymalna 9,4
 
W ustawieniach fabrycznych, da się zauważyć zbaczanie odcienia obrazu w dokładnie tę samą stronę, w którą miało to miejsce przy pomiarach Full HD – zieleni. Oprócz tego udało mi się wykryć pewne niedoskonałości w reprodukcji barw czerwonych. Ulegały one przesyceniu, ale nie wielkiemu. Pozostałe barwy wyglądały na całkiem dobrze oddane, oczywiście o ile mieściły się w gamut, bo oczywistym jest, że DX700 nie pokrywa całej palety Rec 2020. Stąd niektóre próbki mają teoretycznie duże przekłamania, ale spokojnie – raczej nie zobaczymy ich w filmach, bowiem w studiach filmowych również nie są stosowane jeszcze monitory o takim pokryciu.

 

Pewne odstępstwa od normy da się także zauważyć w charakterystyce jasności (EOTF). Jak widzimy zmierzona charakterystyka nie pokrywa się w bielach z linią docelową i słusznie. Przypominam, że maksymalna jasność wyświetlacza to 350cd/m2 i dlatego tak, a nie inaczej ułożyła się linia docelowa. Standard HDR zakłada, że jasność jest zawsze taka sama, aż do pewnego poziomu obcięcia. Problem w tym, że obcięcie następujące na tak niskim poziomie jasności nie wyglądało by korzystnie. Dlatego telewizor robi lekkie odstępstwo i kompresuje detale w bielach. Jest też widoczne nieznaczne odstępstwo w czerniach – są rozjaśnione. Nie jestem jednak w stanie ocenić na ile to wpływa na obraz.

 

Po kalibracji (do Rec. 2020/HDR)

wb_uhd_c.png gamut_uhd_c.jpg
Średnia deltaE barw standardowych 2,6 maksymalna 8,9
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,2 maksymalna 3,2
Średnia deltaE palety szarości 1,7 maksymalna 8,6
 

Uzyskanie wzorcowego balansu bieli nie było większym wyzwaniem, aczkolwiek konieczne było skalibrowanie innego trybu. Używany wcześniej “Prawdziwe Kino” trzymał bowiem ustawienia dla Full HD i nie zmieniały się one po wprowadzeniu sygnału UHD z HDR i szeroką paletą barw. Na szczęście kalibrować można także profil “Ustawienia Własne”. Prawidłowe ustawienie bieli bez dwóch zdań poprawiło neutralność barw. Przesyceń w rejonach czerwieni niestety nie udało się usunąć do końca, więc okazyjnie dawało się zauważyć, że kolory skóry na filmach Ultra HD były trochę za bardzo nasycone. Dało się to jednak bez problemu zaakceptować.

 

Wrażenia subiektywne

Obejrzałem kilka filmów z Ultra HD Blu-Ray i przyznać muszę, że efektu HDR nie dało się wyraźnie odczuć na tym telewizorze. Był tylko pewien przedsmak. Filmy wyglądały lepiej niż ze zwykłego Blu-ray, ale nie powodowały niestety takich doznań jak w przypadku telewizorów z najwyższej półki typu DX900. Jasność 350cd/m2 jest zwyczajnie zbyt niska by oddać jaskrawe efekty, które chcielibyśmy widzieć na ekranie. Na przykład takie świeczki w filmie “Smerfy 2”:

 

movie1.jpg

Świeczki w tej scenie były wyraźnie mocniejsze niż w wersji Full HD Blu-ray, ale nie aż tak mocne by imitować prawdziwy ogień.

 

W scenie tej dało się odczuć, że nie oglądamy zwykłego Blu-ray’a, tylko wersję Ultra HD z HDR, jednak efekt nie był porywający i adekwatny do ceny za jaką kupujemy ten telewizor. Zmierzyłem jasność płomienia punktowo na ekranie, wynik wyniósł luminancehdr.png. Niestety niecałe 300cd/m2 to przynajmniej dwukrotnie niższa jasność niż to co powinniśmy faktycznie widzieć w tej scenie. Podsumowując więc, efekt HDR widać, ale nie w pełnej krasie. Ponieważ telewizor nie jest w stanie dać więcej jasności, najjaśniejsze tony ulegają kompresji. Scena z latarniami jest dobrym przykładem. Wnętrze lamp nie uległo zlaniu w jednolitą biel, jednak jest trochę gorzej widoczne niż na ekranach o wyższej jasności (no i jest ogólnie za ciemne):

 

movie2.jpg

Detale w jasnych światłach latarni są kompresowane – dzięki temu nie giną.

 

(6638)

2 1 głos
Article Rating
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

278
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x