Panasonic TX-50DX700E TEST – Ultra HD LCD LED

Panasonic TX-50DX700E TEST – Ultra HD LCD LED

6.67K
0

Słowem wstępu

Kolejnym telewizorem, który przyjechał do nas od firmy Panasonic jest model DX700 w wersji 50 calowej. Jest to średniej klasy telewizor, który ma zapewnić bardzo dobre kinowe doznania oraz sprawdzić się przy oglądaniu codziennej telewizji. Dodatkowo wspiera oczywiście technologię Ultra HD dlatego tak mocny akcent będziemy kładli w teście na oglądanie filmów z odtwarzacza Ultra HD Blu-ray oraz współpracę z PC.

 



Wygląd

 

Panasonic w tym roku znacznie podniósł poprzeczkę jeżeli chodzi o wykonanie swoich telewizorów. Było to oczywiście dobitnie widoczne w modelu DX900, będzie widoczne w DX800 ale również i DX700 pokazuje, że w tej klasie także może być bardzo dobrze. Materiały użyte do wykonania ekranu są naprawdę dobrej jakości. Także ich spasowanie nie budzi wątpliwości. Matrycę otacza wyjątkowo wąska srebrna ramka o grubości zaledwie 5mm. To prawie rekord w tegorocznych telewizorach. Także grubość ekranu robi wrażenia. Patrząc od góry to tylko 15mm a idąc ku dołowi powiększa się to zaledwie do 25mm.

 

Podstawa DX700 składa się z dwóch nóżek, które są metalowe. Firma pokusiła się o dodanie bardzo przydatnej funkcji. Mianowicie możemy postawić telewizor w dwóch rodzajach rozstawu nóżek. Szerokiej albo wąskiej. Bardzo dobry i przydatny patent. Możecie to ocenić na naszym filmie instruktażowym:

 

 

4.jpg 7.jpg

Szerokość podstawy to 101 cm w wersji szerokie,  52,5 cm w wersji wąskiej a głębokość 20cm (wersja 50 cali)

16.jpg 18.jpg

Szerokość ramki otaczającej ekran to 5mm. Grubość ekranu schodzi z 15mm do 25mm.

 

7b.jpg

Rozstaw śrub jest standardowy i wynosi 400 x 200 mm.

 

28.jpg 29.jpg

W tym przypadku polecamy np. uchwyt obrotowy firmy Vogel’s. Telewizor testowaliśmy z modelem W53080

 



Wyposażenie i Złącza

Telewizor jest całkiem nieźle wyposażony. Posiada wszystkie niezbędne złącza video oraz audio. Mamy tutaj do dyspozycji m.in trzy złącza HDMI w tym dwa 2.0a (4K 60/50p z technologią HDCP 2.2), trzy złącza USB (jedno w wersji 3.0), złącze component, ethernet, wyjście optyczne dźwięku oraz na słuchawki i wejście antenowe. Do tego możliwość umieszczenia modułu dostępu CI Plus np. dla telewizji kablowej UPC. Telewizor posiada oczywiście wbudowaną kartę WiFi.

13.jpg 19.jpg

 

Pilot to doskonale znana konstrukcja. Nie zmieniło się tutaj wiele. Jest dobrze wykonany a gumowe klawisze wciskają się bez problemów. W centralnym miejscu dość dobrze widoczny klawisz NETFLIX.

 

22.jpg

 

 

 



 



Testy syntetyczne

Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 55″
Typ matrycy LCD z podświetleniem WCP-LED typ. VA
Odświeżanie matrycy: 60Hz
Kontrast natywny (bez wygaszania): 4 700:1
Kontrast w filmach: średni: 6 700:1 max: 7 900:1 min: 5 400:1
Maksymalna jasność po kalibracji 300cd/m2 (pełny ekran), 350cd/m2 (HDR)
Odbicia od ekranu: średnie, ekran satynowy
Błędy barw po kalibracji średnia dE: 0,6 maks. dE: 1,4
Rozdzielczość ruchomego obrazu
Input Lag 52ms w trybie gra, 69ms w trybie Pure Direct
Pełna rozdzielczość koloru (PC – 4:4:4) tak, 2160p60 w trybie “gra” lub “4K Pure Direct”
Poprawna obsługa klatkaży 24Hz TAK, 50Hz TAK, 60Hz TAK
Obsługa 10 bitowego koloru Tak


Matryca, zalecane ustawienia

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o matrycach:

“IPS vs VA czyli którą matrycę wybrać”

ipsva.png

 

Panasonic DX700 zbudowany został na 60Hz matrycy typu VA i wszystko wskazuje na to, że jest to dokładnie taka sama matryca jak we flagowym modelu DX900, tyle, że “wykastrowana” z herców. Oczywiście różni się też konstrukcją podświetlenia ekranu. Telewizor nie posiada bezpośredniego podświetlenia (Direct LED), a jedynie krawędziowe, z diodami rozlokowanymi najprawdopodobniej na poziomych krawędziach. Nie powinno wpłynąć to na wierność odwzorowania kolorów, ani na potencjał do pokrycia szerszej palety barw (w filmach ultra hd). Z pewnością będzie jednak miało znaczący wpływ na czerń. 

 

 

Tak jak w DX900 diody posiadają zmodyfikowaną budowę (konkretnie specjalny luminofor), która pozwala uzyskać znacznie szerszą paletę barw niż przy klasycznym typie podświetlenia (W-LED). Producent określa je jako Wide Color Phosphor LED (w skrócie WCP-LED). Inżynierowie zapytani czemu po prostu nie użyli kwantowych kropek odpowiedzieli: “Technologia QD ma mocno ograniczoną żywotność, szczególnie przy wysokich poziomach jasności. Nie da się zatem stworzyć jasnej matrycy (potrzebnej by dobrze oddać efekt HDR) na kwantowych kropkach.” 

 

Zalecane ustawienia

Panasonic DX700 nie posiada certyfikatu ISF, ani THX. Nie ma zatem dwóch dodatkowych predefiniowanych ustawień (Profesjonalny 1 i Profesjonalny 2), które dedykowane są do przeprowadzenia profesjonalnej kalibracji. Oczywiście nie znaczy to, że testowany telewizor nie posiada przyzwoitego trybu fabrycznego, czy też nie daje się skalibrować. Nic z tych rzeczy! W telewizorach japońskiego producenta, brak certyfikatów oznacza jedynie to, że w menu zastosowane zostało inne nazewnictwo – zamiast trybów ISF mamy tu więc “ustawienia własne”, a zamiast THX mamy “Prawdziwe Kino”. Sugerowanym przeze mnie trybem, dostarczającym najwierniejszy fabrycznie obraz jest właśnie ten drugi. Dodatkowo należy w nim dokonać następujących zmian:
 
Menu -> Obraz -> Redukcja szumów -> Wyłączony
Menu -> Obraz -> Redukcja szumów MPEG -> Wyłączony
Menu -> Obraz -> Ustawienia na ekranie > 16:9 Overscan -> Wyłączony
 
Powyższe funkcje mają negatywny wpływ na jakość obrazu, jednak sprawiają też, że najgorsze jakościowo materiały wydają się (amatorskim okiem) lepsze. Dlatego często są włączone fabrycznie. Z odnalezieniem funkcji nikt nie powinien mieć problemu, bowiem menu zmieniło się bardzo nieznacznie w stosunku do ubiegłego roku.
 


Reprodukcja Obrazu – SD/Full HD

Fabrycznie

wb_f.png gamut_f.jpg
Średnia deltaE barw standardowych 2,3 maksymalna 4,6
Średnia deltaE barw ze wzornika 2,6 maksymalna 7,1
Średnia deltaE palety szarości 3,3 maksymalna 6,9
 
O naszym DX700 zdecydowanie nie można było powiedzieć zbyt wiele złego w dziedzinie odwzorowania barw. Były w prawdzie pewne mankamenty, ale wyglądały na typowe niuanse wynikające z fabrycznego rozrzutu pomiędzy wyświetlaczami. Odcień bieli, łamany barwą morsko-zieloną, nieco spychał odcień obrazu właśnie w tym kierunku, zaś charakterystyka jasności (gamma) była nieco za wysoka, nadając szczyptę sztucznego kontrastu. Poza tymi dwoma uchybieniami nie dopatrzyłem się jakichkolwiek innych problemów w fabrycznym trybie “Prawdziwe Kino”. Obraz był dosyć “kinowy”, z naturalnymi i nieprzesyconymi barwami.

 

Po kalibracji

wb_c.png gamut_c.jpg
Średnia deltaE barw standardowych 0,5 maksymalna 1,7
Średnia deltaE barw ze wzornika 0,6 maksymalna 1,4
Średnia deltaE palety szarości 0,4 maksymalna 1,1
 
Nie powinno być dużym zaskoczeniem, że bez większych trudności udało się wyeliminować opisane przed chwilą błędy, za pomocą kalibracji. Telewizory Panasonic mają bardzo rozbudowane funkcje regulacyjne obrazu, stąd uzyskanie referencyjnego odcienia bieli było niedługa pracą. Podobnie z gammą, którą udało się osadzić na referencyjnej wartości 2.35. Dalsza korekcja gamutu, na którą telewizor także pozwala, była już tylko formalnością i po całym procesie DX700 oddawał barwy dokładnie tak jak robią to monitory studyjne. Nie udało mi się dopatrzeć jakichkolwiek uchybień na znanych mi treściach. Wybrane sceny z filmów wyglądały po prostu jak oglądane przez okno!

 

movie4.jpg

Tak naturalnie oddany obraz można było podziwiać na skalibrowanym DX700.

 

Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

 

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Wielkim teście kalibracji

Oraz w temacie: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora

 

Pobierz pełny raport z kalibracji TV download-icon.png

Galeria przekłamań obrazu

Wybierz ustawienia obrazu w telewizorze:

  • Tryb “Standard”
  • Najlepszy fabryczny
  • Obraz Skalibrowany
  • Referencja (studio)
Wybierz kadr z filmu:

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

 



Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

Po zaaplikowaniu zalecanych ustawień (opisanych we wstępie), DX700 może pochwalić się bardzo dobrą obróbką obrazu. Wyłączenie redukcji szumów, oraz innych zbędnych “dopalaczy” sprawiło, że obraz trafiał na ekran praktycznie w takiej formie, w jakiej został wypalony na płycie, tudzież nadany w telewizji. Bez jakichkolwiek zmian. Po ustawieniu suwaka ostrości na pozycję “0” nie miało też miejsca jakiekolwiek uwypuklanie krawędzi, aczkolwiek w trybie Prawdziwe Kino nawet ustawienie domyślne (50) nie powoduje zbędnych przeostrzeń. Jeżeli jednak planujemy oglądać głównie materiały poddane mocnej kompresji, na przykład z telewizji, to możemy sobie pozwolić na nieznaczne podniesienie suwaka “ostrość”..
 
W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.
 
Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z .
 


Kontrast i Czerń

Natywny kontrast telewizora wynosi 4700:1. To wartość uzyskana oczywiście po kalibracji. Panasonic DX700 oferuje także wsparcie ze strony systemu wygaszania strefowego, jednak jak wspomniałem we wstępie, rozmieszczenie diod na krawędziach ogranicza potencjał funkcji. Zaraz się przekonamy jak bardzo. Nadmienię tylko, że funkcja lokalnego wygaszania ma cztery tryby działania i znajdziemy ja w głównym menu ustawień obrazu:

 

menu1.jpg

Funkcja lokalnego wygaszania znajduje się w Menu -> Obraz -> Sterowanie adapt. podśw.

 

W poniższej tabeli jeden z trybów wygaszania zaakcentowałem kolorem pomarańczowym jako zalecany wybór. W tym przypadku nie należy jednak traktować tego jak wyrocznie. Dowiecie się zaraz dlaczego. Przejdźmy zatem do sekwencji testowej:

 

Scena

(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)

Opis sceny Wynik pomiaru
wygaszanie: WYŁ wygaszanie: MINIMUM wygaszanie: POŚREDNIE wygaszanie: MAKSYMALNE
scena1.jpg Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 6 000:1 6 200:1 10 500:1 4 500:1
scena2.jpg Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania 6 400:1 6 400:1 6 800:1 11 300:1
scena3.jpg Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora 7 200:1 7 200:1 7 400:1 7 300:1
scena4.jpg Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 5 400:1 5 400:1 6 300:1 8 300:1
scena5.jpg Skrawek czerni w pobliżu (ale nie bezpośrednim) złożonego obiektu geometrycznego, przy niskim kontraście widać świecenie czerni 7 700:1 7 900:1 8 500:1 25 000:1
scena6.jpg Ta sama scena jednak bliżej jasnego obiektu. Spadek kontrastu w tej scenie można interpretować jako efekt halo (łuna świetlna wokół obiektu) 7 400:1 7 400:1 7 200:1 7 800:1
 
Jak widzicie wyłączenie wygaszania strefowego tylko trochę różni się od ustawienia go na minimum. Trzeba jednak zaznaczyć, że nawet w takiej konfiguracji wyniki kontrastu są już dosyć wysokie jak na telewizor LCD. Kontrast na średnim poziomie ok 7 000:1 zapewnia niezłe wrażenia wizualne po zmroku. Da się odczuć niezłą głębie i plastykę obrazu. Oczywiście czerń nie zlewa się z ramką, ale jest już do takiego efektu całkiem niedaleko ;) Wariant pośredni i maksymalny pozwala jeszcze mocniej podpompować kontrast, nawet do wartości pięciocyfrowych, jednak ma już mocne tendencje do wypaczania obrazu. Jak zaraz zobaczymy…
 
Degradacja obrazu przez lokalne wygaszanie
Z reguły każda implementacja systemu lokalnego wygaszania połączona jest z mniejszą lub większą manipulacją kontrastu. To drugie zjawisko jest oczywiście niepożądana cechą ponieważ zaburza wierność przekazu obrazu. Jego konsekwencją jest przeważnie zlewanie się jasnych detali obrazu do kupy, bądź “spłaszczanie” jaskrawych obiektów. Poniższa tabelka przedstawia konsekwencje korzystania z danego trybu wygaszania:
 
Tryb funkcji wygaszania Wyłączony Minimum Pośredni Maksimum
Zdjęcie obrazu dimmingOff.jpg dimmingOff.jpg dimmingMin.jpg dimmingMedMax.jpg
Opis działania Zdjęcie prezentuje obraz referencyjny (po kalibracji) bez lokalnego wygaszania. Do niego należy porównywać dalsze zdjęcia. Brak zaburzeń tonalności obrazu. Wyraźne zmiany w jasnych bielach, detale zlewają się. Wyraźne zmiany w jasnych bielach, detale zlewają się.
 
Ogólnie rzecz ujmując, w trybie minimalnym zmiany wprowadzane w obraz są praktycznie nie do wychwycenia. Algorytm jest dobrze zaprojektowany i jak widać nie manipuluje sztucznie kontrastem. Sytuacja diametralnie zmienia się po przejściu w tryb Pośredni, lub Maksymalny. Widać tu bardzo agresywne działanie algorytmu wygaszającego i ogromną manipulację kontrastem. W prawdzie skutkuje to jeszcze lepszą czernią, ale z mojego punktu widzenia zmiana przejść tonalnych jest zbyt duża. Trzymałbym się ustawienia minimalnego :)

 



Seans w dzień

Telewizor posiada satynową matrycę na której odbicia są nieznacznie rozmyte, a czerń słabnie tylko trochę. W ciągu dnia możemy więc liczyć na niezłą czerń i redukcję dokuczliwych odbić.

 

Maksymalna jasność – ekran wypełniony bielą 300cd/m2
Maksymalna jasność – 10% ekranu wypełnione bielą 300cd/m2

 

Niestety DX700 nie posiada zbyt dużego potencjału jasności i maksymalne co może zaoferować to skromne 300cd/m2. Wynika z tego, że jest to raczej ekran do mniej naświetlonych salonów lub dla osób, które oglądają głównie po zmroku.

 



Równomierność ekranu

uniformity.png

Równomierność barwy – da się wyszukać pewne błędy.

 

Jak widzimy, odcień nieco różni się na brzegach obrazu –  ucieka w zimniejszą barwę. Równomierność jasności pozostawia nieco do życzenia. W dolnych rogach jest zauważalnie ciemniej. Na szczęście są tam z reguły pasy w filmach.

 

 

Wyniki pomiarowe:

luminanceUniformity2.png luminanceUniformity.png

 



Ultra HD – kompatybilność

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o Ultra HD:

“UHD? 4K? Czym jest technologia, która podbija rynek”

uhd4k.png

Panasonic DX700, jako nieco uboższy model nie może poszczycić się certyfikatem Ultra HD Premium. W prawdzie pokrycie kolorów by mu na to pozwalało, jednak maksymalna jasność jaką uzyskuje – nie, ale o tym zaraz. Kompatybilność, w ogólnym rozrachunku, jest bardzo dobra. Dwa porty HDMI pracują w standardzie 2.0a. Telewizor rozpoznaje także pliki kodowane w szerokiej palecie barw, z HDR, wykorzystujące najnowszy kodek HEVC. Możliwy jest także odbiór treści Ultra HD z wbudowanych tunerów.

 

Certyfikat Ultra HD Premium NIE
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:2:0 TAK
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@24Hz 4:4:4 TAK
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4 TAK
Poprawne odtwarzanie testowego kanału SAT UHD
Wsparcie dla plików UHD z kodekiem HEVC TAK
Obsługa YouTube w 4K TAK
Kompatybilność z HDCP 2.2 TAK – wszystkie złącza

 

By zapewnić lepszą kompatybilność z odtwarzaczami istnieje możliwość ręcznego wyboru standardu zabezpieczeń HDCP – 1.4, kompatybilne z treścią Full HD, lub 2.2 dla Ultra HD.

 

menu9.jpg menu8.jpg

 

Obsługa HDR i szerokiej palety barw

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o HDR:

“HDR, Co to jest HDR, HDR10 kontra Dolby Vision”

hdr.jpg

 

Ponieważ na rynku zaczyna rychło popularyzować się treść Ultra HD, oferująca więcej niż tylko samą podwyższoną rozdzielczość, kluczowym staje się przetestowanie jak telewizor wspiera pozostałe walory nadchodzącego standardu, takie jak HDR i szerszy gamut barw. Na szczęście nasza redakcja jest już uzbrojona w odtwarzacz Ultra HD Blu-ray (m.in Samsung UBD-K8500 ale już za chwilę także w Panasonic UB900), a także całą masę plików testowych. 

 

W DX700 niestety nie wprowadzono jawnych ustawień związanych z obsługą treści Rec 2020 / ST2084, tak jak było to w DX900. Jest jednak ta sama funkcja, która odpowiada za automatyczne rozpoznawanie treści z HDR. W DX700 jest ona już domyślnie włączona.

 

menu7.jpg

Obsługa HDR przez HDMI jest domyślnie aktywowana.

 

Na szczęście posiadamy już generator metadanych HDR i mogłem sprawdzić czy na pewno telewizor przełączy się w odpowiedni tryb. Nie rozczarowałem się :)

 

hdrinfo.jpg

Obsługa HDR jest bezproblemowa!

 

Jak wiemy, treść Ultra HD będzie docelowo wykorzystywała szerszą paletę kolorów – Rec 2020. Kluczowe jest zatem by telewizor automatycznie rozpoznawał i przełączał się w nią po wykryciu odpowiedniego sygnału. Choć nie ma ustawień związanych z automatycznym wyborem treści, to w menu znajdziemy wybór przestrzeni barw i w istocie dokonuje się on automatycznie po rozpoznaniu filmu z szeroką paletą barw :)

 

menu2.jpg

Ustawienia związane z przestrzenią barw dokonują się automatycznie.

 



Reprodukcja obrazu UHD (Rec 2020 i HDR)

Szeroka paleta barw

Potencjał telewizora do generowania bardziej nasyconych barw, jakie mogą być kodowane w filmach UHD, jest duży. DX700 chwali się następującym pokryciem:

 

DCI P3 Rec 2020
dci.jpg rec2020.jpg
Pokrycie palety: 94% Pokrycie palety: 74%

 

Prawie 95% pokrycie palety DCI to rewelacyjny wynik. Sprawdzam ją jednak tylko w celach informacyjnych (bazuje także na niej certyfikacja Ultra HD Premium). Filmy są jednak ostatecznie kodowane w Rec. 2020, czyli ultra-szerokiej palecie, której 100% pokrycie prawdopodobnie nie zostanie nigdy osiągnięte. Wynik w granicach 75% jest zatem bardzo dobry, szczególnie jak na obecne czasy, gdy artyści w studiach filmowych pracują co najwyżej na paletach DCI P3.

 

W obecnej chwili, gdy na rynku są już filmy Ultra HD, a wyświetlacz jest z nimi kompatybilny, badanie samego pokrycia jest bardzo wybiórcze. Podstawą jest, tak jak w przypadku treści Full HD, ocena przekłamań kolorów, podczas pracy paletą Rec 2020. Wpierw sprawdźmy jednak działanie HDR.

 

Maksymalna jasność HDR – cały ekran 350cd/m2
Maksymalna jasność HDR – fragment ekranu (L20) 350cd/m2
 
Jak widać, w DX700 nie drzemie niestety żaden ukryty potencjał jasności, który miałby się aktywować po wejściu w tryb HDR. Maksymalna jasność stoi na poziomie podobnym do tego, który można uzyskać w zwykłym trybie, podbijając suwak podświetlenia na maksimum. Jasność 350cd/m2 nie jest na tyle wysoka, by HDR powodował opad szczęki. To już można stwierdzić bez oglądania. Dobra wiadomość jest tylko taka, że szczytowa wartość jest taka sama bez względu na to, czy życzymy ją sobie na małym wycinku ekranu, czy na całej powierzchni wyświetlacza, więc jest stabilnie.

 

“Prawdziwe Kino” (Rec 2020 / HDR) ustawienia fabryczne

Wybaczcie niedopracowane wykresy np. gamutu, jestem dopiero w trakcie przygotowywania tych elementów dla normy Rec 2020.

wb_uhd_f.png gamut_uhd_f.jpg
Średnia deltaE barw standardowych 3,0 maksymalna 8,1
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,7 maksymalna 4,6
Średnia deltaE palety szarości 3,3 maksymalna 9,4
 
W ustawieniach fabrycznych, da się zauważyć zbaczanie odcienia obrazu w dokładnie tę samą stronę, w którą miało to miejsce przy pomiarach Full HD – zieleni. Oprócz tego udało mi się wykryć pewne niedoskonałości w reprodukcji barw czerwonych. Ulegały one przesyceniu, ale nie wielkiemu. Pozostałe barwy wyglądały na całkiem dobrze oddane, oczywiście o ile mieściły się w gamut, bo oczywistym jest, że DX700 nie pokrywa całej palety Rec 2020. Stąd niektóre próbki mają teoretycznie duże przekłamania, ale spokojnie – raczej nie zobaczymy ich w filmach, bowiem w studiach filmowych również nie są stosowane jeszcze monitory o takim pokryciu.

 

Pewne odstępstwa od normy da się także zauważyć w charakterystyce jasności (EOTF). Jak widzimy zmierzona charakterystyka nie pokrywa się w bielach z linią docelową i słusznie. Przypominam, że maksymalna jasność wyświetlacza to 350cd/m2 i dlatego tak, a nie inaczej ułożyła się linia docelowa. Standard HDR zakłada, że jasność jest zawsze taka sama, aż do pewnego poziomu obcięcia. Problem w tym, że obcięcie następujące na tak niskim poziomie jasności nie wyglądało by korzystnie. Dlatego telewizor robi lekkie odstępstwo i kompresuje detale w bielach. Jest też widoczne nieznaczne odstępstwo w czerniach – są rozjaśnione. Nie jestem jednak w stanie ocenić na ile to wpływa na obraz.

 

Po kalibracji (do Rec. 2020/HDR)

wb_uhd_c.png gamut_uhd_c.jpg
Średnia deltaE barw standardowych 2,6 maksymalna 8,9
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,2 maksymalna 3,2
Średnia deltaE palety szarości 1,7 maksymalna 8,6
 

Uzyskanie wzorcowego balansu bieli nie było większym wyzwaniem, aczkolwiek konieczne było skalibrowanie innego trybu. Używany wcześniej “Prawdziwe Kino” trzymał bowiem ustawienia dla Full HD i nie zmieniały się one po wprowadzeniu sygnału UHD z HDR i szeroką paletą barw. Na szczęście kalibrować można także profil “Ustawienia Własne”. Prawidłowe ustawienie bieli bez dwóch zdań poprawiło neutralność barw. Przesyceń w rejonach czerwieni niestety nie udało się usunąć do końca, więc okazyjnie dawało się zauważyć, że kolory skóry na filmach Ultra HD były trochę za bardzo nasycone. Dało się to jednak bez problemu zaakceptować.

 

Wrażenia subiektywne

Obejrzałem kilka filmów z Ultra HD Blu-Ray i przyznać muszę, że efektu HDR nie dało się wyraźnie odczuć na tym telewizorze. Był tylko pewien przedsmak. Filmy wyglądały lepiej niż ze zwykłego Blu-ray, ale nie powodowały niestety takich doznań jak w przypadku telewizorów z najwyższej półki typu DX900. Jasność 350cd/m2 jest zwyczajnie zbyt niska by oddać jaskrawe efekty, które chcielibyśmy widzieć na ekranie. Na przykład takie świeczki w filmie “Smerfy 2”:

 

movie1.jpg

Świeczki w tej scenie były wyraźnie mocniejsze niż w wersji Full HD Blu-ray, ale nie aż tak mocne by imitować prawdziwy ogień.

 

W scenie tej dało się odczuć, że nie oglądamy zwykłego Blu-ray’a, tylko wersję Ultra HD z HDR, jednak efekt nie był porywający i adekwatny do ceny za jaką kupujemy ten telewizor. Zmierzyłem jasność płomienia punktowo na ekranie, wynik wyniósł luminancehdr.png. Niestety niecałe 300cd/m2 to przynajmniej dwukrotnie niższa jasność niż to co powinniśmy faktycznie widzieć w tej scenie. Podsumowując więc, efekt HDR widać, ale nie w pełnej krasie. Ponieważ telewizor nie jest w stanie dać więcej jasności, najjaśniejsze tony ulegają kompresji. Scena z latarniami jest dobrym przykładem. Wnętrze lamp nie uległo zlaniu w jednolitą biel, jednak jest trochę gorzej widoczne niż na ekranach o wyższej jasności (no i jest ogólnie za ciemne):

 

movie2.jpg

Detale w jasnych światłach latarni są kompresowane – dzięki temu nie giną.

 



Odwzorowanie ruchu

Panasonic DX700 wyposażony został w matrycę o maksymalnej częstotliwości odświeżania wynoszącej 60Hz, co z miejsca odbiera mu możliwość zapewnienia bardzo ostrego i wyraźnego obrazu przy np. transmisjach sportowych chociaż jest pewna opcja pomagająca i w tym aspekcie. Wciąż jednak ma on możliwość uzyskania dobrej płynności w filmach, o ile producent zdecydowałby się zaimplementować system poprawy płynności ruchu i… jak się okazuje, taki system jest na pokładzie! W DX700 jest jednak funkcja Intelligent Frame Creation:

 

menu5.jpg

Intelligent Frame Creation, oraz Clear Motion – dwie funkcje odpowiedzialne za ruch.

 

Funkcja ta odpowiada za płynność w filmach (24 i 25p), nie ma jednak wpływu na materiały typu sport (50, 60p). Na tego typu treści ma jednak wpływ system “Odświeżanie Clear Motion”. Jest on w stanie nieco poprawić szybkie treści sportowe, jednak ma jeden minus, jak zaraz zobaczymy w tabeli, powoduje rozdwajanie się konturów obiektów. Uzyskanie wyraźnego obrazu bez podwojonych konturów byłoby możliwe tyko i wyłącznie na matrycy 120Hz.

 

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o fotografiach ruchu:
“Śledząca Kamera – najlepsze kryterium odwzorowania ruchu”
trackingcamera.png

 

Nazwa trybu Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Intelligent Frame Creation: dowolnie

Odświeżanie Clear Motion: Wyłączone

Smużenie:

bardzo duże

 

 

Maksymalna jasność:

300cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

zależnie od IFC

m_2.jpg
Intelligent Frame Creation: dowolnie

Odświeżanie Clear Motion: Włączone

Smużenie:

umiarkowane

 

 

Maksymalna jasność:

250cd/m2

Powielenie krawędzi:

wyraźne

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

zależnie od IFC

m_3.jpg

 

Jak widzimy, zysk z funkcji Clear Motion jest widzialny, aczkolwiek podwójny kontur wygląda tylko trochę lepiej niż klasyczne rozmycie w ruchu. Jeśli chodzi zaś o płynność w filmach, to Intelligent Frame Creation nie jest tak rozbudowane jak w DX900 i nie posiada dziesięcio-stopniowej skali. Dostępne są klasyczne tryby: “Wyłączony”, “Minimalny”, “Pośredni”, “Maksymalny”. Rzekłbym, że działają równie klasycznie co w zeszłych latach – Minimalne wnosi niewielką poprawę do płynności, a warianty wyższe są już dosyć agresywne, zatem dają na tyle duży przyrost płynności, że można nazwać obraz teatralnym. Trochę zabrakło złotego środka, jednak wielu osobom pewnie nie będzie to przeszkadzać.

 



Kąty widzenia

Jak to zazwyczaj bywa w przypadku matryc VA, kąty widzenia nie są mocną stroną, szczególnie w przypadku telewizora o specjalizowanym podświetleniu, które poszerza paletę barw. Tak jest w przypadku DX700. Nawet po lekkim zejściu z osi widać już dużą zmianę odcienia obrazu i spadek kontrastowości. Zobaczcie z resztą sami na nagraniu.

 

 



Granie na konsoli i PC

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o dwóch sprawach:

“Input Lag, chroma 4:4:4 – czy są istotne?”

lag.png

 

Panasonic DX700 dość dobrze radzi sobie też z konsolą! Jego input lag wynosi 52msec. To niezły wynik, pozwalający komfortowo grać zwykłym graczom.

 

lag.png

 

A jak wygląda rozmycie obrazu w trybie Gra? Raczej standardowo, jak to na telewizorze LCD, który nie może korzystać z upłynniacza w dedykowanym trybie do konsoli.

 

Nazwa trybu Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Sygnał 2160p60, tryb Gra Smużenie:

duże

 

 

Maksymalna jasność:

300cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

brak

m_1.jpg

 

Reprodukcja chrominancji w pełnej rozdzielczości (4:4:4 / RGB) jest też bezproblemowa. Co ciekawe, nie trzeba wcale włączać trybu Pure Direct (który podnosi lag do 69ms). Wystarczy zwykły tryb Gra i rozdzielczość 3840x2160p60.

 

chroma444.jpg

Chroma 4:4:4 w trybie Gra

 

W trybie Gra, przy podłączonym komputerze. Opóźnienie wyniosło 64ms. Pomiar został wykonany taką samą metodą jak w przypadku monitora dla graczy - BenQ XL2730Z. W jego teście znajduje się dokładny opis procedury.

 

Klatka nr. N

0000.jpg

 

Klatka nr. N+64[msec]

0064.jpg

 

A jak się gra na takim ekranie w gry w rozdzielczości 4K? Co tu dużo pisać: jest to dużo większy rozmiar niż typowy monitor, nawet 32″. Wrażenia są niesamowite a granie na telewizorze w pełni przygotowanym na współpracę z PC to czysta przyjemność.

44.jpg

Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w dwie karty GeForce GTX 980 Ti SLI powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 980 przygotowany we współpracy z firmą HyperCube Stacje Graficzne. Komponenty od firm Nvidia, ASUS, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska oraz PlayStation Polska

 

40.jpg

Nasz komputer bez problemu wykrył Panasonica DX700 i pozwolił ustawić rozdzielczość 4K w 60Hz. Oczywiście przez złącze HDMI 2.0a

 



Smart TV – Firefox OS

W tym roku firma Panasonic zastosowała doskonale znany system czyli Firefox OS. Nazwę kojarzycie też chociażby z domowej przeglądarki np. na swoich PC. Osobiście bardzo ją lubię ze względu na szybkość działania. Podobnie jest z Firefox OS. System został bardzo ładnie zoptymalizowany i chodzi płynnie oraz posiada bardzo funkcjonalne możliwości. Jego ogromną zaletą jest prostota użytkowania.
 

20.jpg

 

Smart TV to przede wszystkim dostęp do setek najróżniejszych aplikacji. Część z nich to oczywiście znane, polskie serwisy takie jak np. Player czy Ipla. Jak widzicie poniżej są też znane światowe serwisy video jak chociażby YouTube czy Eurosport.

41.jpg 42.jpg

55.jpg

56.jpg

 

Do telewizora można także mówić. Wykorzystujemy do tego aplikację TV Remote 2 oraz mikrofon naszego smartfona. Działa to bardzo dobrze.

73.jpg 74.jpg

 

Całością zarządzamy za pomocą standardowego pilota lub aplikacji TV Remote 2 posiadającej wirtualny Touchpad, dzięki któremu możemy szybko i łatwo przeglądać strony www. Do telewizora możemy także podpiąć myszkę i klawiaturę. Ja użyłem bardzo fajnego rozwiązania od Logitecha – dwa w jednym. Dzięki temu tylko jeden port USB zostanie zajęty przez bezprzewodowy nadajnik.

43.jpg 44.jpg

Jak już wyżej napisałem, całym telewizorem możemy zarządzać za pomocą aplikacji TV Remote 2. Z powodzeniem może ona zastąpić standardowego pilota. Zdecydowanie polecam to rozwiązanie!

23.jpg 24.jpg
68.jpg 69.jpg

 

Jeżeli oferowany Smart TV przez producenta to dla Ciebie za mało, polecamy:

“Intel Compute Stick – komputer PC wielkości pendrive’a”

67.png

 



TV Anywhere

Funkcję TV Anywhere znamy już z poprzednich odsłon telewizorów. Została ona zaimplementowana do modelu DX700. Dzięki niej, możliwym staje się oglądanie telewizji z dowolnego tunera wbudowanego w telewizor na urządzeniach mobilnych jak telefon czy tablet. Co ciekawe, urządzenia przenośne nie muszą znajdować się w obrębie sieci domowej. Gry wróciłem do domu z redakcji mogłem dalej oglądać kanały dostępne na telewizorze ale w wersji mobilnej.

 

Na filmie korzystam z DX900 jednak dokładnie tak samo działa to w modelu DX700

 

Do poprawnego działania tej funkcjonalności należy skorzystać z aplikacji o nazwie Panasonic Media Center. Po krótkiej konfiguracji wszystko działało jak należy. Jakość obrazu na ekranie możemy być pokazywana maksymalnie w 360p (1.5 Mbps). To całkowicie wystarczający wynik by obraz był wyraźny i poprawny w odbiorze.

47.jpg 48.jpg
26.jpg 27.jpg

59.jpg

60.jpg

 



Obsługa multimediów

Telewizor bardzo dobrze radzi sobie z wszelkiej maści multimediami dostępnym ze źródeł zewnętrznych jak np. pamięć USB czy serwery DLNA. Nie nastąpiły tutaj jakieś poważne zmiany względem zeszłego roku. Możemy przeglądać płynnie zdjęcia, słuchać muzyki z plików mp3 czy flac oraz oglądać materiały video w postaci np. MKV z napisami TXT/SRT czy też HEVC w 4K z HDR i szeroką paletą barw. Szkoda tylko, że nadal wygląd tej części menu jest dość surowy.

51.jpg 52.jpg
53.jpg 54.jpg

 



Jakość dźwięku

DX700 wyposażono w dwa szerokopasmowe głośniki o mocy 10W (RMS) każdy, co sprawia, że trudno od tego urządzania oczekiwać brzmienia hi-fi. W ogólnym rozrachunku dźwięk jest dość poprawny i mało zniekształcony nawet na wyższych poziomach wysterowania, choć brakuje mu finezji, polotu i wyrafinowania. Zdecydowanie do oglądania filmów zalecam podłączenie się do soundbara czy kina domowego.

 

38.jpg

 



Oglądanie telewizji DVB-T/2 / DVB-C

DX700 posiada wbudowane tuner telewizji naziemnej (T2) i kablowej. Znalazło się także miejsce na moduł CI+. Skanowanie następuje w prosty sposób podczas instalacji i inicjalizacji nowego TV. Fabrycznie dostawca UPC został dodany do listy wyboru przy tunerze DVB-C. Ekran bez problemu radzi sobie także z odbiorem HbbTV. Do telewizora możemy podłączyć zewnętrzny dysk twardy i nagrywać audycje lecące w telewizji. Jedynie co mnie boli to wygląd samego menu. Szkoda, że firma nie poszła tutaj w parze z nowym wyglądem systemu Firefox OS. Przez to wygląda to trochę surowo.

61.jpg 44.jpg
63.jpg

62.jpg

 

Na koniec trzeba wspomnieć o super rozwiązaniu, które może nam pomóc w budowaniu systemu Multiroom w naszym domu czy mieszkaniu. Telewizor wspiera bowiem odtwarzanie strumieniowe poprzez DVB-via-IP. Możemy zatem po domowej sieci przesyłać do drugiego telewizora (klient np. innej firmy – nie musi być to Panasonic) sygnał z tunerów znajdujących się w DX700. Najciekawsze jest w tym wszystkim własnie to, że drugim ekran wcale nie musi być Panasonica.

49.jpg

50.jpg

 



Podsumowanie i ocena

Panasonic DX700 to jeden z podstawowych modeli Ultra HD Panasonic i wpisuje się w tą rolę całkiem dobrze. Faktem jest, że posiada ograniczenia typowe dla tej klasy produktu, takie jak 60Hz matryca, czy niska jasność, która ogranicza przy okazji efekt HDR, jednak w zakresie swoich możliwości producent wykrzesał wszytko co się dało. Dostaliśmy upłynniacz ruchu, który potrafi poprawić płynność filmów. Szeroka paleta barw i HDR działa stabilnie, chociaż sam efekt HDR nie powala, tak jak w wyższych modelach (bo technicznie jest to nie możliwe). Poza tym możemy liczyć na inne zalety typowe dla telewizorów Panasonic, jak chociażby referencyjne oddanie barw po kalibracji (i całkiem niezłe przed). Input lag, oraz współpraca z komputerem również nie rozczarowuje, chociaż w tej kwestii nie jest rekordowo. W ogólnym ujęciu dostajemy to za co płacimy. Jest to wyświetlacz wart swojej ceny, który moim zdaniem jest idealnym wyborem dla maniaka oglądania filmów, który ma jednak ograniczony budżet a chce zakupić najlepszy telewizor do tego zadania. A miłośnicy najlepszego obrazu z każdego źródła mają kilka wyższych modeli do wyboru jak DX730, DX750, DX780, DX800 czy DX900. (testował Gmeru Maciej Koper)

polecamy.png

PLUSY

  • Wysoki poziom czerni i kontrastu – w tej klasie LCD
  • Dobre fabryczne oddanie kolorów w trybie “Prawdziwe Kino” przy sygnale Full HD i referencyjne po profesjonalnej kalibracji Full HD
  • Dobre fabryczne oddanie kolorów w trybie “Prawdziwe Kino” przy sygnale Ultra HD oraz bardzo dobre po profesjonalnej kalibracji Ultra HD
  • Ponadprzeciętna kompatybilność z Ultra HD (szeroka paleta barw, HDR)
  • Kolory, których nie zobaczymy na “zwykłych” telewizorach Full HD oraz wielu 4K
  • Pomimo matrycy 60Hz dostępny upłynniacz ruchu do filmów oraz częściowo do sportu
  • Szybki i rozbudowany system Firefox OS
  • Unikalna funkcja TV Anywhere
  • Super patent z ruchomą podstawą – dwie wersje pod szerokie i wąskie szafki pod telewizor
  • Dobry dla graczy zarówno w trybach 1080p jak i 4K (akceptowalny input lag dla większości osó B)
  • Bardzo dobra współpraca z komputerem w trybie 4K/60Hz 4:4:4
  • Bogate możliwości kalibracyjne
  • Ponadprzeciętne wykonanie
  • Bogata ilość złączy

MINUSY

  • Kąty widzenia
  • Momenty w menu, które wyglądają surowo i odbiegają od ogólnego wyglądu systemu Firefox OS
  • Jasność mogłaby być większa w przypadku mocno nasłonecznionych pokoi
  • Pewne niedoskonałości w równomierności jasności na brzegach ekranu
  • Dla maniaków grania online w szybkie gry FPS input lag może być odczuwalny

 
Cena referencyjna: Panasonic TX-50DX700E 4 499zł / TX-58DX700E 5 499zł
 
Sprzęt do testów dostarczyła firma Panasonic
 
 
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com: 

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?
 
 

                                                                                  logo600skalibruj.png Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.                                                                                  

[/td][td]

(6674)

2 1 głos
Article Rating
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

278
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x