Słowem wstępu
W bazie przetestowanych ekranów marki Panasonic mamy już najbardziej przystępny model – TX-65EX600 (seria EX600), a także najlepszy ( z segmentu LCD), czyli TX-75EX780 (seria EX780). Rozsądnym byłoby więc sprawdzić co producent ma do zaoferowania w półce średniej, o którą przeważnie pyta najwięcej czytelników naszego portalu. Do naszego laboratorium ściągnęliśmy, w związku z tym, model TX-65EX700. Reprezentanta przystępnej serii EX700. Przekonajmy się, do którego z przetestowanych już telewizorów mu bliżej!
Wygląd
Wykonanie ekranu jest typowe, dla telewizorów Panasonic’a. Ramka nie jest najcieńsza, ale elegancka. Tył zaś pokryto perforowanym tworzywem. W kwestii wykonania myślę, że ekran plasuje się dokładnie pomiędzy modelem wyższym a niższym. Jest wystarczająco dobrze wykonany jak na swoją cenę.
Podstawa po raz kolejny ma możliwość kilku ustawień. Jednym z nich jest wąskie, jak na powyższym zdjęciu. W nim mebel na którym stawiamy telewizor nie musi być nazbyt duży. Nogi można też rozszerzyć jak na poniższym wideo:
Przyznam szczerze, że jestem fanem takiego rozwiązania, aczkolwiek samo wykonanie podstawy EX700 nie przypadło mi raczej do gustu. Dwa zagięte “wąsy” pod telewizorem wyglądają trochę dziwnie. Kwestia gustu.
Badana cecha | Wartość |
Wymiary ekranu (bez podstawy) | 145,7× 84,1× 5,2 cm |
Wymiary kartonu | 190 × 94 × 22 cm |
Odcisk stopy (minimalne wymiary stolika) | 60 × 47 cm |
Waga (bez podstawy) | 39kg |
Otwory do montażu na ścianie | VESA 400×200 |
Złącza i Akcesoria
W EX700 najważniejsze złącza skierowane są w bok. Należą do nich wszystkie trzy porty HDMI, USB przeznaczone do zasilania dysku, oraz złącza antenowe (tylko DVB-T). Złącza analogowe, których raczej nikt już nie używa skierowane są do tyłu, więc może być trudno je podłączyć, gdy TV znajdzie się na wieszaku. Z tyłu są także pozostałe dwa pory USB, oraz gniazdo ethernet i cyfrowe wyjście dźwięku (toslink).
Srebrny pilot imitujący metal wygląda znacznie lepiej niż w EX600. Nadmienić jednak trzeba, że nadal nie przeszedł on jakiejś istotnej zmiany, co mam wrażenie, że powinno było nastąpić już w zeszłym roku. Jego design nieco odbiega od standardów XXI wieku. Układ przycisków nie zmienił się, poza jednym szczegółem – w lewym dolnym roku dodano klawisz “my app”, do którego można przypisać dowolną aplikację. To bardzo dobre rozwiązanie, pozwalające zaoszczędzić użytkownikowi czasu, jeśli często korzysta z jakiejś usługi (np. Player).
Testy syntetyczne
Badana cecha: | wynik: |
Rozdzielczość i przekątna ekranu | 3840×2160, 65″ |
Typ matrycy | LCD (z podświetleniem PFS LED) typ. VA |
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) | 60Hz |
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej) | 4 500:1 |
Kontrast w filmach (więcej – lepiej) |
|
Maksymalna jasność po kalibracji | SDR: 260cd/m2 (pełny ekran), HDR: 325 cd/m2 (skrawek ekranu – L20) |
Odbicia od ekranu | średnie, ekran błyszczący (glare) |
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej) |
|
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) | 265cd/m2 |
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej) |
|
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) | Tak, 2160p60 w trybie „4K Pure Direct” |
Obsługa 10 bitowego koloru | Tak (w UHD) |
Matryca, zalecane ustawienia
Matryca
Telewizor wyposażono w 60Hz panel typu VA, który pod mikroskopem jest tożsamy z matrycą modelu EX600. Wiemy już jednak, że element podświetlający ekran jest bardziej zaawansowany – są to diody PFS LED dostarczające dużo szersza paletę barw niż zwykłe białe LEDy (white LED). Jest to bardzo ważne, by móc wyświetlić oryginalne kolory np. z płyty Ultra HD Blu-ray.
Zalecane ustawienia
Układ menu ustawień telewizora nie zmienił się w najmniejszym stopniu w stosunku do zeszłego roku. Kontrola nad obrazem jest jednak tak rozbudowana i dopracowana w wyświetlaczach Panasonic’a, że nie ma już nad czym pracować. Zaglądając do menu, mamy klasyczne tryby obrazu:
- Dynamiczny
- Normalny
- Kino
- Prawdziwe Kino
- Ustawienia własne
Sugerowanym wyborem jest oczywiście “Prawdziwe Kino”, jeśli nie zamierzamy dokonywać żadnych regulacji. To właśnie ten tryb ustawiony jest w myśl poprawnej reprodukcji obrazu (tak jak widział reżyser). Jeśli chcemy regulować obraz po swojemu, to najlepiej użyć do tego trybu “Ustawienia własne”. W każdym z trybów warto upewnić się, że nie jest włączona funkcja overscan, obcinająca brzegi obrazu, a także “kontrola kontrastu”. W testowanym modelu była fabrycznie włączona!:
- Obraz -> Ustawienia na ekranie -> 16:9 Overscan -> Wyłączony
- Obraz -> Ustawienia zaawansowane -> Kontrola kontrastu -> Wyłączony
Warto także wyregulować płynność ruchu, co opiszę jednak w akapicie temu poświęconym.
Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)
Fabrycznie
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 3,1 | maksymalna | 5,9 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 2,4 | maksymalna | 4,3 |
Średnia deltaE palety szarości | 2,6 | maksymalna | 3,6 |
Paleta barw i charakterystyka jasności (kontrastowość) obrazu wyglądają nieźle, zarówno w ocenie wizualnej jak i pomiarowej. Mankamentem jest jednak balans bieli. Obraz w trybie Prawdziwe Kino, z fabryczną temperaturą barwową “Ciepła 2” jest nazbyt ciepły. W konsekwencji obraz przybiera lekko kremowo – żółty odcień, jakby przykrywała go folia z filtrem sepii. W pobliżu czerni sprawa wygląda już inaczej i tam czuć dominantę błękitów. Najlepiej widać to na czarno białym filmie – jasne sceny są ciepłe, ale w cieniach obraz jest zaniebieszczony. Gdy oglądamy obraz kolorowy, to niuanse te nie rzucają się aż tak wyraźnie w oczy, a ocieplona biel czasami nawet korzystnie wygląda na odcieniach skóry. Sumarycznie jest to niezły wynik, uwzględniając klasę cenową telewizora.
Galeria przekłamań obrazu
- Tryb Fabryczny
- Najlepszy tryb fabryczny
- Profesjonalna kalibracja
- Referencja (studio)
Profesjonalna kalibracja Panasonic EX700
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 1,7 | maksymalna | 5,5 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,5 | maksymalna | 3,2 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,8 | maksymalna | 1,3 |
Funkcje kalibracyjne w EX700 są tożsame z modelem EX600. Oznacza to, że zastosowano uproszczone sterowanie matrycą. Ten fakt, w połączeniu z zaawansowanym podświetleniem telewizora (które trudniej okiełznać) skutkuje dobrą, ale nie doskonałą reprodukcją barw, nawet po kalibracji. Pewne odcienie barw, np. mocne czerwienie żyją trochę swoim życiem. W prawdzie nie rzuca się to mocno w oczy, podczas oglądania programów, ale w porównaniu do innego TV np. EX780 można by się tych cech dopatrzeć. Znika jednak cały żółty zafarb, co jest niezwykle korzystne wizualnie!
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
oraz w temacie: Wielki test kalibracji
Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
Po zaaplikowaniu zalecanych ustawień (opisanych we wstępie), EX700 może pochwalić się bardzo dobrą obróbką obrazu. Wyłączenie redukcji szumów, oraz innych zbędnych „dopalaczy” sprawiło, że obraz trafiał na ekran praktycznie w takiej formie, w jakiej został wypalony na płycie, tudzież nadany w telewizji. Bez jakichkolwiek zmian. Po ustawieniu suwaka ostrości na pozycję „0” nie miało też miejsca jakiekolwiek uwypuklanie krawędzi, aczkolwiek w trybie Prawdziwe kino nawet ustawienie domyślne (30) nie powoduje zbędnych przeostrzeń. Jeżeli jednak planujemy oglądać głównie materiały poddane mocnej kompresji, na przykład z telewizji, to możemy sobie pozwolić na nieznaczne podniesienie suwaka „ostrość”..
Kontrast i Czerń
Panasonic EX700 posiada matrycę VA oferującą zdecydowanie ponadprzeciętną czerń natywną (tj. bez użycia jakichkolwiek systemów wspomagających). Zmierzona stopa kontrastu wynosi aż 4 500:1 po kalibracji. Oczywiście nie można też się spodziewać, że da to niesamowitą głębię i plastykę obrazu, jeśli planujemy seanse w zaciemnionym pomieszczeniu. Taki będzie dopiero OLED. Telewizor nie oferuje także prawdziwego systemu wygaszania lokalnego (tj. posiadającego niezależnie regulowane strefy). W prawdzie jest taka funkcja w menu – jak po prawo na miniaturce, jednak jedyne co robi to manipulacja kontrastem i nie przynosi to wymiernych efektów. Bazować możemy więc jedynie na możliwościach telewizora, co jest typowe w tej półce cenowej.
Scena (kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru |
Natywne możliwości matrycy | ||
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 5 500:1 | |
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania | 5 000:1 | |
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora | 6 900:1 | |
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 5 000:1 |
Rezultaty na EX700 są bardzo dobre jak na telewizor bez lokalnego wygaszania. Funkcji manipulującej kontrastem można użyć, by uzyskać jeszcze lepszą czerń, szczególnie w ustawieniu pośrednim i/lub maksymalnym, jednak wiązać się to będzie z utratą informacji w światłach:
Nawet bez tego typu oszukiwania czerń jest jednak zadowalająca. Gdyby jeszcze umieścić lampkę za telewizorem podczas nocnych seansów to byłoby super.
Równomierność ekranu
W kwestii równomierności ekranu, EX700 wypadał przyzwoicie. Efektu DSE, który jest największą zmorą podczas oglądania transmisji sportowych (“brudny ekran”) nie było widać wcale. Odcień był też dosyć jednolity, a jakiekolwiek spadki jasności było widać tylko na białej planszy testowej. Tam były one wyraźne.
Rozkład jasności potwierdza, że problemy typowe dla technologii LCD są na typowym poziomie:
-13% | -8% | -5% | -9% | -22% |
-17% | -4% | -3% | -6% | -13% |
-26% | -8% | ref. | -5% | -20% |
-30% | -12% | -11% | -18% | -22% |
-33% | -26% | -20% | -25% | -24% |
Obsługa Ultra HD / 4K
Panasonic EX700 zapewnia kompatybilność z treścią Ultra HD. Wraz ze wszystkimi walorami (HDR, szeroka paleta barw) potrafi ją odtworzyć zarówno przez HDMI, jak i z nośników zewnętrznych, streamingu i tunerów. Jak wspomniałem we wstępie, nie zabrakło też specjalizowanego podświetlenia, które pozwala odtworzyć szeroką paletę barw.
Jako podstawowy model nie ma co liczyć na certyfikat Ultra HD Premium. W następnych akapitach sprawdzę w specjalnej sekwencji ile dokładnie jest w stanie z siebie wykrzesać w jasnych „HDRowych” blaskach. Panasonic nie wspiera także normy Dolby Vision, zatem nie może skorzystać z dodatkowych metadanych, które w teorii mają pozwolić jeszcze lepiej odwzorować efekty. Jak będzie wyglądała różnica dowiemy się niebawem, ponieważ pojawią się filmy Ultra HD Blu-ray ze standardem Dolby. Podejrzewam jednak, że w telewizorach z dobrą implementacją normy zwykłej – HDR10 różnica będzie niewielka, więc nie ma sensu upierać się na posiadanie DV w telewizorze.
Cecha | Wynik |
Certyfikat Ultra HD Premium | NIE |
Pokrycie szerokie palety barw DCI / Rec 2020 | 95% / 74% |
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4 | TAK |
Wsparcie dla Dolby Vision | NIE |
Wsparcie dla plików UHD z kodekiem HEVC | TAK |
Obsługa YouTube w 4K | TAK |
Kompatybilność z HDCP 2.2 | TAK – wszystkie złącza |
Obsługa Ultra HD z wbudowanych tunerów | TAK |
W tegorocznych modelach doszła także jawna obsługa HDR w formacie HLG, czyli telewizyjnym. Telewizor pokazuje taką informację prosto na ekranie. Mamy albo HDR (HLG), albo HDR (PQ). Panasonic trzyma się technicznych określeń.
Jakość efektu HDR
W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!
Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):
- 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
- 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
- 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
- 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
- 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
- > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.
Wartości zmierzone na EX700 są, co ciekawe, tożsame z EX600, poza planszą L20. Na planszy testowej jest kilkanaście procent więcej mocy świetlnej na EX700, ale nie ma to w praktyce znaczenia. Ekran nie jest w stanie zaoferować wyraźnie więcej światła niż w trybie SDR, gdzie wartość 260 nitów była zdecydowanie niewielka. W HDR możemy liczyć na 325 nitów na syntetycznej planszy, a w filmach średnio 265… Szczerze mówiąc to zbyt mało, by obraz wywierał jakkolwiek lepsze wrażenie niż przy zwykłej treści. Owszem, jest więcej detali w jasnych partiach obrazu, jednak całość jest nazbyt ciemna i nie daje takiego efektu wow. W powyższej skali słusznie zaznaczyłem, że 350 nitów to minimum, by czuć, że obcujemy z treścią HDR. Panasonic’owi EX600 brakuje nawet do tego pułapu, zatem z tego waloru standardu Ultra HD raczej nie skorzystamy.
Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)
Rodzaj palety barw | Wynik |
Pokrycie szerokiej palety barw DCI | 95% |
Pokrycie szerokiej palety barw Rec 2020 | 74% |
Diody PFS, które znalazły zastosowanie w telewizorze, pozwalają uzyskać szerszą paletę kolorów. Możemy zatem liczyć na oddanie dużej ilości tych barw, które chciał nam pokazać reżyser filmu. Niestety prostsze sterowanie matryca odbiło się także na nasyceniu kolorów w Ultra HD. Niektórym odcieniom brakuje nieco intensywności.
Ustawienia fabryczne
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 5,5 | maksymalna | 8,9 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 4,9 | maksymalna | 6,8 |
Średnia deltaE palety szarości | 4,0 | maksymalna | 11,4 |
Bardzo niska jasność telewizora pozwala jedynie na fizyczne oddanie 60% zakresu jasności, sygnału HDR. W praktyce jednak telewizor oddaje aż 75%, by nie ucinać za dużo przejść tonalnych w bielach. Dzieje się to poprzez kompresowanie odcieni, rysowanie ich ciemniej niż wyglądać powinny i tak w całym zakresie od czerni do bieli. Jak więc napisałem już poprzednio, obraz ma więcej detalu, ale jest po prostu na tyle ciemny, że nie czuć efektu HDR. Najbardziej rzuca się w tym momencie de facto najmniej istotny element Ultra HD – rozdzielczość 4K. Tak też należy głównie traktować EX600, jako telewizor z większą rozdzielczością.
Odwzorowanie ruchu
Panasonic EX700 zbudowany jest w oparciu o 60Hz matrycę, co zwiastuje, że najlepszą sprawność może on wykazać w filmach. Te mają bowiem mały klatkaż (24 ramki / sek) i nawet na 60Hz matrycy mogą być wyświetlone z płynnym ruchem. Telewizor posiada system IFC (intelligent frame creation), który pozwala poprawić płynność właśnie w materiałach tego typu.
Co ważne, ustawienia IFC są bardzo dobrze wyważone, pomimo tego, że brakuje 10 stopniowej skali podziału. Tryb “minimum” dodaje tylko niewiele płynności od siebie, więc ingerencja w ruch materiału filmowego jest nieduża i przyjemna dla oka. “Pośrednie” to wybór dla osób, które nie lubią szarpiącego obrazu filmowego. Przy tym wyborze film jest już dosyć mocno upłynniony. Przy ustawieniu “Maksimum” nie czuć już w ogóle charakteru filmowego, a ruch jest płynny jak opera mydlana.
Jeśli już o transmisjach sportowych mowa, to w nich niestety sprawność nie jest najlepsza. Zredukowanie smużenia najlepiej wychodzi na matrycach 120Hz, a takich zdolności EX700 nie posiada. Wyposażono go jednak w system strobującego podświetlenia (scanning backlight), pod nazwą “Odświeżanie Clear Motion”. Poświęcając trochę jasności obrazu, pozwala on znacznie podnieść ostrość przesuwających się obiektów, ale uwaga, ich kontury stają się wyraźnie podwojone. Dla niektórych widzów będzie to jednak satysfakcjonujące, bo obraz faktycznie robi się ostrzejszy. Zobaczmy teraz jak telewizor przechodzi sekwencję testową:
Kąty widzenia
Jak to zazwyczaj bywa w przypadku matryc VA, kąty widzenia nie są mocną stroną, szczególnie w przypadku telewizora o specjalizowanym podświetleniu, które poszerza paletę barw. Tak jest w przypadku EX700. Nawet po lekkim zejściu z osi widać już dużą zmianę odcienia obrazu i spadek kontrastowości.
Granie na konsoli i PC
Aby dojść do funkcji włączającej “try Gra”, zmniejszający opóźnienie wejścia, trzeba niestety przekopać się przez gąszcz menu. Najpierw Obraz, potem Ustawienia Opcji i dopiero Tryb Gra -> Włączony.
Nie znam też sposobu ustawienia EX700 tak by automatycznie wykrywał konsole, prawdopodobnie takiej funkcji nie ma. Możemy jednak zostawić włączony tryb Gra na wejściu dedykowanym do konsoli. Problem powstaje, gdy jest ona podłączona przez amplituner wraz z innymi urządzeniami wideo.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | tryb “Gra” | 21 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | tryb “Gra” | 21 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | Pure Direct 4K | 31 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | tryb “Gra” | 21 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | tryb “Gra” | 21 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | tryb “Prawdziwe Kino” | 120 ms |
Panasonic stał się wreszcie idealnie przystosowany dla graczy! Wartość laga wynosząca 21ms to placebo, nawet dla zawodników gier fps. Lag jest tak samo niski przy wszystkich konfiguracjach sygnału. Wzrasta tylko i wyłącznie, gdy chcemy uzyskać reprodukcję chromy 4:4:4 i potrzebujemy wejść w tryb Pure Direct 4K, jednak jego wartość jest nadal nikła.
System i Smart TV
W tym roku Panasonic porzucił całkowicie nazwę Firefox OS i bardzo dobrze. Projekt ten upadł jakiś czas temu, co spowodowało zamieszanie na rynku wyświetlaczy. Konsumenci byli przekonani, że spowoduje to problem z aktualizacjami systemu. Nic bardziej mylnego. “Firefox” był jedynie nakładką graficzną na autorski system Panasonic’a. Styl nakładki został zachowany w nowych telewizorach. Dlatego spokojnie mogę przywołać film Piotrka o systemie ubiegłorocznym:
W bieżących telewizorach dokonano niewielkich zmian. W menu “Home”, możemy tworzyć foldery agregujące zdjęcia, aplikacje i inne skróty. Istnieje też możliwość związania wybranej aplikacji z dedykowanym klawiszem na pilocie. Jest to wystarczająco wygodne, choć trzeba przyznać, że cały interfejs wygląda dosyć lakonicznie i sprawia wrażenie odrębnej części telewizora. W konkurencyjnych markach jest on bardziej dopracowany wizualnie i daje wrażenie jakby aplikacje cały czas były dostępne w tle. Tu zaś jest to odczucie, że się “w nie wchodzi”. Nie wiem, czy umiem dokładnie wytłumaczyć co mam na myśli, jednak wystarczy zobaczyć jak wygląda menu “home” w telewizorach koreańskich, by zrozumieć.
Zmianie nie uległ interfejs obsługi tunerów wbudowanych. Oznacza to, że podczas oglądania transmisji np. satelitarnej i wciśnięciu przycisku “info” wita nas ten sam pasek informacyjny. Design EPG jest już mocno wczorajszy.
Nieco poprawił się za to interfejs odtwarzacza plików. Teraz możemy łatwiej dostać się do widoku folderów, czy też wydzielonych nagrań z TV.
Nie można zapomnieć, że TV posiada też fenomenalną funkcję TV Anywhere, która pozwala na streaming z tunerów wbudowanych w telewizor, prosto na ekran naszego smartfona. Bez względu na to gdzie się znajdujemy i nawet gdy telewizor jest w trybie Standby.
Odtwarzacz plików (np. z nośników USB) wygląda dokładnie tak samo jak w poprzednich latach, co oznacza, że zarówno jego design jak i funkcjonalność nie jest na zbyt wysokim poziomie. Tak przykładowo wygląda ustawianie zewnętrznych napisów do filmu. Nie widać nawet nazwy pliku z napisami. Nie ma też możliwości dostosowania czcionki.
Jakość dźwięku
Telewizor posiada dwa pełno-zakresowe głośniki, o mocy 10W RMS każdy (czyli razem 20W), czyli dokładnie tak samo jak w modelu wyższym i niższym. Dźwięk nie odróżnia się od innych telewizorów, także tych posiadających skomplikowane systemy wielo-głośnikowe. Tak naprawdę nie ma dużej różnicy w brzmieniu pomiędzy telewizorami, o ile głośniki nie są wyprowadzone na zewnętrzny soundbar. Powtórzę więc aktualny fakt: Dla miłośników dobrego kina pewnie pozostanie to bez znaczenia, bo i tak rozwiązania tego typu są namiastką prawdziwego hi-fi.
Podsumowanie i ocena
Panasonic EX700 okazał się wyważonym telewizorem pośrednim, pomiędzy modelami EX600 i EX780. Podobnie jak i one świetnie nadaje się dla graczy (poprzez bardzo krótki input lag), a także dla kino maniaków gdyż zapewnia rewelacyjną czerń w klasie LCD z matryca VA. Z wyższego modelu zaczerpnął nieco wykonania, ponieważ prezentuje się lepiej od EX600, a także zyskał szeroką paletę kolorów, bardzo ważną do filmów Ultra HD. Podobnie do modelu niższego ma jednak 60Hz matrycę i niezbyt wysoką jasność, przez co nadal niezbyt dobrze oddaje efekt HDR, a to ten element obrazu przyszłości jest najbardziej istotny zaraz po szerokiej palecie barw. Pomimo zastosowania bardziej zaawansowanej matrycy (a konkretnie jej podświetlenia) pozostawiono uproszczone funkcje kalibracyjne, przez co kolory nie są aż tak wierne jak w EX780. Suma summarum najistotniejszym argumentem, by dołożyć do EX700 względem EX600 będzie głównie design i wykonanie telewizora. Jeśli nie przywiązujemy do niego aż takiej wagi to spokojnie możemy wybrać model tańszy, ponieważ obrazowo będzie podobny, lub dołożyć do wyższego, który jest wyraźnie lepszy.
PLUSY
- Wysoki kontrast naturalny
- Wykonanie i design telewizora w tej klasie cenowej
- Szeroka paleta barw do filmów Ultra HD
- Niski Input lag – idealny TV dla graczy konsolowych i PC
- Pomimo 60Hz matrycy upłynniacz do wykorzystania w filmach
- Rozbudowany system operacyjny
- Unikatowa funkcja TV Anywhere, pozwalająca zabrać ze sobą telewizję
- Wsparcie dla HDR w telewizji (HLG)
MINUSY
- Kąty widzenia jak w typowej matrycy VA
- Efekt HDR na mocno podstawowym poziomie
- Interfejs systemowy nieco “wczorajszy”
Cena referencyjna: Panasonic TX-50EX700 3 499 zł / Panasonic TX-58EX700 4 799 zł / Panasonic TX-65EX700 7 899 zł
Sprzęt do testów dostarczyła firma Panasonic
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:
(36674)