LG OLED 55″ C8 | TEST | Telewizor ThinQ na 2018r z technologią Ultra HD Dolby Vision
Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)
Skalibrowany tryb Technicolor (HDR)
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 1,8 | maksymalna | 4,0 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,2 | maksymalna | 2,7 |
Średnia deltaE palety szarości | 1,2 | maksymalna | 3,0 |
Na skalibrowanym trybie Technicolor HDR barwy były oddane bardzo dobrze. W jasnych scenach, a także tych o umiarkowanej jasności obraz był naturalny. Jasność była nieznacznie podbita ponad to co powinniśmy widzieć w filmie, co dawało wrażenie trochę wyższej jaskrawości niż w rzeczywistości. Na C8 nie spotkałem także posteryzacji w ciemnych odcieniach barw, którą zaobserwowałem na B8. Przed kalibracją obraz miał pewne przekłamania, sprowadzające się głównie do zbytniego ochłodzenia bieli (podobnie jak w SDR).
LG HDR10 Pro
Technologia HDR10 Pro to autorska funkcja producenta, która sama tworzy metadane do filmów w HDR. Jak wiemy brakuje w nich precyzyjnego opisu co robić, gdy wyświetlacz ma niższą jasność niż ta zapisana w filmie. Informacji takich dostarczają technologie takie jak Dolby Vision, czy HDR10+. W przypadku “zwykłego” HDR10 pozostaje to w gestii wyświetlacza i tutaj wkracza funkcja LG, którą widzimy na miniaturze po prawo. Jej działanie możemy prześledzić na przykładzie filmu “Pan”:
Jak widzimy na przykładzie tego filmu, funkcja potrafi odzyskać część detali w światłach, które kodowane są w bardzo wysokim zakresie jasności (> 1 000 nitów). Potrafi także zwiększyć jaskrawość w scenach, które takich pików jasności nie posiadają. Wszystko po to, by obejść ograniczenia technologii. Udaje się to całkiem nieźle. Z ostatniego porównania telewizora LG OLED z monitorem studyjnym HDR (Sony X300) wynikało, że dzięki funkcji “dynamicznego mapowania tonów” ekran prawie nie traci detali na filmach i rzadko kiedy jest ciemniejszy (choć czasem przesadza w drugą stronę, ale to już nie jest tak duży problem).
Dolby Vision
Dolby Vision dostarcza dużo więcej informacji jak oddawać poszczególne tony jasności. Ponadto materiał kodowany jest 12, a nie 10 bitowo. W teorii standard powinien dostarczać dużo wyższą jakość obrazu. Z naszych testów wynika, że w konfrontacji z LG HDR10 Pro różnica nie jest aż tak znacząca, niemniej zauważalna. W LG B8 zaktualizowano system Dolby i ustąpiły problemy związane z podniesionym poziomem czerni na niektórych serialach w Netflix, co wcześniej powodowało, że miałem co do DV mieszane uczucia. Da się jednak zauważyć takie niuanse (lekko podniesioną czerń) w niektórych filmach, np. Furious 8 (miniatura po prawo). Tak czy inaczej materiał z DV robi robotę, ale jak wspomniałem, od HDR10 wspomaganego systemami LG się jakoś szczególnie nie odróżnia.
LG C8 – najlepszy OLED do HDR?
W tym roku uczestniczyliśmy i współorganizowaliśmy wydarzenie zwane “TV Shootout”, które odbywa się w Londynie za sprawą naszego przyjaciela Vincenta z portalu HDTVTest. LG C8 konfrontowany był tam m.in. z telewizorami OLED innych producentów, a także monitorami studyjnymi. Okazał się on zwycięzcą kategorii HDR, oferując najjaśniejszy (spośród OLED’ów) i najbardziej zbliżony do pierwowzoru (z monitora studyjnego) obraz. Pełny opis wydarzenia w temacie: Najlepszy TV 2018 roku w UK – wyniki! | UK TV Shotoout 2018 z udziałem HDTVPolska