LG OLED 55″ B8 (2018) | TEST | Organiczny wyświetlacz 4K HDR z technologią ThinQ AI
Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)
Fabrycznie (tryb Kino)
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 2,3 | maksymalna | 4,8 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,9 | maksymalna | 5,1 |
Średnia deltaE palety szarości | 3,0 | maksymalna | 5,1 |
Po wyjściu z trybu Standardowego i przełączeniu na najlepszy fabrycznie “Kino” obraz nabiera żółto – ciepłych barw. Jest to poniekąd normalne, ponieważ wszystkie pozostałe tryby fabryczne dosyć mocno ochładzają kolory, by dać wrażenie bardziej jaskrawego i czystego obrazu. Nie ma to jednak nic wspólnego z rzeczywistym wyglądem filmu, czy światem naturalnym. Pewnym problemem B8 jest jednak fakt, że ciepłota jest zbyt duża i obraz jest nadmiernie żółtawy, co powoduje wrażenie jakbyśmy oglądali postarzony film. Poza tym niedużo da się zarzucić w kwestii reprodukcji barw, bo i paleta jest odpowiednia i charakterystyka jasności zbliżona do wzorcowej, więc kolory nie są przesycone, ani nadmiernie rozjaśnione. Z zażółceniem warto się jednak rozprawić.
Profesjonalna kalibracja LG OLED B8
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 0,8 | maksymalna | 1,4 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 0,6 | maksymalna | 1,3 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,2 | maksymalna | 0,4 |
Po kalibracji ciężko mi było zaadresować jakiekolwiek uwagi co do tonacji obrazu. Wyglądał on do bólu poprawnie i naturalnie, a sceny znanych mi filmów, czy seriali wyglądały w zasadzie tak jak zwykłem je oglądać na monitorach w różnych studiach filmowych. Można by śmiało powiedzieć, że skalibrowany B8 jest przezroczysty dla wyglądu wideo i oddaje treść tak jak została nagrana. To chyba wystarczająca rekomendacja?
Bardziej subiektywnie opisując, obraz po kalibracji trochę się oczyścił, dzięki pozbyciu się nadmiernie żółtego odcienia. Jak widzimy na wykresie, biel udało się ustawić dokładnie w punkt i to od samej czerni do najjaskrawszych tonów. Dzięki temu obraz czarno biały wyświetlany jest idealnie bezbarwnie, a to właśnie on jest podstawą do uzyskania poprawnych mieszanek barw i tak się dzieje, jak możemy zobaczyć w poniższej “galerii przekłamań”.
Galeria przekłamań obrazu
- Tryb Fabryczny
- Najlepszy tryb fabryczny
- Profesjonalna kalibracja
- Referencja (studio)
Funkcje “klasycznej” kalibracji obrazu zostały rozbudowane w ubiegłym roku i są bardzo szerokie. Łącznie w telewizorze znajdziemy 120 parametrów (suwaków) odpowiedzialnych za wygląd tego co na ekranie. To pozwala bardzo precyzyjnie regulować kolory i poprawiać opisane powyżej niedoskonałości. Jak widzimy w pomiarach – usunięcie błędów z palety szarości nie stanowiło wyzwania. Jest ona w zasadzie idealnie płaska, a to oznacza, że ani ciemne, ani jasne szarości i biele nie mają żadnej dominanty barwowej. Dzięki temu sceny z niskim nasyceniem – np. zimowe drzewa, czy kadr z filmu “Oblivon” wyglądają w zasadzie całkowicie zgodnie z pierwowzorem. W scenach bardziej barwnych da się doszukać jakichś małych różnic, ale z perspektywy widza domowego są one raczej nieistotne. Można uznać, że zysk z kalibracji jest duży w przypadku tego telewizora i że po niej kolory wyglądają naprawdę przyzwoicie.
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Jakie ustawienia obrazu są dobre?
oraz w temacie: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
Kalibracja 3D LUT
Długi czas przed premierą wiedzieliśmy już, że telewizory LG z procesorem Alpha 7 (Super UHD i testowany dziś OLED B8) i Alpha 9 (modele OLED wyższe niż B8) oferować będą także funkcję kalibracji ze studyjną precyzją, poprzez programowanie wewnętrznych tablic kolor (3D i 1D LUT). Opowiadałem o tym na premierze ekranów: KONFERENCJA LG 2018: Telewizory LG ze studyjną jakością obrazu, oraz w artykule: 3D LUT na telewizorach LG 2018.
Mówiąc skrótowo – taka forma kalibracji pozwoliłaby uzyskać reprodukcję barw tak dobrą, że ekran mógłby służyć do pracy w studio. Byłaby więc ostateczną “kropką nad i” w temacie reprodukcji kolorów. Na ten moment funkcja ta nie działa jednak poprawnie, ale wraz ze sztabem najlepszych recenzentów i kalibratorów z zagranicy, pracujemy nad tym, by w końcu dało się ją zastosować w praktyce. Na dzień dzisiejszy nie ma jednak czego żałować przede wszystkim dlatego, że bardzo dobre rezultaty (pod względem zastosowań domowych) można uzyskać klasyczną metodą kalibracji. Na egzemplarzu testowym były one tak dobre, że ekran sprawdził by się nawet w studio filmowym, ale ciężko wyciągać daleko idące wnioski, że wszystkie sztuki takie będą. Kalibracja 3D LUT zagwarantuje taką możliwość w przyszłości.
Zamów sprawdzoną kalibrację TV (w całej Polsce)