JVC DLA-RS540 TEST projektora 4K na 2018, z eShift 5, Ultra HD i HDR
Reprodukcja obrazu
Fabrycznie
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 2,4 | maksymalna | 4,3 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 2,5 | maksymalna | 5,6 |
Średnia deltaE palety szarości | 3,0 | maksymalna | 5,7 |
Całkowicie fabryczny tryb THX miał tylko jedną wadę – zbyt zimną biel. Oznaczało to mniej więcej tyle, że w obrazie dominowały tony niebieskie i projekcja była nieco zbyt blada. Oczywiście w rozsądnej granicy, bo przekłamanie choć było zauważalne, to na pewno nie takie by zabierać przyjemność z seansu. Sama paleta barw była poprawna. Mocno nasycone walory barw nie były sztucznie uwydatnione. Charakterystyka jasności kształtowała się w zasadzie idealnie i co ciekawe w okolicach wartości gamma 2.35 – czyli takiej jaką byśmy chcieli zachować w ciemnym pokoju kinowym, by obraz był kontrastowy, plastyczny, czy jak kto woli “filmowy”.
Galeria przekłamań obrazu
- Tryb Fabryczny
- Najlepszy tryb fabryczny
- Profesjonalna kalibracja
- Referencja (studio)
Profesjonalna kalibracja JVC RS540
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 0,4 | maksymalna | 0,8 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 0,4 | maksymalna | 1,0 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,5 | maksymalna | 1,3 |
O kalibracji obrazu projektorów JVC mógłbym napisać właściwie osobny tekst. Proces ten jest niezwykle zaawansowany i spędziłem nad nim kilkadziesiąt godzin w przeciągu ostatnich miesięcy. Wszystko na własne życzenie – na bazie własnej wiedzy i doświadczenia poleciłem projektory JVC do zastosowań studyjnych dwóm dużym firmom. Pracują one na stanowiskach do color gradingu, a więc w miejscu, gdzie nadaje się filmowi ostateczny wygląd i charakter i to właśnie tam kwestia odwzorowania barw jest najważniejsza. Było to najtrudniejsze wyzwanie jakie można było postawić projektorom, ponieważ musiały one idealnie pasować do wielokrotnie droższych monitorów studyjnych. Szczególne wyzwanie miał jeden, który pracuje w parze z Dolby PRM-4220 w natywnej przestrzeni barw DCI. Jesteście ciekawi rezultatów? Projektory sprawdziły się i na dwóch urządzeniach z serii RS5XX tworzone są obecnie filmy do kina i seriale. Wymagało to naprawdę dużego nakładu skrupulatnej pracy, ale opłaciło się – widzicie obrazki w galerii przekłamań powyżej? Wersja “po kalibracji” wygląda jakby była identycznym obrazkiem z kadrem referencyjnym! Poprawnie skalibrowany RS540 oddaje kolory nie “referencyjnie”, tylko naprawdę Referencyjnie, przez duże R. Sprawiając sobie takie urządzenie, wraz z odpowiednią kalibracją, możemy oglądać filmy dokładnie tak jak jak chciał reżyser! Osobom, które znają się na wykresach i lubią je analizować dedykuję jeszcze jeden diagram:
Oto histogram błędów po kalibracji, stworzony z pomiaru aż 1 000 próbek barw. Niebieska linia to deltaE 2000. Jak widzimy 90% z próbek jest poniżej wartości 1. Dokładnie tego oczekiwalibyśmy w warunkach studyjnych. Skoro aż tak dobrze sprawdza się projektor w zastosowaniach profesjonalnych, to nie trzeba więcej rekomendacji dla nabywców domowych. Zwyczajnie jeśli komuś nie będzie podobała się tonacja filmu na skalibrowanym RS540 to będzie oznaczało to, że ten film jest po prostu brzydki.
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Co to jest Kalibracja Projektora? Jakie ustawienia są dobre i „naturalne”?
oraz w temacie: Jaka rozpoznać profesjonalną kalibrację?