Jak działa HDR na projektorze JVC RS500 i innych z serii RS
Technologia HDR na przykładzie JVC RS500
Na wstępie tego akapitu wyjaśnię dwie rzeczy – po pierwsze, HDR jest zaimplementowany w dokładnie taki sam sposób we wszystkich modelach JVC (RS400/RS500/RS600), więc tekst ten odnosić się będzie do całej rodziny produktów. Po drugie, w warunkach testowych używany był ekran 110″, od którego widz siedział w odległości ok. 3,5 metra. W związku z tym, jako idealny stosunek jasności od 2 do 6, wybrałem 4. Być może lepszym wyborem byłoby 3, jednak musiałem uwzględnić też fizyczne możliwości projektora. Poniższe pomiary jasności będą więc mnożone przez 4.
Warto wspomnieć także, że projektory kupione niedawno, posiadają już wgrany fabryczny preset ustawień przeznaczony do oglądania treści Ultra HD z HDR. Jeśli ktoś kupował swoje urządzenie wcześniej, to należy przeprowadzić procedurę opisaną poniżej:
Zgodnie z instrukcją na stronie JVC PRO, do oglądania treści HDR należy użyć następujących ustawień w sekcji gamma:
- Gamma setting : D
- Picture Tone : +12
- Dark Level : +5
- Bright Level : +4
- Lamp Power : High
Musimy także wgrać stosowny profil barw Rec2020, by uzyskać poprawną reprodukcję kolorów. Do tego celu musimy się już odnieść do instrukcji i pobrać odpowiednie oprogramowanie. Znajduje się ona pod tym adresem.
Reprodukcja obrazu HDR w ustawieniach fabrycznych
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 9,5 | maksymalna | 11,2 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 7,4 | maksymalna | 11,1 |
Średnia deltaE palety szarości | 5,5 | maksymalna | 11,9 |
Mając na uwadze na powyższy diagram, oczywistym staje się, dlaczego miałem problem podczas pierwszego kontaktu z projektorem JVC i treścią Ultra HD na początku 2016 roku. Projektor stara się odwzorowywać aż 80% zakresu dynamiki Ultra HD. W przeliczeniu na jednostki jaskrawości, jest to aż 1540cd/m2. Jeśli teraz wziąć pod uwagę, że w rzeczywistości na ekranie mamy maks. 110cd/m2 to okazuje się, że nasz przyjęty stosunek 4:1 wynosi w rzeczywistości 14:1! Obraz jest zatem bardzo ciemny i nadmiernie kontrastowy. Skutkuje to także przesyconymi barwami. Patrząc na taką projekcje można faktycznie odnieść wrażenie, jakoby HDR’a na projektorze nie dało się oglądać, ze względu na zbyt małą jasność. Zobaczmy jednak na co pozwalają rozbudowane ustawienia w menu urządzenia.
Po kalibracji HDR na JVC RS
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 1,8 | maksymalna | 3,2 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,8 | maksymalna | 3,2 |
Średnia deltaE palety szarości | 1,9 | maksymalna | 7,4 |
Ustawienia dostępne w projektorze są dosyć rozbudowane, jednak nie do końca jasno opisane. Początkowo myślałem wręcz, że dziwnym jest wprowadzanie parametrów podanych przez producenta. Dzięki zastosowaniu mnożnika 4x, mogłem jednak krytycznie ocenić, jaki mają wpływ na charakterystykę obrazu. Po dłuższej “zabawie” stwierdzam, że JVC jest obecnie najlepiej przystosowanym projektorem, do oddawania efektu HDR po odpowiedniej kalibracji. Funkcje zaimplementowane w menu nie tylko pozwoliły znacznie bardziej rozjaśnić obraz, ale także utworzyć “kolanko”, dzięki któremu detale powyżej pewnego progu jasności nie będą zlewane ze sobą, tylko wyświetlane w formie “ściśniętej”. Tak działo się powyżej progu 60%, który odpowiada 240cd/m2 jasności w filmie, aż do 1540cd/m2, powyżej którego była już tylko jednolita biel. Utworzenie takiej kalibracji dało w miarę spójny obraz z tym, co oglądamy obecnie na wysokiej klasy telewizorach płaskich. Jako ostatnie już wtrącenie techniczne, to samo w formie wizualnej:
Przerwijmy teraz te techniczne dywagacje i przyjrzyjmy się zmianom, które zaszły na ekranie:
Jak widać obraz nabrał atrakcyjności. Kolory z ciemnych i przesyconych stały się odpowiednio jasne i dosyć naturalne. Zmiana jest bardzo duża, a wersja finalna nie odbiega znacznie od norm. Oczywiście są pewne odstępstwa, jak chociażby zbyt dużo czerwieni w średnich tonach, co dało się momentami zauważyć np. na odcieniach skóry. Było to jednak najlepsze zetknięcie z technologią HDR w projektorze od dawna. Chwali się także bogate pokrycie palety barw, bliskie 100% DCI, dzięki czemu wszystkie mocno nasycone kolory były prezentowane z należytą ekspresją. Próżno było jej szukać w stojącym obok konkurencyjnym modelu projektora, który niedawno temu opisywałem jako najlepszy do HDR.
Spektakl podsycała świetna czerń, która mogłaby w przypadku innego projektora sporo stracić, bo przecież urządzenie musi pracować w trybie wysokiej lampy podczas projekcji Ultra HD. RS500 i RS600 to jednak projektory o najlepszej czerni obecnie na rynku. Nie istnieje projektor zapewniający wyższy kontrast.
Po obejrzeniu kilku scen, które dosłownie wychodziły z ekranu, z nośnika Ultra HD Blu-ray, trudno wrócić do materiałów Full HD.