Skocz do zawartości
Maciej Koper

Sony XF90 - TEST następcy XE93/XE90 na 2018 rok (KD-55XF9005) z Dolby Vision

Rekomendowane odpowiedzi

To dziwne, bo ja właśnie też robiłem taki test porównawczy ze swoim telefonem i wyszło bardzo podobnie z dokładnie tego samego miejsca.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Stary telewizor masz 🙂    .... albo za bardzo SMART jest  ....

W dniu 10.02.2020 o 12:54, Szmitxx napisał:

Dziękuję za rady, już zamówiony. Nie byłem pewny, czy nie dopłacić do XG9505, ale na pclab.pl dostałem taką wiadomość na pm:

"(...)-XF ma lepsze możliwości ustawienie upłynniacza, oraz większa rozdzielczość ruchu, gdy jest włączony w stosunku do XG
-XF ma o drobinę lepszy kontrast

-XG ma 4 HDMI o pełnej przepustowości, XF 2 z 4
-XG jest 200 nitów jaśniejszy w HDR, co nie musi być mocno odczuwalne przy 900 vs 1100
-XG ma ponoć ciut lepszą jakość wykonania, oraz lepszą kalibrację, która może być losowa
Input lag różni się tylko podczas gry w 1080p, 40ms vs ~20ms dla XG. Wystarczy że konsola lub komputer zajmie się skalowaniem do 4k i wszędzie masz ~20ms.

Reszta różnic jest dość pomijalna, chyba że chcesz pilota "premium" oraz lepsze podzespoły wbudowanego androida."

Te różnice na pewno nie są warte różnicy w wysokości 1000zł. Jeśli ktoś korzysta ze smarta, to jeszcze zrozumiem, ale pod konsolę i TV bez sensu.

 

Pytanie czy aby NOWY (stary) nabytek nie zostanie porzucony przez SONY bo nie widzę by najnowsza aktualizacja była do niego skierowana

https://www.sony.pl/electronics/support/televisions-projectors/articles/00236430

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
51 minut temu, magusone napisał:

To dziwne, bo ja właśnie też robiłem taki test porównawczy ze swoim telefonem i wyszło bardzo podobnie z dokładnie tego samego miejsca.

U mnie wygląda to tak jak gdyby antena Wi-Fi w TV była słabsza niż w telefonie. Prędkość połączenia w TV jest bardzo czuła na położenie modemu. Telefon jest dużo mnie na to czuły. To tylko moje obserwacje ponieważ nie mam oczywiście sprzętu żeby zrobić jakieś sensowne pomiary.  

53 minuty temu, zergoline napisał:

Pytanie czy aby NOWY (stary) nabytek nie zostanie porzucony przez SONY bo nie widzę by najnowsza aktualizacja była do niego skierowana

https://www.sony.pl/electronics/support/televisions-projectors/articles/00236430

Już jest praktycznie porzucony. Ale nie przejmowałbym się tym bardzo. Coraz więcej przyzwoitych Android Box'ów jest na rynku

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kupowałem Tv głównie do oglądania sportu. Miał być swietny a nie jest. Kanały np. Canal+ sport 2 czy Eleven wyglądają słabiutko. Lepiej grają stare dobre telewizory HD. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To nie wina tv tylko sygnału. Kup inny tv i będzie podobnie. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, tomi81 napisał:

Kupowałem Tv głównie do oglądania sportu. Miał być swietny a nie jest. Kanały np. Canal+ sport 2 czy Eleven wyglądają słabiutko. Lepiej grają stare dobre telewizory HD. 

Nie chciałbym być adwokatem diabła, bo sam mam wiele do swojego ale po dwóch latach użytkowania z dwoma akcjami w serwisie uważam że SMART w tych TV powinien odnosić się do użytkownika a nie do odbiornika … a za darmowe testy kolejnych wersji softu/sprzętu firma SONY powinna nam wszystkim płacić grube pieniądze … 😙 

Pobaw się ustawieniami: TYP OBRAZU razem z ZAAWANSOWANE -> RUCH- > Mationflow

Na szczęście ilość kombinacja jest skończona  🥶 więc po kilku godzinach znajdziesz swoje ustawienie … resztę zostaw na wartościach domyślnych (wyłącz czujnik światła) i zacznij dostrajać jak znajdziesz przy tych pierwszych akceptowalne dla siebie wartości.

PS/

HDR to bajka dla naiwniaków (przepraszam ale to moje zdanie) w którą i ja się dałem wciągnąć  …. o nitach i bzdetach w testach można dużo pisać a sygnał dostarczany jaki jest każdy widzi 🤪 … po czasie niestety  ….. ale aby YouTube włączyć i "szczuć" sąsiadów/kumpli swym nabytkiem i jakością testowych materiałów tam zamieszczanych można nie przeczę, ale tylko tam bo nigdzie indziej (bez odtwarzacza ULTRA BR ani konsoli w niektórych grach) zbytnio WSPANIAŁYCH i ZAPIERAJĄCYCH DECH efektów nie uraczysz ….  

Na pocieszenie powiem tyle że obraz to pół biedy zacznij podłączać sprzęt do dobrego AUDIO lub zacznij zabawę z bezprzewodowymi słuchawkami …. TV odkryj kolejne swe ukrywane pod rozlicznymi wspaniałymi parametrami swoje prawdziwe oblicze (zapraszam na wątki na stronach SONY) …. 🤑  … o odtwarzaniu materiału z USB nie wspominam …. ot jednym słowem WTOPA niestety WTOPA!!!

Nie wiem co działa w tym TV dobrze, tak bez grzebania, kombinowania, restartach, aktualizacjach, szczęściu … Ktoś mi podpowie? 

  • Zmieszany 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
52 minuty temu, tomi81 napisał:

sygnał na dekoderze pokazuje dobry (90/70%). 

Nie zrozumiałeś mnie. Siła sygnału może i być 100% ale ja pisałem o jego jakości. Właściciele tv w technologii OLED też nie raz narzekali tutaj na forum na syfy (ziarno) na Netflix czy też przy sporcie gdzie obraz taki cudowny wcale nie jest. 

Filmy z płyty UHD potrafią wyglądać genialnie ale nie streaming czy to co oferują dostawcy tv i to się prędko nie zmieni skoro do dziś często nawet nie nadaje się porządnego sygnału FHD (bitrate a nawet rozdzielczość 1080i) to gdzie tu do UHD.

@zergoline Co działa dobrze? Myślę że to co najważniejsze w tv, tj. jakość obrazu. A to że najlepszą uzyskasz tylko z najlepszego źródła (filmy UHD) to myślę oczywista sprawa. HDR to nie sciema tylko problem w tym że nawet najlepszy tv nic tu nie da jeśli realizacja leży. Do tego jeszcze te jego wersje (DV, HDR10+ i co tam jeszcze nie wymyślą) i różnice w sprzęcie nie pomagają. Oczywiste jest, że lepszy sprzęt zapewni lepsze doznania ale tak w filmach jak i grach są lepiej i gorzej wykonane w HDR produkcje. 

Android jest jaki jest ale ciągle się poprawia i może za 2 lata dojdzie w tv do bardzo dobrego poziomu jaki obecnie jest w telefonach. Ja mam starszy model tv Sony i nie narzekam na androida, to co potrzebuję działa stabilnie. Z resztą u Samsunga i LG tak chwalonych za systemy to one też potrafią przysparzać problemów (również spowolnić i się wysypać u Samsunga) o czym nie raz czytałem na forum. 

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

siła 90% jakość 70%. chyba, ze wskazania dekodera od nc+ można o kant d.. rozbić... to co jeszcze poprawic? może kąt skręcenia anteny jest niedokładny czy jakis inny parametr? w drugim domu mam ncplus i telewizor Sony full hd i gra świetnie 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Teraz, tomi81 napisał:

siła 90% jakość 70%. chyba, ze wskazania dekodera od nc+ można o kant d.. rozbić... to co jeszcze poprawic? może kąt skręcenia anteny jest niedokładny czy jakis inny parametr? w drugim domu mam ncplus i telewizor Sony full hd i gra świetnie 

To bardzo dobre parametry, zresztą przy wiele gorszych (do pewnej granicy) obraz będzie identyczny - taka już jest filozofia sygnału cyfrowego.

Krótko mówiąc, masz idealny obraz jeśli chodzi o techniczną jakość przesyłu. Inną sprawą jest jakość tego, co "zapakowali" do tego sygnału, ale na to już nie masz wpływu.

Tzn masz - możesz zrezygnować i wybrać innego dostawcę ;)

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Netflix działa dobrze, w ogóle filmy ok. ale sport a zwłaszcza piłka nożna bardzo przeciętne. ustawienia mam na Sport wszystko standard, Motionflow najlepiej chyba wlasny gładkość 3/4 czystość 1 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
11 minut temu, tomi81 napisał:

siła 90% jakość 70%. chyba, ze wskazania dekodera od nc+ można o kant d.. rozbić... to co jeszcze poprawic? może kąt skręcenia anteny jest niedokładny czy jakis inny parametr? w drugim domu mam ncplus i telewizor Sony full hd i gra świetnie 

Jakość sygnału możesz mieć 40% lub 100%. Jakość obrazu będzie taka sama.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kupiłem jednak ten TV i zastanawiam się czy nie zwrócić na rzecz XG9505 bo denerwują mnie wszechobecne przycinki, za które odpowiada procesor nie wspierany już nawet przez Sony... Zależy mi by TV dobrze współpracował z YT jednak XF9005 nie obsługuje też kodeka VP9 tak bardzo narzucanego przez Googla - pytanie czy jest to dosyć duży mankament i wpływa znacząco na wydajność dekodowania obrazu i wyświetlania go na ekranie? 

@Tomek398  We wcześniejszych postach pisałeś, że po aktualizacji filmy na Youtube 4K 60fps już Ci nie tną. U mnie niestety problem dalej występuje - w przypadku wyświetlania na ekranie obrazów, gdzie znajduje się dużo szczegółów (np. ścany z mozaikami, o których mówił inny użytkownik),  obraz przycina się. Nie dałem rady tego w 100% skorygować poprzez zmianę ustawień. Trochę się polepszyło po własnych modyfikacjach upłynniacza - jednak obraz dalej ścina się. Mógłbyś podzielić się swoimi ustawieniami obrazu skoro u Ciebie problem już nie występuje?

  • Plusik 1
  • Zmieszany 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

Godzinę temu, loyit napisał:

 

@Tomek398  We wcześniejszych postach pisałeś, że po aktualizacji filmy na Youtube 4K 60fps już Ci nie tną. U mnie niestety problem dalej występuje - w przypadku wyświetlania na ekranie obrazów, gdzie znajduje się dużo szczegółów (np. ścany z mozaikami, o których mówił inny użytkownik),  obraz przycina się. Nie dałem rady tego w 100% skorygować poprzez zmianę ustawień. Trochę się polepszyło po własnych modyfikacjach upłynniacza - jednak obraz dalej ścina się. Mógłbyś podzielić się swoimi ustawieniami obrazu skoro u Ciebie problem już nie występuje?

Podeślij mi proszę link do video na youtube które powoduje problemy. 

 

Cytat

 jednak XF9005 nie obsługuje też kodeka VP9

Oczywiście że obsługuje:

.codec.jpg.9628f59ef971c001d3a966ec534dd425.jpg

 

Jeżeli system jest dla ciebie za wolny to zmień na x95g bo później będziesz żałował. 

 

Komentarz do tych którzy narzekają na jakoś obrazu. Napiszcie konkretnie o co chodzi bo póki co zachowujecie się jak ktoś kto idzie do lekarza i mówi tylko że się źle czuje... 

W czym jest problem? Rozdzielczość, kolory, kompresja????

 

  • Plusik 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
52 minuty temu, tomi81 napisał:

jakie macie ustawienia do piłki nożnej w ncplus?

Ja ustawiam tryb sport i jest elegancko zmniejszam tylko jasność ekranu jak oglądam wieczorem

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Tomek398

Przykładowo: https://www.youtube.com/watch?v=1La4QzGeaaQ&t=15s   Minuta 1:26 - 1:42

Dla mnie jakość obrazu jest bardzo dobra. Tego oczekiwałem kupując ten model, chociaż w kalibrację i tak trzeba będzie się pobawić w wolnym czasie. 

Co do VP9 - przepraszam za błąd. Myślałem, że to inaczej działa. 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, loyit napisał:

@Tomek398

Przykładowo: https://www.youtube.com/watch?v=1La4QzGeaaQ&t=15s   Minuta 1:26 - 1:42

Dla mnie jakość obrazu jest bardzo dobra. Tego oczekiwałem kupując ten model, chociaż w kalibrację i tak trzeba będzie się pobawić w wolnym czasie. 

Co do VP9 - przepraszam za błąd. Myślałem, że to inaczej działa. 

 

U mnie nic nie tnie w tym filmie, ale ja używam Smart Youtube, na zwykłym miałem bardzo dużo przycięć obrazu.

Na Smart Youtube czasem zgubi parę klatek w mocno wymagających momentach jak np. ten gdy zaczyna się mozaika na suficie Uzbekistan, ale jest to tylko mikro przycięcie, podczas gdy na Youtube zacina cały obraz.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, loyit napisał:

@Tomek398

Przykładowo: https://www.youtube.com/watch?v=1La4QzGeaaQ&t=15s   Minuta 1:26 - 1:42

 

Ten fragment wyraźnie przycina w oryginalnej aplikacji Youtube. W Youtube Smart jest lepiej. Ściągnąłem ten plik na dysk w 4k/60 i w Kodi odtwarza się bardzo płynnie. Widać że system niedomaga gdy jest zajęty dekodowaniem i ściąganiem danych z internetu. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
18 godzin temu, LV426 napisał:

Filmy z płyty UHD potrafią wyglądać genialnie ale nie streaming czy to co oferują dostawcy tv i to się prędko nie zmieni skoro do dziś często nawet nie nadaje się porządnego sygnału FHD (bitrate a nawet rozdzielczość 1080i) to gdzie tu do UHD.

@zergoline Co działa dobrze? Myślę że to co najważniejsze w tv, tj. jakość obrazu. A to że najlepszą uzyskasz tylko z najlepszego źródła (filmy UHD) to myślę oczywista sprawa. HDR to nie sciema tylko problem w tym że nawet najlepszy tv nic tu nie da jeśli realizacja leży. Do tego jeszcze te jego wersje (DV, HDR10+ i co tam jeszcze nie wymyślą) i różnice w sprzęcie nie pomagają. Oczywiste jest, że lepszy sprzęt zapewni lepsze doznania ale tak w filmach jak i grach są lepiej i gorzej wykonane w HDR produkcje. 

Android jest jaki jest ale ciągle się poprawia i może za 2 lata dojdzie w tv do bardzo dobrego poziomu jaki obecnie jest w telefonach. Ja mam starszy model tv Sony i nie narzekam na androida, to co potrzebuję działa stabilnie. Z resztą u Samsunga i LG tak chwalonych za systemy to one też potrafią przysparzać problemów (również spowolnić i się wysypać u Samsunga) o czym nie raz czytałem na forum. 

(gdzieś mi pożarło wcześniejszą wypowiedź)

Obraz? naprawdę? … nie przeszkadza Ci "blooming", ani "prześwietlony" lub "ciemny" HDR?  

Owszem na materiale z YouTube wszystkie te filmiki iście diabelsko wyglądają pod warunkiem oczywiście, że fantastyczny Processor X1 nie ma zadyszki, tyle, że to specyficzny materiał plus specyficzna realizacja … 

Wszystko w tym TV jest uwarunkowane czymś … i jak się to wszystko coś spełni, wówczas przy odrobinie szczęścia jest OK … a jak nie to restart, przywracanie ustawień, odłączanie zasilania … 

Kwintesencją innowacyjności jest zielony klawisz na pilocie który z definicji jest restartem systemu a nie jego "wyłącznikiem" 🤫 (ciekawe ile lewych zgłoszeń SONY otrzymało z racji nie możności wyłączenia TV )… szkoda że na kablu do zasilania nie umieszczono wyłącznika (jak od lampki nocnej) wówczas przyjaźniej byłoby owe wyłączanie z sieci przeprowadzać tak chętnie aplikowane przy wszelakich bolączkach TV … ale może to i dobrze o pewnie i z tym byłby problem 🙂

Jednym słowem nic nadzwyczajnego za kupę kasy 😞

  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie, nie przeszkadza bo mam słabszy model od XF (bez FALD) i używam głównie jako monitor do PC, YouTube,  Netflix,  granie i od czasu do czasu filmy BD UHD. Listwa LED za tv sporo tu pomaga bo oglądanie w zupełnych ciemnościach to nie dla mnie, za bardzo męczy wzrok i jest niezdrowe.

Z tym przyciskiem stand by to poleciałeś bo obecnie ani LG, ani Samsunga nie wyłączysz całkowicie. Chyba już nie ma tv z głównym wyłącznikiem. 

Wygląda to tak jakbyś na siłę się czepiał czego tylko możesz. 

  • Plusik 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@zergoline przesadzasz. Najnowsza wersja systemy praktycznie się nie wiesza przy normalnym użytkowaniu. Z telewizora korzystam codziennie i nie pamiętam kiedy ostatni raz się zawiesił. 

Blooming występuje, ale przy tej jasności jest na przyzwoitym poziomie. To cecha LCD i nawet gdyby TV miał 500 stref to byłby widoczny. Już wkrótce telewizory będą miały kilka tysięcy stref więc problem będzie dużo mniejszy. 

Podobnie jak kolega wyżej ja również nie oglądam w całkowitych ciemnościach. Męczy mi się od tego wzrok. 

Pamiętaj też że jasność ekranu w kinie, czyli tam gdzie oglądasz w całkowitym zaciemnieniu, jest niewielka. Tu piszą że około 50 nitów. 

https://www.cnet.com/news/what-are-nits-and-why-are-they-important-for-your-next-tv/

Jeżeli TV miałby pokazać tylko taką jasność to na pewno nie widziałbyś bloomingu. Ale TV są jaśniejsze. 

Moim zdaniem to jest dobry TV z pewnymi wadami. Dla mnie główną z nich nie jest blooming tylko przestarzały hardware to Androida.  Szkoda że nie robią wymienialnych modułów z procesorem i pamięcią. Byłby to najłatwiejszy sposób na upgrade. 

 

  • Plusik 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
22 minuty temu, Tomek398 napisał:

@zergoline przesadzasz. Najnowsza wersja systemy praktycznie się nie wiesza przy normalnym użytkowaniu. Z telewizora korzystam codziennie i nie pamiętam kiedy ostatni raz się zawiesił. 

Blooming występuje, ale przy tej jasności jest na przyzwoitym poziomie. To cecha LCD i nawet gdyby TV miał 500 stref to byłby widoczny. Już wkrótce telewizory będą miały kilka tysięcy stref więc problem będzie dużo mniejszy. 

Podobnie jak kolega wyżej ja również nie oglądam w całkowitych ciemnościach. Męczy mi się od tego wzrok. 

Pamiętaj też że jasność ekranu w kinie, czyli tam gdzie oglądasz w całkowitym zaciemnieniu, jest niewielka. Tu piszą że około 50 nitów. 

https://www.cnet.com/news/what-are-nits-and-why-are-they-important-for-your-next-tv/

Jeżeli TV miałby pokazać tylko taką jasność to na pewno nie widziałbyś bloomingu. Ale TV są jaśniejsze. 

Moim zdaniem to jest dobry TV z pewnymi wadami. Dla mnie główną z nich nie jest blooming tylko przestarzały hardware to Androida.  Szkoda że nie robią wymienialnych modułów z procesorem i pamięcią. Byłby to najłatwiejszy sposób na upgrade. 

 

Panowie, ja piszę że ten TV nie jest taki za jaki chce uchodzić …  bo i obraz i funkcjonalność jest przyzwoita ale nie taka by pieśni nad nim piać … nity mnie nie obchodzą na papierze bo ich nie widzę na ekranie … 🙂 

SMART TV to cała platforma a nie tylko część … a jak to urządzenia jako całość pracuje każdy wie kto coś chciał zrobić więcej niż tylko podłączyć do prądu 🙂  

A co do klawisza "POWER" na pilocie może i inne modele też tak mają (nie wiem, nie śledzę trendów i nowinek technicznych 🤧) ale pomysł sam w sobie jest DO BANI!! , ale faktycznie mojej babci by się spodobał bo jak trzeba coś wyłączyć to tylko z sieci 🙂  żeby obce nie podsłuchiwali 🙂  …. 

  • Zmieszany 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
16 minut temu, zergoline napisał:

… nity mnie nie obchodzą na papierze bo ich nie widzę na ekranie … 🙂 

Nie no... sorry, ale teraz to jakieś głupoty wypisujesz. Jak nie widzisz na ekranie? Oglądasz TV w słonecznych okularach czy coś w tym stylu?? :-) 

Wiesz w ogóle o co chodzi w HDR?

  • Lubię 1
  • Dzięki 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak okulary przydadzą się bo albo HDR albo zmęczone oczy tą bielą napisów, które z wbudowanego odtwarzacza nie można zmienić (ściemnić)  ... oczywiście tylko pod warunkiem że i owe napisy będą wmontowane w materiał bo innych te cudo nie obsłuży 🙂 ... no tak ale na oglądanie małpek i gwiazd na niebie z materiałów YouTube wystarczy ... 😝 

A co do określenia to nie rozmawiamy/piszemy tu jak inżynier z inżynierem ale jak user z userem więc trzeba trochę wyjść z konwencji  instrukcji technicznej ...  

Możesz podniecać się ilościami nitów w testach ale dalibóg jak mi powiesz że ten parametr bije na głowę porównywalne modele innych firm i Ty tą różnicę jeszcze dostrzegasz to gratuluję 🙂 ...

 

  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...