Epson EH-TW9300W – Test projektora LCD 4K Ultra HD
Kontrast i czerń
Ocena kontrastu projektora jest znacznie cięższym zadaniem aniżeli w przypadku wyświetlacza. W tym przypadku dużą rolę odgrywają warunki otoczenia (to ile światła odbija się od ścian i rozświetla czerń na ekranie). Na szczęście w naszej Sali redakcyjnej 95% przedmiotów ma kolor czarny i odbicia są zminimalizowane. To pozwala wydać nam rzetelny werdykt.
Kontrast i czerń nie były nigdy najmocniejszą stroną projektorów reprezentujących technologię 3LCD. Na tym polu ustępowały one modelom wykonanym w technologii R-HTPS, oraz LCoS. Najlepsze modele 3LCD były jednak w stanie konkurować z projektorami DLP. A jak jest z TW9300? Urządzenie to wykorzystuje w prawdzie klasyczne (transmisyjne) panele LCD, jednak są one z roku na rok udoskonalane. Spójrzmy czym może pochwalić się najnowsza konstrukcja w naszej krytycznej procedurze testowej.
Scena (kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru | Scena (kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru |
On/off zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli | 4 500:1 | On/off + dynamiczna przysłona zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli wraz ze wspomaganiem dynamicznej przysłony, która przyciemna czarny obraz | 34 000:1 | ||
Kontrast ANSI obrazujący zdolność do wyświetlania czerni w bezpośrednim sąsiedztwie jasnych elementów | 190:1 | Kontrast APL 50% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 50% ekranu | 240:1 | ||
Kontrast APL 65% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 35% ekranu | 390:1 | Kontrast APL 80% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 20% ekranu | 690:1 | ||
Kontrast APL 90% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 10% ekranu | 1230:1 |
Bez ogródek powiem, że są to najlepsze wyniki w projektorze 3LCD jakie kiedykolwiek udało mi się zanotować. Brawo! Natywny kontrast On/Off na poziomie 4500:1 jest daleko poza zdolnościami projektorów DLP. W tym najważniejszym aspekcie TW9300 przegonił swoich rywali. Gdyby jednak do stawki wliczyć projektory LCoS to nie jest już tak kolorowo. Bezpośredni rywal – Sony HW65 chwali się na przykład lepszym kontrastem On/Off, aczkolwiek TW9300 ma zaskakująco wysokie (wyższe niż konkurencja) wyniki w scenach mieszanych, gdzie czerń przeplata się z bielą. Możemy zatem liczyć na dobre rezultaty jeśli mamy świetnie zaadaptowane pomieszczenie. Jeśli nie mamy ciemnych ścian to i tak nie skorzystamy z wysokiego kontrastu przez większość czasu, zaś w scenach gdzie czerń dominuje na ekranie będzie ona dosyć dobra.
TW9300 wyposażono także w dynamiczną przysłonę, która ma przygaszać cały obraz właśnie w ciemnych scenach. Jej praca jest cicha. Ponownie brawo! W poprzednim modelu (TW9200) była w zasadzie nieużyteczna przez generowany hałas. Jak widzimy w wynikach, system jest w stanie wygasić czerń dosyć mocno, co powiela kontrast do wartości 34 000:1. Jest jednak małe “ale”. Przysłona aktywuje się praktycznie tylko wtedy, gdy ekran jest całkowicie czarny. Jej działanie nie jest więc płynne. W mojej ocenie mogłaby zaczynać działać gdy na przykład jasność obrazu spada poniżej 20%, a w praktyce włącza się dopiero gdy jest 0% (całkowita czerń). W rezultacie pomaga bardzo rzadko, bez względu na to który tryb działania wybierzemy.
Tak czy inaczej kontrast był na zadowalającym poziomie i obraz cieszył oczy.