Home Testy Projektory BenQ BenQ W1090 Test taniego projektora DLP kina domowego
BenQ W1090 Test taniego projektora DLP kina domowego

BenQ W1090 Test taniego projektora DLP kina domowego

30.49K
0

Słowem wstępu

Na naszym rodzimym rynku BenQ znany jest między innymi z projektorów kina domowego, które nabyć można w rozsądnej cenie. Firma ma na swoim koncie kilka kultowych modeli takich jak W2000 (EISA!), W3000, czy W1070, które oferują wysoką jakość obrazu i są często pierwszym wyborem osób poszukujących urządzenia o dobrej relacji ceny do jakości. Model W1090, który trafił dziś do naszego laboratorium, to najniżej plasowany w ofercie producenta, nowy model. Swoją premierę miał podczas sierpniowych targów IFA. Jego bardzo niska cena zagwarantuje mu prawdopodobnie równie duży sukces jakim cieszył się chociażby kultowy W1070.



Wygląd

Urządzenie cechuje prostota designu i wykonania. Jest ono niewielkie i lekkie, można by wręcz powiedzieć, że mobilne. W dotyku czuć, że zastosowane materiały, jak i ich spasowanie jest dobre i absolutnie nie ma wrażenia, że obcujemy z tanim sprzętem.

benq_w1090_6

Na górze projektora znajdziemy dostęp do przycisków, którymi możemy obsługiwać projektor bez użycia pilota, a także do pierścieni regulujących obiektyw projektora. Tych drugich nie jest dużo – jedynie zoom i ostrość. Projektor nie oferuje bowiem funkcji lens shift, co nie jest dziwne uwzględniając cenę urządzenia.

benq_w1090_4 benq_w1090_3

 

Badana cecha Wartość
Wymiary projektora 31,2 × 10,4 × 24,4‎ cm
Wymiary kartonu 43,0 × 32,0 × 22 cm
Szacowana żywotność lampy (normalny/eco) 3000 / 4500 godzin
Waga 2,75 kg
Dostępne kolory urządzenia biały

Pilot jest nam już dobrze znany z innych modeli BenQ. Jest to dobra konstrukcja z gumowanymi przyciskami. Są one podświetlane w nocy co w tej klasie jest rzadkością. Po kliknięciu w poniższe zdjęcie wyświetli się zdjęcie w ciemnym pomieszczeniu.

Projektor możemy oczywiście powiesić. Posiada on na spodzie trzy punkty do wkręcenia śrub od uchwytu.

wieszak sufitowy Peerless-AV PRG-UNV wieszak sufitowy Peerless-AV PRG-UNV 2

Polecamy wieszak sufitowy Peerless-AV PRG-UNV ze względu na mikrometryczną regulację.



Wyposażenie i Złącza

Wszystkie gniazda podłączeniowe projektora znajdują się na tylnej ścianie. Znajdziemy tam: Analogowe gniazdo wideo (D-sub 15pin), 2 X HDMI (w tym jedno kompatybilne z MHL2.0), leciwe wejście composite video (RCA), oraz audio stereo (RCA), Audio in (Mini Jack), Audio out (Mini Jack), USB (mini B) pełniące role portu serwisowego, RS232 (DB-9pin), oraz USB (typu A). To ostatnie gniazdo pełni rolę zasilania urządzeń przenośnych, które możemy podłączyć do projektora.

BenQ oferuje także bezprzewodowy moduł transmisji obrazu, o oznaczeniu WDP02. Pozwala on na przesył sygnału 1080p 60Hz bez kompresji, na odległość do 30 metrów (w idealnych warunkach).

1469176251



Wstęp do technologii DLP

Urządzenia wykorzystują przetworniki obrazu DLP. Technologia ta znana jest już od lat i powszechnie stosowana w urządzeniach profesjonalnych. W zasadzie każdy z projektorów, stosowanych w komercyjnych kinach cyfrowych, korzysta właśnie z niej. Do zalet przetworników DLP należą:

  • Wysoki współczynnik wypełnienia (małe odległości między sąsiadującymi pikselami) dzięki czemu obraz ma bardzo dobrą ostrość. Zasadniczo jest ona lepsza niż w projektorach LCD, jednak nie aż tak dobra jak w najnowszych LCoS
  • Bardzo niski czas reakcji, co przekłada się na dobre 3D i niższe smużenie (aczkolwiek to zjawisko zależy głównie od obecności systemu poprawy ruchu)
  • Najczęściej rewelacyjne oddanie barw. Przetworniki DLP są proste w sterowaniu i dzięki temu odcienie kolorów są takie jak być powinny.
  • Dobra równomierność obrazu
  • Niezły kontrast, aczkolwiek na tym polu ustępują technologii LCoS, a także wysokie modele LCD mogą z nimi konkurować

Zasadniczą wadą projektorów DLP – jednochipowych (czyli znacznej większości rynku) jest fakt, że obraz rysowany jest krótkimi impulsami świetlnymi. Z tego względu niektóre osoby doświadczają zjawiska zwanego tęczą gdy przesuwają szybko wzrokiem po powierzchni ekranu, jednak przy obecnej generacji projektorów rzadko kto ma z tym problem. Szybkie, 6 – segmentowe koła barwne, eliminują problem tęcz niemal całkowicie. Budowa projektora DLP, utrudnia też zaprojektowanie obiektywu z dużym zakresem regulacji, co często utrudnia wykonanie optymalnej instalacji.



Testy syntetyczne

Badana cecha: wynik:
Przetwornik obrazu DLP DarkChip 3
Odświeżanie obrazu (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) 60Hz
Jasność po kalibracji zoom 1.0x (najdalej od ekranu): 600 Lumenów (Ekonomiczny) / 850 Lumenów (Normalny)

zoom 1.3x (najbliżej ekranu): 750 Lumenów (Ekonomiczny) / 1 050 Lumenów (Normalny)

Kontrast On/Off 1 800:1
Kontrast ANSI 190:1
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej)
  • średnia dE: 0,9
  • maks dE: 1,4
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej)
  • 33ms – tryb gra – 1080p60 (konsola)
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) Tak, we wszystkich trybach obrazu
Obsługa 10 bitowego koloru Tak, w rozdzielczości Full HD


Instalacja projektora

Jak już wspomniałem we wstępie, funkcje regulacji obiektywu są przeważnie ograniczone w przypadku projektorów DLP. BenQ W1090 jest tego idealnym przykładem, gdyż nie daje on jakiejkolwiek możliwości regulacji położenia obraz. W praktyce oznacza to, że znajduje się on w stałym położeniu względem projektora i regulować go możemy jedynie poprzez przesunięcie urządzenia. Warto nadmienić też, że BenQ stosuje nieco inne przeliczniki wartości przesunięć obrazu, niż inni producenci. Na stronie znajdziemy następujące informacje: Przesunięcie projekcji 115% ± 5%. W klasycznym rozumieniu, jakie stosuje na przykład firma Sony, JVC, czy Epson oznaczałoby to, że dolna krawędź obrazu (górna jeśli projektor pracuje „do-góry-nogami”) przesunięta jest w pionie o dystans nieco większy niż połowa wysokości obrazu. BenQ ma jednak swoją logikę, wedle której przesunięcie projekcji o 100% oznacza, że krawędź rozpoczyna się dokładnie na wysokości soczewki projektora. Analogicznie, 115% oznacza, że krawędź zaczyna się 15% wysokości obrazu powyżej soczewki projektora. Przekładając to na praktykę, gdy w naszej redakcji uzyskałem obraz 100″ (czyli mający 124cm wysokości), a projektor stał na szafeczce i znajdował się 47cm nad ziemią, to dolna krawędź obrazu zaczynała się na 66cm (47 + 15% ze 124).

benq_w1090_9
Gdy już uda się idealnie wcelować w ekran, obraz ma dobre proporcje i cechuje się niskimi dystorsjami.

Jak zatem widzimy, optyka projektora wprowadza dosyć spore ograniczenia w instalacji, jeśli chcemy uzyskać optymalny efekt to urządzenie musi być wyśrodkowane względem ekranu i musi znajdować się nieznacznie powyżej górnej lub poniżej dolnej krawędzi ekranu. W przeciwnym razie, by wcelować obrazem w docelowe miejsce, konieczne będzie przekrzywienie projektora i obraz przyjmie kształt trapezoidalny. Producent przewidział bogate możliwości korekcji takiego zniekształcenia, więc suma summarum będzie możliwy i taki układ. Należy pamiętać jednak, że używanie korekcji trapezowej (tzw. keystone) zmniejsza rozdzielczość obrazu i powoduje rozmycie krawędzi, zatem starajmy dołożyć wszelkich starań by wcelować w ekran za pomocą doboru optymalnego wieszaka i funkcji lens shift. Na poniższych symulacja dokładnie wyrysowałem możliwości regulacji soczewki:

Pokrętła do regulacji zoomu i ostrości znajdują się na korpusie projektora, a to oznacza brak funkcji pamięci ustawień obiektywu. Innymi słowy nie ma możliwości wygodnego używania projektora z ekranem o kinowych proporcjach 2.39:1. To jednak całkiem oczywiste w tej klasie urządzenia, nieprawdaż? 🙂

Zespół optyczny pozwala na rzut w zakresie 1,15 – 1,50 (stosunek odległości projektora od ekranu do szerokości obrazu). Oznacza to, że aby wypełnić nasz redakcyjny, 99″ ekran, możemy umieścić projektor w odległości od 2,5 do 3,3 metra. Wygoda instalacji jest więc dosyć spora. Pamiętajmy jednak, że im bliżej umieścimy projektor tym większą jasność będziemy w stanie uzyskać. W przypadku BenQ W1090 różnica ta wynosi około 19% jasności (tyle stracimy montując projektor w maksymalnej odległości).



Jasność i głośność

Przy maksymalnym przybliżeniu obrazu, jasność lampy (po kalibracji) wyniosła dokładnie 750 lumenów w trybie ekonomicznym i 1050 lumenów w trybie normalnym. To spora wartość. Odsuwając się skrajnie (używając maksymalnego oddalenia obrazu funkcją zoom) tracimy ok. 19% jasności. Uwzględniając te dane sugeruję następujące przekątne ekranu, przy użyciu tkaniny białej (gain 1.0) i chęci uzyskania wzorcowej jasności, wynoszącej 48cd/m2:

Wartości: Sugerowane przekątne ekranu
Tryb ekonomiczny, zoom 1,3x (rzut z ok. 3,4m) ekran 16:9: 135″, 2,98m × 1,68m
Tryb normalny, zoom 1,3x (rzut z ok. 4,1m) ekran 16:9: 159″, 3,53m × 1,98m
Tryb ekonomiczny, zoom 1,00x (rzut z ok. 4,8m) ekran 16:9: 143″, 3,17m × 1,79m
Tryb normalny, zoom 1,00x (rzut z ok. 4m) ekran 16:9: 120″, 2,67m × 1,50m
Trzy tryby pracy lampy. Nie powinniśmy używać ostatniego z nich, ponieważ powoduje on manipulacje kontrastem obrazu.
Trzy tryby pracy lampy. Nie powinniśmy używać ostatniego z nich, ponieważ powoduje on manipulacje kontrastem obrazu.

Jak widzimy w powyższej tabel, do W1090 możemy, a wręcz powinniśmy dobrać dosyć duży ekran. Czemu powinniśmy? Ponieważ projektor nie umożliwia przyciemnienia obrazu, bez pogorszenia jakości (jest pozbawiony jakiejkolwiek przysłony). Oznacza to, że jeśli zastosujemy zbyt mały ekran, np. 80, czy 90″, to obraz może okazać się trochę za jasny i męczący przy dłuższych seansach. Jeśli powiesimy projektor dosyć daleko od ekranu, by zastosować zoom bliski 1,0x (czyli najbardziej zmniejszony obraz), to możemy rozważyć ekran ok. 100″ wzwyż i projekcja w trybie ekonomicznym będzie atrakcyjna. W tym trybie projektor jest też nieco cichszy, choć ogólnie do cichych nie należy. Nawet w takich ustawieniach słychać trochę szum wiatraków. Niestety cena urządzenia wymusza zastosowanie prostego i taniego modułu chłodzącego.



Jakość optyki

Optyka o stosunkowo krótkim rzucie stawia zawsze nie lada wyzwanie projektantom obiektywów. Choć bywa bardzo wygodna w użyciu (kto nie chciałby uzyskać 100″ z 2,5m?) to niestety cechuje się też większymi ułomnościami. Pewnych praw optyki niestety nie da się przeskoczyć. Podczas testu projektor stał w odległości 3,3m od ekranu, a więc na maksymalnym oddaleniu zoomu, gdzie zniekształcenia powinny teoretycznie być najmniejsze.

Jeśli chodzi o konwergencję, czyli zbieżność barw i o ostrość, to były one bardzo dobre na środku ekranu. Zazwyczaj jedno-chipowe projektory DLP radzą sobie pod tym względem bardzo dobrze, ponieważ odpada w nich problem ze zbieżnością poszczególnych paneli (jest tylko jeden przetwornik DLP). Z tego względu nie posiadają też funkcji regulacji zbieżności barw. W przypadku W1090 ostrość nie spadała także na brzegach ekranu, anie nie ulegały rozszczepieniu kontury. Świetnie! Widać było jedynie spadek jasności, o którym później.

Z bliskiej odległości piksele, nawet na brzegu ekranu, wyglądały wręcz jak na dużym monitorze. To chyba najlepsza pochwała ostrości projektora, jaką można napisać.

benq_w1090_11



Ustawienia obrazu

Menu ustawień obrazu BenQ W1090. Tryb Cinema.
Menu ustawień obrazu BenQ W1090. Tryb Cinema.

Menu ustawień obrazu nie różni się zasadniczo od tego co można spotkać w wyższych modelach projektorów BenQ. Trybów obrazu jest kilka, a najbardziej interesującym nas jest “Cinema”. Z założenia ma on bowiem zapewniać reprodukcję obrazu najbliższą temu co widział reżyser w studio. Zaraz po uruchomieniu projektora, powinniśmy dokonać pewnych regulacji, by polepszyć jakość. Przede wszystkim:

  • Ostrość – 7
  • Redukcja szumów – 0
  • Brilliant Color – Wyłączony

Niestety w W1090 nie ma jednoznacznego ustawienia suwaka ostrości, ale w okolicach wartości 7 obraz wygląda tak jakby nie był sztucznie wyostrzany i cechował się swoim naturalnym pięknem. Redukcja szumów jest złem, które zawsze trzeba wyeliminować, ponieważ zmniejsza ilość detali obrazu. Funkcja brilliant color zaś podbija jasność projektora w sposób sztuczny. Jest to całkowicie niepotrzebne, przy tak jasnym urządzeniu jak W1090, ponadto psuje odwzorowanie barw.



Reprodukcja obrazu

Fabrycznie

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 3,4 maksymalna 6,5
Średnia deltaE barw ze wzornika 3,1 maksymalna 6,1
Średnia deltaE palety szarości 3,9 maksymalna 6,2

Po powyższych pomiarach nietrudno zauważyć pewne odstępstwa od wzorcowej reprodukcji barw, ale nie można określić ich dużymi. Gamma jest nieco zaniżona (wartość bliska 2.2), co może być OK przy niezaadaptowanych pomieszczeniach, jednak w wyciemnionych salach obniży nasycenie i kontrastowość obrazu. Odcień bieli też trochę odbiega od idealnego, nadając nieco niebieskawy ton obrazu. W konsekwencji obraz jest nieco wychłodzony i ma mniej nasycone kolory. Widać to szczególnie na odcieniach skóry. Zobaczmy w galerii przekłamań:

Galeria przekłamań obrazu

Wybierz kadr z filmu:
Wybierz ustawienia obrazu w telewizorze:
  • Tryb Fabryczny
  • Najlepszy tryb fabryczny
  • Profesjonalna kalibracja
  • Referencja (studio)

Po kalibracji BenQ W1090

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 1,0 maksymalna 3,7
Średnia deltaE barw ze wzornika 0,9 maksymalna 1,4
Średnia deltaE palety szarości 0,7 maksymalna 1,7
Pomimo niskiej ceny, W1090 posiada opcję certyfikowanej kalibracji ISF.
Pomimo niskiej ceny, W1090 posiada opcję certyfikowanej kalibracji ISF.

Rewelacyjne wyniki odwzorowania barw w BenQ W1090 nie są dla mnie niczym dziwnym. Firma ta od dłuższego czasu przyzwyczaja nas, że nawet w projektorach klasy budżetowej, mogą zostać zaimplementowane precyzyjne funkcje kalibracyjne, które pozwalają osiągnąć niemalże książkowe oddanie barw. Soczystość i naturalność kolorów zachwyca po kalibracji. Zarówno odcienie skóry, jak i czerwienie i zielenie są dokładnie na swoich miejscach, jedynie poza wierzchołkiem zielonym, który nie pokrywa całkowicie gamutu Rec 709. Oznacza to, że najbardziej nasycone odcienie zieleni będą nieco bardziej stonowane, niż być powinny, ale raczej na co dzień nie zauważy się tego drobnego niuansu. W dziedzinie odwzorowania barw nie można zatem wyobrazić sobie już dużo lepszego projektora bez względu na budżet.

Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych projektorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego projektora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
o
raz w temacie: Wielki test kalibracji 



Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

Skalowanie obrazu przebiega sprawnie, a w testowanym projektorze nie zostały zastosowane jakiekolwiek niewyłączalne funkcje wpływające na naturalne odwzorowanie obrazu.

W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach i projektorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.

Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na projektorze Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.

W kwestii obróbki cyfrowej nie udało się natknąć na jakiekolwiek mankamenty, które negatywnie wpływałyby na obraz. Przy ostrości na 7 nie następowało też jakiekolwiek sztuczne wyostrzanie krawędzi. Domyślnie była włączona jednak funkcja redukcji szumów, która negatywnie odbijała się na czytelności detali obrazu. Wyłączenie jej nie stanowiło jednak problemu, jak już napisałem we wstępie:

  • Menu – Obraz -> Zaawansowane -> Redukcja Zakłóceń -> 0


Kontrast i czerń

Ocena kontrastu projektora jest znacznie cięższym zadaniem aniżeli w przypadku wyświetlacza. W tym przypadku dużą rolę odgrywają warunki otoczenia (to ile światła odbija się od ścian i rozświetla czerń na ekranie). Na szczęście w naszej Sali redakcyjnej 95% przedmiotów ma kolor czarny i odbicia są zminimalizowane. To pozwala wydać rzetelny werdykt.

Kontrast testowanego projektora można dość łatwo ocenić. W projektorze nie zastosowano bowiem skomplikowanych systemów, takich jak dynamiczna przysłona, czy dynamiczny kontrast, mających na celu oszukiwać wzrok widza. BenQ W1090 bazuje na swoim natywnym poziomie czerni i kontrastu. Wynosi on, w naszym pokoju redakcyjnym, 1 800:1. Wynik, choć nie powala, to wciąż jest wyższy niż w wielu projektorach 3LCD, szczeglólnie tych o zbliżonej cenie! Mimo tego, nie jest to taka wartość, która sprawiłaby, że mamy wrażenie jak byśmy oglądali wielki telewizor. Przy takiej sprawności widać, że mamy do czynienia z projektorem, ale widać też, że jest to dobry projektor. Pasy odcinają się od ramy ekranu, ale absolutnie nie powoduje to dyskomfortu. Po prostu nie ma aż takiej głębi jaką zwykłem oglądać na wielokrotnie droższych projektorach. Ręczę jednak, że w tej cenie nie znajdziemy projektora dającego bardziej “kinowy” obraz!

Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru
On/off zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli 1 800:1 On/off + dynamiczna przysłona zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli wraz ze wspomaganiem dynamicznej przysłony, która przyciemna czarny obraz
Kontrast ANSI obrazujący zdolność do wyświetlania czerni w bezpośrednim sąsiedztwie jasnych elementów 190:1 Kontrast APL 50% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 50% ekranu 195:1
Kontrast APL 65% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 35% ekranu 310:1 Kontrast APL 80% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 20% ekranu 560:1
Kontrast APL 90% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 10% ekranu 1000:1

Co ciekawe, pomiar kontrastu ANSI zwrócił dokładnie taką samą wartość jak w przypadku dużo droższych projektorów. Wyjaśnię tutaj, że plansza ANSI jest tworem symulującym sceny, gdzie duża ilość bieli przeplata się z czernią. Dobrze reprezentuje więc np. poziom czerń na pasach w filmie, w momencie jaśniejszych ujęć. Czynnikiem limitującym czerń w takich przypadkach, jest wciąż ilość światła odbijającego się od ścian pomieszczenia, pomimo, że wszystkie nasze ściany, sufit i podłoga są kompletnie czarne! Uzyskanie więc najlepszej czerni bezwzględnie wymaga adaptacji pomieszczenia. Jak najlepszej. W przeciwnym razie okaże się, że w niektórych ujęciach filmowych, projektor „za kilka tysięcy” jest właściwie nieodróżnialny od takiego za „kilkanaście”. Inna sprawa, że projektory DLP słyną z wysokiego kontrastu w ujęciach gdzie czerń przeplata się z bielą. Przewagi droższych urządzeń można więc dostrzec jedynie w ciemniejszych (nocnych) scenach filmów. Podsumowując byłem więc zadowolony tym jak sprawdził się projektor w kontekście dostarczanego kontrastu. Filmy wyglądały w miarę plastycznie i trójwymiarowo, jak na tą półkę cenową.



Jednolitość obrazu

Jednolitość obrazu była na tyle dobra, że na większości scen w filmach nie dało się dostrzec problemów. Nieliczne, jak na przykład zdjęcia jednolitego, błękitnego nieba, zdradzały jednak pewne niedoskonałości. Środek ekranu, oraz obszary sąsiadujące miały równomierny odcień, jednak na brzegach przyjmował on różne odcienie Następował też spadek jasności, co jest jednak naturalne w przypadku projektora. Tutaj jednak spadki były ponadprzeciętnie wysokie.

Spadki jasności podaję bardziej w ramach ciekawostki, bowiem są naturalną cechą optyki i zależą głównie od ustawienia zoom-u. Płynny spadek luminancji od środka do brzegu jest przeważnie niezauważalny nawet gdy dochodzi do 40%. Wygląda to inaczej w telewizorach, gdzie spadek może być gwałtowny. W W1090 różnica ociera się o 40%, co w niektórych scenach filmowych dało się odczuć.

-39% -27% -20% -22% -40%
-35% -19% -11% -15% -27%
-31% -12% ref. -6% -19%
-29% -8% +11% +1% -16%
-32% -16% +9% -2% -14%

Podobnie dało się zauważyć, że najjaśniejszy punkt znajdował się w dolnej części ekranu (+8% względem środka). Tuż poniżej tej wysokości znajdował się bowiem obiektyw projektora.



Odwzorowanie ruchu

BenQ W1090 poprawnie przyjmuje każdy rodzaj klatkażu, tj. 24, 50 i 60Hz. Pliki te wyświetla ze standardową płynnością. Oznacza to, że filmy (24 klatki) charakteryzują się klasycznym skokowym obrazem, jaki znamy dobrze z kin. Niestety, producent nie zdecydował się zaimplementować systemu poprawy płynności ruchu (upłynniacza), zatem nie ma szans wpłynąć na to jak wyświetlany jest film. Co, gdy włączymy materiał 50/60 klatkowy, na przykład transmisję sportową w telewizji? Tam ruch oczywiście jest płynny jak na każdym wyświetlaczu czy projektorze, jednak cechuje się pewną dozą rozmycia. Projektor DLP jakim jest W1090 ma w tym przypadku taką przewagę, że owe rozmycie jest na nim zauważalnie mniejsze niż na projektorach wykorzystujących inny przetwornik (3 LCD lub LCoS), oczywiście jeśli mowa o projektorach bez wspomagania ze strony elektronicznego systemu. Dowolny projektor 3 LCD posiadający chip 120Hz oraz system – „upłynniacz” pozwalający powielić ilość klatek do tej wartości sprawdziłby się lepiej, jednak trzeba nadmienić, że w tej półce cenowej chyba nie znajdzie się projektora posiadającego taki system. W BenQ zaczyna się on od modelu W3000. Testowany dziś projektor, może zapewnić lepszy ruch niż większość konkurencji LCD, ale nie jest to szczyt tego co można by osiągnąć. Zobaczcie jednak sami na zdjęciu:

Nazwa trybu Informacje Obraz postrzegany w ruchu
 

(brak)

Smużenie:

duże

Maksymalna jasność: 

85 cd/m2, ekonomiczny!

Powielenie krawędzi:

nieznaczne

Poprawa płynności filmów (24p):

brak



Technologia 3D

Opcjonalne okulary, które można dokupić są dość lekkie i dobrze leżą na głowie. Efekt 3D jest wyjątkowo dobry jak na projektor tej klasy. Widoczny obraz jest dość jasny oraz pozbawiony męczącego crosstalku (tutaj zasługa użycia technologii DLP). Ten ostatni jest oczywiście w konkretnych momentach widoczny – raz mocniej a raz mniej jednak w porównaniu do konkurencji jest naprawdę dobrze.

18



Dźwięk

Pomimo małych gabarytów urządzenia, w projektor udało się wbudować 10 wattowy głośnik, z którego dźwięk rozprasza się na obie strony. Oczywiście oglądanie filmów z takim audio nie będzie zbyt przyjemne, ale do szybkiego obejrzenia wiadomości myślę, że może być użyteczny. Zdecydowanie przyda się też na wszelkiej maści prezentacjach, lub wyjazdach, jeśli potraktujemy W1090 jak projektor przenośny.

1469172211



Granie na konsoli i PC

Input lag

Rodzaj sygnału Opis Ustawienia projektora Wynik
[GRY] 1080p Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD dowolny tryb 33 ms
[GRY] 1080p + HDR Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR dowolny tryb
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) dowolny tryb 33 ms
[GRY] 4K Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR dowolny tryb
[GRY] 4K + HDR Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR dowolny tryb
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek dowolny tryb 33 ms
Chroma 4:4:4 działa w dowolnych ustawieniach!

Input lag jest bardzo niski bez względu na ustawienia projektora. W każdym trybie obrazu mieści się on w drugiej grupie, czyli w zakresie, który nie przeszkadza przy jakimkolwiek rodzaju gier (zgodnie z informacjami w naszym artykule o input lag). Chroma 4:4:4 jest także obsługiwana i wyświetlana na projektorze przy dowolnych ustawieniach. Dzięki temu drobne kolorowe czcionki są ostre jak brzytwa!

 

 



Podsumowanie i ocena

bardzopolecamy

Idealny stosunek ceny do jakości – to słowa, które najlepiej podsumowują BenQ W1090. Najtańszy model w ofercie producenta oferuje bardzo dużo z tego co mają produkty znacznie droższe (W2000, W3000), nie wspominając o urządzeniach konkurencji. Jest to projektor o zdecydowanie najlepszej czerni w tym segmencie, więc idealnie nada się do pierwszego, niedrogiego kina domowego z prawdziwego zdarzenia. Kolejną bardzo mocną stroną jest idealne odwzorowanie barw po kalibracji, którą można przeprowadzić w bardzo kompleksowym zakresie. Wysoka jasność pozwoli zastosować duży ekran, szkoda tylko, że nie można jej zmniejszyć jeśli ktoś chciałby uzyskać mniejszą przekątną i nie nadwyrężać wzroku. Kolejnym minusikiem będzie głośność pracy. Niestety projektor da się usłyszeć podczas oglądania filmu. Szkoda też, że nie udało się uzyskać lepszej jednorodności obrazu, jednak rekompensuje to trochę rewelacyjna ostrość obrazu i zbieżność barw. Byłbym zapomniał, to idealny wybór dla graczy konsolowych, oraz “pecetowców”. Projektor ma krótki lag, oraz reprodukuję chromę 4:4:4 bez względu na ustawienia obrazu!

Plusy:

  • Rewelacyjne oddanie barw po kalibracji
  • Super czerń i kontrast w tej półce cenowej projektora
  • Wysoka jasność projekcji
  • Świetna ostrość obrazu i zbieżność barw
  • Bardzo niski input lag
  • Reprodukcja chromy 4:4:4 w każdym trybie obrazu
  • Bogata ilość złączy, opcjonalny bezprzewodowy transmiter
  • Niewielkie wymiary urządzenia, niska waga
  • Solidne wykonanie
  • Wsparcie dla technologii 3D

Minusy:

  • Brak systemu przysłony
  • Przeciętna jednorodność barwy i jasności
  • Brak upłynniacza obrazu
  • Brak funkcji lens shift (trudno pozycjonować obraz)
  • Niezbyt cicha praca
  • Brak okularów 3D w zestawie

Cena: BenQ W1090 około 2 800 zł

Sprzęt do testów dostarczyła firma BenQ


Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?


logo skalibrujtvEkrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.

(30487)

0 0 głos
Article Rating
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

14
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x