Optoma UHD65 | TEST | Jak sprawuje się w kinie domowym Ultra HD 4K?
Niedawno testowaliśmy dla Was chyba najtańszy obecnie projektor Ultra HD 4K czyli Optome UHD300X w technologii DLP 4K. Okazało się, że nawet przystępna cenowo konstrukcja dostarcza rozdzielczość 4K na wielkim ekranie na wyjątkowo dobrym poziomie zbliżając się do dużo droższych rywali pod względem ostrości i szczegółowości obrazu. Dzisiaj chciałem przedstawić Wam znany już myślę szerokiej publice model z wyższej półki tego samego producenta czyli Optome UHD65. Projektor w stosunku do poprzednika kosztuje ponad dwa razy większą kwotę. Pytanie, za co płacimy i co zyskujemy względem modelu 300X?
Pierwsza i w moim odczuciu najważniejsze zmiana to zastosowanie wyższej klasy przetwornika obrazu (DMD). Przypomnijmy sobie o co w tym wszystkim dokładnie chodzi:
Technologia DLP 4K – podstawowe informacje
Technologia DLP znana jest już od lat i powszechnie stosowana w urządzeniach profesjonalnych. W zasadzie każdy z projektorów, stosowanych w komercyjnych kinach cyfrowych, korzysta właśnie z niej. Do zalet przetworników DLP należą:
- Małe odstępy między pikselami, co zapewnia bardzo dobrą ostrość. Zasadniczo jest ona lepsza niż w projektorach LCD
- Bardzo niski czas reakcji, co przekłada się na dobre 3D i niższe smużenie (aczkolwiek to zjawisko zależy głównie od obecności systemu poprawy ruchu)
- Najczęściej doskonałe oddanie barw. Przetworniki DLP są proste w sterowaniu i dzięki temu odcienie kolorów są takie jak być powinny.
- Dobra równomierność obrazu (brak przebarwień na brzegach)
- Niezły kontrast, aczkolwiek na tym polu ustępują technologii LCoS, a także wysokie modele LCD mogą z nimi konkurować
W ofercie firmy Texas Instruments, która produkuje przetworniki obrazu (DMD) do projektorów, znajdują się chipy z natywną rozdzielczością 4K. Są to jednak bardzo duże i drogie systemy stosowane w multipleksach kinowych. Chipy do zastosowań domowych to przede wszystkim DMD 0,66″ (wykorzystywany właśnie w naszym testowym UHD65) oraz najnowszy DMD 0,47″, który został zastosowany np. w tanim UHD300X. Pierwszy z przetworników ma natywną rozdzielczość 2,7K (4,15 Mpix) natomiast dzięki 120Hz odświeżaniu pozwala rysować dwa piksele w każdej klatce obrazu. Są one przesunięte względem siebie w poziomie i w pionie, dzięki czemu każdy piksel “dzielony jest na czworo”. W DMD 0,47″ sprawa wygląda trochę inaczej. Przetwornik ma fizyczną rozdzielczość Full HD (2,07 Mpix) jednak częstotliwość jego odświeżania podniesiono do aż 240Hz, dzięki czemu wyświetla on aż cztery piksele w jednej klatce obrazu!
DMD 0,66″ (rozdzielczość: 2716 x 1528)
Optoma UHD65 |
|
|
120Hz częstotliwość odświeżania pozwala rysować każdy piksel podwójnie, by uzyskać rozdzielczość 4K. Piksele są przesunięte po ukosie. | 240Hz częstotliwość odświeżania pozwala rysować każdy piksel poczwórnie, by uzyskać rozdzielczość 4K. Piksele są przesuwane zgodnie z ruchem wskazówek zegara. |
De facto obie metody uzyskiwania rozdzielczości 4K pozwalają zakwalifikować urządzenia jako 4K według wymagań CTA. Projektor rysuje cztery piksele w jednej klatce obrazu, a jak powszechnie wiadomo Full HD * 4 = Ultra HD (4K). Zanim przejdziemy do oceny efektów dawanych przez DMD 0,66″ chciałbym jeszcze tylko raz przypomnieć, że nie ważna jest zastosowana technologia – ważny jest efekt czyli jakość rozdzielczości 4K.