Xbox One X TEST najnowszej konsoli od Microsoftu! Gry i Ultra HD Blu-ray
Konfiguracja dźwięku i obrazu
Pamiętajmy by włączyć HDMI UHD COLOR przy współpracy z Xbox One X (przykład na LG OLED TV)
Menu ustawień wideo Xboxa One X jest dosyć przejrzyste i nietrudne w zrozumieniu. By mieć jednak pewność, że czytelnik rozumie wszystko, omówię każdą funkcję z osobna. W idealnym układzie, powinniśmy krótko mówiąc mieć wszystko włączone.
Nazwa funkcji | Działanie | Konsekwencje wyłączenia |
Włącz częstotliwość 50Hz
Włącz częstotliwość 24Hz |
Włącza obsługę 24 i 50Hz formatów sygnału. Dzięki temu filmy (24p) odtwarzane będą w zsynchronizowanej częstotliwości odświeżania – 24Hz. | Pogorszona płynność obrazu przez konieczność konwersji 24 i 50Hz -> 60Hz |
Włącz obraz HDR | Włącza obsługę technologii HDR i szerokiej palety barw (Bt.2020) | Treść Ultra HD z HDR konwertowana będzie do SDR i wąskiej palety barw (Bt.709) |
Włącz 4K | Włącza obsługę rozdzielczości 4K | Nie uzyskamy 4K z konsoli |
Zezwalaj na tryb YCC 4:2:2 | Pozwala obsługiwać HDR w 50 i 60Hz. Takich formatów nie da się przekazać przez HDMI w domyślnym kodowaniu sygnału (RGB). | Nie uzyskamy HDR w niektórych scenariuszach |
Zezwól na tryb 3D | Włącza obsługę 3D | Brak obsługi 3D |
Zgodność konfiguracji z wyświetlaczem możemy zweryfikować w zakładce TV 4K – szczegóły. Jeśli wszystko działa to zobaczymy same zielone symbole.
Osobnym miejscem gdzie dokonujemy konfiguracji jest karta z rozdzielczością
Tutaj celowo wstawiam podświetloną kartę z precyzją kodowania barw. Do Ultra HD musimy wybrać przynajmniej 30 bitów na piksel (10 bitowy). Nie ma jednak żadnego problemu by wybrać 36 bitów na piksel (12-bitowy). Raczej nic na tym nie zyskamy, ale i nie stracimy. Po co w ogóle są te opcje? Myślę, że po raz kolejny chodzi o kompatybilność ze starszymi wyświetlaczami i/lub kablami HDMI. Im “więcej bitów” sobie zażyczymy, tym większe wyzwanie stawiamy naszemu okablowaniu.
W tej karcie możemy wybrać jeszcze zakres kwantyzacji sygnału. Jest to newralgiczne ustawienie, które jest najczęściej mylone przez użytkowników. Domyślnie sygnał powinien być przesyłany w standardowych poziomach (zalecana). Wtedy kodowany jest w zakresie 16-235, na co z reguły przygotowany jest telewizor pracujący na złączu HDMI. Zakres PC RGB (0-255) przystosowany jest do współpracy z monitorami PC, które domyślnie pracują na pełnym zakresie sygnału, jednak z moich obserwacji wynika, że nowe monitory także rozpoznają wchodzący zakres sygnału.
W idealnej sytuacji nie powinno być w ogóle różnicy pomiędzy tymi ustawieniami, bowiem Xbox powinien informować wyświetlacz jaki zakres dynamiki używa. Jeśli nastąpi niezgodność, to są dwa scenariusze – albo utracimy detale w czerniach i bielach (zleją się one w jednolitą plamę), co często podoba się amatorom na pierwszy rzut oka (jest złudzenie wyższego kontrastu), albo spłycimy czerń i biel. To drugi ze scenariuszy. Najlepiej zostawmy po prostu na pozycji “Standardowa (zalecana)”. Telewizory domyślnie używają tego samego zakresu 😉
W zakładce konfiguracja dźwięku wybieramy w jaki sposób konsola będzie obsługiwała sygnał. Czy przez kabel HDMI czy np. kabel optyczny. Jak widać powyżej, Xbox One X obsługuje dźwięk nawet w systemie przestrzennym Dolby Atmos. Jeżeli więc mamy odpowiedni amplituner z głośnikami zamontowanymi pod sufitem albo soundbara, który obsługuje Dolby Atmos to wrażenia z filmów oraz wybranych gier będą naprawdę nieziemskie.