Na tegoroczną ofertę telewizorów organicznych OLED firmy Panasonic składają się cztery modele: flagowy JZ2000, JZ1500, JZ1000 oraz JZ980. To właśnie flagowiec jako pierwszy trafił do naszej redakcji na testy. Stali czytelnicy doskonale wiedzą co znaczy dla japońskiego producenta termin “flagowiec” oraz jakie do tej pory otrzymywał w naszej redakcji oceny. Dla przypomnienia były to zawsze referencje w zakresie jakości obrazu i ogromne pochwały zarówno przy oglądaniu codziennej telewizji, jak również najwyższej jakości źródeł wideo w 4K Ultra HD. Konkurencja jednak nie śpi i w tym roku wystawiła także bardzo mocne, kompletne produkty. Jak w tym wszystkim odnalazł się Panasonic? Czy nadal utrzymał pozycję lidera w utartej przez siebie ścieżce referencyjnego obrazu? Przekonajmy się w naszym fachowym teście poniżej.
Dostępność modelu w przedsprzedaży | |
Panasonic JZ2000 55 cali | 12 999 zł |
Panasonic JZ2000 65 cali | 15 999 zł |
Czytelniku. Jako jedyni w kraju osobiście sprawdzamy opisywane monitory, telewizory i projektory pod względem posiadanych parametrów za pomocą specjalistycznego sprzętu pomiarowego o wartości ponad 100 000 zł:
- Spektroradiometr Jeti Specbos 1211
- Kolorymetr Klein-K10A oraz Klein-K80
- Murideo Fresco Six-G (Dolby Vision)
- Murideo The SEVEN Generator HDMI 2.1 4K/120fps (Dolby Vision, Dolby Audio)
- Autorski pomiar Input Lag w 4K HDR (jako jedyni w Polsce dokonujemy takich pomiarów w 4K HDR)
- Najlepsze na rynku kable HDMI: MagicLink
Masz więc pewność, że czytasz o produkcie czy promocji, która nie jest przepisana z ulotki lub z innej strony w sieci bez jej faktycznego sprawdzenia. Jeżeli zamierzasz skorzystać z naszego tekstu, skontaktuj się z Redakcją. Wszelkie prawa do informacji i zdjęć z testów HDTVPolska są zastrzeżone!
Cechy charakterystyczne telewizorów Panasonic OLED na 2021 rok to:
- Autorski “tuning” matrycy OLED o nazwie Master HDR OLED Professional Edition (JZ2000 oraz JZ1500 z wyłączeniem rozmiaru 48″)
- Udział znanego kolorysty z Hollywood przy produkcji modelu JZ2000 (Stefan Sonnenfeld)
- Zestaw głośnikowy 7.1 w telewizorze przygotowany przy współpracy z Technics
- Najwyższe średnie poziomy jasności HDR z dostępnych na rynku TV OLED (JZ2000)
- Inteligentny procesor HCX PRO AI – umożliwia on nowy tryb wyświetlania Auto AI
- Wsparcie zarówno dla technologii HDR10+ jak i dla Dolby Vision
- System multimedialny My Home Screen – nowa wersja 6.0
- Wprowadzenie portów HDMI 2.1 – 4K 120Hz oraz wsparcie dla VRR AMD FreeSync Premium (wyłączając model 48″)
- Ogromna poprawa ostrości w ruchu dla wydarzeń sportowych – zachowanie jak w matrycy 240Hz. W tym celu zastosowano technologię Black Frame Insertion
- Wsparcie dla trybu Filmmaker Mode, który eliminuje wszelkie efekty tzw. interpolacji, czyli upłynniania
- Obsługa technologii Dolby Vision IQ, która dostosowuje obraz w DV pod bieżące warunki świetlne w pokoju
- Możliwość wyłączanie tone-mappingu z poziomu menu systemowego. Tone-mapping odpowiada za mapowanie jasności (treści HDR), by odtworzyć je na ekranie bez nadmiernej utraty szczegółów w bielach. Jest to kluczowe w przypadku oglądania filmów w warunkach domowych
- Telewizory OLED Panasonic, cechują się najniższymi punktami kalibracji wśród wszystkich telewizorów. Wynoszą one 1,3% i 0,5%. Daje to profesjonalistom i miłośnikom kina możliwość precyzyjnego ustawienia płynnego przejścia z pełnej czerni do jej nieco jaśniejszych odcieni
- Obsługa plansz testowych CalMAN PatternGen oprogramowania CalMAN® firmy Portrait Displays® wraz z funkcją AutoCal. Daje to możliwość wyświetlania plansz kontrolnych bezpośredni z telewizora, bez użycia generatora, a także półautomatyczny proces kalibracji. Oczywiście pod warunkiem posiadania sprzętu pomiarowego i oprogramowania
- Wsparcie dla dźwięku Dolby Atmos
- Funkcja Bluetooth Audio Link
- Obsługa funkcji Google Assistant (jeszcze nie w j. polskim)
- Obsługa funkcji Alexa (jeszcze nie w j. polskim)
Wszystkie testy w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.1 i 2.0
Wygląd
Podobnie jak zeszłoroczny flagowiec, Panasonic JZ2000 robi wrażenie znacznie większego niż sugerowałaby jego przekątna. Wynika to z faktu, że posiada pod sobą soundbar, który jest idealnie zlicowany z ekranem. Takie wykonanie budzi respekt! W samym designie postawiono na minimalistyczną elegancję.
Grubości i ciężkości dodaje także projekt tyłu telewizora, który związany jest z dźwiękiem Dolby Atmos. Mamy tam m.in głośniki skierowane w sufit oraz na boki (jest ich w sumie 8!), by dobrze odtwarzać ścieżki audio Dolby Atmos. Rok temu można tutaj był też znaleźć metalowy radiator chłodzący matrycę. Wszystko jednak wskazuje, że w tym roku go nie ma. Dlaczego? Telewizor jest lżejszy oraz smuklejszy od HZ2000. Dyskutowaliśmy także z naszym dobrym znajomym Vincentem z HDTVTest i ma on wrażenie, że telewizor jest też mniej odporny na powidoki. Czy tak jest? Trudno jednoznacznie stwierdzić. Producent nie określił się jasno czy w tym roku zastosowany został znany z modelu HZ2000 radiator. Czy wpłynęło to na wysokie wyniki HDR? Już teraz możemy zdradzić, że nie specjalnie. Ale o tym w dalszej części testu.
Poniżej wymiary wersji testowej czyli 65 cali. Pozostałe wymiary znajdziecie bez problemu na oficjalnej stronie Panasonic (inne przekątne).
Akcesoria
W zestawie z telewizorem otrzymamy całkowicie odświeżony i przeprojektowany pilot. Jest bardzo dobrze wykonany – górną część pokrywa szczotkowane aluminium. Duży plus. Motywem przewodnim pilota jest bezpośredni dostęp do kluczowych aplikacji wideo takich jak Netflix, YouTube czy Amazon Prime Video.
Dlaczego właśnie telewizor OLED?
Zalety wyświetlaczy organicznych wynikają przede wszystkim z faktu jak generowany jest obraz. Każdy subpiksel jest niezależnie sterowaną diodą, czyli bezpośrednim źródłem światła. Oznacza to zdolność do uzyskania prawdziwej czerni (zerowej emisji światła), czyli czegoś, co w każdym z widzów budzi podziw podczas oglądania ulubionego filmu czy serialu. Kontrast jest bowiem najważniejszym kryterium jakości. Gdy czerń jest dobra, to mówimy ogólnie, że obraz jest dobry. Drugą zaletą są znacznie lepsze kąty widzenia, przy których nie spada nasycenie, ani nie zaburza się tonalność obrazu tak jak w większości telewizorów LCD. Więcej o zaletach (i wadach) technologii przeczytamy w temacie: Czym jest OLED i dlaczego tak bardzo go lubimy?
Powidoki i wypalenia – okiem praktyka
Najczęściej poruszanym temat, o który w nieskończoność pytają użytkownicy, jest kwestia wypaleń. Tak, faktem jest, że matryca OLED ma niższą odporność na to zjawisko niż LCD, ale na przestrzeni lat na tyle jednak rozwinięto systemy kompensacji, że osobiście marginalizowałbym ten problem. Jeśli rozważamy użytkowanie telewizora przez zwyczajnego widza, który ogląda filmy, seriale, telewizję i gra po kilka godzin w weekendy to nie przejmowałbym się tym wcale.
Jako ciekawostkę warto podać, że firma SkalibrujTV.pl kalibruje kilkaset telewizorów OLED różnych producentów i powidoki, w postaci wypalonych pasów, interfejsów gry, czy pasów z TVN24 to pojedyncze przypadki. Nie powiem zatem, że temat wypaleń nie istnieje, ale bez dwóch zdań na forach jest zbyt mocno spotęgowany i daje złudzenie, że jest to jakaś plaga i duże zagrożenie. W rzeczywistości są dziesiątki tysięcy ludzi w Polsce, którzy korzystają ze swoich ekranów OLED i nie wiedzą nawet, że taki problem może istnieć. Nie uznaję więc tego za istotne zagadnienie chyba, że jak napisałem, ktoś jest zapalonym graczem i traktuje TV bardziej jako monitor. Potwierdzeniem może być także nasze niemałe forum (166 000 użytkowników) na którym rocznie pojawia się kilka-kilkanaście wpisów związanych z trwałością matrycy. Jest to promil w tysiącach postów, które powstają co miesiąc.
Przejdźmy więc na kolejnych podstronach do tego, jak nowy JZ2000 świeci i jakich używa technologii by obraz był jak najlepszy.
Test syntetyczne
- Spektroradiometr Jeti Specbos 1211
- Kolorymetr Klein-K10A oraz Klein-K80
- Murideo Fresco Six-G (Dolby Vision)
- Murideo The SEVEN Generator HDMI 2.1 4K/120fps (Dolby Vision, Dolby Audio)
- Autorski pomiar Input Lag w 4K HDR (jako jedyni w Polsce dokonujemy takich pomiarów w 4K HDR)
- Najlepsze na rynku kable HDMI: MagicLink
Masz więc pewność, że czytasz o produkcie czy promocji, która nie jest przepisana z ulotki lub z innej strony w sieci bez jej faktycznego sprawdzenia. Jeżeli zamierzasz skorzystać z naszego tekstu, skontaktuj się z Redakcją. Wszelkie prawa do informacji i zdjęć z testów HDTVPolska są zastrzeżone!
Badana cecha: | wynik: |
ROZDZIELCZOŚĆ I PRZEKĄTNA EKRANU | 3840×2160, 65″ |
TYP MATRYCY | OLED WRGB |
ODŚWIEŻANIE MATRYCY (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) | 120Hz |
KONTRAST ANSI, BEZ WYGASZANIA (więcej – lepiej) | ∞:1 |
KONTRAST W FILMACH (więcej – lepiej) |
|
MAKSYMALNA JASNOŚĆ PO KALIBRACJI |
|
POWŁOKA MATRYCY | średnie, ekran błyszczący |
BŁĘDY ODDANIA BARW, PO KALIBRACJI (mniej – lepiej) |
|
ŚREDNIA JASNOŚĆ EFEKTU HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) | 765 cd/m2 |
INPUT LAG (ważne dla graczy, mniej – lepiej) |
|
PEŁNA ROZDZIELCZOŚC KOLORU – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) | Tak, 2160p60 w trybie “Pure Direct 4K” |
DODATKOWE FUNKCJE DLA GRACZY |
|
OBSŁUGA 10 BITOWEGO KOLORU | Tak (w UHD) |
Wszystkie testy w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.1 i 2.0
Matryca, zalecane ustawienia
Zalecane ustawienia
Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)
Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays. |
Fabrycznie
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 1,3 | maksymalna | 2,5 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 0,8 | maksymalna | 2,7 |
Średnia deltaE palety szarości | 1,5 | maksymalna | 2,8 |
Profesjonalna kalibracja Panasonic JZ2000 OLED
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 0,7 | maksymalna | 1,5 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 0,8 | maksymalna | 1,4 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,4 | maksymalna | 0,8 |
Tryb fabryczny (Prawdziwe Kino) jest, tradycyjnie dla telewizorów Panasonic, całkiem dobrze dopracowany. Warto oczywiście zrobić ostatni szlif poprzez kalibrację, bo jak widzimy jest ona w stanie zdjąć nadmiernie czerwony odcień bieli. Drugą uwagę, jaką można było skierować do obrazu, to widoczność detali w czerniach. Tym razem były one sztucznie uwydatnione ponieważ charakterystyka jasności (gamma) była zbyt niska. Wartość poniżej 2.4 może być odpowiednia do jasnego salonu, ale nie jest to ustawienie referencyjne, do użytku w warunkach kinowych. To wszystkie zastrzeżenia, które można skierować do fabrycznego Panasonic JZ2000. Poza nimi kolory były w porządku. Jeśli chodzi natomiast o sprawność oddania barw po kalibracji to ponownie można powiedzieć, że mamy tu styczność z referencją i właściwie stworzenie telewizora z wierniejszą reprodukcją kolorów w Rec 709 (filmy Full HD i SD) jest prawie niemożliwe.
Zamów profesjonalną kalibrację TV (w całej Polsce)Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
oraz w temacie: Wielki test kalibracji
Kontrast i Czerń
Temat czerni w telewizorze można porównać do silnika w samochodzie. Jest to najważniejsza, fundamentalna cecha obrazu, klasyfikowana najwyżej w skali wpływu na postrzeganą jakość. Możemy mieć wszystko najlepsze – wierne barwy, dużą jasność i nieskazitelną ostrość, ale bez odpowiednio dobrej czerni nie będą one robiły wrażenia. Pod tym fundamentalnym względem nie ma więc lepszego wyboru niż ekran OLED – niezależnie sterowany każdy piksel sprawia, że uzyskujemy perfekcję czerni. To tak jakbyśmy mogli nabyć auto napędzane perpetuum mobile. Możemy konfrontować różne ekrany LCD z JZ2000, ale żaden z nich nie wyjdzie zwycięsko w konfrontacji kontrastu. Może co najwyżej starać się dorównać!
I nie, nie jest to tak, że dostrzeżemy go tylko i wyłącznie w całkowicie ciemnym pomieszczeniu. Najlepszym dowodem na to jest fakt, że różnice w czerni pomiędzy ekranem OLED, a dowolnym LCD widać nawet w bardzo jasnym pomieszczeniu sklepowym.
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
OLED to jedyny obecnie typ wyświetlacza, który reprodukuje prawdziwą czerń. O barwie tej można pisać używając różnych określeń: „głęboka”, „smolista”, „krucza”. Przy JZ20000 tracą one sens. W tym telewizorze czerń jest po prostu… czarna! Wyświetlacz OLED uzyskuje tak fantastyczny kontrast, bowiem każdy jego piksel jest samoistnym źródłem światła. Może się niezależnie rozjaśniać i ściemniać aż do zera. W przypadku telewizora LCD nie jest to możliwe, bowiem tam piksele są jedynie filtrami blokującymi lub przepuszczającymi światło podświetlenia i nawet przy “wyświetlaniu czerni” przechodzi przez nie pewna część tego światła. Są oczywiście modele zaawansowane posiadające podświetlenie strefowe, które może niezależnie wyłączać się obszarowo. Ile jest jednak tych obszarów? Kilkadziesiąt, w najlepszych przypadkach kilkaset. Do OLED’a możemy odnieść to tak jakby każdy jego piksel był strefą. Mamy zatem 4K (3840×2160 = 8 294 400) stref. Słownie ponad 8 milionów! Czy da się zrobić to jeszcze lepiej? Nie. Telewizor OLED jest zwyczajnie wyświetlaczem idealnym jeśli o czerń chodzi i nic lepszego już powstać nie może, a jak wspomniałem we wstępie, kontrast to przecież najważniejszy walor jakościowy obrazu!
Jasność, praca w warunkach dziennych
Sprawność Panasonic OLED JZ2000 przy różnych wariantach scen prezentuje poniższy diagram:
Jak widzimy JZ2000o oferuje zbliżoną jasność do GZ2000/HZ2000. Obie charakterystyki są dosyć strome, co jest typowe dla ekranów Panasonic’a (w zasadzie wszystkich firm, poza LG). TV oferuje swoją maksymalną jasność tylko przy niskich wypełnieniach. Przy codziennych treściach raczej nie będzie to problemem, bo filmy z reguły mają poniżej 30% średniego wypełnienia. Przy oglądaniu sportu, np. skoków narciarskich, czy hokeja będziemy jednak widzieć już przygasanie ekranu. Warto jednak zauważyć, że do rzeczonych 30% wypełnienia (a więc w większości scen) JZ2000 oferuje aż 420 nitów jasności. To naprawdę sporo!
Odwzorowanie ruchu
Matryca Panasonic OLED JZ2000 ma 120Hz odświeżanie. Oczywiście wykorzystanie tych możliwości matrycy możliwe jest tylko i wyłącznie dzięki systemowi poprawy płynności i ostrości ruchu, bowiem materiały, które podajemy nie mają przecież 120fps. Przeważnie są to filmy (24fps), lub materiały wideo (50/60fps). W przypadku Panasonic’a system ten nazywa się Inteligent Frame Creation i jest on bardzo rozbudowany. Menu konfiguracji jest zakładką, jak widać na zdjęciu poniżej. Redukcja smużenia to nic innego jak obróbka materiałów wideo (50/60fps), a Płynność filmu to stopień poprawy płynności materiałów (24/25fps). Za pomocą tego pierwszego zmniejszymy smużenie, na przykład przy transmisjach sportowych. To drugie zmniejszy skokowość ruchu. Zalecanym przeze mnie ustawieniem jest w tym przypadku 10/5.
Wstawianie czarnej ramki
Bardzo ciekawą funkcją, która zadebiutowała w ubiegłorocznych telewizorach jest “wstawianie czarnej ramki”! Funkcja ta zmniejsza czasu przestoju każdej klatki w miejscu. Na podobnej zasadzie działa z resztą sam upłynniacz, powielając ilości klatek (np. z 60 do 120Hz) i każdy jest świadom jak bardzo zwiększa on ostrość ruchomego obrazu. Funkcja wstawiania czarnej ramki nie wylicza nowych klatek, tylko zamiast tego wstawia czarne klatki pomiędzy te oryginalne. Efekt jest zaś ten sam – dalszy wzrost ostrości, jakby matryca miała nie 120, a 240Hz! Tego w telewizorach OLED nigdy w poprzednich latach nie było!
Zobaczmy teraz jak telewizor przechodzi sekwencję testową:
I tu widzimy, że bez wsparcia żadnego systemu, Panasonic JZ2000 wykazuje typowy dla nowoczesnego telewizora ruch. Po użyciu IFC z funkcją wstawianie czarnej ramki sytuacja zmienia się jednak diametralnie! Na ekranie możemy podziwiać ostry jak brzytwa obraz nawet przy bardzo szybkich ruchach. Dosłownie jakby ekran miał 240Hz, co w połączeniu z bardzo niskim czasem reakcji matrycy zapewnia miejsce na szczycie telewizorów najlepszych do oglądania sportu! Jest to właściwie krok milowy w rozwoju tych ekranów i ogromny przełom! Brawo.
Warto pochylić się także nad tym jak wygląda ilość rozmycia przy treści HDR. W tym przypadku, konkurencyjne telewizory LCD nie mogą korzystać ze wszystkich swoich technik wspomagania ruchu. W takich scenariuszach zaczyna się ponownie liczyć czas reakcji matrycy, który… jest bezkonkurencyjny w telewizorach OLED, takich jak Panasonic OLED JZ2000! Różnica nie jest miażdżąca, ale istotna:
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Równomierność ekranu
Panasonic przyzwyczaił nas, że jego telewizory oferują bardzo dobrą jednorodność w klasie wyświetlaczy OLED. Przede wszystkim prawie całkowicie pozbawione są efektu uwypuklających się artefaktów w pobliżu czerni (na sygnale o niskiej jakości). Ciemne szarości są też z reguły jednorodne. To jednak głównie kwestia sztuki i warto zobaczyć przed zakupem konkretny egzemplarz, lub zapewnić sobie prawo do zwrotu.
Obsługa Ultra HD / 4K
Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.1 i 2.0
Panasonic OLED JZ2000 posiada bardzo bogate wsparcie dla norm Ultra HD / HDR. Telewizor wspiera bowiem oba formaty HDR premium jakie występują na rynku: HDR10+ oraz Dolby Vision. Implementacja obu technologii została przeprowadzona kompleksowo – dostępne są zarówno przez HDMI, jak i ze streamingu, a także z wbudowanych nośników. W przypadku Dolby, w JZ2000 wbudowany jest interpreter metadanych (tak samo jak np. w telewizorach LG) co oznacza znacznie lepszą kompatybilność z urządzeniami i bezproblemowość działania.
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Cecha: | Wynik: |
POKRYCIE SZEROKIEJ PALETY BARW (DCI / Rec 2020) | 99% / 75% |
OBSŁUGA ROZDZIELCZOŚCI 2160p60 RGB PRZEZ HDMI | Tak, wszystkie HDMI |
FORMATY PREMIUM HDR (Dolby Vision / HDR10+) | Dolby Vision i HDR10+ |
MOŻLIWOŚĆ WYKONANIA OSOBNEJ KALIBRACJI DO UHD | Pełna kalibracja na osobnym trybie obrazu |
Jakość efektu HDR
W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):
- 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
- 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
- 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
- 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
- 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
- > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.
Panasonic JZ2000 oferuje bardzo wysokie wyniki HDR! W klasie telewizorów OLED niewiele jest wyświetlaczy, które mogą konkurować. Ewidentnie matryca LG Displays wzbogacona o autorskie rozwiązania pozwoliła wyjść ponad to co oferuje z pozoru podobna konkurencja. Pozwala to osiągnąć rewelacyjne efekty HDR, które dają przepaść jakościową gdy oglądamy treść Ultra HD, szczególnie w ciemnym pomieszczeniu względem obrazu Full HD SDR np. z Blu-ray! Oczywiście można by upierać się, że są telewizory LCD, które dają jeszcze więcej jasności (np. popularne w tym roku modele mini-led) i będzie to prawda, jednak żaden z nich nie zaoferuje jednocześnie tak dobrej czerni, czy kątów widzenia (a przede wszystkim braku efektu halo na czerni, pod lekkim kątem).
Efekt HDR w JZ2000, jak niezwykle precyzyjny (bo każdy piksel jest źródłem światła) i co najważniejsze, nie jest sztucznie wzmacniany, jak ma to w nawyku min-LED’owa konkurencja. W znacznej części filmów, teoretycznie nie najwyższa na rynku jasność, nie będzie zauważalna wcale, ponieważ ekran inteligentnie rozpoznaje statyczne metadane i dobiera jasność pod najjaśniejsze efekty zakodowane w danym filmie. Następnie wykorzystuje funkcję, która analizuje nadchodzące klatki obrazu i jeśli nie ma tam zbyt jasnych efektów na możliwości matrycy, to oddaje obraz ze źródłową jasnością nawet jeśli metadane mówią co innego! Jest też możliwość ręcznego wyboru progu odcięcia przejść tonalnych (jak na miniaturze po prawo), ale jest to raczej funkcja dla twórców treści, której nie ma sensu włączać do oglądania.
Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 2,3 | maksymalna | 3,6 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 0,8 | maksymalna | 3,7 |
Średnia deltaE palety szarości | 1,4 | maksymalna | 3,6 |
Duża jasność szczytowa telewizora, oraz poprawne oddanie poziomów jasności to przepis na udany seans w wysokiej jakości. Treść HDR robi efekt, a przy tym prezentuje się naturalnie.
HDR10+
Dolby Vision
Implementacja Dolby Vision w Panasonic JZ2000 OLED, jak już wspomniałem, jest kompleksowa (“tv-led”), dzięki czemu nie ma problemów z kompatybilnością. Technologia Dolby, podobnie jak HDR10+, dostarcza dużo więcej informacji jak oddawać poszczególne tony jasności. Ponadto materiał kodowany jest 12, a nie 10 bitowo. W teorii standard powinien dostarczać dużo wyższą jakość obrazu. Z testów wynika jednak, że różnica w stosunku do HDR10+, czy nawet czystego HDR10 nie jest aż tak znacząca, niemniej zauważalna. Na pewno dobrze, że Panasonic zdecydował się na wsparcie dla tej technologii, bo jest ona pożądana na rynku. W telewizorze została także zaimplementowana metoda kalibracji trybu Dolby (jest to osobny tryb obrazu) i daje bardzo dobre efekty.
Od ubiegłego roku dostępny jest także tryb Dolby Vision IQ, który dostosowuje obraz w DV pod bieżące warunki świetlne w pokoju. Rzeczywiście funkcja działa i może być przydatna podczas seansów filmowych.
Funkcja spisuje się bardzo dobrze – w ciemnym pomieszczeniu sprowadza obraz do takiego, jak w trybie Dolby Vision Ciemne, zaś w innym wypadku mocno go rozjaśnia. Z niewiadomych jednak przyczyn w trybie “IQ” nie da się zarządzać upłynniaczem obrazu (jest na stałe na minimum), a także za każdym razem włącza się funkcja redukcji szumów, która zmniejsza ilość detali.
Kąty widzenia
Matryca OLED, taka jak użyta w Panasonic JZ2000 OLED wykazuje tylko minimalną wrażliwość na zejście z osi obrazu. Lekko zmienia się odcień obrazu, jednak są to jednak nieporównywalnie mniejsze straty niż w przypadku telewizorów LCD. Poza odcieniem jednak, wszystkie walory pozostają zachowane. Zarówno kontrast, jak i widoczność detali w czerniach pozostaje na tym samym poziomie. Patrząc więc na temat jakości obrazu z różnych kątów widzenia, plasuje to telewizor OLED JZ2000 na nieporównywalnie wyższym poziomie, niż dowolny ekran LCD! Z uwagi na podobieństwo ekranów posłużymy się tutaj filmem z EZ1000:
Granie na konsoli i PC
Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.1 i 2.0
Z funkcji przydatnych dla graczy mamy dostępne m.in. ALLM, dzięki czemu telewizor automatycznie uruchamia tryb z niskim opóźnieniem, gdy tylko włączamy grę i automatycznie go wyłącza, gdy z niej wychodzimy. Jest też VRR z funkcją AMD FreeSync Premium, czyli zmienna częstotliwość odświeżania na portach HDMI 1 i 2. Pracują one w pełnej specyfikacji 2.1, a więc potrafią przyjąć także sygnał 4K@120Hz.
Dla konsoli możemy również skorzystać z dedykowanego trybu obrazu: Gra, który spełnia dokładnie taką samą funkcję. Plusem powyższego ustawienia jest jednak to, że nie zmieniamy parametrów związanych z reprodukcją obrazu, a więc nadal możemy korzystać z np. kalibracji kolorów w danym trybie obrazu.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach starszej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | “ALLM” | 14 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | “ALLM” | 14 ms |
[GRY] 1080p / 4K 120Hz | Lag przy nowoczesnych konsolach obsługujących sygnał 120Hz | “ALLM” | 7 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “Pure Direct 4K” | 14 ms |
[GRY] 4K | Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox S/X, PlayStation 4 Pro/PS5) pracujących w 4K bez HDR | “ALLM” | 14 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox S/X, PlayStation 4 Pro/PS5) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “ALLM” | 14 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Filmmaker” | 129 ms |
Zarówno przy sygnale Ultra HD 4K (czy to z HDR, czy bez), jak i Full HD, a także w kombinacji Full HD + HDR (np. z klasycznej konsoli PS4) opóźnienie było bardzo niskie a nawet rekordowe gdy weźmiemy pod uwagę rozdzielczość 4K 120Hz. Powinno to ucieszyć wszystkich graczy, ponieważ wartość ta mieści się w najbardziej rygorystycznej grupie – placebo. Oznacza to, że laga za żadne skarby nie idzie wyczuć.
Xbox Series X|S bezproblemowo wykrył wsparcie dla automatycznego trybu z małym opóźnieniem czy VRR, 4K 120Hz oraz Dolby Vision (ważne: działa razem z VRR w 4K 60Hz!), jak widzimy na obrazku poniżej. Konsole PS5 wykryła natomiast rozdzielczość 4K 120Hz. Grało się wyśmienicie 🙂
Rodzaj funkcji |
Opis | Dostępność |
VRR-HDMI |
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna w wybranych grach na konsolach. | TAK |
VRR AMD FreeSync Premium |
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC AMD) | TAK |
VRR NVIDIA G-Sync |
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC NVIDIA) | NIE |
ALLM |
Auto Low Latency Mode – funkcja, która pozwala telewizorowi automatycznie przełączyć się w tryb „Gra” z niskim opóźnieniem. Xbox One S oraz One X obsługuję ALLM. PlayStation 4 oraz PlayStation 4 Pro nie. | TAK |
4K 120Hz |
Obsługa formatu 4K w 120Hz (wymaga HDMI 2.1 z pełną przepustowością) | TAK |
1440p 120Hz |
Obsługa formatu 1440p w 120Hz | NIE |
1080p 120Hz |
Obsługa formatu Full HD 1080p w 120Hz | TAK |
QFT (szybka transmisja ramek) | Funkcja pozwalająca zmniejszyć input lag o dodatkowe 0 – 16ms. Polega na enkapsulacji ramek obrazu w sygnale o wyższym odświeżaniu, co zmniejsza czas przesyłu. Obecnie (bez QFT) najniższy możliwy lag na środku matrycy wynosi 8ms. | b.d. |
System My Home Screen – nowa wersja 6.0
Panasonic JZ2000 wyposażony jest w najnowszą iterację systemu Smart TV Panasonic – my Home Screen 6.0. System jest niezwykle szybki i płynny. To jego największa zaleta. Nie sposób go zawiesić czy spowodować by działał wolno. W tym roku bardzo ciekawie wygląda pierwsza konfiguracja całego systemu. Jest ona mocno skupiona na dopasowaniu telewizora do otoczenia w jakim się znajduje a co za tym idzie dopracowaniu walorów dźwiękowych.
Co nowego czeka nas w tym roku?
- My Scenery pozwoli na wybranie zestawu filmów lub zdjęć tak, aby pasowały do pory dnia lub samopoczucia widza. Poza zdjęciami LUMIX CLUB podkreślającymi piękno Japonii, na drodze współpracy z LoungeV Studio (loungev.com) zapewni materiały, które pomogą zrelaksować się po ciężkim dniu w pracy.
- Nowy wyłącznik czasowy umożliwi użytkownikom ustawienie czasu po którym telewizor wyłączy się automatycznie. Możliwe jest także ustawienie preferowanego kanału, wyjścia HDMI lub funkcji My Scenery.
- Funkcja Dual Bluetooth Connection pozwoli na przesyłanie dźwięku do dwóch różnych urządzeń jednocześnie. Pozwola to na bezgłośne, wspólne oglądanie podczas snu pociech użytkowników. Główny interfejs pozwala na szybkie przejście do najczęściej używanych ustawień dźwięku, obrazu oraz wielu innych.
Dostęp do najważniejszych funkcji telewizora znajduje się na belce, którą przywołujemy przyciskiem “Home”.
Na powyższym przykładzie jedna ze stron belki. Pomiędzy stronami przechodzimy przyciskami góra-dół. Do niektórych z nich możemy przypinać, wybrane przez siebie, ikony aplikacji. W powyższym przypadku przypięty został Netflix, co akurat nie jest konieczne, ponieważ mamy do niego dedykowany przycisk na pilocie. Aplikacji jest jednak całe mrowie i niektóre z nich na pewno moglibyśmy chcieć mieć pod ręką. Niestety trzeba zaznaczyć, że brakuje kluczowych na ten moment aplikacji takich jak aktualnego Playera, nowej wersji aplikacji Ipla (Polsat Box Go), HBO GO czy CANAL+. Do tego telewizora rekomendujemy dokupienie oddzielnego sticka Smart TV za 100-200 zł jeżeli chcecie korzystać z większej ilości aplikacji.
A jeśli któryś z programów okaże się dla nas szczególnie ważny to nie musimy nawet wywoływać menu by go włączyć. Możemy także przypisać go do dedykowanego przycisku na pilocie!
Bez wątpienia możliwość edycji pod wymagania użytkownika jest duża w systemie operacyjnym Panasonic’a. System wydaje się być dopracowany. Jedynym problemem jest nieco dyskusyjna atrakcyjność graficzna interfejsu. Jest on dosyć ascetyczny. Taki typowo japoński. Kwestia dyskusyjna, bo niektórym może się to podobać. W moje poczucie estetyki i funkcjonalności niestety nie trafia.
W tym roku nie nastąpiły jakieś szczególne zmiany w interfejsie graficznym EPG. Widok źródeł wygląda akurat dosyć nowocześnie i wygodnie. Ikony także można przypinać do belki. Chodząc po tej części menu ma się wrażenie jakby się pracowało z innym telewizorem niż przed chwilą.
Odtwarzacz plików (np. z nośników USB) wygląda dokładnie tak samo jak w poprzednich latach, co oznacza, że zarówno jego design jak i funkcjonalność nie jest na zbyt wysokim poziomie. Tak przykładowo wygląda ustawianie zewnętrznych napisów do filmu. Nie widać nawet nazwy pliku z napisami. Możliwości regulacji czcionki są też mocno ograniczone.
Wsparcie dla ścieżek audio DTS zostało porzucone kilka lat temu podobnie jak u koreańskiej konkurencji, więc nie da się usłyszeć fonii w plikach zakodowanych w ten sposób. Patrząc jednak przez pryzmat tego, że inni producenci także poszli tą drogą, nie jest to już aż tak duża wada. TV potrafi odtworzyć bezpośrednio nawet bardzo duże pliki Ultra HD z HDR.
Do telewizora bez problemu, podłączyliśmy też klawiaturę. W tym wypadku to najnowszy Logitech K830. Na ekranie pojawił się wskaźnik, który znacznie ułatwiał nawigowanie po menu:
Naziemna telewizja cyfrowa DVB-T2
Panasonic JZ2000 posiada wszystkie niezbędne tunery telewizyjne w tym oczywiście DVB-T2. To właśnie na ten najnowszy standard naziemna telewizja cyfrowa będzie przechodzić w najbliższym czasie.
Menu telewizora oraz wszystkie informacje widoczne na ekranie (EPG) są podane czytelnie a całość działa bardzo szybko.
Jakość dźwięku
Pokaźnej wielkości głośniki wbudowane w Panasonic’a JZ2000 dają bardzo przyjemny dla uszu efekt. Firma zastosowała w tym roku nową technologię 360° Soundscape PRO a nad całością czuwali specjaliści z firmy Technics. Poniżej na filmie możecie zobaczyć jaki jest tego efekt oraz jak został skonstruowany cały system Dolby Atmos:
Oprócz skierowanych do góry głośników telewizor ma również głośniki skierowane w bok — razem siedem kanałów i wbudowany głośnik niskotonowy.
Zastrzeżona technologia zapewnia odpowiedni balans i wzmocnienie emisji dźwięku z poszczególnych głośników, dodatkowo potęgując realistyczne wrażenia dźwiękowe. Bardzo dobrej jakości dźwięk dobiega z góry, z lewej i z prawej strony, a także ze środka, tworząc wokół widza sferyczne pole dźwiękowe.
Tutaj jednak bardzo ważna będzie odpowiednia konfiguracja systemu audio, która przebiega przez specjalny kreator podczas pierwszego włączenia telewizora:
Moc głośników określona jest raczej wysoko, bo na 125 W (15 W x 2 + 15 W x 3 + 15 W x 2 + 20 W x 1) 7 kan. i wbudowany głośnik niskotonowy. Gdy stwierdzimy, że wbudowane audio nas satysfakcjonuje, ale chcielibyśmy na przykład wzbogacić niskie tony, bo tu nie ma co się oszukiwać – membrana musi mieć odpowiednią średnicę by je wygenerować, to Panasonic pozwala na proste podłączenie takowego przez gniazdo słuchawkowe i precyzyjną kontrolę poziomu odcięcia.
Na pokładzie znajduje się też funkcja eARC. Dzięki temu możemy wprowadzić z wyświetlacza fonię w formacie Dolby Atmos do np. naszego soundbara, czy rozbudowanego systemu hi-fi, gdyby wbudowany zestaw dźwiękowy okazał się niewystarczający!
Wyniki testu Panasonic TX-65JZ2000
Zalety
- Wysokiej klasy wykonanie telewizora
- Świetny HDR, jeden z najwyższych w klasie OLED! (średnia 765 nitów – pomiar HDTVPolska.com)
- Perfekcyjna OLED’owa czerń
- Dwa porty HDMI w pełnej specyfikacji 2.1 (4K 120Hz z VRR AMD FreeSync Premium)
- Bardzo rozbudowana sekcja dźwiękowa przygotowana przez specjalistów z Technics (8 kanałów, Dolby Atmos)
- Świetne kąty widzenia
- Rewelacyjne odwzorowanie barw
- Bardzo duże możliwości kalibracji – referencyjny kolory po profesjonalnym ustawieniu
- Bardzo dobra płynność ruchu, obecność upłynniacza z wielostopniową regulacją
- 120Hz matryca dobra do oglądania sportu
- Opcja modulowanego podświetlania, dającego ostrość obrazu porównywalną z >240Hz matrycą
- Bardzo niski input lag (14ms w 4K 60Hz oraz 7ms w 4K 120Hz – pomiar HDTVPolska.com) – bardzo dobry wybór dla graczy
- Obsługa HDMI VRR – AMD Freesync Premium i ALLM
- Świetne pokrycie szerokiej palety barw – możliwość reprodukcji bardzo nasyconych barw w trybie Ultra HD
- W pełni gotowy na odbiór telewizji Ultra HD (satelitarnie, naziemnie DVB-T2)
- Wsparcie dla HDR w formacie HLG, Dolby Vision i HDR10+
Wady
- Tylko dwa porty w specyfikacji HDMI 2.1
- Niewielki regres w efekcie HDR względem poprzednika
- Brak funkcji poprawiającej płynność przejść tonalnych (decontour) jak w np. LG
- Można mieć uwagi do rozbudowania systemu multimedialnego względem konkurencji jak Tizen czy webOS – brak kluczowych aplikacji w tym Player, Polsat Box Go czy HBO GO
Podsumowanie i ocena
Panasonic JZ2000 to telewizor, który z pewnością zadowoli każdego wymagającego kinomana. Wykorzystanie matrycy OLED z autorskimi japońskimi rozwiązaniami, daje produkt wyróżniający się na wielu płaszczyznach. Mowa tu głównie o odwzorowaniu ruchu i efekcie HDR. Nie ma obecnie na rynku telewizora, który oferowałby tak wysoką wyrazistość przy szybkich ruchach. Jego matryca jest w zasadzie 240 hercowa, choć wspomnieć trzeba, że inni producenci (np. LG i Sony) też już zaczęli implementować taką funkcjonalność. W kwestii HDR kłania się wysoka luminancja, która osiąga momentami prawie 900 nitów. W połączeniu z bardzo wiernym oddaniem obrazu, daje to efektowne widowisko filmów czy gier w 4K Ultra HD. Dodatkowo telewizor wspiera wszystkie standardy: HDR10+ oraz Dolby Vision.
Oprócz tych cech, można w zasadzie napisać te same rzeczy, o jakości obrazu, co w przypadku ubiegłorocznych modeli Panasonic’a. Testowany telewizor pod względem oddania barw w HD i Ultra HD był tak dobry, że śmiało można by go użyć w studio filmowym. Czerń jest – jak to w OLED’ach – hipnotyzująca. Z perspektywy gracza przydatna jest funkcja ALLM, która automatycznie włącza tryb niskiego input lag bez konieczności wchodzenia w jakiekolwiek menu! Dużym ukłonem w stronę graczy jest także funkcja zmiennej częstotliwości odświeżania (VRR, AMD Freesync Premium), oraz dwa pełnoprawne złącza HDMI 2.1 pozwalające dostarczyć sygnał 4K@120Hz! Jest to zarazem główna zmiana jaką wprowadził producent w tym roku, w porównaniu do modelu HZ2000 a którą tak prosili fani japońskiej firmy. Popracowano też kwestię wbudowanego dźwięku. Technics dokonał kolejnych modyfikacji systemu dźwiękowego, który w tym roku działa aż w 8 wbudowanych kanałach dając możliwość odsłuchu ścieżek w Dolby Atmos. Lekko odświeżono system multimedialny jednak nie możemy przejść obojętnie obok braku aktualnych kluczowych aplikacji jak Player, Polsat Box Go, HBO GO czy CANAL+. Na szczęście kwestię aplikacji można załatwić tanią przystawką np. z Android TV. Właściwie na tym kończy się lista zmian.
JZ2000 to obecnie topowy telewizor w ofercie Panasonic i jeden z najlepszych na rynku jaki możemy nabyć do oglądania filmów czy grania na konsolach i PC. Jeżeli szukacie najlepszych możliwych wrażeń w kinie domowym w tym referencyjnego obrazu, to JZ2000 jest właśnie dla was!
Dostępność modelu w przedsprzedaży | |
Panasonic JZ2000 55 cali | 12 999 zł |
Panasonic JZ2000 65 cali | 15 999 zł |
Sprzęt do testów dostarczyła firma Panasonic
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:
Przeczytaj również:
- Kup telewizor Panasonic i oglądaj filmy za darmo w Rakuten.tv! Do odbioru aż 10 voucherów – gdzie?
- Panasonic HZ2000: nowy flagowy telewizor OLED producenta debiutuje w Polsce! Ile kosztuje i gdzie kupić?
- Kalkulator odległości od telewizora 4K i 8K. Jak duży kupić telewizor?
- Testujemy TOP 3 telewizory z HDMI 2.1 do PlayStation 5 i Xbox Series X | LIPIEC 2020 |
- Marantz też jest już gotowy na konsole nowej generacji. Oto kolejny, tańszy amplituner 8K producenta
- PlayStation 5: kompendium wiedzy przed nadejściem nowej generacji. Co już wiemy o konsoli Sony?
Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays. |
(48955)