Test Sony X85L – takiego telewizora od japońskiego producenta brakowało!
Granie na konsoli i PC
Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.1
Sony X85L oferuje dwa tryby przystosowane do grania i współpracy z komputerem: tryb „Gra” oraz „Grafika”. Oba tryby mają bardzo niskie opóźnienie oraz oferują reprodukcję chromy 4:4:4.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p60Hz + HDR | Lag przy konsolach obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w Full HD z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 18/25 ms* |
[GRY] 1080p120Hz + HDR | Lag przy konsolach obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w Full HD z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 9/18 ms |
[PC] 4K120Hz @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “Grafika” | 9 ms |
[PC] 4K60Hz @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “Grafika” | 18 ms |
[GRY] 4K60Hz + HDR | Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 18/25 ms |
[GRY] 4K120Hz + HDR | Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 9/25ms |
[GRY] 4K60Hz + Dolby Vision | Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K i Dolby Vision | “Gra” | 99ms |
[GRY] 4K120Hz + Dolby Vision | Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K i Dolby Vision | “Gra” | BRAK |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Imax Enhanced” | 97 ms |
*Wyniki znajdujące się po / są wynikami z włączonym VRR
Sony X85L posiada bardzo niskie opóźnienia, zarówno przy sygnale 4K wraz z HDR, jak i Full HD. Input lag przy nastawach 60 Hz wynosi 18 ms, a przy 120 Hz już tylko 9 ms bez włączonego VRR. Podczas korzystania z tej funkcji wzrasta on o 7 ms, co w dalszym ciągu jest wartością nieodczuwalną. Wszystkie te wyniki mieszczą się w najbardziej restrykcyjnej grupie – placebo, i na pewno zadowolą wszystkich graczy.
Rodzaj funkcji | Opis | Dostępność |
VRR-HDMI | Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna w wybranych grach na konsolach. | TAK |
VRR AMD FreeSync 2 | Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC AMD) | NIE |
VRR NVIDIA G-Sync | Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC NVIDIA) | TAK |
ALLM | Auto Low Latency Mode – funkcja, która pozwala telewizorowi automatycznie przełączyć się w tryb „Gra” z niskim opóźnieniem. Xbox One S|X, Xbox Series X|S obsługuję ALLM. Konsole PlayStation nie. | TAK |
Dolby Vision – Gra | Wsparcie dla Dolby Vision w grach | NIE (brak trybu z rozsądnym input lag) |
4K 120Hz | Obsługa formatu 4K w 120Hz (wymaga HDMI 2.1 z pełną przepustowością) | TAK |
1080p 120Hz | Obsługa formatu Full HD 1080p w 120Hz | TAK |
1440p 120Hz | Obsługa formatu 1440p w 120Hz | NIE |
1440p 60Hz | Obsługa formatu 1440p w 60Hz | TAK |
QFT (szybka transmisja ramek) | Funkcja pozwalająca zmniejszyć input lag o dodatkowe 0 – 16ms. Polega na enkapsulacji ramek obrazu w sygnale o wyższym odświeżaniu, co zmniejsza czas przesyłu. Obecnie (bez QFT) najniższy możliwy lag na środku matrycy wynosi 8ms. | b.d. |
Tabela zaprezentowana powyżej potwierdza dość szerokie wsparcie dla funkcji tożsamych ze standardem HDMI 2.1. Odświeżanie 120Hz w 4K czy w Full HD otrzymamy bez najmniejszego problemu. Funkcje takie jak VRR, ALLM czy G-Sync działały poprawnie podczas przeprowadzonych testów, i za każdym razem aktywowały się bez zająknięcia. Z racji dziennikarskiego obowiązku należy wspomnieć o lekkim migotaniu ciemnych odcieni w VRR, co jest akurat typowym zjawiskiem. Jednakże lata mijają, a w dalszym ciągu Sony zmusza nas do “zabawy” z konfiguracją portów HDMI, co naszym zdaniem już po prostu nie przystoi. Osobom chcącym podpiąć PC do telewizora też należy się słowo przestrogi. Pełną chromę 4:4:4 otrzymamy jedynie przy odświeżaniu 60Hz. Oznacza to, że chcąc uzyskać wyższe odświeżanie tj. 120Hz, czcionki będą nieostre. Smutnym klasykiem jest również brak wsparcia dla gry przy równoczesnym wykorzystaniu HDR Dolby Vision. Znaczy, jest ona możliwa, jednakże przy bardzo wysokim input lagu, i to tylko w 60Hz, czego komentować już nie zamierzamy. Ponadto po przełączeniu ustawień HDMI w tryb Dolby Vision, telewizor nie obsługuje VRR oraz odświeżania 120 Hz przy rozdzielczości 4K na konsoli Xbox. Warto wspomnieć również o ograniczeniu w trybie VRR polegającym na zablokowaniu opcji odpowiadającej za redukcję rozmycia ruchu.
Tegoroczne modele Sony dostały wyczekiwaną przez niemałe grono graczy funkcję. Mowa oczywiście o Panelu Gracza, który pozwala na szybkie i wygodne dostosowanie ustawień w grze.
Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w kartę GeForce RTX 4080 powered by NVIDIA. Komponenty od firm Nvidia, ASUS, Gigabyte, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in PLAION Polska, Eletronics Arts Polska, Cenega oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska
Fajny telewizor, widziałem na żywo za dnia na materiałach HDR10 4K. Ale za tę kasę można mieć c855 który siedzi w tej samej lidze co Bravia 9.
Opisywane parametry, w tym głównie wspominane 24 strefy… to brzmi jak news z 2019r. Rozczarowałem się tym artykułem.