Test Sony BRAVIA XR OLED A90K – 42 i 48 cali. Hit dla fanów gier i twórców? Wysoka jakość obrazu na małej przekątnej!
Granie na konsoli i PC
Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.1
Sony OLED A90K oferuje dwa tryby przystosowane do grania i współpracy z komputerem: “Gra” oraz “Grafika”. Oba tryby mają opóźnienie na tym samym poziomie oraz oferują reprodukcję chromy 4:4:4 (ważna cecha gdy użyjemy telewizor jako monitor do komputera), nie ma więc różnicy którego z tych trybów użyjemy.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (Xbox S/X, PlayStation 4 Pro/PS5) pracujących w rozdzielczości Full HD | “Gra” | 17 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsolach obecnej generacji (Xbox S/X, PlayStation 4 Pro/PS5) pracujących w Full HD z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 17 ms |
[GRY] 1080p 120Hz | Lag przy konsolach obecnej generacji (Xbox S/X, PlayStation 4 Pro/PS5) pracujących w rozdzielczości Full HD i 120Hz | “Gra” | 9 ms |
[PC] 4K @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “Grafika” | 17 ms |
[GRY] 4K | Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox S/X, PlayStation 4 Pro/PS5) pracujących w 4K bez HDR | “Gra” | 17 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox S/X, PlayStation 4 Pro/PS5) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 17 ms |
[GRY] Dolby Vision | Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox S/X, PlayStation 4 Pro/PS5) pracujących w Dolby Vision | “Dolby Vision” | 152 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Imax Enhanced” | 152 ms |
Opóźnienie w telewizorze Sony OLED A90K jest praktycznie nieodczuwalne, zarówno przy sygnale Ultra HD 4K, jak i Full HD (z HDR i bez HDR) wartości input laga są takie same. Opóźnienie na poziomie 17ms ucieszy każdego gracza, a przy uruchomieniu konsoli w trybie Full HD 120Hz uzyskamy jeszcze niższą wartość na poziomie 9ms. Niestety pomimo obsługi Dolby Vision w grach, telewizor nie ma dedykowanego trybu obrazu pod granie w tej technologii. Input lag wynosi aż 152ms, przy czym czuć wyraźne opóźnienie reakcji wyświetlacza sprawiające, że funkcja ta jest mało użyteczna.
Poniższy screen prezentuje brak wsparcia Dolby Vision, ponieważ telewizor został ustawiony w tryb 4K 120Hz (opcja – “Ulepszony format”). Ustawienie opcji formatu HDMI na ”Ulepszony format Dolby Vision”, pozwoli nam na uruchomienie technologii, kosztem wsparcia dla 4K 120Hz oraz bardzo wysokiego opóźnienia.
- PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: Gry w 120Hz w erze konsol nowej generacji? | LISTA | Sprawdź, czy twój telewizor jest gotowy!
Rodzaj funkcji |
Opis | Dostępność |
VRR-HDMI |
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna w wybranych grach na konsolach. | TAK (nie zalecane) |
VRR AMD FreeSync 2 |
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC AMD) | NIE |
VRR NVIDIA G-Sync |
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC NVIDIA) | NIE |
ALLM |
Auto Low Latency Mode – funkcja, która pozwala telewizorowi automatycznie przełączyć się w tryb „Gra” z niskim opóźnieniem. Xbox One S|X, Xbox Series X|S obsługuję ALLM. Konsole PlayStation nie. | TAK |
Dolby Vision |
Dolby Vision w grach jest obsługiwane, lecz nie ma dedykowanego trybu gra dla tej technologii. Input lag wynosi aż 152ms. | TAK (nie zalecane) |
4K 120Hz |
Obsługa formatu 4K w 120Hz (wymaga HDMI 2.1 z pełną przepustowością) | TAK |
1080p 120Hz |
Obsługa formatu Full HD 1080p w 120Hz | TAK |
1440p 120Hz |
Obsługa formatu 1440p w 120Hz | NIE |
1440p 60Hz |
Obsługa formatu 1440p w 60Hz | TAK |
QFT (szybka transmisja ramek) | Funkcja pozwalająca zmniejszyć input lag o dodatkowe 0 – 16ms. Polega na enkapsulacji ramek obrazu w sygnale o wyższym odświeżaniu, co zmniejsza czas przesyłu. Obecnie (bez QFT) najniższy możliwy lag na środku matrycy wynosi 8ms. | b.d. |
Niestety uruchomienie VRR pozbawia telewizor funkcji Dolby Vision oraz zwiększa input lag telewizora. Z tego względu musimy wybrać jedną z dostępnych opcji (Dolby Vision w obecnym stanie i tak nie jest zalecane ze względu na bardzo wysokie opóźnienie). Być może producent naprawi problem aktualizacją systemu w przyszłości.
AKTUALIZACJA:
Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w kartę GeForce RTX 2080 Ti powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 1080 Ti. Komponenty od firm NVIDIA, ASUS, Gigabyte, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Koch Media, Eletronics Arts Polska, Cenega oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska.
Witam,
Przymierzam się do zakupu Sony 42A90K (wiem, trochę już leciwy). Ale w sklepie podano mi alternatywę – Samsunga 43QN90D (tegoroczny).
Czy ten neo-qled jest godnym rywalem Soniaka?
kurde w menu ps5 mam 4k ale 60Hz, 120 nie pokazuje. ciekawe czemu. Podłączone pod złącze nr 4.
Kino mam pod ARC ale potrzebuje jeszcze złącze do XSX.
Czy wtedy mogę podłączyć konsole pod ARC a dźwięk pozostaje optycznym wysyłać?
zamówiłem dziś
Wersja 42″ kosztuje równo 2000zł więcej niż propozycja konkurencji – LG OLED Evo OLED42C21LA. Oczywiście propozycja Sony jest zapewne lepsza, ale czy warta dopłacania 2000zł? Nie sądzę, zwłaszcza jeśli komuś w zupełności wystarczy to co oferuje WebOS w telewizorze LG.
Ale jak lepsza od c2??? mniej hdmi 2.1, problemy z DA, większy imput lag, oraz 2 razy ciemniejszy i mniej opcji dla graczy. Dla mnie nie jest lepszy od c2 a wręcz c2 deklasuje ten model sony.
Szkoda, że w testach telewizorów nie załączacie wykresów ABL.
fajne tylko cena delikatnie mowiac za duza
te ceny to żart