Home Testy Telewizory OLED Sony Test Sony A80L OLED Google TV – nowy hit cena / jakość ?
Test Sony A80L OLED Google TV – nowy hit cena / jakość ?

Test Sony A80L OLED Google TV – nowy hit cena / jakość ?

62.00K
12

Testy szczegółowe 

Tryb fabryczny “IMAX Enhanced” SDR

 

  wynik   wynik
Średnia deltaE barw standardowych 2,9 maksymalna 5,0
Średnia deltaE barw ze wzornika 3,9 maksymalna 6,7
Średnia deltaE palety szarości 4,6 maksymalna 6,9

Profesjonalna kalibracja Sony A80L OLED SDR

  wynik   wynik
Średnia deltaE barw standardowych 0,6 maksymalna 1,4
Średnia deltaE barw ze wzornika 0,7 maksymalna 1,6
Średnia deltaE palety szarości 0,4 maksymalna 0,8

Tak jak w poprzednim modelu najlepszym trybem fabrycznym w telewizorze Sony A80L OLED był “Imax Enhanced”. Tryb ten, był jednak daleki od referencji przez kilka istotnych błędów. Pierwszym z nich była dużo za duża dominacja koloru niebieskiego w balansie bieli, przez co, obraz był zdecydowanie za chłodny. Drugim problemem okazała się być gamma, która za niska pozbawiała obraz należytego kontrastu. Jeśli spojrzymy również na paletę ”ColorChecker” to dostrzeżemy zdecydowanie za duże nasycenie koloru zielonego. Problem uwypuklał się w momencie pojawienia się roślinności, która była wręcz żarówiasta. Na szczęście od lat Sony udostępnia szeroki wachlarz narzędzi pozwalający na szczegółową kalibrację ekranu. Do dyspozycji znajdziemy rozbudowany system zarządzania barwami, a także 0 i 20 punktową regulację skali szarości. Ta druga jest możliwa do użycia dopiero po odblokowaniu trybów eksperckich przy użyciu aplikacji Calman. Jak widzimy kalibracja wyszła znakomicie! Telewizor jest bliski referencji, co udowadniają nam wyniki Średnia deltaE, która jest na poziomie 0,6.

Zamów profesjonalną kalibrację TV (w całej Polsce)

Autokalibracja z oprogramowaniem Calman

Telewizor posiada funkcje zautomatyzowanej kalibracji obrazu dla osób posiadających potrzebne urządzenia pomiarowe oraz oprogramowanie. Niestety urządzenia te są bardzo kosztowne (nasze spektrofotometry i kolorymetry to koszt około 60.000 zł) i funkcja ta skierowana jest do profesjonalistów którzy potrzebują większej kontroli nad telewizorem. Funkcja ta nie eliminuje jednak potrzeby ingerencji człowieka w sam proces.

Autokalibracja oznacza komunikację pomiędzy programem (Calmanem), a telewizorem, co eliminuje potrzebę wprowadzania ustawień pilotem. Znacznie usprawnia to sam proces, ale nie zmienia jego fundamentalnych założeń. By komunikacja była możliwa, musimy zainstalować aplikację z marketu “Calman for BRAVIA” i połączyć się z telewizorem przez sieć.

Kontrast i czerń

Najważniejszym kryterium podczas wybierania telewizora są bezsprzecznie czerń i kontrast. Wpływają one bezpośrednio na prawie każdy z pozostałych parametrów obrazu. Telewizor bez dobrego kontrastu można by porównać do samolotu bez skrzydeł.

Matryca OLED charakteryzuje się brakiem podświetlenia. By otrzymać kolor, przez pixel przepuszczany jest impuls elektryczny. Dlatego jeśli nie będzie on zasilony nie zaświeci się. Dzięki takiemu zabiegowi otrzymujemy niesamowicie głęboki i wciągający obraz, którego na próżno szukać w matrycach LCD. Różnica bowiem jest tak duża, że zauważymy ją gołym okiem, nawet na półce sklepowej.

SCENA
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI ∞:1
CZERŃ OTOCZONA Z KAŻDEJ STRONY DETALAMI, WYMAGAJĄCA SCENA, PORADZĄ Z NIĄ SOBIE JEDYNIE NAJLEPSZE SYSTEMY WYGASZANIA ∞:1
PAS W FILMIE SĄSIADUJĄCY Z OBRAZEM O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE WYRAŹNIE ODCINA SIĘ OD RAMKI TELEWIZORA ∞:1
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI ∞:1

Jasność, praca w warunkach dziennych

Maksymalny poziom jasności matrycy organicznej zależy od tego, na jakiej powierzchni uzyskać chcemy tą jasność. Przykładowo w scenie nocnej, drobny błyszczący element będzie jaśniejszy, niż gdyby znajdował się on w scenerii dziennej (i większa powierzchnia ekranu musiałaby być jasna). Taką uśrednioną jasność całego kadru określamy parametrem APL.

Sony A80L OLED na tle konkurencji może pochwalić się całkiem dobrą jasnością na poziomie 480 cd/m². Jasność ta, w zupełności powinna wystarczyć do korzystania telewizora za dnia. Mitem jest, więc, że telewizory OLED nie są do tego przystosowane. Warto jednak zaznaczyć, że spadek jasności jest dość gwałtowny. Odczujemy to przede wszystkim na materiałach z dużą ilością bieli np. sportach zimowych. Jak widać, na zdjęciu poniżej, matryca jest wykończona na lekką satynę z lekko purpurowym tintem. Takie połączenie powinno skutecznie stłumić refleksy świetlne.

Matryca lekko satynowa, mocno tłumiąca odbicia.

Do dyspozycji użytkownika oddano również regulację czujnikiem światła, natomiast jedyna użyteczna funkcja to “Automatyczna krzywa odcieni”. W materiałach SDR reguluje ona automatycznie gammę, a w materiałach HDR rozjaśnia cienie i tony średnie dla jaśniejszego obrazu w dzień. Radzimy także nie używać funkcji “Automatyczny poziom luminacji”, gdyż ta obniża jasność w HDR przy zgaszonym świetle do 380 nitów co obija się negatywnie na obrazie 

Jakość efektu HDR

W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!

Scena Opis sceny Jasność HDR
hdr1 NAJJAŚNIEJSZA ZE SCEN, WYMAGAJĄCA DLA TELEWIZORA, BLASKI SŁOŃCA OSIĄGAJĄ JASNOŚĆ 2000cd/m2  580 cd/m2
hdr2 SCENA O NISKIEJ JASNOŚCI, GDZIE WYŚWIETLACZ MOŻE POKAZAĆ SWOJĄ MAKSYMALNĄ JASKRAWOŚĆ 685 cd/m2
hdr3 NAJCIEMNIEJSZA ZE SCEN, TELEWIZOR MUSI POKAZAĆ ZARÓWNO JASKRAWĄ BIEL JAK I DOBRĄ CZERŃ 690 cd/m2
hdr4 ZBILANSOWANA SCENA O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, CZĘSTO WYSTĘPUJĄCA W FILMACH 650 cd/m2
hdr5.jpg PLANSZA “L20” NA TAKIEJ WYKONYWANE SĄ TESTY PRZEZ KONSORCJUM UHD ALLIANCE 710 cd/m2
[/table-wrap]

Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):

  • 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
  • 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
  • 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
  • 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
  • 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
  • > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.

Tak jak widzimy w tabeli powyżej, maksymalna jaskrawość telewizora Sony 55A80L wynosi w realnej scenie 690 nitów. Jest to wynik trochę poniżej oczekiwań, biorąc pod uwagę zastosowanie matrycy EX. W tym miejscu warto wspomnieć o funkcji dynamicznego mapowania tonów i ustawieniu “Preferowana gradacja”. Funkcja ta pozwala na odzyskanie detali w scenach które dla telewizora są zbyt jasne, dzięki czemu obraz wydaje się być pełniejszy.

Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)

  wynik   wynik
Średnia deltaE barw standardowych 4,3 maksymalna 7,5
Średnia deltaE barw ze wzornika 3,3 maksymalna 7,9
Średnia deltaE palety szarości 4,3 maksymalna 8,5

Profesjonalna kalibracja Sony A80L OLED HDR

  wynik   wynik
Średnia deltaE barw standardowych 1,3 maksymalna 2,4
Średnia deltaE barw ze wzornika 0,9 maksymalna 2,4
Średnia deltaE palety szarości 0,3 maksymalna 0,6

Jak widać na powyższych wykresach i tabeli testowany Sony A80L OLED przed profesjonalną kalibracją wykazywał bardzo duże błędy w materiałach o szerokiej palecie barw. Wartości te są bez problemu do uchwycenia gołym okiem. Dało się również odczuć problemy z krzywą EOTF która za wysoka rozjaśniała obraz. Na szczęście dzięki szerokiemu wachlarzowi narzędzi do kalibracji zdołaliśmy doprowadzić ekran bardzo blisko ideału.

Bez większego zaskoczenia (ponieważ to cecha telewizorów OLED Sony od lat), w omawianym modelu, dało się zaobserwować za szybkie rozjaśnianie cieni, co skutkowało pogorszoną kontrastowością obrazu. Efektem, który może się czasem pojawić przez ten mankament jest posteryzacja obrazu. Biorąc jednak pod uwagę nieskończoną czerń i kontrast efekt powinien być zadowalający dla większości użytkowników.

Dolby Vision

Telewizor Sony A80L OLED wspiera format Dolby Vision zarówno w grach jak i w filmach. Sony już od dłuższego czasu wspiera tą technologię w swoich telewizorach ze średniej i wysokiej półki, więc nie jest to żadna nowość. Mamy dostępny również tryb “kalibracja Netflix”, który skutecznie przyciąga uwagę klientów.

Fachowy test Sony ZH8 8K HDMI 2.1 Netflix IMAX

Na papierze jest to specjalny tryb, który ma oddać obraz zgodnie z intencją autora, lecz w praktyce jest to sprytna sztuczka producenta. Telewizor zmienia tryb obrazu, którego aktualnie używamy na tryb “Dolby Vision Ciemny”, który i tak potrzebuje profesjonalnej kalibracji obrazu do pełnego oddania intencji twórcy. Bardzo dobre zagranie marketingowe ze strony Sony, żaden inny producent jeszcze na to nie wpadł.

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa – procesor obrazu XR

Sony OLED A80L wyposażony jest w superinteligentny procesor obrazu “Cognitive Processor XR”, który ma za zadanie naśladować sposób w jaki działa ludzki mózg. Skaluje i obrabia on cyfrowo obraz, który trafia potem na ekran. Sprawdzimy zaraz jak radzi sobie on w rzeczywistości, ale najpierw opis możliwości procesora od samego producenta:

W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem. Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.

Układ Cognitive Processor XR daje nam kilka ciekawych funkcji. Głównie chodzi tutaj o parametry “Rozdzielczość”, oraz “Łagodna gradacja” które pozwalają zamaskować niedoskonałości obrazu przy słabym sygnale oraz uwypuklić niektóre walory obrazu. Poniżej możemy zobaczyć jak suwak “Łagodna gradacja” radzi sobie z posteryzacją obrazu w słabszym jakościowo pliku wideo:

Łagodna Gradacja WyłączonaŁagodna Gradacja Średnia

Parametr “Rozdzielczość” ma za zadanie wyostrzenie obrazu bez widocznych artefaktów, które niestety pojawiają się przy klasycznym suwaku “Ostrość”. Trzeba przyznać że radzi sobie z tym na prawdę dobrze:

Resolution: 0Resolution: 75

Odwzorowanie ruchu

Matryca OLED ma błyskawiczny czas reakcji, więc nie ma najmniejszych zmartwień o zwiększone smużenie np. w ciemnych scenach (co jest częste w przypadku matryc VA). Nasz system testowy OSRTT nie był w stanie zarejestrować jakiegokolwiek czasu przejścia z jednego odcienia w drugi, zaś dokładniejszy pomiar oscyloskopem potwierdził, że wynik jest w mikrosekundach – w zaokrągleniu 0 milisekund

Matryca umieszczona w Sony A80L OLED posiada odświeżanie na poziomie 120Hz wsparte upłynniaczem ruchu “Motionflow”. Połączenie to pozwala na uzyskanie bardzo dobrej płynności oraz ostrości w ruchu. Zakładka upłynniacza da nam do wyboru opcje “Własny”, “Auto” oraz “Wyłączony”. Całkowite wyłączenie systemu ograniczy nam odświeżanie matrycy do 60Hz, co raczej mija się z celem. Opcje ”Auto” oraz “Własny” są w rzeczywistości bardzo zbliżone do siebie, z tym, że w pierwszym z nich suwak gładkości ustawiony jest na 3, czyli wartość maksymalną. Takie ustawienie gładkości daje nam jednak efekt opery mydlanej ( za duża, nienaturalna płynność). Warto wspomnieć o jeszcze jednej zbawiennej funkcji, jaką jest BFI (Black Frame Insertion), która ma za zadanie wstawianie czarnej klatki między klatkami treści w celu poprawy ostrości w ruchu.

Ustawienia Motionflow Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony

Smużenie:

bardzo duże

Maksymalna jasność:

470 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

Brak (lekkie szarpanie – jak w kinie)

Ręczny

Gładkość: 1

Czystość: 0

Smużenie:

duże

Maksymalna jasność:

470 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak

Poprawa płynności filmów (24p):

Lekkie upłynnienie (tzw. złoty środek)

Ręczny / Automat

Gładkość: 2 – 3

Czystość: 0

Smużenie:

umiarkowane

Maksymalna jasność:

470 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak

Poprawa płynności filmów (24p):

Mocne / bardzo mocne upłynnienie (efekt opery mydlanej)

Ręczny

Gładkość: –

Czystość: Duża

Smużenie:

umiarkowane

Maksymalna jasność:

240 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak, obraz bardzo mocno migocze

Poprawa płynności filmów (24p):

Brak (lekkie szarpanie – jak w kinie)

System “Motionflow” który w naszej opinii jest funkcją bardzo dobrze działającą, a to za sprawą małej ilości artefaktów podczas upłynniania obrazu. Dzięki temu użytkownik ma większą swobodę działań w obszarze płynności ruchu. Jeśli zależy nam na najwyższej wyrazistości ruchu należy ustawić suwak “gładkość” przynajmniej na wartość 2. Takie ustawienie może jednak wywołać lekki efekt opery mydlanej, co nie każdy lubi.

W przypadku matrycy OLED warto wspomnieć o ilości rozmycia przy treściach HDR. W tym przypadku, konkurencyjne telewizory LCD nie mogą korzystać ze wszystkich swoich technik wspomagania ruchu. W takich scenariuszach zaczyna się ponownie liczyć czas reakcji matrycy, który… jest bezkonkurencyjny w telewizorach OLED, takich jak testowany Sony A80L OLED! Różnica nie jest miażdżąca, ale istotna:

Telewizor LCD – treść sportowa HLG HDR Telewizor OLED – treść sportowa HLG HDR

(61999)

4.4 9 głosy
Article Rating
Piotr "Gmeru" Gmerek Redaktor naczelny HDTVPolska. Posiadacz THX Certified Level 2. Członek polskiego oddziału SMPTE. Maniak najwyższej jakości obrazu. Poniżej 4K nie schodzę ;-). Pasjonat i kolekcjoner konsol, gier oraz filmów. Na słowo "Limitowana edycja" dostaję gęsiej skórki ;-).

22
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

12 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
Jaro
Jaro
1 rok temu

Pytanie do redakcji, czy modele z roku 2022 otrzymają również update w postaci “Game BAR”? Sony już mogło by się wysilić na taki niby “bajer”. Chyba ze czasowa ekskluzywność na sprzedaż lini 2023

Artur
Artur
1 rok temu

55 cali w dzisiejszych czasach to można se w buty wsadzić może się będzie wyższy 85 cali drastycznie zmalało w oczach Po tym jak coraz więcej produkują większych przekątnych, które powoli realnie mimo PiSinflacji tanieją.

Andrzej
Andrzej
1 rok temu
Reply to  Artur

Nawiedzony…

robert
robert
1 rok temu
Reply to  Andrzej

rzeczywiście 55 to małuch raczej do skromnych metraży, 65″ do “bawienia się w kino” to minimum IMO

TOMASZ
TOMASZ
1 rok temu
Reply to  robert

Co znaczy IMO ? Nie kalecz języka polskiego swołocz

HDR
HDR
1 rok temu

A co z Dolby Vision ? a konkretnie czy tak jak w A90J , 20 punktowa kalibracja koloru tu w tym trybie także wpływa na obraz w SDR ??????

Adam
Adam
1 rok temu

Czy Sony OLED A90J był by lepszym wyborem

Lukasz
Lukasz
1 rok temu
Reply to  Adam

Tak na10000% sam właśnie stałem przed takim wyborem i jednak 83 a90j ten 80L to kupa jakaś w porównaniu z a90j nie mówić już o a95k lub 95L 2023

Jak
Jak
1 rok temu
Reply to  Lukasz

Ile dałeś?

Adam
Adam
1 rok temu
Reply to  Jak

Rusz mózgiem

Lukasz
Lukasz
1 rok temu
Reply to  Jak

Tylko 3999£ za 83 a90j

Jak
Jak
1 rok temu
Reply to  Adam

Rusz mózgiem

12
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x