Home Testy Projektory Kino domowe na najwyższym poziomie! Test laserowego projektora Sony VPL-XW7000ES
Kino domowe na najwyższym poziomie! Test laserowego projektora Sony VPL-XW7000ES

Kino domowe na najwyższym poziomie! Test laserowego projektora Sony VPL-XW7000ES

9.14K
0

Obsługa Ultra HD / 4K

Projektor Sony VPL-XW7000ES posiada pełnoprawne porty HDMI 2.0a (18Gbps), dzięki czemu jest w stanie przyjąć treść Ultra HD w dowolnym formacie. Producent niestety nie zdecydował się na implementację najnowszego złącza HDMI 2.1, co jest, delikatnie mówiąc, rozczarowujące. Na rynku mamy przecież od dawna konsole PS5, oraz Xbox Series X, które korzystają z dobrodziejstw HDMI 2.1. Dostępne są także wydajne komputery PC zdolne generować obraz 4K@120Hz. Niestety nie da się takiego dostarczyć do VPL-XW7000ES.

Cecha: Wynik:
CERTYFIKAT UHD PREMIUM n.d.
POKRYCIE SZEROKIEJ PALETY BARW (DCI / Rec 2020) 85% / 64%
OBSŁUGA ROZDZIELCZOŚCI 2160p60 RGB PRZEZ HDMI TAK
FORMATY PREMIUM HDR (Dolby Vision / HDR10+) n.d.
MOŻLIWOŚĆ WYKONANIA OSOBNEJ KALIBRACJI DO UHD Pełna

Projektor sam wykrywa odpowiedni format treści (SDR / HDR) i dokonuje pewnych ustawień. Suwak “kontrast” dostaje przedrostek “HDR” i można za jego pomocą decydować czy chcemy widzieć więcej przejść tonalnych, czy może mieć jednak wyższą jasność.

Rozdzielczość 4K

Nowy obiektyw skutecznie przenosi natywną rozdzielczość 4K przetwornika. Detale na ekranie rysowane są z dużą ostrością. Może nie tak dużą jak w VW890 (VW890 to jednak droższy projektor i cały czas dostępny), jednak w stosunku do VW590 widać ewidentną przewagę. Spójrzmy na poniższą analizę:

VW890XW7000VW790

Oczywiście na tym polu jest cały czas potencjał do poprawy, jednak do oryginalnego obrazka źródłowego nie brakuje wcale już dużo:

Obrazek źródłowyObraz z projektora

Jakość efektu HDR

W przypadku projektorów nie ma bowiem żadnych klarownym norm mówiących o tym, w jaki sposób efekt miałby być oddawany. Jedyne co w branży jest ustalone to jasność HDR w kinach Dolby Cinema – na poziomie 150cd/m2, co jest trzykrotną jasnością kina SDR (48cd/m2). Treści trafiające w nasze ręce na płytach Ultra HD Blu-ray nie mają jednak i nie będą miały nic wspólnego z materiałami przeznaczonymi dla branży profesjonalnej. W jaki sposób ma projektor oddać więc ponadnormatywne jasności treści HDR? Wraz z wieloma autorytetami z branży przedyskutowałem tę sprawę i doszliśmy do wniosków, że należy stosować dzielnik jasności. To co miałoby mieć na telewizorze 1 000cd/m2, na projektorze powinno kilka razy mniej na ekranie projektora. Tak jak to było w erze SDR, gdy “projektorowe” 48cd/m2 było dwu-i-pół krotnością jasności telewizora dedykowanej do ciemnych pomieszczeń (100-120cd/m2).

Osobiście uważam więc, że w zależności od naszego ekranu trzeba by utrzymać ten stosunek na poziomie od 2:1 (niewielkie ekrany kinowe w dużych pomieszczeniach) do 5:1 (duże ekrany, mała odległość). Za stałą przy naszych testach uznajemy 3,5:1 i względem takiego dzielnika jasności dokonywany jest pomiar.

Sony VPL-XW7000ES to projektor, który dał najlepszy HDR w naszej redakcji dotychczas. To zdanie zawdzięcza przede wszystkim ogromnej jasności – na 99″ redakcyjnym ekranie był w stanie wykrzesać z siebie aż 260 nitów. Uważni czytelnicy zauważą na pewno, że jest to wartość porównywalna z niektórymi telewizorami! W połączeniu z ogromną przekątną efekt niezwykle cieszył oko. Projektor Sony VPL-XW7000ES posiada także wsparcie dla technologii HDR w formacie HLG, występującym w telewizji (satelitarnej i naziemnej), co jest konieczne do odtwarzania satelitarnych kanałów HDR (np. Canal+ 4K Ultra HD). Warto tu nadmienić, że pożądanym ustawieniem dla HDR jest Auto -> HDR10. Projektor posiada też tryb “Odniesienie HDR”, który zapewnia lepszą precyzję oddania świateł, kosztem wcześniejszej utraty przejść tonalnych. Raczej nie polecam go stosować.

W ubiegłym roku wprowadzono funkcję dynamicznego mapowania tonów, która występuje pod nazwą “Dyn. wmac. HDR”. By działała musi być włączona także funkcja dynamicznej przysłony. W swym założeniu ma ona podbijać jasność poszczególnych scen w HDR, oraz odzyskiwać detale z w bardzo jaskrawych światłach, jak na poniższej infografice producenta.

Nie mogę niestety odnieść wrażenia, że funkcja ta spisywała się znacznie lepiej w poprzednich modelach. W teście VPL-VW590 pisałem, że potrafi ona odzyskać zbyt jaskrawe detale ze świateł, gdy zlewają się one w jedną plamę (częsty przypadek w filmach HDR masterowanych do wysokiej luminancji). W niezbyt jaskrawych scenach, podbijała za to jasność, by wzmocnić efekt HDR, którego nigdy za mało na projektorze. W VPL-XW7000ES działa niestety tylko w jedną stronę – podbijania jaskrawości. W związku z tym potrafi spowodować większą utratę detali w bielach, jakby nie rozróżniała scen. To wyraźny krok w tył.

Nie czyni to funkcji kompletnie nieużyteczną, ponieważ w pewien sposób przekłada się ona na mocniejsze wzmocnienie ciemnych scen niż jasnych. Niezłym pomysłem jest więc użycie ustawienia “Niskie” w połączeniu ze zmniejszonym parametrem “Kontrast (HDR)”:

Na koniec wspomnieć trzeba o gradacji w zetknięciu z materiałem w formacie HDR. Widoczne przejścia tonalne są cechą projektorów Sony już od dłuższego czasu. W prawdzie funkcja “Płynnych Przejść” jest tu w stanie wiele poprawić, jednak ma ona swoją cenę, o czym napisałem we wcześniejszych akapitach. Przy wyłączonej funkcji, sceny prezentowały się na przykład tak:

Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)

Fabryczny tryb Referencyjny

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 9,7 maksymalna 15,7
Średnia deltaE barw ze wzornika 6,4 maksymalna 11,6
Średnia deltaE palety szarości 4,7 maksymalna 10,9

Skalibrowany Sony VPL-XW7000ES

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 2,8 maksymalna 5,6
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,6 maksymalna 5,6
Średnia deltaE palety szarości 1,7 maksymalna 7,5

Po wstępnej kalibracji projektora Sony VPL-XW7000ES widzimy, że można uzyskać niezły kształt charakterystyki jasności, ale w czerniach daje się zauważyć problem – najciemniejsze szarości są nad wyraz uwydatnione. Wizualnie zmniejsza to kontrastowość. Jest to cecha znana już od dłuższego czasu, ponieważ występowała w poprzedniej generacji projektorów w zaktualizowanym oprogramowaniu. Pomijając ten element, charakterystyka kolorów w HDR była naprawdę dopracowana. Zarówno paleta szarości, jak i barwy o średnim nasyceniu znajdowały się dokładnie w swoich miejscach. Co można napisać o pokryciu szerokiej palety barw P3? Pomimo zapewnień producenta, o poszerzonym gamucie, możliwości projektora skończyły się na 85%. Oznacza to, że najmocniejsze odcienie czerwieni i zieleni, które mogą pojawić się w filmach 4K, będą miały mniejsze nasycenie niż trzeba. Na szczęście materiały wideo składają się głównie z mniej nasyconych kolorów.

Podsumowując ten akapit trzeba napisać, że seans w 4K HDR to wciąż uczta dla oka, która jest o lata świetlne ponad tą oferowaną przez tanie projektory DLP 4K lub 3 LCD.

(9144)

5 2 głosy
Article Rating
Piotr "Gmeru" Gmerek Redaktor naczelny HDTVPolska. Posiadacz THX Certified Level 2. Członek polskiego oddziału SMPTE. Maniak najwyższej jakości obrazu. Poniżej 4K nie schodzę ;-). Pasjonat i kolekcjoner konsol, gier oraz filmów. Na słowo "Limitowana edycja" dostaję gęsiej skórki ;-).

6
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x