Test projektora JVC DLA-RS3100 8K. Referencja w świecie kina domowego w twoim domu!
- Słowem wstępu
- Wstęp do technologii D-ILA
- Wygląd
- Wyposażenie i Złącza
- Testy syntetyczne
- Instalacja projektora
- Jasność i głośność
- Jakość optyki
- Ustawienia obrazu
- Reprodukcja obrazu
- Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
- Kontrast i czerń
- Jednolitość obrazu
- Obsługa Ultra HD / 8K / 4K
- Odwzorowanie ruchu
- Technologia 3D
- Granie na konsoli i PC
- Podsumowanie i ocena
Kontrast i czerń
Bardzo dobra czerń była od zawsze wizytówką firmy JVC. Niestety, tak jak u każdego innego producenta, uległa ona pogorszeniu wraz z pierwszą generacją projektorów wyposażonych w laserowe źródło światła. Testowany model jest już jednak drugą generacją tego typu urządzeń i ewidentnie widać, że udało się go bardziej dopracować pod tym względem. Możemy więc wrócić do stwierdzenia, że jest to wizytówka firmy JVC! Producent ten jest jednym z pierwszych, którzy zaimplementowali, najlepsze pod tym względem, przetworniki obrazu LCoS. Są one do dziś rozwijane pod własną nazwą – D-ILA. Projektory te mają dużo większy potencjał niż modele wykorzystujące technologię 3LCD lub DLP.
Ocena kontrastu projektora jest znacznie cięższym zadaniem aniżeli w przypadku wyświetlacza. W tym przypadku dużą rolę odgrywają warunki otoczenia (to ile światła odbija się od ścian i rozświetla czerń na ekranie). Na szczęście w naszej Sali redakcyjnej 95% przedmiotów ma kolor czarny i odbicia są zminimalizowane. To pozwala wydać rzetelny werdykt.
Przypomnijmy, że kontrast (wynikający z czerni i bieli) jest najważniejszą, fundamentalną cecha obrazu, klasyfikowana najwyżej w skali wpływu na postrzeganą jakość. Możemy mieć wszystko najlepsze – wierne barwy, dużą jasność i nieskazitelną ostrość, ale bez odpowiednio dobrej czerni nie będą one robiły wrażenia. Nie zapominajmy więc o tych podstawach.
Scena (kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru | Scena (kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru |
On/off zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli | 30 600:1 | On/off + dynamiczna przysłona zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli wraz ze wspomaganiem dynamicznej przysłony, która przyciemna czarny obraz | ∞:1 | ||
Kontrast ANSI obrazujący zdolność do wyświetlania czerni w bezpośrednim sąsiedztwie jasnych elementów | 180:1 | Kontrast APL 50% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 50% ekranu | 185:1 | ||
Kontrast APL 65% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 35% ekranu | 315:1 | Kontrast APL 80% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 20% ekranu | 605:1 | ||
Kontrast APL 90% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 10% ekranu | 1 050:1 |
Analizując kontrast on/off (pomiędzy czarną a białą planszą) udało się uzyskać uzyskać fenomenalne 30 600:1. Zgodnie z obietnicą firmy, przy użyciu dynamicznej przysłony, wraz z dynamiczną kontrolą mocy lasera, uzyskujemy wynik nieskończony, ponieważ projektor nie emituje żadnego światła przy wyświetlaniu pełnej czerni. Oczywiście takich scen jest niewiele w filmach, jednak do dyspozycji mamy trzy tryby działania systemu. Ewidentnie każdy z nich preferuje wyciemniać obraz, jeśli jedyne jaskrawe elementy znajdują się na jego brzegach. Gdy akcja dzieje się po środku ekranu nie ma ryzyka o utratę detali w czerni. Preferowanym przez nas wyborem jest “Mode 1” lub “Mode 3”, gdyż działają one najmniej agresywnie, a co za tym idzie zachowują najwięcej intencji autora filmu.
Wysoki kontrast ANSI, który w niczym nie ustępuje lampowym projektorom tej marki (a wręcz je wyprzedza przy większych wypełnieniach bielą), pozwalał uzyskać niezwykle plastyczny obraz. Ekran, w wyciemnionej redakcji, wyglądał po prostu jak świetny telewizor, a nie projektor!
(5206)
Gmeru, Rzucam wyzwanie związane z powrotem do korzeni. Niech forum stanie się obiektywne i zobaczmy czy różnica w cenie pomiędzy modelami jest warta. Porównajmy następujące modele: RS3100 vs RS2000 vs RS540. Zapraszam z modelem RS3100 do mnie do domu. Mam jeszcze RS540 i RS2000. Pewnie trzeba będzie wszystkie modele skalibrować bo już trochę godzin przepracowały ale co to dla Kopra. W tygodniu będę miał też BlackMagic Delink Quad Recorder więc dodatkowo można będzie porównać jak działa Frame by Frame JVC vs MadVR. Mam PC-ta z kartą 3090 i potężną bazę materiału w 4k. Mam też tuner satelitarny 4k. Zapraszam do… Czytaj więcej »