TEST: Projektor Sony VPL HW65 ES Full HD Kino domowe

TEST: Projektor Sony VPL HW65 ES Full HD Kino domowe

9.37K
0

Odwzorowanie ruchu

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o fotografiach ruchu:
“Śledząca Kamera – najlepsze kryterium odwzorowania ruchu”
trackingcamera.png

Projektor Sony może pochwalić się całkiem niezłym wsparciem dla odwzorowania ruchu, ale porozmawiajmy najpierw o podstawach. Technologia LCoS na której bazują przetworniki Sony SXRD ma bardzo krótki czas reakcji, który jest de facto nie powoduje smużenia sam w sobie. Podobnie jednak jak projektory, czy telewizory LCD lub OLED bazuje on na zasadzie działania sample-and-hold, która sama z siebie wywołuje smużenie ruchomego obrazu. Genezę problemu S&H opisałem szczegółowo przy teście telewizora OLED, więc odsyłam do niego osoby, które jeszcze nie wiedzą o czym mowa Zapraszam do sekcji “Odwzorowanie Ruchu”.

 

Sony HW65 poprawnie przyjmuje i wyświetla trzy główne klatkaże (24p, 50p i 60p), w których rejestrowany jest obraz. Oznacza to, że klatki obrazu są wyświetlane z równymi odstępami czasu, a więc nie są wprowadzane jakiekolwiek zaburzenia płynności w postaci mikroprzycięć.

 

Sposobem na poprawę ostrości ruchu (np. przy transmisjach sportowych), oraz płynności (w filmach) jest system Motionflow. Regulacja systemu, w nowym projektorze, przypomina to co można spotkać w telewizorach (w przeciwieństwie do konfiguracji modelu HW55). Mamy tutaj 5 trybów działania systemu: [Off], [True Cinema], [Smooth Low], [Smooth High], [Combination], [Impulse]. Tryb wyłączony w zasadzie nie różni się w ogóle od ustawienia true cinema. Trudno mi powiedzieć po co zostało ono stworzone, jednak dokładnie to samo jest w telewizorach tegoż producenta. Użycie Smooth Low oraz High dodaje klasyczną interpolację klatek, konwertując 50Hz na 100Hz, 60Hz na 120Hz, a 24Hz na 96Hz. Dodatkowe klatki wyliczane są na podstawie kierunku ruchów obiektu i wstawiane pomiędzy oryginalne. To dwukrotnie zmniejsza efekt S&H i pozwala uzyskać znacznie lepszą ostrość ruchomych obiektów. W przypadku materiałów 50p i 60p warianty Smooth Low, oraz Smooth High nie różnią się działaniem, jednak w przypadku materiału 24p (filmowego) różnica jest zasadnicza. Wariant minimalny poprawia płynność filmu całkiem mocno, ale nie na tyle by powodować irytującą, teatralną, nadpłynność. Ustawienie High przerabia materiał filmowy już na tyle, że mi się efekt osobiście nie podoba, ale na pewno są wśród nas osoby, które będą zadowolone i z takiego ustawienia. Ja zostaję przy Low i chwała producentowi, że to ustawienie daje taką samą ostrość ruchu przy materiałach video 50 i 60p. Dzięki temu nie będziemy zmuszeni wchodzić do menu i przyłączać w zależności o treści.

 

Ustawienia [Combination], oraz [Impulse] dostępne są jedynie gdy podajemy na projektor sygnał 50/60Hz. [Combination] powoduje, że co druga klatka obrazu po interpolacji jest przygaszona. Jest to zatem forma systemu BFI (black frame insertion). Dzięki niej nie zyskujemy dodatkowej płynności, ale ostrość obrazu w ruchu wzrasta jeszcze bardziej. W trybie tym odwzorowanie szybkiego ruchu jest naprawdę na wysokim poziomie i nawet nie pojawia się nadmierne migotanie obrazu jakie miało miejsce w zeszłym roku. Niestety po wybraniu ustawienia [Combination] przy sygnale 50/60Hz, a następnie podaniu 24Hz motionflow zostaje wyłączone. Miejmy nadzieje, że ten błąd rozwiąże nowsze oprogramowanie. Tryb [Impulse] jest w zasadzie czystą ciekawostką, bo w nim spadek jasności jest bardzo duży i pojawia się także migotanie. Rezultaty działania nie są zaś spektakularne. Jak widać w tabelce: 

 

Nazwa trybu Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony Smużenie:

bardzo duże

 

 

Maksymalna jasność:

86cd/m2 (eco)

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

brak

m_3.jpg
Smooth Low Smużenie:

umiarkowane

 

 

Maksymalna jasność:

86cd/m2 (eco)

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

wyraźna poprawa (na pograniczu efektu teatru)

m_4.jpg
Smooth High Smużenie:

umiarkowane

 

 

Maksymalna jasność:

86cd/m2 (eco)

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

bardzo duża (efekt teatru)

m_4.jpg
Combination Smużenie:

nieznaczne

 

 

Maksymalna jasność:

65cd/m2 (eco)

Powielenie krawędzi:

nieznaczny duch za obiektem

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

nie dotyczy (nie da się użyć tego trybu przy filmie)

m_1.jpg
Impulse Smużenie:

nieznaczne

 

 

Maksymalna jasność:

38cd/m2 (eco)

Powielenie krawędzi:

wyraźny duch za obiektem, obraz migocze

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

nie dotyczy (nie da się użyć tego trybu przy filmie)

m_2.jpg

 

(9370)

4 1 głos
Article Rating
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

82
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x